بسیاری از شرکتها امتیازات خاصی را برای بهبود تجربه کارمندان معرفی کردهاند که حتی برای فرهنگ شرکتی نیز خوب هستند، تجربه کارمندان بیشتر از این انگیزههاست، به خصوص که بسیاری از افراد اکنون به دلایلی به صورت دائمی در خانه کار میکنند. بنابراین، بیایید نگاهی به تجربه کارمندان، مزایا، راههای بهبود آن و چگونگی استفاده از پرسشنامه آنلاین به عنوان بخشی از استراتژی تجربه کارمندان بیندازیم.
تجربه کارمند چیست؟
به گفته گالاپ، "تجربه کارمند مسیری است که یک کارمند با سازمان شما طی میکند. این شامل تمام تعاملاتی است که یک کارمند قبل، در طول و پس از دوره خدمتش با سازمان شما دارد." بنابراین، هر لحظه از تجربه کارمند نقشی در حس کارمند نسبت به هدف، برند و فرهنگ کارفرما ایفا میکند. این احساسات در نهایت بر جذب، مشارکت و عملکرد کارمندان و حفظ آنها تأثیر میگذارند. و مطالعات نشان میدهند که زمانی که سازمانها تجربه کارمندان را به درستی مدیریت میکنند، میتوانند دو برابر رضایت مشتری و نوآوری را داشته باشند و سود 25 درصدی بیشتری نسبت به کسانی که اینکار را نمیکنند، به دست آورند.
ممکن است کمی طول بکشد، اما پس از دیدن این مزایا، بسیاری از سازمانها اکنون تلاش زیادی را برای مدیریت تجربه کارمندان میکنند. به گزارش گروه ملی کسب و کار، کارفرمایان بزرگ در سراسر کشور در میانگین 3.6 میلیون دلار برنامههای بهداشت ورزشی کارمندان خود را هزینه میکنند. در واقع، شیفت به شناخت تجربه کارمندان حتی منجر به ظهور نقشها و دپارتمانهای کاملاً اختصاصی به تجربه کارمندان شده است!
اهمیت تجربه کارمندان
تجربه کارمندان تأثیر زیادی بر سایر جنبههای یک سازمان دارد. با توجه به این تأثیر، تقریباً 80 درصد اجراییها تجربه کارمند را بسیار مهم یا مهم ارزیابی میکنند. در ادامه برخی از زمینههایی که به وسیله تجربه کارمند تأثیر میپذیرند آورده شده است.
جذب
کسی نمیخواهد در یک محیط سمی کار کند. به همین دلیل سایتهای جستجوی تشکیل میشوند. این سایتها به کارمندان فعلی و پیشین این امکان را میدهند که همه چیز از مدیریت، حقوق، قابلیت حرکت، تعادل کار یا زندگی و سایر عواملی که تجربه کارمند را تشکیل میدهند، را ارزیابی کنند. بدون یک تجربه کارمند خوب، نظرات منفی ممکن است استعدادهای پتانسیل را از خود دور کند، به ویژه در بازار کار سالم.
مشارکت و عملکرد
مشارکت کارمندان رابطه بین کارمندان و یک سازمان را اندازهگیری میکند. اینکه یک کارمند چقدر مشغول کار است، اغلب در میزان تلاش (زمان، انرژی و فهم) که میخواهد در کار خود بگذارد، قابل رویت است. اگر با مشتریان سروکار دارد، میتواند نیز تأثیرگذاری بر روی نحوهای که با آنها برخورد میکند و در نهایت نحوهی دیده شدن کل شرکت را داشته باشد. با بهبود مشارکت از طریق تجربه کارمند بهتر، کارفرما میتواند عملکرد و بهرهوری را بهبود بخشد.
حفظ
هزینه جایگزین کردن یک کارمند میتواند از نصف تا دو برابر حقوق سالانه کارمند باشد. و امروزه، جاگذاری کار بین شاغلان به شدت معمول است. در واقع، انجمن مدیریت منابع انسانی (SHRM) نرخ تغییرات متوسط کارمندان را حدود 20 درصد میگذارد که بیشتر آنها در اوایل دوره خدمت خود به دلیل ورود نادرست، توصیف نادرست و یا تصویر غلط از فرهنگ شرکت، ترک میکنند. با بهبود تجربه کارمند از ابتدای ارتباط، کارفرما میتواند حفظ و در درازمدت هزینهها را کاهش دهد.
سود
آخرین اما مطمئناً مهمترین امر این است که یک تجربه کارمند خوب میتواند به شدت سود شما را بهبود بخشد. مطالعه دیگری از SHRM نشان داده است که از بیش از 250 سازمان جهانی، کسانی که بیشترین نمره را در شاخصهای تجربه کارمندی داشتند، سود متوسط چهار برابر بیشتر، درآمد متوسط دو برابر بیشتر و نرخ تغییر کارمندان 40 درصد کمتر نسبت به کسانی که اینکار را نمیکردند، داشتند.
چگونه میتوان تجربه کارمند را بهبود داد؟
حال که شما یک درک بهتر از مزایای یک تجربه کارمند قوی دارید، چگونه میتوانید آن را بهبود بخشید؟ در زیر پنج راه برای بهبود EX یا تجربه کارمند آورده شده است.
- تحلیل و مطالعه
- ایجاد یک محیط کاری مناسب
- ارتقاء مشارکت و ارتباط
- ارائه فرصتهای آموزش و رشد
- استفاده از فناوری برای تسهیل ارتباطات و تجربه کارمند
با اجرای این راهبردها، میتوانید تجربه کارمندان را بهبود بخشیده و بهرهوری و مشارکت آنها را افزایش دهید.
1. نگاه به شرکت از دیدگاه یک کارمند
رهبران کسب و کار بسیار وقت خود را صرف تلاش برای دیدن شرکت خود از دیدگاه مشتریان میکنند؛ آنها باید به تجربه کارمندان همین رویکرد را داشته باشند. با نگاه به شرکت از دیدگاه یک کارمند، میتوانند درک بهتری از تجربه روزمره بدست آورند. این ممکن است شامل نقشه کشی مسیر کارمند، ایدهپردازی طراحی یا پیادهسازی روش چابک باشد
2. گوش دادن به کارمندان
رهبران کسب و کار اغلب به کارمندان میگویند که چه انتظاراتی دارند؛ با این حال، اهمیت دارد که از کارمندان هم بپرسند که چه انتظاراتی دارند. اگر به کارمندان اجازه دهید بازخورد بدهند، وقت بگذارید تا آن را مرور کنید و با سایر اعضای هیئت مدیره در نظر بگیرید. همچنین ممکن است با کارمندان در بخشها و سطوح مختلف برای بحثهای صادقانه و یک به یک دیدار کنید.
برای سازمانهای بزرگ، یک گروه کاری با مدیر میتواند دیوارها را بشکند و به کارمندان این امکان را بدهد که از یکدیگر برای گفتگو و یادگیری بهتر بهره ببرند. همچنین اطمینان حاصل شود که در طول مسیر کارمند (در بخش بعدی بیشتر در این باره خواهید خواند) پرسشنامه آنلاین تجربه کارمندان انجام داده میشود.
3. تمرکز بر رفاه کارکنان
هر چه بیشتر شرکتها در حال حاضر درک میکنند که بهداشت کارگاهی فقط درباره سلامت جسمی نیست (اگرچه این نیز مهم است). رفاه کارمند، به ویژه در حال حاضر، باید به یک رویکرد جامع تر که شامل رفاه ذهنی، احساسی و مالی نیز میشود، پرداخته شود. از خوراکیهای سالم تا چالشهای تمرین، از مرخصی تعطیلات تا ساعات کاری انعطافپذیر، ایدههای فوقالعادهای برای شروع برنامه رفاه شما وجود دارد.
4. درگیر کردن سهامداران کلیدی
بهبود تجربه کارمند یک اقدام تجاری است. بنابراین، شرکتها باید از نمایندگان کلیدی از بخشهای مختلف برای تدوین یک استراتژی قوی EX بهرهمند کنند. منابع انسانی بدون شک بسیاری از کارهای دشوار را انجام خواهد داد، اما بخشهای دیگر باید ورودی و ایدههایی را که بیشترین سود را برای کارمندانشان خواهند داشت، ارائه دهند.
5. توجه به تأثیر کووید
گارتنر برآورد میکند که بیش از 88 درصد سازمانها در اوج ویروس کرونا کارمندان را تشویق یا مجبور به کار از خانه کردند. این راهی نبود که بیشتر شرکتها یا کارمندان میخواستند با آزمایش کار از خانه کنند، اما بسیاری فهمیدند که این کار ممکن است جواب دهد. اکنون بیشتر سازمانها این راه را ادامه میدهند و به کارمندان اجازه میدهند از خانه به صورت دائمی کار کنند.
در هنگام تغییر به یک محیط کاری کاملاً از راه دور، اهمیت دارد که خطوط ارتباطات باز باقی بمانند و یک جلسه هفتگی را زمانبندی کنید؛ این مسئله در هنگام استخدام نیز بسیار مهم است. استخدام کارمندان از راه دور ممکن است دشوار باشد زیرا کسی وجود ندارد که آنها را از طریق فرآیند هدایت کند و این موجب تجربه کارمند ناپسندی شود. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که یک راهنما دارند که از طریق تلفن یا ایمیل در هر ساعت مناسب در دسترس باشد. همچنین درک کنید که کار از خانه تراز کار یا زندگی را به شدت به ابهامات میآورد؛ این بیشتر یک "ادغام کار و زندگی" است.
طبق یک نظرسنجی آنلاین از سیسکو درباره تجربه کارمندان از راه دور در طول ویروس کرونا، 88 درصد از کارکنان گفتهاند که نیاز به برنامههای انعطافپذیری در کار دارند تا تعادل بیابند، اما تنها 38 درصد گفتهاند که به آنها انعطاف بیشتری ارائه شده است. نشان دادن اینکه تیم شما از شرایط ویژه کار از خانه آگاه است با بهروزرسانی برنامهها و مسئولیتها به میزان لازم، اعتماد و مشارکت را افزایش خواهد داد و تجربه کارمندان را بهبود میبخشد.
6. بررسی
در حالی که برخی از بررسیها به سادگی از سرپرست به زیردست هستند، امروزه بسیاری از شرکتها از بازخورد بررسی 360 درجه استفاده میکنند. این برنامهها به همه افراد سازمان فرصتی برای شنیده شدن میدهند. بیشتر بررسیهای 360 درجه به طور مستقیم بر مهارتها و مشارکتهای یک کارمند تمرکز دارند. ممکن است بر روی زمینههایی مانند مسئولیتپذیری، رهبری، حل مسئله، کار تیمی و دیدگاه تمرکز داشته باشند. البته اینها بسته به موقعیت شغلی فرد متغیر خواهد بود.
سپس هر فرد فرصت خواهد داشت تا برخی از کارهای عالی که از همکاران و مدیران خود مشاهده میکند را برجسته کند. همچنین میتوانند نگرانیهای خود را در مورد کارمندان یا تکنیکهای مدیریتی مشکلساز بیان کنند. به اضافه اینکه شرکتکنندگان نیز ارزیابی خود را انجام میدهند. این به آنها این امکان را میدهد که ببینند نمرات شخصی خود در مورد کار و توانمندیهایشان چگونه با دید دیگران در شرکت مقایسه میشود.
7. خروج
این حتمی است؛ کارمندان قرار است بروند. وقتی این اتفاق میافتد، مهم است که مصاحبه خروج یا پرسشنامه انلاین خروج کارمند را انجام دهید تا بفهمید چرا دارند میرود. آنها ممکن است به دلایل شخصی بروند یا ممکن است راضی نباشند. اگر این آخری باشد، کارفرما میتواند تغییراتی ایجاد کند که ممکن است نرخ جابهجایی را در آینده کاهش دهد. به عنوان مثال، میتوان تغییراتی در حقوق، وظایف شغلی، سبک مدیریت و غیره ایجاد کرد. همچنین میتوانید جوانبی از شغل که کارمندان بیشتر از آن لذت میبرند را کشف کنید. به این ترتیب، از ویژگیهای بهترین جوانب شرکت خود دور نخواهید شد.
نتیجه گیری
امروزه، به ویژه با کار کردن بسیاری از کارمندان به صورت دورکاری، برای کارفرماها حائز اهمیت است که بر تجربه کارمندان تمرکز کنند. این کار قابلیت استخدام و حفظ استعداد را بهبود میبخشد و عملکرد و بهرهوری کارمندان را بهبود میبخشد. همه اینها به یک خط سودمندتر برای شما منجر میشود. آیا آمادهاید پرسشنامه آنلاین تجربه کارمندان را ایجاد کنید؟
گالاپ تجربه کارمند را "سفری که یک کارمند با سازمان شما طی میکند" توصیف میکند. این شامل تمام تعاملاتی است که یک کارمند با سازمان شما دارد، از پیش از شروع کار، در طول فعالیت، و حتی پس از اتمام خدمت او. یک تجربه کارمند قوی توانایی استخدام را بهبود میبخشد، نرخ جابهجایی را کاهش میدهد و مشارکت، عملکرد، و بهرهوری کارمندان را بهبود میدهد. تمام این امور به یک خط سودآورتر منجر میشوند. تمرکز بر نگاه کردن به شرکت از دیدگاه کارمندان مهم است. ممکن است بخواهید نقشه راه تجربه کارمندی را ایجاد کنید یا در نظر گرفتن یک روش را در نظر بگیرید. مصاحبه و نظرسنجی آنلاین از کارمندان نیز میتواند تاثیرگذار باشد تعدادی از پرسشنامه های آنلاین برای اندازهگیری تجربه کارمندان در طول سابقه خدمت آنها با یک شرکت استفاده میشود، از جمله پرسشنامه آنلاین مصاحبه، نظرسنجیهای آموزش، پرسشنامه آنلاین بررسی، و پرسشنامه آنلاین مصاحبه خروج.
سوالات متداول
1. تجربه کارمند چیست و چرا مهم است؟
2. چگونه میتوانم تجربه کارمند را بهبود ببخشم؟
3. پرسشنامه آنلاین تجربه کارمند چیست؟