اگر شما بخواهید از مشتریان خود یک سوال بپرسید، چه سوالی میپرسید؟
چگونه بتوانیم نیازهای مشتریان خود را بررسی کنیم؟
بهترین بازاریابان و مدیران کسب وکار کسانی هستند که میدانند مشتریانشان چه نیازهایی دارند. با ارزیابی نیازهای مشتریان میتوان به توسعه کسب وکار خود کمک کنیم.چگونگی بدست آوردن نیازهای مشتریان وپاسخ دادن به این نیازها بسیار اهمیت دارد.
سوالات مهمی که میتوان از مشتریان پرسید شامل:
برای رفع نیازهای شما و توسعه محصولات و خدمات چه تغییراتی را میتوان انجام داد؟
شاید ناامید کننده باشد، که شما میگویید از مشتریان خود پرسیدید که آنها چه نیازهایی دارند و با توسعه محصولات و خدمات کدام نیازهای آنها برآورده خواهدشد. اما نتایج نشان میدهد که معمولا مدیران مشتریان خود را به استفاده از یک محصول یا خدمت خاص دعوت میکنند و کمتر به نیازهای آنها گوش میدهند. سوالاتی که میتوان جهت رفع نیازهای مشتریان پرسید شامل:
- کدام ویژگی از محصولات وخدمات ما جهت رفع نیازهای شما میباشد؟
- کدام ویژگی را به محصولاتمان اضافه کنیم تا بتوانیم با ارائه آنها تاثیرگذار باشیم؟
- کدام ویژگی را تمایل دارید که ما به محصولات وخدماتمان اضافه کنیم ولی ما نتوانستیم؟
- چگونه میتوانیم کمکتان کنیم؟
آیا شما از محصولات و خدمات ما راضی هستید؟
مهم نیست که چگونه محصولات و خدمات خود را میفروشید؟یک خبر خوب. یاد بگیرید که به دست آوردن میزان رضایت مشتریان کار سختی نیست. در قدم اول به خواستههای مشتریان خود گوش کنید، نیازهای آنها را درک کنید و برای آنها ارزش قائل شوید. سوالاتی را که میتوان جهت بررسی میزان رضایت مشتریان پرسید شامل:
- زمانی که از محصولات و خدمات استفاده کردید از کدام ویژگی ما شگفت زده شدید؟
- آیا شما علاقهمند هستید تا در زمینه توسعه محصولات و خدمات پیشنهاداتی را به ما توصیه کنید؟
- شما چه احساسی بعد از اتمام قرارداد همکاری با ما دارید؟
مشتریان چه امتیازی به محصولات و خدمات شما میدهند؟
مشتریان کدام ویژگی محصولات یا خدمات شما را مشتریان تمایل به تغییر آن دارند؟ بابت کدام ویژگی حاضر به پرداخت هزینه نیستند؟ کدام سوالات میتوانند میزان ارزش محصولات و خدمات شما را در بین مشتریان نشان دهد؟ با پرسش این دسته از سوالات میتوانید استراتژی قیمت گذاری محصولات خود را بدست آورید.
سوالاتی که میتوان در این حوزه پرسید شامل:
- از نظرشما مزایای اصلی محصولات و خدمات ما چیست؟
- کدام ویژگی باعث میشود تا شما در کنار ما بمانید؟
بزرگترین چالش شما چیست؟
اولین قدم برای اینکه شما بتوانید نیازهای مشتریان خود را درک کنید این است که بتوانید خودتان را جای آنها بگذارید. چه ویژگی باعث میشود تا آنها از خدمات ومحصولات شما استفاده کنند؟سوالاتی که می توان در این حوزه پرسید شامل:
- کدام ویژگی باعث میشود که تا ما بتوانیم در سال آینده محصولات و خدمات خود را توسعه دهیم؟
- کدام ویژگی از محصولات و مشتریان ما میتواند نیازهای شما را برطرف سازد؟
چرا ما را انتخاب کردهاید؟
تمام کسب وکارها دارای رقبایی هستند که با آنها رقابت میکنند. شما بهتر است متوجه شوید که چرا مشتریان شما، شما را انتخاب کردهاند. سوالاتی که میتوان در این حوزه پرسید شامل:
- هر چند وقت یکبار شما از محصولات و خدمات ما استفاده میکنید و چرا؟
- اگر شما بخواهید به سراغ رقبای ما بروید، به سراغ کدام یک از آنها میروید؟
چه سوالاتی را باید از مشتریان خود بپرسیم؟ اگر مشتریان شما امکان پاسخدهی به سوالات شما را ندارند از آنها بخواهید تا سوالی را که برایشان مهم است را پاسخ دهند.
منبع: سامانه نظرسنجی یوچک
توسط : یاسمن نجفی زاده