حتی اگر شما فعال در شبکه های اجتماعی باشید یا به صورت فعّال از آن منحرف شوید، قدرت آن را نمیتوان انکار کرد - به ویژه زمانی که حرف از پرسشنامه های آنلاین شبکه های اجتماعی پیش میآید. امروزه بیش از 3.5 میلیارد نفر از افراد در سراسر جهان از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند، یک آماری که پیشبینی میشود تا سال 2025 به تقریباً 4.5 میلیارد نفر افزایش یابد. این امر باعث میشود که شبکه های اجتماعی برای بازاریابان، که همیشه به دنبال اندازهگیری نبض مشتریان خود هستند، بسیار اهمیتی پیدا کند. همچنین، این امر شبکه های اجتماعی را به یک مکان عالی برای تعامل با پرسشنامه آنلاین تبدیل کند!
چرا باید از یک پرسشنامه آنلاین شبکه های اجتماعی استفاده کنید؟
حالا که درباره محبوبیت شبکه های اجتماعی اطلاع پیدا کردید، بیایید یکم دیدگاهی به این اعداد بندازیم و به پنج سایت برتر جهت پرسشنامه آنلاین یا سوالپرسی از جماعت بپردازیم.
فیسبوک
این غول شبکه ای بیش از 2.7 میلیارد کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان دارد. شما میتوانید جمعیت ایالات متحده، چین، مکزیک، کانادا و تمام اروپا را ترکیب کنید و همچنان به تعداد اعضای فیسبوک نخواهید رسید! این امر سایت را به ابزار بازاریابی ضروری برای انجام پرسشنامه آنلاین میکند.
توییتر
با بیش از 330 میلیون کاربر، توییتر اندازهگیری وسیعی دارد. اغلب درباره خطاهای توییتر میشنویم - شرکتها، سلبریتیها، سیاستمداران و افراد روزمره که احتمالاً چیزهایی را در این پلتفرم منتشر میکنند که نباید - اما با این حال، توییتر به یک اندازه بزرگی دست یافته است! با کنترل محتوای توییتهای خود و تمرکز بر نظرسنجیها، توییتر میتواند واقعاً یک مزیت برای کسب و کار شما باشد.
لینکدین
با تمرکز بیشتر بر جنبههای حرفهای، لینکداین میتواند یک مکان عالی برای ارائه دانش، قابلیت اعتبار و رهبری شرکت شما باشد؛ همچنین یک مکان عالی برای پرسشنامه آنلاین دریافت بازخورد B2B! بیش از 760 میلیون کاربر در لینکداین وجود دارد و تقریباً نیمی از آنها به صورت روزانه با سایت در تعامل هستند، این یک مکان عالی برای انجام پرسشنامه آنلاین شبکه های اجتماعی است.
اینستاگرام
با بیش از 1 میلیارد کاربر (و به ویژه محبوب در ایالات متحده، هند و برزیل)، اینستاگرام یکی از محبوبترین سایتهای شبکه های اجتماعی امروز است. این یک شبکه بسیار بصری است (پس پرسشنامه آنلاین مبتنی بر تصاویر ایدهآل هستند). اغلب به عنوان "شبکه اجتماعی برای دانشآموزان" تلقی میشود، این سایت شبکه اجتماعی ترجیحی برای نسل میلنیالها (1981-1995) و نسل Z (1996-2010) است، که این امر آن را به یک ابزار بازاریابی ضروری برای دسترسی به بازارهای جوانان سختیاب تبدیل میکند.
پینترست
این پلتفرم نشانیگر تصاویر، که به کاربران امکان میدهد "آیتمها" یا "علاقهها" را "پین" کنند (آیا متوجه شدید؟) در حال حاضر دارای بیش از 440 میلیون کاربر فعال ماهانه است. این سایت اکنون امکان پرسشنامه آنلاین را نیز فراهم کرده است، بنابراین این یک اقدام دیگر برای بازاریابان و پژوهشگران است که میخواهند یک استراتژی پرسشنامه آنلاین شبکه های اجتماعی ارائه دهند.
چگونه از یک پرسشنامه آنلاین شبکه های اجتماعی استفاده کنید؟
پرسشنامه آنلاین شبکه های اجتماعی یک راه سریع و ارزان برای برقراری ارتباط با مشتریان و غیرمشتریان است (اگر شانسی داشته باشید، ممکن است به تبدیل آن غیرمشتریان نیز کمک کند). البته، شما نمیخواهید تمام وقت پرسشنامه آنلاین انجام دهید، در غیر این صورت ممکن است مزاحمتآور باشد و افراد از آن بیتوجه شوند. با این حال، مواقع کلیدی وجود دارد که باید در پرسشنامه آنلاین شبکه های اجتماعی مشارکت کنید. در ادامه توضیح داده میشود چگونه باید از پرسشنامه آنلاین شبکه های اجتماعی استفاده کنید.
۱. برای جمعآوری بازخورد مشتریان
شبکه های اجتماعی برای اکثر شرکتها میتواند یا نیکوکارانه یا مضر باشد، زیرا اغلب مشتریان در اینجا پیشنهادات خود را ارائه یا شکایتهای خود را بیان میکنند. از آنجایی که مردم تمایل دارند در شبکه های اجتماعی صدا زیاد کنند، این همچنین یک مکان عالی برای انجام پرسشنامه آنلاین در زمینه رضایت مشتری است.
پرسشنامه آنلاین رضایت مشتری در شبکه های اجتماعی به شما دیدی به موقع از نظر مشتریان درباره شرکت، محصول یا خدمات شما میدهد که به سرعت میتوانید بر آن عکسالعمل نشان دهید.
۲. برای ارزیابی تجربه مشتری
این با جمعآوری تجربه مشتری همراه است، اما عمیقتر میروید. سوالات تجربه مشتری (CX) در یک پرسشنامه آنلاین شبکه های اجتماعی باید شامل همه نقاط تماس در رابطه شرکت/مشتری باشد، از تعامل اولیه مشتری در فروشگاه یا آنلاین، تا استفاده از محصول/خدمت، تا هر پیگیری و پشتیبانی پس از خرید. درک تجربه مشتری، به شما دانشی درباره وفاداری مشتریان، ادراک از برند، زمینههای بهبود و ... میدهد.
۳. برای جمعآوری تحقیقات بازار
گاهی اوقات، همه چیز درباره شرکت، محصول یا خدمت شما نیست - همچنین کمک میکند که بازار به طور کلی را درک کنید. پرسشنامه آنلاین گاه به گاه شبکه های اجتماعی میتوانند با تشخیص اینکه مشتریان در بازار شما محصولات را کجا، چرا و چگونه خریداری میکنند، انگشتان شما را بر لبهای صنعت نگه دارند. این همچنین میتواند با شناسایی فرصتها، به شما کمک کند تا به تغییرات درخواستهای مصرفکنندگان آمادهباشید.
۴. برای جمعآوری اطلاعات دموگرافیک
موقعیتگیری یک محصول یا خدمت هنگامی که مطمئن نیستید مخاطب کیست، دشوار است! با انجام پرسشنامه آنلاین شبکه های اجتماعی که اطلاعات دموگرافیکی نظیر جنسیت، سن، مکان و سطح تحصیلات و درآمد را جمعآوری میکنند، میتوانید نه تنها استراتژی شبکه های اجتماعی خود را بلکه تصویر کل برند خود را بهتر شکل دهید.
برای مثال، شاید فکر میکردید خط لباس پوشاک دوستدار محیط زیست شما جذابیت بیشتری برای جوانان شهری خواهد داشت... تا اینکه متوجه شوید این خط لباس بیشترین تقاضا را از نسل میانسالان روستایی به خاطر راحتی آنها دارد! پرسشنامه آنلاین شبکه های اجتماعی میتوانند اینگونه نکات را کشف کنند.
۵. برای ارتباط با دنبالکنندگان
فراوانی ارسالهای شما در شبکه های اجتماعی به تعدادی از عوامل وابسته است. Hubspot نشان میدهد که به طور کلی، کسب و کارها 1 تا 6 بار در هفته ارسال میکنند. اگر شما در انتهای بالای این طیف هستید، ایجاد محتوای تازه به صورت مداوم ممکن است مشکل (و شاید گران) باشد. یک پرسشنامه آنلاین گاه به گاه در شبکه های اجتماعی یک راه سریع و آسان برای افزودن تنوع به ارسالهای شما و افزایش ارتباط با مخاطبان شما میتواند باشد.
پرسشنامه آنلاین جذاب نیازی به چیز خارقالعاده ندارند؛ میتوانند شبیه یک پرسشنامه آنلاین ساده باشند. به عنوان مثال، یک فروشگاه بستنی میتواند به صورت سرگرمی در یک پرسشنامه آنلاین بپرسد: "وانیل، شکلات یا توت؟" (هی، ممکن است برخی از برندهای جدید را هم فهماند). یا یک شرکت میتواند یک آزمون با یک قالب پرسشنامه آنلاین ارسال کند که مربوط به صنعت آن باشد، مانند "کدام مشاهیر به عنوان زیرنویس زیر نقل قول شدهاند..." تا آگاهی مشتریان از مسائل مختلف را تست کند. گزینهها بیپایانند.
۸ مزیت یک پرسشنامه آنلاین شبکه های اجتماعی
انجام پرسشنامه آنلاین خود از طریق شبکه های اجتماعی فراوانی از مزایا را ارائه میدهد. در زیر هشت دلیل برتر ما برای استفاده از این نوع پرسشنامه آنلاین را آوردهایم:
۱. کارایی مالی
پرسشنامه آنلاین شبکه های اجتماعی رایگان یا بسیار ارزان است. به ویژه زمانی که هزینههای مقایسهای مصاحبه حضوری (هزینه مصاحبه گیرنده به همراه هزینههای ممکن سفر)، نظرسنجیهای تلفنی (هزینه مصاحبه گیرنده به همراه تماسهای تلفنی) و نظرسنجیهای پستی (چاپ و پست) را در نظر بگیرید.
۲. سهولت اجرا
یک یا چند پرسشنامه آنلاین شبکه های اجتماعی میتواند به راحتی افزوده و ارسال شود یا برنامهریزی شود تا در زمانهای خاص ارسال شود. نیازی به ارسال هزاران نظرسنجی پستی یا ایمیل به آدرسهای مختلف، ثبت هزاران تماس تلفنی و ... ندارید. فقط تعیین کنید و فراموش کنید.
۳. دسترسی به مخاطبان
پرسشنامه آنلاین شبکه های اجتماعی توسط جغرافیا محدود نیستند؛ شرکتها در یک کشور به راحتی میتوانند با مصرفکنندگان در کشور دیگر ارتباط برقرار کنند، فقط با هدف تنظیم افراد در مناطق هدف خود.
۴. اندازههای نمونه بزرگ
همانطور که در ابتدای این داستان گفته شد، میلیاردها نفر در سراسر جهان از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند. این فقط مسأله انتخاب پلتفرم و پیدا کردن مخاطب شماست.
۵. نمایندگی دموگرافیکی بالا
با توجه به تعداد زیاد افرادی که از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند، نمایندگی بالای هر دسته جمعی در آن وجود دارد، که اطلاعات شما را در میان جمعیت عمومی ارتباط آماری میدهد. البته میتوانید به راحتی به جماعتهای خاص هم هدف گیری کنید.
۶. تعصب کم پاسخ دهنده
زیرا در پرسشنامه آنلاین شبکه های اجتماعی نیازی به مصاحبه گیرنده نیست، نتایج بدون تعصبهای فردی محقق به دست میآید.
۷. تجزیه و تحلیل آسان دادهها
بیشتر پرسشنامه آنلاین شبکه های اجتماعی به شکل بسته میشوند و دادههای قابل اندازهگیری تولید میکنند که به راحتی قابل جدولبندی و تجزیه و تحلیل است. پلتفرم مناسب، مانند تجزیه و تحلیل یوچک، حتی میتواند این اعداد را برای شما پردازش کند.
۸. مزاحم کمتر
بیشتر افراد انتظار دارند که با شرکتها در شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار کنند (سرانجام این بخشی از "اعمال اجتماعی" است). این خصوصاً در صورتی که به طور فعال یک شرکت را دنبال کنند. بنابراین، از افراد خواستن که در شبکه های اجتماعی در یک پرسشنامه آنلاین شرکت کنند، حس کمتری از مزاحمت به همراه دارد نسبت به ارسال یک نظر پرسشنامه آنلاین سنجی به صورت شخصی و خصوصی
نکاتی برای پرسشنامه آنلاین در شبکه های اجتماعی
میخواهید نرخ پاسخ بهتری در پرسشنامه آنلاین شبکه های اجتماعی خود بدست آورید؟ در زیر چند نکته سریع آوردهشدهاند.
شفاف باشید
مردم میخواهند بدانند چرا شما آنها را مختل کردهاید. شروع با عبارت "میتوانید چند سوال پاسخ دهید؟" احتمالاً آنها را خاموش خواهد کرد زیرا اهداف شما را نخواهند دانست. بنابراین، صاف و روشن باشید: "برای بهبود محصولات ما، میتوانید پنج سوال سریع پاسخ دهید؟" حالا، به آنها گفتهاید چرا، چند سوال، و درباره مدت زمان تقریبی. خیلی بهتر!
استفاده از طراحی واکنشگرا
53٪ از ترافیک وب از دستگاههای همراه آمده و حتی بیشتر افراد از تلفنهای همراه خود به شبکه های اجتماعی دسترسی دارند. بنابراین، شما باید اطمینان حاصل کنید که طراحی شما به چشم یک صفحه کوچک همانند یک کامپیوتر شخصی به نظر برسد. یک طراحی واکنشگرا به طور خودکار متن و گرافیک را برای تطابق با هر دستگاه تنظیم میکند.
پرسشنامه آنلاین را کوتاه نگه دارید
توجه افراد کوتاه است، خصوصاً در شبکه های اجتماعی. فوربز اعلام کرده است که 80٪ از مشتریان معمولاً نظرسنجی را در نصفه راه ترک میکنند، بنابراین سوالات پرسشنامه آنلاین شما در شبکه های اجتماعی باید سریع و مستقیم باشند، مانند یک "میکرونظرسنجی". اگر بخواهید زمینههای زیادی را پوشش دهید، بهترین گزینه ارائه انگیزه است.
پیشنهاد انگیزهای پرسشنامه آنلاین
اغلب افراد اذیت نمیشوند که چند دقیقه به پاسخ دادن به سوالات بپردازند. با این حال، اگر وقت آنها را بیشتر از این بگیرید، ممکن است به کمی انگیزه نیاز داشته باشند. اگر قصد دارید از مخاطبان خود تعداد زیادی سوال بپرسید، ممکن است به شما کمک کند که انگیزهای ارائه دهید. جایزههایی مانند یک کد تخفیف ویژه، ۱۰٪ تخفیف بر روی سفارش بعدی یا ارسال رایگان عموماً کافی است تا بسیاری از افراد را ترغیب به تکمیل یک پرسشنامه آنلاین طولانیتر کند.
سوالات بسته
یک راه برای نگه داشتن پرسشنامه آنلاین کوتاه است این است که فقط سوالات بسته را بپرسید (سوالات با مجموعه پاسخهای پیشتعیین شده). بنابراین، به جای اینکه فقط بپرسید: "آیا از خدمات مشتری ما راضی بودید؟"، سوالات پرسشنامه آنلاین شبکه های اجتماعی ممکن است بپرسد: "از خدمات مشتری ما از ۱ تا ۱۰ چگونه ارزیابی میکنید؟ (۱۰ بهترین نمره)".
نتیجه گیری
تأثیرات شبکه های اجتماعی در تمام صنایع حس میشود. امروزه، این بیشتر از هر زمان دیگری محبوب است و روز به روز کاربران جدیدی را جذب میکند. در واقع، استفاده از شبکه های اجتماعی تا سال ۲۰۲۷ به ۵.۸۵ میلیارد میرسد. بازاریابان و پژوهشگران میتوانند با ایجاد پرسشنامه آنلاین شبکه های اجتماعی از این مزایا بهرهمند شوند. این نظرسنجیها، در صورت اجرا به درستی، میتوانند در مدت زمان کم، بسیاری از برداشتها را فراهم کنند.
اگر در حال فکر به ایجاد پرسشنامه آنلاین شبکه های اجتماعی هستید، از یوچک استفاده کنید. پلتفرم نظرسنجی آنلاین ما به راحتی به شما امکان میدهد تا در فیسبوک، توییتر، لینکداین، اینستاگرام و پینترست (همچنین وبسایت یا وبلاگ خود) ارسال کنید.
پرسشنامه آنلاین رسانههای اجتماعی بر روی یک سایت اجتماعی یا یک پلتفرم نظرسنجی ایجاد میشوند و با کاربران فعال در یک پلتفرم رسانهای مانند فیسبوک، توییتر، لینکداین و اینستاگرام به اشتراک گذاشته میشوند. تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۳.۵ میلیارد نفر از رسانههای اجتماعی در سراسر جهان استفاده میکنند. این تعداد تا سال ۲۰۲۷ به حدود ۵.۸۵ میلیارد نفر میرسد. پرسشنامه آنلاین رسانههای اجتماعی به شرکتها کمک میکنند تا بازخورد مشتریان را جمعآوری کنند، با مشتریان ارتباط برقرار کنند، اطلاعات دموگرافیک را به دست آورند و اطلاعات تحقیقات بازار را جمعآوری کنند. تعامل با پرسشنامه آنلاین رسانههای اجتماعی ارزان و آسان اجرا میشود. همچنین، رسانههای اجتماعی دارای دسترسی گسترده و نمایندگی بالایی از جمعیت عمومی هستند که اهمیت آماری به تحقیقات را فراهم میآورد.
سوالات متداول
۱. پرسشنامه آنلاین رسانههای اجتماعی چیست؟
۲. چه تعداد افرادی در رسانههای اجتماعی حضور دارند؟
۳. چرا باید از پرسشنامه آنلاین رسانههای اجتماعی استفاده کنید؟
۴. چند مزیت از استفاده از پرسشنامه آنلاین رسانههای اجتماعی وجود دارد؟