هنگام اجرای یک پرسشنامه آنلاین، پژوهشگران فقط باید "به گفته مردم اعتماد کنند." البته، راههایی برای بهبود صداقت در پرسشنامه آنلاین وجود دارد که در این وبلاگ از یوچک به آنها خواهیم پرداخت. ابتدا، دلایلی که مردم در پرسشنامه آنلاین دروغ میگویند را بررسی میکنیم.
آمار دروغگویی و صداقت در پرسشنامه آنلاین
سخت است تعداد افرادی که در پرسشنامه آنلاین دروغ میگویند را تعیین کنیم؛ در نهایت، آنها ممکن است درباره دروغ گفتن هم دروغ بگویند! اطلاعات جدیدترین آمار درباره دروغگویی و صداقت در پرسشنامه آنلاین از سوی شبکه خبری بیبیسی به این صورت است: "80٪ از مردم میگویند همیشه پاسخهای راست را به پرسشنامه آنلاین میدهند." با این حال، این درصد به 66٪ کاهش مییابد، زمانی که سوالاتی مطرح میشود که به "زندگی شخصی" کسی مرتبط است. جالب است که پرسشنامه آنلاین نیز نشان میدهد که افراد بیشترین امانتآوری را درباره سوالات سیاسی دارند و بیش از 90٪ از آنها اظهار کردهاند که ممکن است راستگو باشند.
دلایل دروغگویی در پرسشنامه آنلاین
چرا افراد در پرسشنامه آنلاین دروغ میگویند؟ در زیر ده دلیل رایج برای دروغگویی در پرسشنامه آنلاین آورده شدهاند.
- ارتقاء احساس ارزش شخصی
- ارائه پاسخهای اجتماعی مطلوب
- دفاع در مورد موضوعات حساس
- نگرانی از تأثیر بر تصویر شخصی
- ترس از تباهی یا عیب شناخته شدن
- عدم تمایل به افشای عقاید شخصی
- حفظ حریم شخصی
- ترس از انتقاد اجتماعی
- ترس از تباهی نام تجاری
- نااطمینانی از محرمانگی اطلاعات
نگرانی درباره ناشناس بودن یا محرمانگی
مردم همیشه به این اعتماد نمیکنند که پاسخهای آنها ناشناس یا محرمانه باقی بماند. این مخصوصاً درست است اگر نتایج میتوانند آنها را به خطر بیاندازند (برای مثال، سوالات درباره فعالیتهای جنایی یا جستجوی شغل).
تلاش برای خشنود کردن پژوهشگر
گاهی اوقات، مردم از "آزار دادن به احساسات کسی" میترسند و میخواهند آنچه را که فکر میکنند پژوهشگر میخواهد بشنود را بگویند. به عنوان مثال، ممکن است بگویند که یک محصول جدید برای آنها جذاب است، حتی اگر واقعاً جذاب نباشد. اگرچه این مهربانی از سوی آنهاست، اما در نهایت به یافتههای تحقیقات آسیب میزند.
تلاش برای دریافت پاداش
تعدادی از پرسشنامه آنلاین به صورت اختصاصی برای شرکت در آنها پاداشی ارائه میدهند، معمولاً به صورت کارت هدیه یا تخفیف. برخی از افراد ممکن است درباره خود دروغ بگویند تا برای شرکت در پرسشنامه آنلاین انتخاب شوند. به عنوان مثال، اگر پرسشنامه آنلاین درباره عادات خرید است، ممکن است بگویند که شخصاً خریدار اصلی هستند، حتی اگر چنین نباشد. آنها ممکن است همچنین در سوالات زمینه جمعیتی دروغ بگویند اگر فکر کنند که این کمک به انتخاب آنها برای شرکت کردن میکند. به عنوان مثال، اگر پرسشنامه آنلاین درباره بازنشستگی باشد، ممکن است فرض کنند پژوهشگر به دنبال شرکتکنندگان سالمتر است، بنابراین درباره سن خود دروغ بگویند.
تلاش برای تأثیرگذاری بر نتایج
افراد ممکن است به چندین روش سعی کنند تا بر نتایج تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، در یک پرسشنامه آنلاین سیاسی، ممکن است بگویند که برای حزب مخالف خود رأی میدهند، امیدوار به این هستند که نتایجی که به نفع آن حزب است، باعث تحریک حزب خود به اقدامات شود تا پیروزی حاصل شود. یا ممکن است بگویند که برای یک محصول حاضر به پرداخت مبلغ بیش از 20 دلار نیستند، حتی اگر بخواهند بیشتر از آن صرف کنند؛ امیدوارند که وقتی محصول راه اندازی میشود، قیمت آن مناسبتر باشد.
دروغ گفتن عمدی
چرا کسی میخواهد بهطور عمدی نتایج پرسشنامه آنلاین را تحریف کند؟ شاید از شرکتی که پرسشنامه آنلاین را انجام میدهد، خوششان نیاید. شاید از روشهای سوالات خوششان نیاید. یا شاید یک وبسایت از آنها خواسته باشد تا برخی سوالات را جواب دهند تا به محتوایی که به دنبال آن هستند دسترسی پیدا کنند؛ از ناخوشایندی، ممکن است بهطور عمدی دروغ بگویند تا نتایج را تحریف کنند.
انجام یک اشتباه صادقانه
انسان خطا میکند! بسیاری از پرسشنامه آنلاین از افراد خواستهاند یک تجربه گذشته را یادآوری کنند و ممکن است افراد جزئیات را فراموش کرده و به اشتباه پاسخ نادرستی دهند. در دیگر موارد، افراد را خواستهاند "آینده را پیشبینی" کنند، به عنوان مثال، از آنها خواستهاند بگویند چقدر احتمال دارد که در آینده یک محصول را خریداری کنند. یک نفر ممکن است بگوید که در 6 ماه آینده به دنبال خرید یک خودروی جدید هستند، اما سپس یک کاهش شغلی وضعیت مالی آنها را تغییر دهد. آنها عمدتاً دروغ نمیگویند، اما برنامههایشان در نهایت تغییر میکند.
۷ راه برای اطمینان از صداقت افراد در پرسشنامه آنلاین
با توجه به همه دلایلی که برای دروغ گفتن در یک پرسشنامه آنلاین وجود دارد، ممکن است سوال کنید: "آیا پرسشنامه آنلاین ها قابل اعتماد هستند؟" بله! البته همیشه احتمال وجود یک میزانی از دروغ وجود دارد (این همان دلیلی است که بیشتر پرسشنامه آنلاین ها حاشیه خطا / بازه اطمینانی بر اساس اندازه نمونه دارند). با این حال، هفت راه وجود دارد که شما میتوانید پاسخهای دقیقتر و صادقانهتری در پرسشنامه آنلاین خود بگیرید.
۱. "سوالات محرک" را در نظر داشته باشید
سوالات محرک، سوالاتی هستند که ممکن است به شرکتکنندگان دلیلی برای دروغ گفتن بدهند ( رفتار، باورها و تعلق). در حالی که احتمالاً نیاز دارید که در برخی از پرسشنامه آنلاین سوالاتی مربوط به آنها بپرسید، اما مهم است که مراقب باشید چگونه آنها را واژهبندی میکنید.
۲. بر اهمیت تحقیق تأکید کنید
خیلی اوقات، مردم به این دلیل که چرا از آنها خواسته شده که در یک پرسشنامه آنلاین شرکت کنند یا چگونه میتواند برای آنها مفید باشد، مطلع نمیشوند. برای کمک به اطمینان از صداقت، صریحاً در مورد دلیل پرسشنامه آنلاین و اهمیت آن برای آنها باشید. به عنوان مثال، اگر شما در حال انجام تحقیقات محصول هستید، واضح کنید که بازخورد به ایجاد یک محصول بهتر کمک خواهد کرد؛ اگر درباره مسائل قانونی یا سیاسی سوال میکنید، حتماً بیان کنید که مشارکت آنها ممکن است بر قوانین و مقررات تأثیر بگذارد.
۳. از سوالات راهبردی خودداری کنید
سوالات راهبردی هدفمند یا بهطور غیرقصدی شرکتکننده را به یک سمت یا استنباط خاص هدایت میکنند. در مثال زیر، واژگان ممکن است شرکتکننده را به فکر این بند کند که خدمات مشتری مفید هستند.
۴. سوالات تکراری اضافه کنید
سوالات تکراری میتوانند دروغگو را به دام بیندازند. به عنوان مثال، اگر درباره آگاهی از برند کسی سوال میکنید، ممکن است یک برند ساختگی به لیست اضافه کنید؛ اگر شرکتکننده بگوید که آگاه هستند، احتمالاً دروغ میگویند. از سوی دیگر، میتوانید سوالاتی را که به نظر تکراری میآیند اضافه کنید، سوال را به اندازه کمی تغییر دهید و پاسخ را. اگر پاسخ به هر دو به طور چشمگیری متفاوت باشد، احتمالاً یک شرکتکننده دروغگو است.
۵. سوالات را در ابتدای پرسشنامه آنلاین بپرسید
همانطور که قبلاً ذکر شد، افراد فراموشگر هستند. آنها الزاماً دروغ نمیگویند، بلکه به یادآوری جزئیات یا تجربیات گذشتهشان به درستی توانایی ندارند. بنابراین، سعی کنید آنها را "در لحظه" یا بلافاصله پس از اتفاق یا اقدامی سوال کنید. به عنوان مثال، فرض کنید میخواهید بدانید چه چیزی باعث شد که کسی تصمیم به خرید محصول A به جای محصول B کند. شما میخواهید آنها را هر چه زودتر پس از اتفاق آوردهشده سوال کنید تا فرآیند تصمیمگیری هنوز در ذهنشان تازه باشد.
6. پاداش ارائه ندهید
اگر نگران هستید که مردم فقط به دلیل دریافت پاداش دروغ بگویند، راهحل ساده این است که پاداش ارائه ندهید. البته، گاهی اوقات نیاز به پاداشها برای افزایش نرخ پاسخ و جلب مشارکت افرادی باشد که به سختی قابل دسترسی هستند. در این صورت، شما باید با دقت نوع پاداشهایی را که ارائه خواهید داد و چگونگی تبلیغ آنها را در نظر بگیرید
7. از پرسشنامه آنلاین ناشناس استفاده کنید
در حالی که پرسشنامه آنلاین حضوری یا تلفنی ممکن است باعث شود که یک نفر "ساکت شود" یا با پاسخهای نادرستی آشنا شود، بیشتر پرسشنامه آنلاین امکان ناشناسی را ارائه میدهند. این امر احساس امنیتی فراهم میکند و باعث میشود مردم نظرات و احساسات واقعی خود را در هر موضوعی بگویند. برای اینکه پرسشنامه آنلاین وب ناشناس باشند، شما باید از یک شخص نامه شان را نپرسیده و سوالاتی که ممکن است "کسی را فاش کنند" را دوباره مورد بررسی قرار دهید (این موضوع به خصوص در نظرسنجیهای نمونه کوچک صدق میکند) و از رمزنگاری برای مسدود کردن آدرسهای IP یا آدرسهای ایمیل شرکتکنندگان استفاده کنید.
نتیجه گیری
دروغگویی در نظرسنجیها به هر حال و به هر دلیلی وجود دارد. با درک دلایل دروغگویی و ایجاد یک ساختار پرسشنامه آنلاین با دقت و شفافیت، میتوان به مخاطبان دلایلی کمتر برای دروغ گفتن و دلایل بیشتر برای صداقت گفتن ارائه داد. استفاده از سوالات محرک، تاکید بر اهمیت تحقیق، جلوگیری از سوالات راهبردی، افزودن پاسخها و سوالات مضلل، تعیین زمان مناسب برای انجام پرسشنامه آنلاین، عدم ارائه پاداش و استفاده از نظرسنجیهای آنلاین ناشناس از جمله راهکارهایی هستند که میتوانند به دستآوردن نتایج دقیق و صادقانه در نظرسنجیها کمک کنند. با این حال، این مقاله نیز تاکید میکند که همیشه امکان دروغگویی وجود دارد و هدف اصلی این است که شرایطی فراهم شود که مخاطبان کمترین دلیل برای دروغ گفتن داشته باشند و از پرسشنامه آنلاین ها نتایج دقیقتری به دست آید.
بر اساس مطالعات، به طور میانگین 80٪ از افراد اعلام کردهاند که همواره پاسخهای صادقانه به پرسشنامه آنلاین ارائه میدهند. این درصد ممکن است با توجه به ماهیت سوالات افزایش یا کاهش یابد. پاسخهای نادرست در پرسشنامه آنلاین ممکن است به طور تصادفی باشد (شخص به سادگی تجربیات خود را فراموش کرده باشد)، ارادی (شخص میخواهد ارزش شخصی یا جایگاه اجتماعی خود را افزایش دهد) یا انتقامجو (شخص از شرکت یا سبک سوالگذاری ناراضی است). نظرسنجیها میتوانند بسیار قابل اعتماد باشند زمانی که تحقیقگران مخاطبان خود را درک کرده و پرسشنامه آنلاین خود را با دقت طراحی کنند، و سوالات محرک (سوالات حساس مرتبط با رفتار، باورها و تعلقات) را به دقت واژهبندی کنند تا به پاسخهای نادرست منجر نشود.
سوالات متداول
آمار در مورد دروغ گفتن در پرسشنامه آنلاین چگونه است؟
چرا افراد در نظرسنجیها دروغ میگویند؟
آیا نظرسنجیها قابل اعتماد هستند؟