اگر در حال توسعه یک استارتاپ تازه هستید، میدانید که به یک ابزار ارزان، سریع و آسان نیاز دارید که به شما کمک کند بازخورد از مشتریان و یا کاربران حال یا آیندهی خود را دریافت کنید. در این وبلاگ از یوچک، ما درباره "پرسشنامه آنلاین" صحبت میکنیم.
چرا بسیاری از استارت آپ ها به شکل ناگهانی ناکام میشوند؟
دلایل بسیاری برای نابودی استارتاپها وجود دارد. موفقیت یک استارتاپ جدید است که البته به بسیاری از امور وابسته است، اما اغلب به ترکیب یک مجموعه از متغیرها بستگی دارد: محصول مناسب با ویژگیهای صحیح برای مخاطبان در بازار صحیح. اگر حتی کمی در برنامهریزی خود اشتباه کنید، ممکن است زمان و منابع خود را هدر بدهید و شرکت خود را در موقعیت بسیار دشواری قرار دهید.
بسیاری از بنیانگذاران استارتاپهای جدید به قدری مثبتاند که از قبل میدانند چگونه یک محصول برنده طراحی کنند. آنها هیجانزدهاند که سریعاً وارد بازار شوند؛ بنابراین، بدون مطالعه مشتریان و نیازهای آنها، مستقیماً به تولید محصول میپردازند. این یکی از مسائل متداول برای کارآفرینان جاهطلب ولی غیرتجربهکار است که طراحیهای خود را بر اساس حدسها و دیدگاههای شخصی انجام میدهند. سپس به دلیل سرمایهگذاری بیش از حد در محصولات و ویژگیهایی که بازخورد مشتریان را نداشتهاند، به وضعیت مالی ناپایداری میافتند و این اغلب پایان ناراحتکننده داستان استارتاپ را مینوازد.
از پرسشنامه آنلاین استفاده کنید
اما راه حل بسیار سادهتر از آن چیزی است که معمولاً فکر میکنیم: از بازی لاتاری طراحی محصول دست بکشید و به دست آوردن اطلاعات لازم برای ساخت محصولات فوقالعاده را آغاز کنید. به عبارت دیگر، تحقیق کنید و به عنوان یک ابزار کارآمد، از پرسشنامه آنلاین استفاده کنید.
احتمالاً شما قبل از قبول چالش، تحقیقی انجام ندادهاید. اما هرگز دیر نیست! حالا شما مزیت دارید که چند کاربر واقعی دارید که به دلیل یک دلیلی محصول شما را جالب یافتهاند. کنجکاوی آنها آنها را به داخل آورده است، و همه چیزی که شما باید انجام دهید این است که قبل از اینکه آنها را رها کنید، بدانید که واقعاً چه میخواستند. این ممکن است تجارت شما را به طور کلی تغییر دهد یا فقط اطمینان حاصل کند که در مسیر صحیح قرار دارید و نیاز به تنظیمات کمی دارید.
یک ایده خوب این است که نظرسنجیهای خود را به صورت خودکار ایجاد کنید و آنها را در مناطق مختلف مسیر مشتری جاسازی کنید. به عنوان مثال:
پس از ورود به سیستم: سعی کنید بفهمید چرا یک مشتری یا کاربر برای محصول یا خدمات شما ثبت نام میکند. آیا آنها از یک رقیب دیگر به شما میآیند؟ انگیزهشان چیست؟ چه چیزی میتواند باعث ماندگاری آنها شود یا آنها را بازگرداند؟ آیا احتمال دارد که شما را به یک دوست یا همکار پیشنهاد کنند و چرا؟
پس از خروج: بیابید چرا آنها خارج میشوند. آیا فقط میخواستند امتحان کنند؟ آیا رقیب بهتری پیدا کردهاند؟ چه کاری میتوانید بهتر انجام دهید تا آنها بتوانند بمانند؟
مزیت ساخت پرسشنامه آنلاین برای استارت آپ ها
پرسشهای خود را به درستی مطرح کردن ممکن است کمی مشکل باشد. ما اغلب پرسشنامه آنلاین استارتاپ را میبینیم که اشتباهات قابل اصلاح دارند. اگر این مشکلات رایج و ساده برطرف شوند، دادههای جمعآوریشده تبدیل به طلا میشوند! به عنوان مثال، برخی از ایجادکنندگان پرسشنامه آنلاین سوالات گمراهکننده میپرسند، نمونهگیری نادرست انجام میدهند و ممکن است از مقیاس امتیازدهی منحرف استفاده کنند. این یک مصیبت است، زیرا با تغییرات کوچک و توجه بیشتر به طراحی پرسشنامه آنلاین، میتوانستند دادههای با کیفیتی جمعآوری کنند و اگر کمی بیشتر به طراحی پرسشنامه آنلاین توجه میکردند، تصمیمات بهتری میگرفتند.
ما مقالات بسیاری داریم که در مورد طراحی و ایجاد پرسشنامه آنلاین و بهترین روشهای انجام تحقیق آموزش میدهند.
تحقیقات مشتریان چیزی است که برای هر نقش در یک استارتاپ مناسب است. اهمیتی ندارد که طراحان باشیم یا مدیران یا توسعهدهندگان. اگر یک استارتاپ را بر دوش بگیریم، بهتر است تصمیمات خود را بر اساس دادهها بگیریم و اطلاعات دقیق و اطلاعاتی داشته باشیم و اعتماد به نفس داشته باشیم.
انواع تحقیق
دو نوع تحقیق وجود دارد که به استارتاپها کمک میکنند تا در مورد مشتریان خود بیاموزند، "کیفی" و "کمی". هرکدام از این تحقیقات به چیزهای خاصی تمرکز میکنند و نوع خاصی از بینش را ارائه میدهند. اما حتماً باید به طور همزمان انجام شوند تا تحلیلی معنادار انجام شود.
کمی:
تحقیقات کمی اطلاعاتی در مورد مفاهیم قابل اندازهگیری میدهد، مانند الگوهای رفتاری کاربران، نحوه رتبهبندی یک مجموعه از انتخابها، مقدار پرداختی که برای یک خدمت میپردازند و غیره.
کیفی:
تحقیقات کیفی به شما اطلاعاتی در مورد کیفیت یک محصول یا یک تجربه میدهد. این اطلاعات ممکن است به طور لازم نتوان با اعداد اندازهگیری و نمودار کشید، اما برای توسعه یک ایده استارتاپ بسیار حیاتی خواهد بود. به عنوان مثال، چند سال پیش، تیم تحقیقات کاربری MailChimp متوجه شد که بسیاری از کاربران خود حسابهای فیسبوک خود را با حسابهای MailChimp خود اتصال دادهاند (دادههای کمی). برای تیمی که تازهتاسیس بود، این داده ممکن بود به این معنا باشد که MailChimp باید در ویژگیهایی که اتصال آنها با فیسبوک را غنیتر کند، سرمایهگذاری کند.
با این حال، آنها تحقیقات کیفی انجام دادند و با کاربران خود مصاحبه کردند، که به طور خیلی واضح به آنها گفت که آنها فقط حسابهای فیسبوک خود را اتصال دادهاند زیرا به نظر میآمد که باید این کار را انجام دهند، با توجه به محبوت فیسبوک. با این اطلاعات کیفی، برای شرکت به معنای این بود که بهتر است منابع خود را بر روی چیزی که واقعاً نیاز دارند، سرمایهگذاری کنند، نه چیزی که اعداد خالص نشان میدهند.
نتیجهگیری
در پایان، پرسشنامه آنلاین به عنوان یک ابزار قدرتمند برای جمعآوری اطلاعات تحقیقاتی و ارتقاء کسب و کارها ثابت شده است. از سرعت بالا و دقت بیشتر آن تا امکان برندینگ و جلب توجه بصری، این ابزار متنوع واکنشهای مشتریان را به دقت ثبت میکند. با انعطافپذیری در تنظیمات سوالات و امکان تغییرات فوری بر اساس نیازهای هر جماعت هدف، پرسشنامههای آنلاین از لحاظ کاربردی واقعاً برجسته هستند. همچنین، مزیت استفاده از پرسشنامه آنلاین در ایجاد تحقیقات کمی و کیفی را نمیتوان نادیده گرفت.
پرسشنامه آنلاین سریع، دقیق و انعطافپذیر است، که به تحقیقگران کمک میکند تا اطلاعات دقیقتری را به دست آورند. بله، با استفاده از تصاویر و طراحی متناسب با برند، پرسشنامه آنلاین میتواند تأثیر گذاری بصری داشته باشد. برای بهترین نتایج، سوالات باید واضح و مناسب با هدف تحقیق باشند. میتوانید از قالب ها و راهنماهای طراحی پرسشنامه آنلاین یوچک استفاده کنید.
سوالات متداول
۱. چرا باید از پرسشنامه آنلاین برای تحقیقات خود استفاده کنیم؟
۲. آیا پرسشنامه آنلاین میتواند برای برندینگ مورد استفاده قرار گیرد؟
۳. چگونه میتوانم بهینهترین سوالات را در یک پرسشنامه آنلاین طراحی کنم؟