شاخص وفاداری کارمندان یا همان ENPS چیست؟

ارزیابی میزان وفادای کارمندان توسط پرسشنامه آنلاین

پرسشنامه آنلاین به شرکت ها این امکان را میدهد تا ترتیباتی را برای ارزیابی میزان وفاداری سرمایه انسانی خود داشته باشند تا عملکرد کلی تیم منابع انسانی و وضعیت رضایت پرسنل را بسنجند. برای اینکه بتوانید این سنجه را بدست آورید یکی از ابزارهای مهم و موثر در این زمینه شاخص employer net promoter score(ENPS) یا همان شاخص وفاداری کارمندان است که به صورت دوره‌ای با ارسال پرسشنامه آنلاین برای پرسنل میتوانید بدست آورید.

 

ENPS، یا شاخص وفاداری کارمندان، مفهومی جدید در بخش منابع انسانی است که به بررسی نگرش و رضایتمندی کارمندان از سازمان خود می‌پردازد. این شاخص که ابتدا توسط فردیناند فورفینگر و فردریک رایت در سال ۲۰۰۳ ایجاد شد، به منظور تعیین میزان وفاداری کارمندان و ارزیابی اثربخشی سیاست‌های جذب و نگهداری کارکنان شرکت‌ها استفاده می‌شود.

 

شاخص ENPS بر مبنای سوالی ساده که از کارمندان شرکت درخواست می‌شود در قالب یک پرسشنامه آنلاین تعیین می‌شود: "با توجه به تجربه شخصی شما از کار در شرکت، چقدر احتمال دارد اینجا را به دیگران به عنوان محل کار مناسب پیشنهاد بدهید؟" پاسخ‌ها به این سوال از ۰ تا ۱۰ مقیاس دارند که ۰ نشان‌دهنده این است که یک کارمند اصلاً به دیگران پیشنهاد کار در شرکت خود را نخواهد کرد، و ۱۰ نشان‌دهنده این است که کارمند در حالتی عالی احتمال میدهد دیگران به دنبال فرصت همین جا در کار شرکت بگردند.

 

شاخص ENPS را می‌توان در سطح سازمان و یا سطح گروه‌های مختلف داخل سازمان که به اسم یونیت شناخته می‌شود، محاسبه کرد. ENPS می‌تواند در بخش‌های مختلف سازمان از جمله عملکرد روابط عمومی، دپارتمان فناوری اطلاعات، دپارتمان مالی و حتی بخش تحقیق و توسعه، به کار گرفته شود.

 

در نهایت، شاخص ENPS به شرکت‌ها کمک می‌کند تا میزان رضایتمندی کارمندان را درک کنند و با کمک این شاخص، می‌توانند روش‌های مناسب برای بهبود رضایتمندی و وفاداری کارمندان خود را پیدا کنند. بهبود ENPS می‌تواند بهبود راندمان شرکت و افزایش رشد سازمانی، همچنین جذب و نگهداری پرسنل خوب، و در نتیجه، افزایش سهم بازار شرکت منجر شود. در نتیجه، پرسشنامه آنلاین ENPS ابزار ضروری برای هر شرکت است که به دنبال بهبود رضایتمندی کارمندان خود است و می‌خواهد راندمان خود را بهبود بخشد.

پروژه ارزیابی شاخص وفاداری کارمندان یا ENPS  در قالب پرسشنامه آنلاین چه مراحلی دارد؟

برگزاری Employer Net Promoter Score به چند مرحله اصلی تقسیم می‌شود:

 1- آماده‌سازی پرسشنامه آنلاین: در این مرحله، پرسشنامه برای بررسی نگرش و رضایت کارکنان به شرکت طراحی می‌شود. این پرسشنامه آنلاین می‌تواند شامل سوالاتی مانند سوابق کاری، وضعیت اقتصادی و شرایط کار کنونی باشد.

 2- ارسال پرسشنامه آنلاین: پرسشنامه از طریق ایمیل، پیامک و یا لینک به کارکنان شرکت ارسال می‌شود و آن‌ها باید به سوالات پاسخ دهند. پاسخ‌ها می‌تواند با استفاده از مقیاس ۰ تا ۱۰ باشد. بسیار اهمیت دارد که در این مرحله از لینک یک بار مصرف استفاده کرد تا پس از پاسخگویی مجددا نتواند در آن شرکت کرد (جهت این کار میتوانید از قابلیت لینک یک بار مصرف یوچک جهت ساخت پرسشنامه آنلاین استفاده کنید)

 3- محاسبه شاخص ENPS: با استفاده از پاسخ‌ها، شاخص ENPS برای هر شرکت یا واحد محاسبه می‌شود. شاخص ENPS برابر با درصد کارکنان وفادار (9 یا 10) منهای درصد کارمندان ناراضی (کمتر از 7) میباشد. در یوچک درصورت استفاده از نوع سوال NPS خود نرم افزار این شاخص را محاسبه میکند.

 4- تحلیل داده‌ها: با محاسبه شاخص ENPS، شرکت می‌تواند داده‌ها را تحلیل کرده و به دنبال راه‌حل‌های مناسب برای بهبود رضایت کارکنان خود باشد. برای مثال میتوان نرخ محاسبه شده را تصمیمات مدیریتی اخیر تطبیق داد تا تاثیر آن را رصد نمود.

 5- اجرای برنامه‌های عملیاتی: با توجه به تحلیل داده‌ها، شرکت برنامه‌های کاری را برای بهبود رضایت کارکنان خود آغاز می‌کند. به عنوان مثال، شرکت می‌تواند به کارکنانش وعده دهد که به توسعه حرفه‌ای شان در حوزه‌های مختلف کمک کند یا به سرمایه گذاری در ابزار و فناوری‌های جدید پرداخته و آن‌ها را به کارکنان ارائه دهد.

 6- تکرار ارزیابی: برای رسیدن به یک شرکت پویا و موفق، ارسال پرسشنامه آنلاین ENPS باید به صورت دوره‌ای و مداوم انجام شود. این روش به شرکت کمک می‌کند تا منتظر این نباشد که اتفاقات ناخواسته ایجاد مشکلات برای کارکنان کند و به عوض بتواند همواره بهبود تجربه کارکنان را به عنوان یک رقابتی دائمی مانیتور کند.

 در کل، برای برگزاری ENPS و به دست آوردن تحلیل کامل از نتایج، شرکت نیاز دارد به یک سیستم برگزاری سوال‌هایی که نگرش و رضایتمندی کارکنان را با توجه به دیدگاه ENPS ارزیابی کند. در عین حال، شرکت باید بتواند به پاسخ‌های کارکنان از طریق داده‌های محاسبه‌شده‌ی ENPS صحیح رسیدگی کند و در صورت لزوم به پیشنهادات و برنامه‌های عملیاتی پیشنهادی پاسخ دهد.

 در پرسشنامه آنلاین ENPS چه سوالاتی بپرسیم؟

 برای طراحی پرسشنامه آنلاین Employer Net Promoter Score، پیشنهاد می‌شود که به سوالاتی بپردازید که به شما کمک کند نگرش و تجربه کارکنان را از محیط کاری شما ارزیابی کنید. در زیر، چند سوال کلیدی برای پرسشنامه آنلاین Employer Net Promoter Score آمده است:

  1. چقدر محل کارتان را به دیگران برای استخدام پیشنهاد میدهید؟ 
  2. از ۰ تا ۱۰، احساس عمومی رضایت خود را از محیط و شرایط کاری در شرکت را اعلام کنید.
  3. آیا احساس می‌کنید که محیط کاری شما برای رشد حرفه‌ای بهتر مناسب است؟
  4. به علت چه عواملی در حال حاضر در شرکت کار می‌کنید؟
  5. بهترین و شایسته‌ترین ویژگی‌های شرکت در چه زمینه‌ای برای شما مهم است؟
  6. آیا شرکت قادر بوده است هر گونه دغدغه شما را در محیط کاری برطرف کند؟
  7. وجود فرهنگ کار اشتراکی و باز همچنان در شرکت وجود دارد؟
  8. به علت چه عواملی، از محیط کاری شرکت رضایت دارید؟
  9. محتوای کاری و پروژه‌هایی که در آن‌ها شرکت می‌کنید، چقدر برایتان جذاب و یا خسته کننده است؟
  10. آیا شرکت و فرهنگ آن شما را تشویق به ارائه بازخورد جهت بهبود رویه‌های کاری دیگران می‌کند؟
  11. چقدر معتقدید که شرکت از منظر حقوق و مزایای مالی با انصاف‌ است؟

 

در نهایت، پیشنهاد می‌شود، پرسشنامه خود را با سوالات مناسب برای محیط کاری شما تنظیم کنید و پس از جمع‌آوری داده‌ها، از طریق برنامه‌های کاری مناسب به بهبود محیط کاری خود بپردازید.

ما در یوچک تجربه با شرکت‌های بزرگی مثل دیجیکالا، نفت پارس و … در خصوص برگزاری ENPS را داشته ایم و میتوانیم آنرا با شما به اشتراک بگذاریم. جهت ارتباط با ما بصورت رایگان ثبت نام کنید و از دموی نرم افزار جهت ساخت اولین پرسشنامه آنلاین ENPS اقدام کنید. 

 

اشتراک در تلگرام
اشتراک در فیسبوک
اشتراک در توئیتر
اشتراک در واتس‌اپ
اشتراک در واتس‌اپ
اشتراک در SMS


توسط سامانه یوچک پرسشنامه آنلاین بسازید ، آن را به اشتراک بگذارید و از داده های بدست آمده گزارش گیری کنید.


1000 Characters left