"هرچه پرسشنامهها پیشرفته تر میشوند، احتمالاً افراد بزرگتر از روشهای جمعآوری داده به شکل متفاوتی نسبت به جوانان استفاده میکنند که میتواند به نرخها و پاسخهای متفاوتی منجر شود." این اظهارنظر از سوی ResearchGate، یک سایت تجاری شبکه اجتماعی برای دانشمندان و پژوهشگران برای به اشتراک گذاشتن مقالات و یافتن همکاران، ما را به این فکر انداخت: چگونه اختلافات نسلی بر مشارکت در پرسشنامه آنلاین تأثیر میگذارد؟ ما به مطالعات سنی مختلف مراجعه کردیم و ویژگیهای هر نسل را بررسی کردیم تا به برخی نتایج برسیم!
فهم چگونگی تأثیر اختلافات نسلی بر پرسشنامه آنلاین
در حال حاضر هفت نسل زنده وجود دارد، اما تنها پنج نسل هستند که احتمالاً در حال حاضر از طریق پرسشنامهها با آنها در ارتباط هستید. از نسل بزرگترین تا نسل آلفا، نگاهی به هر کدام و برخی از اختلافات نسلی میاندازیم. همچنین به ویژگیهای گروههای سنی برای پرسشنامههای آنلاین که ممکن است بتوانید از آنها بهرهمند شوید، میپردازیم.
بزرگترین نسل: 1900-1927
اکنون تنها جوانترین اعضای این نسل زنده هستند (تقریباً 350،000 نفر از آنها). نسل بزرگترین از بزرگترین رکود اقتصادی 1930 و جنگ جهانی دوم گذشتند یا از طریق کار خود به جهاد در جنگ جهانی دوم کمک کردند. افراد در سنین 90 و 100 سالگی هستند؛ بنابراین، بازاریابان به ندرت به سوی آنها هدف گذاری میکنند. علاوه بر این، گزارش یک مطالعه سنی از NCBI اظهار دارد که "اشخاص بسیار پیر به طور کلی کمتر در پرسشنامههای اجتماعی شرکت میکنند نسبت به گروههای سنی جوانتر شرکت میکنند." بنابراین، آنها یکی از گروههای استاندارد برای پرسشنامهها نیستند زیرا این تلاش ممکن است بیثمر باشد.
نسل ساکت: 1928-1945
فرزندان نسل بزرگترین نام خود را به خاطر این گرفتند که در دورانی به دنیا آمدند که "بچهها باید دیده شوند." این نسل از جنگ کره، جنگ سرد و دوران مسابقه فضایی عبور کرد. همانند نسل قبلی، نسل ساکت به دلیل سن خود کمتر به مشارکت در پرسشنامهها تمایل دارند. گزارش NCBI نشان میدهد که نرخ پاسخ در حدود 80 سالگی به شدت کاهش مییابد.
نسل بومر: 1946-1964
تقریباً نه ماه پس از پایان جنگ جهانی دوم، 3.4 میلیون نوزاد به دنیا آمدند وارد دوره "بومر" و کنجکاوی دهه 1950 شدند. اکثر کودکان بومر در این دوره کودکان متوسط شهری بودند که در هر نوع موج مصرفی شرکت کردند. در دهه 20 خود، برخی از بومرها به مقابله با مصرفی شهری مقاومت نشان دادند و به جای آن به دلایل اجتماعی مبارزه کردند، در حالی که دیگران اعتراضات خود را علیه جنگ ویتنام یا با مواد مخدر آزمایش کردند و آن را تجربه کردند. ویژگیهای بومرها که ممکن است پرسشنامههای شما را متأثر کند:
- بزرگ شدن در خانوادههای مرتبسازیشده، بیشتر بومرها ارادهای در ساختار دارند، هرچند اگر با شرایط فعلی مخالفت کنند، از اختیار ممکن است استفاده کنند. به همین دلیل، طراحی پرسشنامه خود را با دقت در نظر بگیرید.
- آنها نظرات خود را اعلام میکنند اگر احساس کنند چیزی با ارزشها یا دیدگاه شخصی آنها در تضاد است. بنابراین، پرسشنامه را به عنوان یک فرصت برای شنیده شدن نظرات خود در امور مختلف معرفی کنید.
- بومرها به رقابت برای بهبود خود و رشد شخصی علاقه دارند. این به این معناست که احتمالاً یک انگیزه آنها را برای شرکت در پرسشنامه آنلاین نمیتواند تحریک کند؛ سعی کنید بدون انگیزه ابتدایی مشارکت کنند و اگر این کار ناکام باشد، مجدداً با پاداش تکرار کنید.
نسل X چیست: 1965-1980
نسل X نسلی کوچکتر از نسلهای پیشین است. افراد این نسل فردیگرا هستند و از تعریفها امتناع میورزند، که دلیل نامگذاری به "ایکس" است. در واقع، گزارش تحقیقات پیو نشان میدهد که بسیاری از افراد نسل X باور دارند که کمتمایزترین نسل هستند. این افراد اغلب به عنوان سینیک توصیف میشوند، اما در عین حال خودکفا و خلاق هستند. آنها در دورانی که نرخ طلاق به سطح بالاترین خود رسید، بینظارت و پرورشخود به سر میبردند و پیش از بلوغ خود را مدیریت میکردند.
ویژگیهای نسل X که ممکن است بر پرسشنامههای شما تأثیر بگذارد:
- افراد نسل X مستقیمتر از نسلهای جدیدتر هستند و گفتگوهای باز و صادقانه را ارج مینهند؛ آنها به آراستگی و روشنفکری ارزش میدهند. هنگام پرسشنامه از نسل X، ارتباط را به صورت مختصر و مستقیم برقرار کنید. از گردگیری پرهیز کنید - به آنها بگویید چرا در حال پرسشنامه آنها هستید و چه مزیتی برای آنها دارد.
- آنها اولین نسلی هستند که با رایانههای شخصی بزرگ شدهاند، بنابراین از تکنولوژی خوب آگاه هستند. با این حال، برخلاف نسلهای بعدی، به گوشیهای هوشمند خود وابسته نیستند و از ایمیل به عنوان وسیلهای برای ارتباط ترجیح میدهند. برای دستیابی به نسل X، از پرسشنامههای پاپ-آپ و پرسشنامههای رسانههای اجتماعی خودداری کنید؛ به جای آن ابتدا به آنها ایمیل بفرستید.
- بسیاری در دوران پس از رخدادهای واترگیت و جنگ ویتنام بزرگ شدند، زمانی که اعتماد به اداره بسیار پایین بود. این موجب مشکک بودن آنها شده است که تا به امروز ادامه دارد. این به معنای آن است که آنها ممکن است باور داشته باشند که شما برای پرسشنامه دلایل مخفی دارید. بنابراین دوباره با اهداف پرسشنامه آنلاین خود به صورت مستقیم برخورد کنید.
- آنها محدود به زمان هستند و وظایف را در مهلت معینی انجام میدهند. برای پرسشنامهها، این به این معناست که سوالات خود را با دقت بیشتری طراحی کنید و هر سوال غیرضروری یا تکراری را حذف کنید، زیرا آنها احساس میکنند که وقت آنها را در حالت بیفایدهای میگذارید.
میلنیالها: ۱۹۸۱-۱۹۹۵
اکثریت میلنیالها در آستانه قرن بیستم به بلوغ رسیدند، و حوادث ۹/۱۱ تأثیر عمیقی بر بسیاری از آنها گذاشت. این نسل شاهد رشد و توسعه فناوری در سنین جوانی خود بود. احتمالاً به عنوان افراد خودخواه و توجهجو نمایان میشوند (در آخرین حال، آنها نسل "همه افراد جایزه میگیرند" هستند)، با این حال، آنها نیز از نسلهای قبلی پیشرفتهتر، خلاقتر و دوراندیشتر هستند. بسیاری از اعضای این نسل نیز به علت ارتباط عاطفی به علایق اجتماعی اهمیت میدهند، و بسیاری از کارآفرینان میلنیال نیز راههایی برای کمک به جامعه پیدا کردهاند. ویژگیهای میلنیالها که ممکن است اطلاعات پرسشنامههای شما را تحت تأثیر قرار دهد:
- بسیاری از میلنیالها خود را به عنوان افرادی مشغول به ارتباط با ارزشها و اخلاقیات درونی ترجیح میدهند تا ایدئولوژیهای بیرونی و مادی. بنابراین، در حالی که انگیزه نقدی ممکن است آنها را به پرسشنامه وادار نکند.
- آنها بطور ذاتی دانش در زمینه فناوری دارند، بنابراین پرسشنامه آنلاین به خوبی برای آنها مناسب است.
- در یک مطالعه اخیر، تقریباً نیمی از تمام میلنیالها گفتند که احتمالاً با یک شرکت در صورت آشنایی با افراد پشت آن ارتباط برقرار میکنند. هنگام ارسال پرسشنامه آنلاین خود، ممکن است به آنها اطلاع دهید که شما کیستید، چرا دارید پرسشنامه انجام میدهید، و چگونه پاسخها برای افزایش اعتماد و برقراری ارتباط استفاده خواهند شد. لینکهایی به وبسایت و صفحات اجتماعی شرکتتان نیز اضافه کنید تا بتوانند بیشتر در مورد شما بیاموزند.
- ۷۰٪ از میلنیالها برای جمعآوری اطلاعات جدید یا یادگیری چگونگی انجام کاری، به یوتیوب اعتماد میکنند. میتوانید از این موضوع بهرهمند شوید و محتوایی درون پرسشنامه آنلاین خود قرار دهید که آنها را یاد بگیرد یا دانش منتقل کند.
نسل زومرها (۱۹۹۶-۲۰۱۰)
نسل Z سرانجام به لقب "زومر" رسیدند به عنوان یک تضاد با بومرها. در حالی که بومرهای پیر به عنوان افرادی انتقادآمیز از تغییرات اجتماعی شناخته میشوند، زومرها دقیقاً مخالف آن هستند و تغییرات مثبت را در جهان حمایت و ترویج میکنند. حائز اهمیت است به یاد داشته باشیم که در حالی که پیرترین اعضای این نسل در دهه سوم زندگی میکنند، جوانترینها هنوز هم در دبستان هستند و نگرشهای آنها ممکن است در سالهای آینده تغییر کند. ویژگیهای زومرها که ممکن است اطلاعات پرسشنامههای شما را تحت تأثیر قرار دهد:
- با رشد در دنیای کاملاً دیجیتال، زومرها از رسانههای اجتماعی و سایر اشکال ارتباطات استقبال میکنند. بنابراین، وقتی به نحوی با آنها تماس میگیرید، به خلاقیت فکر کنید (از ارسال ساده ایمیل خودداری کنید).
- مانند والدین خود (نسل X)، زومرها مشکک و به دور از قبول وضع موجود و رهبری مدرن هستند. همانند والدینشان، بهتر است درباره اهداف پرسشنامه آنلاین صادق و روشن باشید.
- زومرها متنوعترین نسل در ایالات متحده هستند و در حال تغییر شکل دادن به نحوه فکر جامعه در مورد تنوع و جنسیت هستند. در تدوین سوالات خود به نحوه عبارت سوالات خود دقت کنید. این نسل ممکن است به راحتی احساس ناراضیتی کنند اگر فکر کنند که شما نسبت به یک گروه خاص یا در پاسخهایتان شاملکننده نیستید.
نسل آلفا: ۲۰۱۱-۲۰۲۵
جدیدترین نسل، برخی از افراد آن حتی هنوز به دنیا نیامدهاند! در حالی که اکنون زود است برای گفتن چه ویژگیهایی این نسل را تعریف خواهد کرد، حتماً آنها را در سالهای آینده در نظر داشته باشید!
چگونگی تأثیر گروههای سنی بر مشارکت در پرسشنامه آنلاین
ما درباره راههایی که ممکن است بتوانید ویژگیهای نسلهای مختلف را به نفع خود به کار ببرید، بحث کردیم. در ادامه، برخی برداشتهای اضافی در مورد تفاوتهای نسلی را که در هنگام ایجاد پرسشنامه آنلاین باید در نظر گرفته شوند، ارائه دادهایم.
تفاوتهای نسلی: روش ترجیحی پرسشنامه آنلاین
نسلهای سنین بالاتر به طور کلی کمتر به پرسشنامهها مشغول میشوند. آنها حتی در پرسشنامههای آنلاین کمتر شرکت میکنند، زیرا 25٪ از این گروه از اینترنت استفاده نمیکنند. مصاحبه حضوری، پرسشنامه تلفنی و پرسشنامه با ارسال از پست انتخابهای بهتری میتوانند باشند (این یکی از کمترین مواقعی است که پرسشنامههای آنلاین ممکن است معایبی داشته باشند).
بومرها به احتمال زیاد تر از پرسشنامه آنلاین استفاده میکنند، اما همچنین احتمالاً بیشتر مشارکت میکنند اگر به صورت یک ایمیل ارائه شود. این مورد همچنین برای اکثر نسل ایکس و برخی از میلنیالها صحت دارد. میلنیالهای جوانتر، زومرها و احتمالاً نسل آلفا نیز با انواع دیگری از پرسشنامههای آنلاین که به ایمیل آنها نمیآیند، خیلی بیشتر راحت هستند.
تفاوتهای نسلی: تمایل به ناشناس ماندن
آیا نگه داشتن پرسشنامه شما به صورت ناشناس باعث افزایش نرخ پاسخگویی میشود؟ طبق تحقیقات پیو ریسرچ، زومرها و جوانترین اعضای نسل میلنیال بیشترین احتمال را دارند که اقداماتی برای پنهان ماندن آنلاین انجام دهند. بیش از 40٪ از شرکتکنندگان در این بازه سنی وقتی از آنها نام واقعی شان را میپرسید وبسایت را ترک کردند. تقریباً همان تعداد شخص هستند که یک نام کاربری یا آدرس ایمیل جعلی ایجاد میکنند. به عبارت دیگر، میلنیالها و نسل Z به نسبت بیشتر از دیگر نسلها ترجیح میدهند آنلاین ناشناس بمانند.
پس اگر قصد دارید که پرسشنامه آنلاین خود را به سمت زومرها هدایت کنید، بهتر است آن را ناشناس کنید (حداقل یک گزینه برای نگذاشتن نام یا آدرس ایمیل فراهم کنید). اگر در تلاش برای جذب نسلهای مسنتر هستید، ناشناس بودن به احتمال زیاد عامل مهمی در مشارکت یا عدم مشارکت آنها در پرسشنامه نخواهد بود. در آخرین مرحله، تحقیقات پیو نشان می دهد که ترجیح به ناشناسی با افزایش تحصیلات بالا همراه است. افرادی که هرگز به دانشگاه نرفتهاند، احتمالاً ادامه استفاده از یک وبسایت را حتی اگر از آنها نام خود را بپرسد، بیشتر خواهند کرد. اما افراد با تحصیلات بالاتر این کار را انجام نمی دهند. این موضوع به دلیل آن است که نسلهای مسنتر احتمالاً کمتر به دانشگاه رفتهاند.
تفاوتهای نسلی: نگرانیهای حریم شخصی
این ممکن است به نظر بیاید که با ناشناسی دست به دست میشود؛ با این حال، یک تفاوت وجود دارد. در حالی که زومرها کمتر احتمال دارند نام واقعی خود را به اشتراک بگذارند، اما نگرانیهای کمتری در مورد نحوه نگهداری، ذخیرهسازی و استفاده از اطلاعات شخصی خود پس از ارائه آن دارند. از سوی دیگر، مطالعات نشان می دهد که افراد 55 سال به بالا احتمالاً نام خود را ارائه می دهند، اما همچنین نگرانتر از این هستند که اطلاعات آنها برای اهداف بازاریابی استفاده شود یا به طرفهای سوم فروخته شود. بنابراین، حتماً بیان کنید که قصد دارید با دادههای پرسشنامهشان چه کاری انجام دهید.
تفاوتهای نسلی: طول پرسشنامه، طول و ترتیب سوالات
میلنیالها و زومرها دارای توجه کوتاه هستند. آنها به سرعت تمام اطلاعاتی که نیاز دارند را دریافت میکنند، بدون توجه به اینکه در کجا هستند یا چه کاری انجام میدهند. همچنین به سرعت با دیگران از طریق تلفن همراه و رسانههای اجتماعی ارتباط برقرار میکنند. بنابراین، یک پرسشنامه کوتاهتر احتمالاً بیشتر شرکتکننده جلب میکند نسبت به یک پرسشنامه بلند (احتمالاً یک دلیل برای افزایش میکروپرسشنامهها).
ترتیب سوالات نیز هنگام پرسشنامه از اهمیت برخوردار است؛ مغز جوانتر احتمالاً سوالاتی که پیش از آنها آمدهاند را به یاد خواهد سپرد. حال افراد مسنتر ممکن است دارای توجه بیشتری باشند و با سوالات طولانی مشارکت کنند، اما حافظه با پیشرفت سن کاهش مییابد. شبکه سیبیاس گزارش می دهد که به نظری، افراد مسنتر احتمالاً جزئیات سوال قبلی را در ذهن خود نخواهند داشت وقتی به سوال بعدی پاسخ میدهند. بنابراین، زمان ترتیب سوالات هنگام پرسشنامه از اهمیت کمتری برخوردار خواهد بود.
نتیجهگیری
اکنون، بیشتر جمعیت به طور آنلاین حاضر است بدون توجه به سن. گزارش استاتیستا نشان می دهد که 99٪ از 18 تا 29 سالها در ایالات متحده از اینترنت استفاده می کنند؛ 98٪ از 30 تا 49 سالها از اینترنت استفاده می کنند؛ و 96٪ از 50 تا 64 سالها از اینترنت استفاده می کنند. بدون شک، افراد بالای 65 سال کمتر احتمال دارند که آنلاین باشند، اما با 75٪، اکثریت با اینترنت در تعامل هستند. بنابراین، پرسشنامههای آنلاین برای دسترسی به اکثر گروههای سنی، بدون توجه به تفاوتهای نسلی، ایدهآل هستند.
البته، مهم است که ویژگیهای نسلی را هنگام ایجاد پرسشنامه آنلاین در نظر بگیرید. حالا که درک بهتری از تفاوتهای نسلی در مشارکت در پرسشنامه دارید، آمادهاید پرسشنامه آنلاین خود را ایجاد کنید؟ یوچک قالبهای آمادهای دارد که به شما این امکان را میدهد تا همین حالا شروع کنید. آنها امن، واکنشپذیر و مطمئناً تأثیر گذار بر هر نسل هستند!
آیا تفاوتهای نسلی را در پرسشنامههای آنلاین خود مشاهده کردهاید؟ کدام گروه سنی برای پرسشنامه به نظر میرسد بیشتر مشارکت دارد؟ نظرات خود را در بخش نظرات بنویسید!
بله. با گذر زمان، افراد احتمالاً کمتر به مشارکت در پرسشنامهها پرداخته و ویژگیهای مختلف گروههای سنی نیز بر روی نحوه پاسخ به پرسشنامهها تأثیر میگذارد. تقریباً 100٪ از زومرها، میلنیالها از اینترنت استفاده میکنند، و بیشتر بومرها نیز همینطور. فقط بعد از سن 65، استفاده از اینترنت کاهش مییابد؛ حتی در این صورت، اکثریت (75٪) آنلاین فعال هستند. بنابراین، پرسشنامهها و پرسشنامههای آنلاین راه خوبی برای دسترسی به همه گروههای سنی مختلف هستند.
سوالات متداول
آیا مشارکت در پرسشنامه آنللاین توسط سن تحت تأثیر قرار میگیرد؟
آیا پرسشنامههای آنلاین برای دسترسی به تمام نسلها مفید هستند؟