تفاوت پرسشنامه آنلاین کمی و کیفی چیست؟

محققان و بازاریابانی که از طریق پرسشنامه آنلاین اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند، معمولاً نتایج خود را به دو دسته مختلف تقسیم می‌کنند: داده‌های کمی و داده‌های کیفی. در کدام موارد باید از پرسشنامه آنلاین کمّی به جای پرسشنامه آنلاین کیفی استفاده کنید، و برعکس؟ در این وبلاگ از یوچک، به شباهت‌ها و تفاوت‌های بین داده‌های کمّی و کیفی و چگونگی استفاده از هرکدام برای تحقیقات و تجزیه و تحلیل داده می­پردازیم.

تفاوت بین پرسشنامه آنلاین کمی و کیفی

آیا پرسشنامه آنلاین کیفی یا کمی است؟ جواب این است که می‌توانند هر دو باشند! بنابراین، در اینجا یک نگاه به دو نوع داده در طراحی پرسشنامه آنلاین داریم تا بتوانید تصمیم بگیرید کدام گزینه برای شما بهتر است (یا می­توانید یک رویکرد روش ترکیبی اتخاذ کرده و هر دو را استفاده کنید).

پرسشنامه آنلاین کمی چیست؟

داده‌های کمی به اطلاعاتی اشاره دارد که قابل اندازه‌گیری یا شمارش هستند و به عبارت دیگر، می‌توانند به مقدار عددی نسبت داده شوند. تحقیق کمی با اعداد و نمودارها بیان می‌شود و معمولاً برای تثبیت حقایق عمومی درباره یک موضوع استفاده می‌شود. روش‌های کمّی متداول شامل:

  • آزمایش‌ها: شرایطی که محققان متغیرها را کنترل و تغییر می‌دهند تا روابط علّت و معلول را تعیین کنند.
  • مشاهدات: مشاهده طبیعی افراد بدون کنترل متغیرها. این مشاهدات به عنوان اعداد ثبت می‌شوند.
  • نظرسنجی‌ها: سوالات بسته یا چند گزینه‌ای که به نمونه‌ای از جمعیت یا مخاطب هدف ارسال می‌شوند.

پرسشنامه آنلاین کیفی چیست؟

داده‌های کیفی بر روی ویژگی‌های کاربران تمرکز دارد، به عبارت دیگر، سعی در درک "چرا" دارد. تحقیق کیفی با کلمات بیان می‌شود و معمولاً برای درک ایده‌ها، افکار یا تجارب استفاده می‌شود. روش‌های کیفی متداول شامل:

  • مصاحبه‌ها: پرسش‌های باز با افراد.
  • گروه‌های تمرکز: بحث در میان یک گروه از افراد درباره یک موضوع، معمولاً توسط یک مصاحبه‌گر یا مدیر گروه.
  • اتنوگرافی: درگیر شدن در یک جامعه یا سازمان به مدت طولانی برای مشاهده فرهنگ و رفتار. این مشاهدات به عنوان کلمات ثبت می‌شوند.
  • مرور ادبیات: مروری بر اثرات منتشر شده توسط نویسندگان دیگر.
  • نظرسنجی‌ها: سوالات باز که به نمونه‌ای از جمعیت یا مخاطب هدف ارسال می‌شوند.

پرسشنامه آنلاین کمی در مقابل پرسشنامه آنلاین کیفی

در اینجا یک راهنمای مفید در مورد تحقیق کمی در مقابل تحقیق کیفی داریم که به شما در مطالعات و طراحی تحقیق پرسشنامه آنلاین کمک می‌کند.

روش‌های پرسشنامه آنلاین کمی و کیفی

در زیر چند نمونه از هر نوع روش پرسشنامه آنلاین همراه با نمونه‌هایی از سوالات کمی و کیفی آورده شده است.

روش پرسشنامه آنلاین کمی

شما از 300 بیمار در یک بیمارستان نظرسنجی انجام می‌دهید و از آنها سوالاتی می‌پرسید مانند: "از مقیاس 1 تا 5، چقدر از سطح مراقبتی که دریافت کرده‌اید، راضی هستید؟" یا "بله یا خیر: آیا برای نیازهای پزشکی آینده به این بیمارستان باز می‌گردید؟"

سپس تحلیل آماری روی داده‌ها انجام می‌دهید و به نتایجی می‌رسید مانند: "به طور میانگین، بیماران سطح مراقبت خود را با امتیاز 3.8 ارزیابی کرده‌اند" یا "به طور میانگین، بیشتر بیماران برای درمان پزشکی آینده می‌آیند."

نتایج از نظرسنجی‌های کمی معمولاً در نمودارها و جداول گزارش می‌شوند. نرم‌افزارهای کاربردی می‌توانند برای محاسبه مواردی مانند:

  •         امتیازات متوسط
  •         تعداد باری که یک پاسخ خاص انتخاب شده است
  •         همبستگی یا علّت و معلولیت بین دو یا چند متغیر
  •         قابلیت اطمینان و اعتبار نتایج

روش پرسشنامه آنلاین کیفی

شما از 20 بیمار نظرسنجی انجام می‌دهید و از آنها سوالات باز مانند: "چقدر از سطح مراقبت خود راضی هستید؟"، "مثبت‌ترین جنبه از اقامت شما با ما چیست؟" و "چه اقداماتی می‌تواند اقامت برای بیماران آینده را بهبود بخشد؟"

داده‌های کیفی مقایسه با داده‌های کمی سخت‌تر است چرا که پاسخ‌ها مبتنی بر متن هستند. بر اساس پاسخ‌ها، تحلیل شما ممکن است یکی از این کارها را انجام دهد:

  •         پیگیری تکرار، موقعیت و معنای کلمات یا عبارات
  •         بررسی داده‌ها برای شناسایی تم مشترک و الگوها
  •         مطالعه نحوه کارکرد ارتباطات در سیاق‌های اجتماعی

روش ترکیبی پرسشنامه آنلاین

داده‌های کمی و داده‌های کیفی معمولاً می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند. سوالات بسته می‌توانند برخی از حقایق سخت را ارائه کنند، در حالی که سوالات باز می‌توانند به اعماق مسائل نفوذ کنند. در واقع، بیشتر نظرسنجی‌ها از هر دو استفاده می‌کنند و یک دنباله از سوالات بسته پس از یک سوال باز که پاسخ‌دهنده می‌تواند روی پاسخ‌های خود توضیح دهد، ارائه می‌دهند.

چگونه از سوالات کمی و کیفی در پرسشنامه آنلاین استفاده کنیم؟

در زیر برخی از انواع سوالاتی که می‌توانید در نظرسنجی بعدی خود بپرسید، آورده شده است.

سوالات پرسشنامه آنلاین کمی

  • انتخاب تکی: به پاسخ‌دهندگان اجازه می‌دهد تا فقط یک گزینه را از لیست گزینه‌های ممکن انتخاب کنند.
  • انتخاب چندگزینه ای: به پاسخ‌دهندگان اجازه می‌دهد تا هر تعداد گزینه را از لیست گزینه‌های ممکن انتخاب کنند.

  • داون‌اپ: گزینه‌ها را در یک منوی داون‌اپ ارائه می‌دهد.
  • ماتریس: این‌ها معمولاً شامل یک ستون سوالات در سمت چپ و یک ردیف پاسخها در بالا هستند. یوچک نوع منحصر به فردی از سوالات ماتریس طراحی کرده است که بهبود پاسخ را با هر پاسخ به پایین انجام می‌دهد.  
  • مقیاس: همچنین به عنوان مقیاس Likert شناخته می‌شود، این نوع سوال یک راه آسان برای به دست آوردن دیدگاه سریع پاسخ‌دهندگان در مقیاس امتیاز برای یک موضوع خاص است.
  • امتیاز NPS: همچنین به عنوان امتیاز Net Promoter شناخته می‌شود، یک رتبه‌بندی از 1 تا 10 برای کمک به تحقیق‌گران در تعیین اینکه پاسخ‌دهنده چقدر خوشحال است و چقدر احتمال دارد به دوستان یا همکاران خود پیشنهاد دهد.
  • امتیازدهی: استفاده از ستاره‌ها برای انتقال سطح رضایت، مانند یک بررسی گوگل.

  • اسلایدرها: یک ابزار نظرسنجی آنلاین تعاملی که به پاسخ‌دهندگان اجازه می‌دهد تا ورودی خود را در یک مقیاس لغزان بر اساس امتیاز بدهند.
  • ایموجی‌ها: استفاده از چهره‌ها برای انتقال سطح رضایت.
  • انتخاب تصویر: یک راه عالی برای جلب توجه پاسخ‌دهندگان، نظرسنجی‌های تصویری جذابیت بصری را فراهم می‌کنند و اجازه می‌دهند تا پاسخ‌دهندگان با انتخاب یک تصویر یا عکس پاسخ دهند.

  • رتبه‌بندی تصویر: به جای انتخاب تصویر، این به پاسخ‌دهندگان اجازه می‌دهد تا آن‌ها را از طریق یک روش کشیدن و رها کردن رتبه‌بندی کنند.

بهتر است بدانید، یوچک به شما این امکان را می‌دهد که از همه این انواع سوالات استفاده کنید.

سوالات پرسشنامه آنلاین کیفی

سوالات کیفی باز ماهیت دارند، بنابراین وقتی از آنها سوال می‌کنید، گزینه‌های زیادی موجود نیست. از پاسخ‌دهندگان می‌پرسید تا نظرات خود را در یک جعبه متن یا باکس نظرات بگذارند یا می‌توان از چند جعبه متن هم استفاده کرد. پاسخ‌دهندگان همچنین می‌توانند شماره خود را وارد کنند، که این نوع سوال را هم کیفی و هم کمی می‌کند.

نتیجه‌گیری

در تحقیقات، هر دو طراحی نظرسنجی کمی و کیفی مهم هستند. در واقع، بسیاری از محققان از هر دو نوع سوال برای جمع‌آوری هر چه بیشتر داده‌ها استفاده می‌کنند که به " روش ترکیبی" مشهور است. برنامه‌ریزی برای ایجاد یک پرسشنامه آنلاین کمی، یک پرسشنامه آنلاین کیفی یا ترکیب هر دو، یوچک شما را پوشش می‌دهد! نظرسنجی‌های ما جذاب و آسان برای ایجاد هستند و به شما اجازه می‌دهند سوالات مختلفی را بپرسید و تصاویر به نظرسنجی‌های خود اضافه کنید. ما همچنین بسیاری از تجزیه و تحلیل داده را برای شما انجام می‌دهیم! پس چه منتظری؟ همین الان با یوچک پرسشنامه آنلاین خود را ایجاد کنید!

آیا به طور منظم نظرسنجی آنلاین انجام می‌دهید؟ معمولاً داده‌های کیفی، داده‌های کمی یا ترکیب هر دو را جمع‌آوری می‌کنید؟ کدام نوع داده را مفیدتر می‌یابید؟ در بخش نظرات به ما بگویید.

سوالات متداول

تفاوت پرسشنامه آنلاین کمی و تحقیق کیفی چیست؟

داده کمی قابل اندازه‌گیری است، به این معنا که می‌توانید آن را با استفاده از مقدار عددی شمارش یا اندازه گیری کنید. داده کیفی بر روی ویژگی‌های کاربران تمرکز دارد، به عبارت دیگر، به درک "چرا" از طریق کلمات می‌پردازد.

تفاوت بین نظرسنجی‌های آنلاین کمی و نظرسنجی‌های کیفی چیست؟

نظرسنجی‌های کمی سوالات بسته یا چند گزینه‌ای را برای تجزیه و تحلیل آسان می‌پرسند. نظرسنجی‌های کیفی سوالات باز می‌پرسند که در آن پاسخ‌دهندگان پاسخ خود را می‌نویسند، که تجزیه و تحلیل را دشوارتر می‌کند. بیشتر نظرسنجی‌ها از هر دو روش استفاده می‌کنند.

نمونه‌هایی از سوالات کمی و کیفی چیست؟

سوال کمی سوالی بسته است، معمولاً از گزینه‌های چندگانه یا سوالات مقیاسی استفاده می‌کند، به عنوان مثال: از مقیاس 1 تا 10، مهمیت سفر برای شما چقدر است؟ سوال کیفی سوالی باز است، به عنوان مثال: بهترین چیزی که شما در مسافرت دوست دارید چیست؟

4. کدام بهتر است؟ پرسشنامه آنلاین کیفی یا کمی؟

هیچ‌کدام "بهتر" نیست چرا که هر دو در تحقیقات هدف خود را دارند. اغلب می‌توانید از هر دو روش استفاده کرده و "روش ترکیبی" را اجرا کنید.


اشتراک در تلگرام
اشتراک در فیسبوک
اشتراک در توئیتر
اشتراک در واتس‌اپ
اشتراک در واتس‌اپ
اشتراک در SMS


توسط سامانه یوچک پرسشنامه آنلاین بسازید ، آن را به اشتراک بگذارید و از داده های بدست آمده گزارش گیری کنید.


1000 Characters left