آیا پرسشنامه آنلاین خود را آماده کردهاید و میخواهید افراد زیادی آن را پاسخ دهند؟ جواب واضح است: قطعاً بله. دریافت بیشترین پاسخ، هدف اصلی هر مصاحبهگر است. در این قسمت از سری مقالات یوچک ما درباره پرسشنامه آنلاین، چند راهکار و ترفند برای افزایش بازدهی پرسشنامههای شما آموزش میدهیم.
ترفند 1: پاسخ دهنده خود را بیشتر بشناسید
اول از همه، مناسب است به سوال پاسخ دهیم: چرا باید افراد پاسخ دهنده واقعاً پرسشنامه من را پر کنند؟ برای اکثر افراد، پر کردن پرسشنامهها فقط هدر رفتن زمان است. بنابراین سعی کنید به عنوان افراد پاسخ دهنده فکر کنید و به سوالات زیر پاسخ دهید:
- چه چیزی باید افراد پاسخ دهنده را ترغیب کند تا پرسشنامه آنلاین را پر کند؟
- آیا پرسشنامه آنلاین مختصر و واضح است؟
- آیا سوالات برای افراد پاسخ دهنده قابل درک و بدون ابهام هستند؟
- آیا افراد پاسخ دهنده در گزینههای ارائه شده به جواب خود میرسد؟
- آیا افراد پاسخ دهنده از هدف و استفاده اطلاعات ارائهشده آگاه میشود؟
- آیا سوالات مزاحم حریم خصوصی او میشوند؟
ترفند 2: بهبود معرفی پرسشنامه آنلاین برای افزایش نرخ پاسخ
تصور کنید که کسی لینک نظرسنجی آنلاین شما را دریافت کرده و از او خواستهاید آن را پر کند. در همین حال، از او خواستهاید که پرسشنامه آنلاین را با دیگران به اشتراک بگذارد. احتمالاً شخصی که با شما تماس گرفتهاید، میداند پرسشنامه آنلاین درباره چیست و چرا باید آن را پر کند؛ او این کار را برای شما انجام میدهد. با این حال، افراد دیگر ممکن است به این اطلاعات دسترسی نداشته باشند.
چرا این را ذکر کردیم؟ چرا که اغلب مصاحبهگرانی که پرسشنامههای خود را ایجاد کردهاند، متن مقدماتی را دست کم میگیرند.راهنمایی در آمادهسازی چنین متن مقدماتی میتواند با پرسش این سوالات صورت گیرد: چه کسی، چه چیز، چه زمانی، چرا، چگونه و چه مدت؟
حالا به این قسمتهای معرفی میپردازیم و آنها را بر اساس مثالها نشان میدهیم.
چه کسی: چه کسی پرسشنامه آنلاین را آماده کرده است.
چه چیزی: چه سوالاتی در پرسشنامه آنلاین وجود دارد؛ یا چه موضوعی مورد بررسی قرار گرفته است. مثال: این پرسشنامه برای اندازهگیری رضایت مشتریان کاربران یوچک استفاده میشود.
چه زمانی: ممکن است پرسشنامه آنلاین به محدودیت زمانی داشته باشد و باید به آن اشاره شود. محدودیت زمانی میتواند به انجام زودتر پرسشنامه آنلاین کمک کند. مثال: لطفاً پرسشنامه آنلاین را حداکثر تا پایان ژانویه 2023 تکمیل کنید.
چرا: توضیح دهید چرا پاسخ دهنده ها باید پرسشنامه آنلاین را پر کنند. تشویق پاسخدهنده ها بسیار سخت است، اما حتی توضیح سادهای از هدف نظرسنجی آنلاین میتواند کمک کند. اغلب از دلایل روانشناسی استفاده میشود: پرسشنامه به بهبود چیزی کمک خواهد کرد. تأکید کنید که نظر پاسخدهندده مهم است و شنیده خواهد شد. مثال: با پر کردن پرسشنامه آنلاین، به افزایش کیفیت خدمات برای شما، مشتریان ما، کمک خواهید کرد. نظر شما مهم است.
استفاده از پرسشنامه آنلاین به عنوان ابزار تبلیغاتی هم میتواند یک مزیت باشد. در انتهای آن، میتوانید به پاسخدهنده یک تخفیف دهید و همزمان او را به فروشگاه آنلاین خود هدایت کنید، جایی که میتواند بهسرعت از تخفیف استفاده کند. افراد معمولاً تمایل دارند که از یک تخفیف استفاده کنند اگر مجبور به کمی تلاش برای آن باشند. مثال: پس از پر کردن پرسشنامه آنلاین، یک کوپن تخفیف دریافت خواهید کرد که میتوانید از آن در فروشگاه آنلاین ما استفاده کنید.
گاهی اوقات خوب است با خود پاسخ دهنده ها را ترغیب کنیم که به آنها بگوئیم میتوانند نتایج تحقیقی که در آن شرکت کردهاند را مشاهده کنند. آنها میتوانند پاسخهای خود را با دیگران مقایسه کنند، که برای آنها جالب است. مثال: پس از تکمیل نظرسنجی آنلاین ما، نتایج فعلی را به شما نشان خواهیم داد و شما قادر خواهید بود پاسخهای خود را با دیگران مقایسه کنید.
چگونه: توضیح دهید چگونه باید پرسشنامه آنلاین را پر کرد. این موضوع بسیار مهم است زیرا همه افراد در فناوری آنلاین ماهر نیستند و اغلب نمیدانند که ارسال یک پرسشنامه آنلاین تنها با یک کلیک دکمه ارسال انجام میشود. این یکی از دلایل متداولی است که مردم نمیخواهند پرسشنامههای آنلاین را پر کنند. مثال: به سادگی پرسشنامه را با کلیک بر روی دکمه "ارسال" در انتها ارسال کنید.
چه مدت زمان: توصیه میشود که زمان لازم برای تکمیل پرسشنامه آنلاین را ذکر کنید. هر چه زمان کوتاهتر، بهتر است. اما ابتدا خودتان امتحان کنید. مثال: تکمیل این پرسشنامه آنلاین حداکثر 5 دقیقه زمان شما میگیرد.
ترفند 3: پرسشنامه آنلاین را به چند بخش تقسیم کنید
میتوانید کل پرسشنامه آنلاین را در یک صفحه بگذارید که پاسخدهنده با استفاده از موس آن را پیمایش کند. اما این روش مناسب نیست و پرسشنامه آنلاین ممکن است به نظر پاسخدهنده خیلی طولانی به نظر بیاید. این گزینه فقط برای پرسشنامههای بسیار کوتاه با حداکثر 5 سوال مناسب است.
یک گزینه دیگر این است که پرسشنامه آنلاین را به چند صفحه تقسیم کنید، بدون اینکه نیاز به پیمایش پرسشنامه در صفحه داشته باشید. این کار ه جلوگیری میکند که پاسخهای پاسخدهنده تحت تأثیر سوالات دیگری که ممکن است در صفحه ببینند قرار گیرد. همچنین میتوانید تعیین کنید که آیا میخواهید به پرسش قبلی بازگشت امکانپذیر باشد یا خیر.
تقسیم سوالات به صفحات مجزا تعداد پرسشنامههای پر شده و تکمیلشده را افزایش خواهد داد.
ترفند 4: پیشرفت در تکمیل کردن پرسشنامه آنلاین را نشان دهید
اطلاع رسانی درباره پیشرفت در تکمیل پرسشنامه به امکان تقسیم پرسشنامه به بخشهای کوچک مرتبط است. این به پاسخگوها اجازه میدهد که دیدگاهی از مدت زمان مورد نیاز برای تکمیل نظرسنجی آنلاین به دست آورند. با این حال، به یاد داشته باشید که به چه چیزی در ابتدای پرسشنامه آنلاین قول دادهاید. احتمالاً برای پاسخگو 5 دقیقه کافی نیست تا پرسشنامه با 20 سوال گسترده را تکمیل کند.
ترفند 5: پرسشنامه آنلاین را کوتاهتر کنید
طول پرسشنامه یک عامل بسیار مهم است که به طور مستقیم تأثیرگذار بر تعداد پاسخهای دریافتی دارد. هر چه پرسشنامه آنلاین طولانیتر باشد، احتمالاً افراد نخواهند خواست آن را تکمیل کنند. در همان زمان، تعداد پاسخهای نوع "نمیدانم، نمیتوانم پاسخ دهم" نیز افزایش مییابد. بنابراین، سعی کنید پرسشنامههای آنلاین را به حداقل برسانید تا پاسخگوها بتوانند آن را بدون مشکل تکمیل کنند.
ترفند 6: بیش از حد از عناصر بصری شکیل در پرسشنامه آنلاین استفاده نکنید
زمانی که یک پرسشنامه آنلاین ایجاد میکنید، از عناصر طراحی بیش از حد شکیل استفاده نکنید. پاسخدهنده ممکن است با آنها آشنا نباشد و ممکن است پرسشنامه آنلاین را با موفقیت تکمیل نکند. به جای آن، از عناصر بصری متعادل استفاده کنید که پاسخدهنده را جذب کنند و به او کمک کنند تا به سوالات پاسخ دهد.
ترفند 7: افزایش ارتباط سوالات با موضوع
اکثراً اتفاق میافتد که سوالاتی در پرسشنامه آنلاین دارید که همه نمیتوانند به آنها پاسخ دهند و هیچ ارتباط معنیداری با آنها ندارد. ارتباط سوالات پرسشنامه آنلاین خود با موضع را بالا ببرید.
ترفند 8: از تعامل و منطق در پرسشنامه استفاده کنید
راه حل برای مشکلات ذکر شده و همچنین ویژگی عمومی که حرفهایتر کردن پرسشنامه آنلاین شما را افزایش میدهد، استفاده از سوال منطقی است. تعامل، تجربه کلی نظرسنجی آنلاین را جذابتر میکند. اگر از سوال منطقی استفاده کنید و پاسخها را به ترجیحات پاسخگو تطبیق دهید، نرخ تکمیل پرسشنامه آنلاین افزایش خواهد یافت.
ترفند 9: ساختار پرسشنامه آنلاین را سادهتر کنید
در بسیاری از موارد، با وضعیتی مواجه میشویم که پرسشنامه آنلاین از سوالات ساده پر شده است. مانند مثال فوق - "آیا قهوه مینوشید؟". اغلب، در یک نظرسنجی آنلاین ممکن است سوالات بیشتری از این قبیل وجود داشته باشد:
- آیا قهوه مینوشید (بله x خیر)
- آیا چای مینوشید (بله x خیر)
- آیا نسکافه مینوشید (بله x خیر)
- آیا آب مینوشید؟ (بله x خیر)
و غیره.
ناگهان، چندین سوال پیش میآید که ممکن است به طور ناکارآمد فضای زیادی را اشغال کند. شما میتوانید به همین نتیجه برسید اگر به این صورت بپرسید: "از میان نوشیدنیهای زیر کدام را مینوشید: قهوه، چای، نسکافه، آب...". به این ترتیب، همه چیز در یک سوال گنجانده شده است.
در صورت سوال پیچیدهتر و با استفاده از مقیاس شدت مصرف (مثلاً چند بار در هفته، یک بار در هفته و غیره) به جای پاسخ ساده بله یا خیر، میتوانیم به بهترین شکل سوالات را در یک باتری از سوالات ترکیب کنیم (که اغلب به نام ماتریس اطلاق میشود). در زیر مثالی از چنین سوالی را مشاهده میکنید. توجه داشته باشید که ما در فضای زیادی را صرفهجویی کردهایم و پاسخدهنده نیازی به تمرکز بر سوال جدید هر بار ندارد. این باعث افزایش سرعت تکمیل پرسشنامه آنلاین میشود.
ترفند 10: اغلب از سوالات باز، پیچیده و طولانی استفاده نکنید
استفاده بیش از حد از سوالات باز نه تنها مناسب نیست، بلکه دو دلیل اصلی دارد. اولین دلیل، ممکن است پاسخدهنده را محدود کند. تفاوت زمانی بین نوشتن یک متن و تیک زدن یک مربع میتواند قابل توجه باشد و ممکن است پاسخگو را از ادامه تکمیل پرسشنامه آنلاین منصرف کند.
دلیل دیگر دشواری قابل توجه در تجزیه و تحلیل نتایج است، زیرا برای سوالات باز، تحلیل معمولاً نیاز به انجام دستی دارد و وقتگیر است.
در اغلب موارد، بهتر است سوالات باز را با سوالات بسته جایگزین کنید. با این حال، در برخی موارد، لازم است از سوال باز استفاده شود. دلیل اصلی جمعآوری نظرات و نگرشهای واقعی پاسخدهنده ها است. این چیزی است که معمولاً با یک سوال بسته جمعآوری نمیشود.
ترفند 11: از زبان پاسخدهنده ها استفاده کنید
به چگونگی تفکر پاسخدهنده خود فکر کنید و زبانی که در سوالات استفاده میکنید را به موقعیت آنها تطبیق دهید. اغلب مشاهده میشود که مصاحبهکنندگان یک نظرسنجی آنلاین بسیار موفق ایجاد میکنند اما پاسخدهندها اصلاً آن را درک نمیکنند. بنابراین، از اصطلاحات فنی یا خارجی پرهیز کنید. توصیه میشود که ابتدا پرسشنامه آنلاین را با گروه هدف تست کنید.
ترفند 12: از اشتباهات رسمی و دستوری پرهیز کنید
اشتباهات رسمی و دستوری ممکن است کیفیت نظرسنجی آنلاین بیان کنند. همچنین، سوالاتی که بیمعنی، گنگ یا پر از اشتباهات واقعی هستند، تأثیر منفی مشابهی دارند.
در انتهای پرسشنامه آنلاین، مناسب است امکان ابراز نظرات برای پاسخگودهنده فراهم شود. زیرا اگر افراد زمان خود صرف کردهاند تا نظر خود را بیان کنند، قطعاً پرسشنامه را ارسال خواهند کردند.
نظرات و پیامها میتوانند اطلاعات مفیدی را برای شما فراهم کنند که بدون استفاده از این سوال به آنها نخواهید رسید. گاهی اوقات برای شما یک اشتباه را نیز مشخص کنند که میتوانید آن را برای استفاده بعدی از پرسشنامه آنلاین اصلاح کنید.
نتیجه گیری
مقاله حاضر به ارائه راهکارها و ترفندهایی جهت افزایش بازده پرسشنامههای آنلاین پرداخت. این مقاله به شما نکاتی ارائه کرد که چگونه میتوانید جلب توجه و همکاری حداکثری از سوی پاسخدهندهها را داشته باشید. از مهمترین نکات مطرح شده، در نظر گرفتن نیازها و ترجیحات پاسخگودهنده، بهبود معرفی پرسشنامه آنلاین، تقسیمبندی پرسشها به چندین بخش، نمایش پیشرفت در تکمیل، کوتاه کردن پرسشنامه، و اجتناب از عناصر بصری اغراقآمیز است.
برای ایجاد ترتیب معرفی مناسب، میتوانید از اطلاعاتی مانند نام افرادی که پرسشنامه آنلاین را طراحی کردهاند، موضوع پرسشنامه، زمان محدودیتها و جوایز ممکن استفاده کنید. با تقسیمبندی پرسشنامه آنلاین به بخشهای جداگانه و افزودن عناوین مناسب، پاسخدهندهها میتوانند بهتر از محتوای سوالات مطلع شوند. همچنین، استفاده از تعاملات مانند سوال منطقی (فیلتر سوال) میتواند تجربه پرسشنامه را جذابتر کند. از زبان ساده و موزون استفاده کنید، از اصطلاحات فنی و خارجی پرهیز کنید و پرسشها را با توجه به تفکر و زبان پاسخدهندهها طراحی کنید. تست پرسشنامه آنلاین با گروه هدف نیز میتواند در این زمینه کمککننده باشد. در مواردی که ممکن است پاسخها متنوع باشند، میتوان از سوالات باز استفاده کرد. اما برای جلوگیری از مشکلات تحلیل نتایج، میتوان سوالات باز را با سوالات بسته جایگزین کرد و گزینههایی از پیش تعیینشده ارائه کرد.
سوالات متداول
۱. چگونه میتوان بهترین ترتیب برای معرفی پرسشنامه آنلاین را ایجاد کرد تا ترغیب کننده و جذاب برای پاسخدهنده ها باشد؟
۲. چطور میتوان از تقسیمبندی پرسشها به بخشهای کوچکتر، تعامل و منطق سوالات در پرسشنامه آنلاین برای افزایش نرخ تکمیل استفاده کرد؟
۳. چه راهکارهایی برای افزایش ارتباط سوالات پرسشنامه آنلاین با موضوع و استفاده از زبان مخاطبان وجود دارد؟
۴. چگونه میتوان سوالات باز را با سوالات بسته جایگزین کرد و از آنها بهترین نتایج را برداشت کرد؟