یک نظرسنجی عالی چه نظرسنجی ای است؟
یک نظرسنجی آنلاین عالی، برای شما نگرش های روشن، قابل اطمینان و عملی را برای تصمیم گیری فراهم می کند. نظرسنجی های خوب دارای نرخ پاسخ بالاتر، داده هایی با کیفیت بالا هستند و پر کردنشان آسان است.
این 10 نکته را برای ایجاد نظرسنجی های خوب، بهبود میزان پاسخ به نظرسنجی خود و بهبود کیفیت داده های جمع آوری شده ، دنبال کنید.
10 مرحله برای ایجاد یک نظرسنجی عالی
1- به طور واضح اهداف نظرسنجی آنلاین خود را مشخص کنید
ucheck یک ابزار نظرسنجی آنلاین مبتنی بر وب با ویژگی های برجسته صنعت طراحی شده است .
اهداف نامشخص به نتایج نامشخص منجر می شوند، و آخرین چیزی که در پایان به آن می رسید، مجموعه ای از نتایج است که برای تصمیم گیری ارزش واقعی نخواهد داشت. نظرسنجی های خوب اهداف متمرکزی دارند که به راحتی قابل فهم هستند. وقت کافی برای تعریف موارد زیر صرف کنید:
• هدف این نظرسنجی چیست؟
• چرا این نظرسنجی را ایجاد می کنید؟
• در نهایت چه چیزی را از این نظرسنجی می خواهید؟
• چگونه از داده های جمع آوری شده خود استفاده می کنید؟
• نتایج این نظرسنجی برچه تصمیم گیری هایی اثر می گذارد؟(این بعدا به شما کمک می کند تا اطلاعات لازم برای تصمیم گیری را جمع آوری کنید).
به نظر واضح است، اما ما تعداد زیادی از نظرسنجی هایی را دیده ایم که در آنها، چند دقیقه برنامه ریزی می توانست بین دریافت پاسخ های باکیفیت (پاسخ هایی که به عنوان ورودی برای تصمیم گیری مفید هستند) یا داده های غیر قابل تفسیر، تفاوت ایجاد کند.
یک شرکت نرم افزاری که می خواهد بداند چه ویژگی های جدیدی برای مشتریان مهم است، را در نظر بگیرید. طی یک نظر سنجی از مخاطبانشان پرسیدند "چگونه می توانیم محصولاتمان را بهبود بخشیم؟" پاسخ های حاصل از "آسان سازی" تا "افزودن دکمه به روز رسانی در صفحه استخدام" متغیر بود. در حالی که برخلاف اطلاعات جالب، این اطلاعات واقعا برای مدیر محصول که مایل بود برای تیم توسعه، یک لیست مشخص با ورودی مشتریان به عنوان یک متغیر اولویت بندی، ایجاد کند، مفید نبود.
زمان صرف شده برای شناسایی هدف، ممکن است به سازندگان نظرسنجی کمک کند تا موارد زیر راشناسایی کنند:
• آیا ما سعی می کنیم درک مشتریان مان را از نرم افزار به منظور شناسایی بخش های پیشرفت، درک کنیم (به عنوان مثال، استفاده ی سخت، وقت گیربودن، غیر قابل اعتماد بودن)؟
• آیا ما در تلاش برای درک ارزش پیشرفت های خاص هستیم؟ بهتر است از مشتریان بخواهیم تا از 1 تا 5 به اهمیت اضافه کردن قابلیت های جدید نمره دهند.
برنامه ریزی پیشرفته کمک می کند تا مطمئن شویم که نظرسنجی، سوالات درستی را برای رسیدن به هدف و ارائه اطلاعات مفید می پرسد.
2-نظرسنجی را کوتاه و متمرکز نگهدارید.
کوتاه و متمرکزبودن به کیفیت و کمیت پاسخ کمک می کند. به طور کلی بهتر است بر یک هدف واحد تمرکز کنیم تا اینکه برای ایجاد یک نظرسنجی ماهرانه که هدف چندگانه را پوشش می دهد، تلاش کنیم.
نظرسنجی های کوتاه تر معمولا پاسخ های بالاتری را به دست می دهند در میان پاسخ دهندگان بیشتر بررسی می شوند. این به طبیعت انسان برمی گردد که می خواهد همه چیز را سریع و آسان انجام دهد – زمانی که نظرسنجی طولانی شود، علاقه از بین می رود و به سادگی کار رها می شود - و شما را با تعیین نحوه تفسیر مجموعه داده های جزئی (یا استفاده از همه آنها) رها می کند.
اطمینان حاصل کنید که هر یک از سوالات شما بر روی کمک به اهداف اعلام شده ، متمرکز شده است. سوالاتی را که به طور مستقیم، اطلاعاتی را برای دستیابی به اهداف ارائه نمی دهند، نادیده بگیرید.
برای اطمینان از این که نظرسنجی کوتاه است؛ زمان را برای چند نفر که نظرسنجی را انجام می دهند، در نظر بگیرید. تحقیقات نشان داده است که نظرسنجی باید 5 دقیقه یا کمتر انجام شود. 6 تا 10 دقیقه نیز قابل قبول است، اما بعد از 11 دقیقه، میزان رها شدن قابل توجهی را در نظرسنجی شاهد هستیم.
3-سوالات را ساده نگه دارید
اطمینان حاصل کنید که سوالات شما منظورتان را می رسانند و از اصطلاحات استفاده نکنید. ما در تیم ucheck اغلب نظرسنجی هایی را بااین سوالات دریافت کردیم: " آخرین باری که از RGS ما استفاده کردید، چه زمانی بود بود؟" (RGS چیست؟)فرض نکنید که افرادی که نظرسنجی را پر می کنند، با این عنوان ها راحت هستند .
سعی کنید سوالات خود را تاحد ممکن دقیق و مستقیم بیان کنید. مقایسه کنید: تجربه کاری شما با تیم HR ما چیست؟ با: تا چه حد از زمان پاسخگویی تیم HR ما راضی هستید؟
4-هر زمان که امکان پذیر است، از سوالاتی با پاسخ مشخص استفاده کنید
سوالات این نوع نظرسنجی ها به پاسخ دهندگان گزینه های خاصی می دهد (به عنوان مثال بله یا خیر)، و تجزیه و تحلیل نتایج را آسان ترمی کند. این سوالات می توانند به صورت بله / خیر، مقیاس انتخاب و یا رتبه بندی باشند. سوالاتی با پاسخ نامشخص، به مردم این امکان را می دهد تا با کلمات خود به یک سوال پاسخ دهند. سوالات با پاسخ نامشخص، سوالات تکمیلی خوبی هستند و ممکن است اطلاعات و بینش های کیفی مفیدی را ارائه دهند. با این حال، برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل اهداف، سوالات با پاسخ مشخص ترجیح داده می شوند.
5-پرسش هایی با مقیاس رتبه بندی را منطبق با نظرسنجی حفظ کنید
مقیاس رتبه بندی یک روش عالی برای اندازه گیری و مقایسه مجموعه متغیرها است. اگر تصمیم به استفاده از مقیاس رتبه بندی (برای مثال از 1 تا 5) داشته باشید، در طول نظرسنجی آن را پایدار نگه دارید. از همان تعداد امتیاز در مقیاس استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که اعداد بالا و پایین در طول نظرسنجی معانی یکسانی داشته باشند. همچنین، از یک عدد فرد در مقیاس رتبه بندی خود استفاده کنید تا تجزیه و تحلیل داده ها را آسانتر کند. تعویض مقیاس های رتبه بندی باعث می شود که شرکت کنندگان در نظرسنجی سردرگم شوند، که این، به پاسخ های غیر قابل اعتماد منجر خواهد شد.
6-ترتیب منطقی
اطمینان حاصل کنید که نظرسنجی شما در یک نظم منطقی جریان دارد. با یک مقدمه کوتاه شروع کنید، بطوریکه به شرکت کنندگان در نظرسنجی برای تکمیل نظرسنجی انگیزه دهد(به عنوان مثال "به ما کمک کنید تا خدمات مان را بهبود بخشیم. لطفا به نظرسنجی کوتاه ما پاسخ دهید"). سپس، ایده خوبی است که از سوالات وسیع تر شروع کنید و در مرحله بعد به سوالات جزئی تر بپردازید. معمولا بهتر است که جمع آوری داده های آماری و پرسش سوالات حساس را در انتهای نظرسنجی انجام دهید (مگر اینکه از این اطلاعات استفاده می کنید تا شرکت کنندگان نظرسنجی را بررسی کنید). اگر اطلاعات تماس می خواهید، آن اطلاعات را در آخر قرار دهید.
7-یک بار نظرسنجی خود را از قبل تست کنید.
مطمئن شوید که ازقبل، نظرسنجی خود را با چند نفر از افراد مورد نظرتان و یا همکاران خود تست می کنید تا مشکلات و تفسیرهای غیرمنتظره سوال را بررسی کنید.
8-هنگام ارسال نظرسنجی مخاطبان خود را در نظر بگیرید.
آخرین آمارها نشان می دهد که بالاترین میزان مشاهده ی ایمیل و کلیک روی آن، در روزهای دوشنبه، جمعه و یکشنبه انجام می شود. علاوه بر این، تحقیقات ما نشان می دهد که کیفیت پاسخ های نظرسنجی از روزهای هفته تا آخر هفته تغییر نمی کند. گفته می شود که مهمترین نکته این است که مخاطبان خود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، برای نظرسنجی کارکنان، شما باید نظرسنجی را در طول هفته کسب و کار و در یک زمان که برای کسب و کار شما مناسب است، ارسال کنید. یعنی اگر شما یک کسب و کار مبتنی بر فروش دارید، از ارسال به کارکنان در پایان ماه هنگامی که آنها در حال تلاش برای بستن کسب و کار هستند، اجتناب کنید.
9-ارسال چند یادآوری را در نظر بگیرید.
در حالی که برای همه نظرسنجی ها مناسب نیست، اما ارسال یادآوری به کسانی که تابحال پاسخ نداده اند، اغلب می تواند میزان پاسخ ها را بطور قابل توجهی افزایش یادهدبند.
10-ارائه یک انگیزه را در نظر بگیرید
بسته به نوع نظرسنجی و مخاطبین نظرسنجی، ارائه انگیزه معمولا در بهبود نرخ پاسخ بسیار موثر است. مردم، ایده ی گرفتن چیزی در ازای وقت خود را دوست دارند. تحقیقات نشان داده است که انگیزه ها معمولا میزان پاسخ دهی را به میزان 50٪ افزایش می دهند.
یک شرط این است که انگیزه را در محدوده مناسب حفظ کنید. انگیزه های بیش از حد می تواند به رفتار نامطلوب منجر شود، به عنوان مثال، افرادی که درباره آمار اطلاعات اشتباه می دهند و دروغ می گویند تا از نظر سنجی خارج نشوند.