منظور از نظرسنجی ناشناس این است که در نظرسنجی اطلاعات شناسایی شرکت کنندگان به صورت عمدی یا تصادفی پرسیده نشود. این نوع نظرسنجی مزایایی دارد از جمله این که سبب می شود شرکت کنندگان راحت تر و صادقانه تر به سوالات پاسخ دهند و میزان اعتبار پاسخ نظرسنجی افزایش می یابد.
برای چه نظرسنجی ها را ناشناس کنیم؟
هنگام برگزاری نظرسنجی، ممکن است این سوال برای شما مطرح شده باشد که اطلاعات شخصی شرکت کنندگان را جمع آوری کنید یا خیر. آیا چشم پوشی از این اطلاعات میتواند تاثیر مثبتی در نتایج شما داشته باشد؟ قبل از این که مزایای نظرسنجی ناشناس را بیان کنیم؛ بهتر است ابتدا معنی نظرسنجی ناشناس توضیح داده شود.
یک نظرسنجی ناشناس نوعی نظرسنجی است که در پرسشنامه آنلاین آن اطلاعات شناسایی شخصی شرکت کنندگان مانند نام، آدرس ایمیل، آدرس منزل و شماره تأمین اجتماعی جمع آوری نمیشود. این روش، هر سرنخی را که تعیین کند پاسخ مربوط به کدام شرکت کننده است؛ از بین میبرد. هنگام استفاده از فرم ساز آنلاین برای طراحی فرم نظرسنجی ناشناس، به طور کلی فقط مواردی که مربوط به موضوع نظرسنجی است بررسی میشوند. سوالات جمعیت شناختی اولیه کمی وجود دارد و اگر باید از آنها استفاده شود؛ اطلاعات جمعیت شناختی به طور کلی استفاده میشود و به شما پیوند داده نمیشود.
اجرای نظرسنجی آنلاین تحت این شرایط سبب به وجود آمدن برخی منافع کلیدی میشود:
-
شرکت کنندگان در پاسخ دهی راحت تر هستند:
با نبود اطلاعات شناسایی شخصی، دریافت کنندگان نظرسنجی احساس بهتری در پاسخ دهی دارند. دلیل آن این است که آن ها ترسی از انتقام یا احساس شرم ندارند.
-
نرخ پاسخ دهی شما افزایش مییابد :
در حالیکه الزام به دادن اطلاعات قابل شناسایی در کنار پاسخ ها ممکن است سبب شود برخی از شرکت کنندگان قبلی، نظرسنجی شما را نادیده بگیرند؛ گزینه ناشناس ماندن نرخ پاسخدهی شما را افزایش میدهد.
-
شما بازخورد صادقانهتری به دست میآورید:
زمانی که یک نظرسنجی مخفی باشد؛ پاسخدهندگان تمایل بیشتری برای پاسخ دادن به موضوعات حساس دارند و پاسخ صادقانهتری را همراه با جزئیات بیشتری فراهم میکنند.
به این دلیل است که ما بیشتر مایلیم نظرسنجی ناشناس را در میان کارکنان برگزار کنیم تا از کارکنان بخواهیم که اطلاعات شناسایی خود را در نظرسنجی ها عنوان کنند.
-
به شما کمک میکند تا از سوگیری مطلوبیت اجتماعی جلوگیری کنید:
اگر از نظرسنجی شوندگان بخواهید که جزئیات مربوط به هویت خود را ذکر کنند؛ ممکن است سبب سوگیری مطلوبیت اجتماعی در نتایج شما شود.
سوگیری مطلوبیت اجتماعی، زمانی اتفاق میافتد که کسانی که به سؤالات پاسخ میدهند، به جای اینکه صادقانه پاسخ دهند، با توجه به اینکه دیگران به آنها فکر میکنند به سوالات پاسخ میدهند. اگر افراد زیادی به این روش پاسخ دهند، ممکن است نتایج نظرسنجی شما منحرف شود.
اگر چه زمانی که به مردم اجازه داده میشود که یک نظرسنجی را بصورت ناشناس، بدون شناسایی آدرس IP خود پر کنند؛ هیچ دلیل دیگری برای عدم صداقت آنها در نظرسنجی وجود نخواهد داشت. این روش به بهبود قابلیت اطمینان کلی نظرسنجی شما کمک میکند.
نقاط ضعف نظرسنجی ناشناس:
در حالی که دلایل مفیدی برای برگزاری نظرسنجیهای ناشناس وجود دارد؛ مانند هر دستاورد دیگری، همیشه نقطه ضعف هایی نیز وجود دارد. بنابراین بهتر است از این نقاط ضعف قبل از اینکه تصمیم بگیرید نظرسنجی خود را به صورت ناشناس برگزار کنید یا خیر، آگاه شوید.
-
شما نمیتوانید هیچ پیگیری انجام دهید:
با توجه به اهداف نظرسنجی، شما ممکن است برخی اوقات بخواهید اعمال بیشتری را روی پاسخها انجام دهید. به عنوان مثال سیاستهای خاصی را اعمال کنید یا یک مسئله مشخص را پیگیری نمایید. متاسفانه با انجام یک نظرسنجی ناشناس انجام این کار بسیار مشکل خواهد بود. شما باید مطمئن شوید که نیاز به پیگیری پاسخ هیچکس نخواهید داشت.
-
شما هیچ نقطه مرجعی برای نظرات منفی یا شکایات نخواهید داشت :
بدون داشتن هیچ مرجعی برای اینکه تعیین کند چه عاملی سبب ایجاد یک نقطه نظر منفی شده است؛ به سختی میتوان تصور کرد که چه چیزی در آن زمان رخ داده است.
به عنوان مثال اگر فردی نظری را بر اساس تجربه ای که با فرد دیگری در تیم پشتیبانی شما داشته است؛ بدون جزئیات بیشتر بنویسد؛ بررسی و تلاش برای حل آن، مشکل خواهد بود.
شما نمیتوانید از خود در مقابل فردی که ممکن است با شرکت شما مشکلی داشته باشد؛ دفاع کنید. در چنین سناریویی، آنها ممکن است برای منحرف کردن نتایج نظرسنجی شما عمداً به سوالات پاسخ های اشتباه دهند.
راهکارهای عملی مناسب برای نظرسنجی های ناشناس:
زمانی که تصمیم به برگزاری نظرسنجی ناشناس دارید؛ باید از یک سری باید ها و نباید ها آگاه باشید. این روش تضمین میکند که شما بهترین سود را از برگزاری نظرسنجی خود به صورت ناشناس خواهید برد. در ادامه نکات کلیدی که شما باید به آنها فکر کنید؛ آمده است:
-
همیشه یک بیانیه واضح و اولیه داشته باشید:
پس از صرف زمان برای ناشناس کردن نظرسنجی خود، شما میخواهید تا جایی که ممکن است این را برای شرکت کنندگان خود آشکار نمایید.
یک روش ایده آل، برای اجرای این هدف این است که در نظرسنجی خود یک مقدمه داشته باشید. مطمئن شوید که مردم می دانند؛ شما نظرسنجی ناشناس برگزار می کنید و از دادهها و هویت آنها محافظت خواهد شد. با استفاده از این روش احتمال اینکه پاسخ های صادقانه تری دریافت کنید بیشتر است.
فرض کنید شما یک پرسشنامه مراقبتهای بهداشتی ایجاد کرده اید و تصمیم دارید برای به دست آوردن بازخورد صادقانه در مورد خدمات خود، آن را به صورت نظرسنجی ناشناس برگزار کنید.شما ممکن است چیزی شبیه این بنویسید:
"ما میخواهیم پیشاپیش از اینکه در نظر سنجی ما شرکت می کنید تشکر کنیم. بازخورد شما واقعاً برای ما ارزشمند است و به شما اطمینان می دهیم که هویت شما کاملاً ناشناس باقی میماند"
به علاوه این به شما کمک میکند که شفافیت بیشتری در مورد اینکه چرا این داده ها را جمع آوری می کنید و قصد دارید کجا از آنها استفاده نمایید؛ داشته باشید.
-
به یاد داشته باشید که همه جمع آوری کنندگان نظرسنجی خود را چک کنید :
شما باید همچنین در مورد جمع آوری کنندگان نظرسنجی خود یا کانالهای توزیع نظرسنجی خود فکر کنید. زیرا این کانال ها ارسال و دریافت پاسخ های نظرسنجی ناشناس را انجام می دهند. لازم است شما مطمئن شوید که پاسخ های نظرسنجی، از دید هر یک از گردآورندگان که انتخاب کرده اید مخفی خواهد ماند.
-
از متغیرهای سفارشی استفاده نکنید:
به خاطر طبیعت متغیرهای سفارشی، این متغیرها به شما اجازه میدهند که دادههای پاسخدهندگان را از طریق ارسال مقادیر روی لینک نظرسنجی و یا روی نتایج نظرسنجی، پیگیری کنید. یعنی آنها ناشناس بودن را تضمین نمی کنند. بنابراین عاقلانه است که در صورت امکان از این متغیرها استفاده نکنید.
-
سوال های خود را چک کنید که به صورت تصادفی اطلاعاتی را در مورد هویت پاسخدهندگان نشان ندهند:
حذف سوالاتی که از پاسخ دهندگان نام یا تلفن آنها را می پرسد؛ واضح است. ممکن است سوالاتی بپرسید که به صورت تصادفی اطلاعات هویتی آنها را آشکار کنند.
به عنوان مثال اگر شما بپرسید که برای چه سازمانی کار میکنند؛ ممکن است هویت آنها فاش شود.بنابراین بهتر است مجدداً سوالات نظرسنجی خود را چک کنید و چنین سوالاتی را حذف نمایید.
منبع : SmartSurvey