نحوه انجام پاکسازی داده ها در تحقیقات پرسشنامه آنلاین+ 7 مزیت برتر

امروزه، تقریباً 95٪ از کسب و کارها اعتقاد دارند که داده‌های مشتریان نادرست هستند. و این موضوع برای کسب و کارهای ایالات متحده هر سال بیش از 600 میلیارد دلار هزینه دارد. بنابراین، این امر شگفت‌انگیز نیست که شرکت‌ها به اهمیت پاکسازی داده توجه می‌کنند. بیایید نگاهی به نحوه کارکرد پاکسازی داده و مزایای آن بیندازیم.

پاکسازی داده چیست؟

پاکسازی داده، فرآیند شناسایی و حذف اطلاعات خراب، نادرست یا بی‌ارتباط از داده‌های خام است. اصلاح یا حذف "داده‌های کثیف" بهبود قابلیت اطمینان و ارزش داده‌های پاسخ برای تصمیم‌گیری بهتر را فراهم می‌کند. دو نوع روش تمیز کردن داده وجود دارد.

پاکسازی دستی داده که به وسیله دست انجام می‌شود، مصرف زمان قابل توجهی دارد. این بهترین‌کار بر روی مجموعه‌های داده کوچک انجام می‌شود.

پاکسازی داده مبتنی بر کامپیوتر (تمیز کردن داده به صورت خودکار) سریع‌تر است و برای مجموعه‌های داده بزرگ ایده‌آل است. از یادگیری ماشین برای انجام اهداف تمیز کردن داده استفاده می‌کند.

چرا پاکسازی داده در تحقیقات نظری مهم است؟

هرچند پاکسازی داده ممکن است گران و زمان‌بر باشد، استفاده از داده خام می‌تواند منجر به مشکلات زیادی شود. در زیر هفت مزایای اصلی پاکسازی داده آورده شده است.

1. افزایش درآمد

بسیاری از پرسشنامه های آنلاین برای توسعه تاکتیک‌های بازاریابی جدید انجام می‌شوند. وقتی یک شرکت داده دقیقی از مخاطبین هدف خود دارد، می‌تواند با اطمینان بیشتری ادامه دهد. این امر به ایشان امکان می‌دهد نتایج بهتر و بازدهی بیشتر در کمپین‌های بازاریابی و ارتباطات بدست آورند.

داده تمیز همچنین می‌تواند به منظور تمرکز بر روی چهارچوبهای باارزش تر به کار رود. این مشتریان هستند که احتمالاً فروشی را که شرکت‌ها می‌خواهند تمرکز کنند، به دنبال هستند. همچنین پاکسازی داده به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا فرصت‌های جدیدی مانند محصول یا خدمت جدید را شناسایی کنند.

2. بهبود تصمیم‌گیری

بدون داده تمیز، احتمال وقوع اشتباهات وجود دارد. اشتباه ممکن است بزرگ باشد، مانند اشتباه در معرفی محصول جدید. یا ممکن است به سادگی خجالت‌آور باشد، مانند مورد اتهام به دلیل داده‌های نادرست. پاکسازی داده طراحی شده است تا اطلاعات نادرستی که ممکن است تصمیم‌گیران شرکت را گمراه کند، کاهش یا حذف کند. داده تمیز تجزیه و تحلیل دقیق‌تری فراهم می‌کند که می‌تواند برای تصمیم‌گیری‌های اطلاعاتی در کسب‌وکار استفاده شود. این در نتیجه به موفقیت بلندمدت کسب‌وکار کمک می‌کند.

۳. افزایش بهره‌وری

پایگاه داده تماس یک شرکت یکی از ارزشمندترین دارایی‌های آن است! اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که آیا به‌روز است یا خیر؟ اگر به‌روز نباشد، تیم فروش شما ممکن است هر هفته بسیاری از ساعات خود را برای تماس با مخاطبان منقضی یا افراد غیرعلاقه‌مند تلف کند.

مطالعات نشان می‌دهند که پایگاه‌های داده مخاطبین و مشتریان تمایل به دوبرابر شدن هر ۱۲-۱۸ ماه دارند. بنابراین، آن‌ها می‌توانند به سرعت با داده‌های نادرست پر شوند. با اطلاعات دقیق و به‌روز، کارکنان کمترین زمان را برای تماس با مخاطبان منقضی صرف خواهند کرد. این به آن‌ها امکان می‌دهد که بیشتر وقت خود را برای تماس با افراد واقعاً علاقه‌مند به محصولات/خدمات شما صرف کنند.

۴. ارتقاء اعتبار  

ساختن و حفظ اعتبار با عموم مردم اهمیت زیادی دارد. این به ویژه مهم است اگر شما یک شرکت هستید که به طور منظم اطلاعات را با آن‌ها به اشتراک می‌گذارد. اگر شما به طور مداوم داده‌های تمیز ارائه دهید، آن‌ها به شما به‌عنوان یک منبع اعتماد خواهند آمد. با این حال، چندین مورد از گزارش‌های نادرست ممکن است آن‌ها را به دنبال یک منبع قابل اعتماد‌تر بیاورد.

یک نکته دیگر: با یک لیست نادرست، شما ممکن است به افرادی تداخل کنید که به شرکت شما علاقه‌مند نیستند. به عنوان نتیجه، تماس‌ها و/یا ایمیل‌های شما به عنوان اسپم درک شده و به اعتبار شرکت آسیب می‌زنند.

۵. حفظ پایبندی

زمانی که به اطلاعات شخصی افراد می‌پردازیم، امنیت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این به ویژه در مورد پایبندی به قوانین GDPR صدق می‌کند. با تمیز نگه داشتن پایگاه‌های داده به‌صورت منظم، می‌توانید مجوزهای تماس با مشتری را نظارت کنید تا اطمینان حاصل شود که تنها از افرادی درخواست شده است. این می‌تواند به جلوگیری از جریمه به دلیل نقض GDPR و سایر قوانین کمک کند.

۶. صرفه‌جویی در هزینه

آیا از استراتژی‌های بازاریابی فیزیکی مانند ارسال کوپن‌های پستی، خبرنامه‌ها یا مجلات استفاده می‌کنید؟ ارسال پستی بر اساس داده خام ممکن است منجر به تماس با افرادی شود که علاقه‌مند نیستند. همچنین ممکن است به افرادی دست یابید که جا به جا شده‌اند. این هدررفت بزرگی از پول و مواد بازاریابی است!

۷. کاهش میزان اصراف

داده تمیز تعداد چاپ و توزیع مورد نیاز برای ارسال‌ها را به دلیل هدف‌گیری تنها به مشتریان معتبر و علاقه‌مند کاهش می‌دهد. این نه تنها برای کسب‌وکار خوب است، بلکه برای محیط زیست هم مفید است!  

چگونگی انجام عملیات پاکسازی داده‌ها  

عملیات پاکسازی داده‌ها به تشخیص داده‌های مشکوک و ناهمتا می‌پردازد. در زیر به برخی از مهمترین مواردی که در هنگام پاکسازی داده‌ها در نظر گرفته می‌شوند، نگاهی خواهیم داشت.

1. سوالات بدون پاسخ

اشخاصی که تنها به بخشی از سوالات شما پاسخ می‌دهند می‌توانند باعث انحراف در نتایج پرسشنامه آنلاین شوند. این ممکن است به این دلیل باشد که آن‌ها واجد شرایط لازم برای پاسخ به پرسشنامه آنلاین نبوده و برخی از سوالات را خالی رها کرده‌اند. همچنین ممکن است نشان‌دهنده عدم علاقه آن‌ها به پرسشنامه آنلاین و خروج زودهنگام آن‌ها باشد. لازم به ذکر است که اگر بسیاری از مشارکت‌کنندگان نتوانسته‌اند پرسشنامه آنلاین را تکمیل کنند، این ممکن است به علت طراحی نامناسب پرسشنامه آنلاین باشد. این ممکن است به معنای سوالات بدون معنی یا غیرمرتبط، منطق پرسشنامه آنلاین خراب و غیره باشد.

2. عدم تطابق با معیارهای هدف

اشخاص همچنان می‌توانند به پرسشنامه آنلاین نفوذ کنند. البته اگر به عنوان مثال در حال پرسشنامه آنلاین از زنان جوان هستید، نظر یک مرد میان‌سال نباید تأثیر گذار بر یافته‌های شما باشد! برای رفع این مشکل، همیشه سوالات انتخاب، و سوالات جمعیت‌شناسی مناسب را بپرسید تا افراد ناخواسته حذف شوند.

3. افراد خط‌مستقیم

انتخاب یکسان پاسخ به تعداد زیادی از سوالات، خط‌مستقیمی نامیده می‌شود. آن‌ها ممکن است همیشه پاسخ "بسیار موافق" را انتخاب کنند. البته امکان دارد که یک شرکت‌کننده واقعاً با هر اظهار نظر بسیار موافق باشد. بنابراین، می‌توانید افراد خط‌مستقیم را با بازنویسی چند سوال با پاسخ‌های مشابه در مواقع مختلف تشخیص دهید. همچنین ممکن است از پرسشنامه های آنلاین ماتریسی خودداری کنید که به راحتی به کسی اجازه می‌دهد که در یک ستون پایین برود و همیشه پاسخ یکسانی را انتخاب کند. سوالات ماتریسی نوع یوچک بر روی اسکرول‌های جداگانه نمایش داده می‌شوند، که باعث کاهش احتمال افراد خط‌مستقیم می‌شود.

4. پاسخ‌گویی نامنظم

بسیاری از پرسشنامه های آنلاین سوالاتی را ممکن است طوری بپرسند که به نظر سوالات تکراری باشند، اما این کار برای گرفتن افرازگران و افراد خط‌مستقیم به دلیل نامنظم بودن پاسخ‌هایشان انجام می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است از یک شخص بپرسید چقدر به تلویزیون خبر نگاه می‌کند و سپس با فیلتر کردن آن‌ها که گفته‌اند "چند بار در هفته"، در سوال دیگری بپرسید که برنامه خبری مورد علاقه آن‌ها چیست و سپس پاسخ‌ها را با "من خبر نمی‌بینم" فیلتر کنید. اگر یک مشارکت‌کننده پاسخ‌های تناقض‌آمیزی داشته باشد، واضح است که یا نادرست بوده یا بی‌دقت. به هر حال، احتمالاً می‌خواهید آن‌ها را از تحلیل خود حذف کنید.

5. پاسخ‌گویی غیر واقع‌بینانه

بعضی از پرسشنامه های آنلاین پاسخ‌های غیر واقع‌بینانه را شامل می‌شوند تا افراد خط‌مستقیم را گرفتار کنند. به عنوان مثال، هنگامی که از یک فرد می‌پرسید چند ساعت در هفته از اینترنت استفاده می‌کند، ممکن است گزینه‌ای مثل 170 ساعت را در نظر بگیرند. البته، هفته 168 ساعت دارد، بنابراین این امکان وجود ندارد!

6. انحرافات

به مثال فوق باز می‌گردیم. اگر کسی بگوید هفته 150 ساعت از اینترنت استفاده می‌کند (که امکان‌پذیر است، اما غیرممکن)، اون به نام انحراف مشهور است. این نشان‌دهنده استفاده از اینترنت توسط جمعیت عمومی نیست، بنابراین باید از پرسشنامه آنلاین حذف شود تا نتایج را منحرف نکند.

7. پاسخ‌گویی بی‌معنی

اگر کسی با کلمه‌های بی‌معنی، مثل یک کلمه تصادفی یا فقط یک سری ضربه‌های صفحه کلید پر کند، واضح است که علاقه‌مند نیست یا سریع انجام می‌دهد. نتایج باید از تحلیل پرسشنامه آنلاین شما حذف شوند.

توصیه‌های اضافی برای پاکسازی داده

در زیر چند توصیه دیگر برای در نظر گرفتن در هنگام پاکسازی داده‌ها آورده شده است.

حذف مقادیر بی‌ارتباط

می‌خواهید تجزیه و تحلیل داده‌های خود به سادگی انجام شود، بنابراین داده‌های بی‌ارتباط را حذف کنید. به عنوان مثال، آیا می‌خواهید میانگین سطح تحصیلات کارکنان خود را بدانید؟ پس اگر قصد پیگیری ندارید، فیلد ایمیل را حذف کنید.

حذف مقادیر تکراری

تکرارها ممکن است داده‌های شما را منحرف کنند و وقت شما را هدر بدهند. این ممکن است به دلیل ترکیب داده‌ها از منابع متعدد باشد، یا شاید شخصی که پرسشنامه آنلاین را انجام داده است دوباره "ارسال" را زده باشد. به هر حال، برای دقت آن‌ها را حذف کنید.

اصلاح اشتباهات تایپوگرافی

مردم اشتباهات می‌کنند و تایپوها بسیار رایج هستند. با این حال، این ممکن است برای برخی الگوریتم‌ها موجب آشوب شود. بنابراین، اگر واضح باشد که نظر دهنده منظورش چیست، می‌توانید تایپو را اصلاح کنید تا اطمینان حاصل شود که پاسخ در پرسشنامه آنلاین محاسبه شود.

مد نظر قرار دادن اعداد

این یک شکل دیگر از تایپو است. نظر دهنده (معمولاً به صورت تصادفی) یک رشته از ارقام را تکمیل نمی‌کند. به عنوان مثال، او برای کد پستی‌اش 3360 را تایپ می‌کند، شاید چون به سادگی کلید آخر را به اندازه کافی فشار نداده است تا ثبت شود. اگر ایده خوبی از مکان نظر دهنده داشته باشید، می‌توانید رشته را پر کنید یا پاسخ را از تحلیل حذف کنید.

تبدیل انواع داده

عدد را به عنوان انواع داده‌های عددی ذخیره کنید تا یکنواخت باشد. تاریخ را به عنوان یک شیء تاریخ ذخیره کنید، یک برچسب زمانی را به عنوان یک تعداد ثانیه و غیره. ارزش‌های دسته‌ای هم می‌توانند به اعداد و از اعداد به دسته‌ها تبدیل شوند تا تجزیه و تحلیل آسان‌تر و دقیق‌تر باشد.

نتیجه‌گیری

پاکسازی داده برای نتایج دقیق و مفید پرسشنامه آنلاین الزامی است. اگرچه ممکن است یک فرآیند زمان‌بر باشد، اما مزایای زیادی دارد. یوچک به شما این امکان را می‌دهد که به سرعت و به راحتی پرسشنامه آنلاین حرفه‌ای ایجاد کنید. همچنین می‌توانید پاسخ‌های فردی را هنگام پاکسازی داده حذف کنید. اگر پاسخ کامل نباشد، نظری ارائه ندهد یا به نظر "مشکوک" بیاید، پلتفرم پرسشنامه آنلاین ما پاکسازی داده را کامل می‌کند. همچنین به راحتی می‌توانید پاسخ‌های هر نظر دهنده را پیدا و پیگیری کنید. فقط داده‌های پرسشنامه آنلاین را در Excel برای تحلیل و پاکسازی بیشتر صادر کنید.

 

سوالات متداول

پاکسازی داده در تحقیقات پرسشنامه آنلاین چیست؟

پاکسازی داده شامل شناسایی و حذف اطلاعات فاسد، نادرست یا غیرمرتبط از داده‌های خام است تا دقت و ارزش داده‌های پاسخی افزایش یابد.

چرا پاکسازی داده اهمیت دارد؟

پاکسازی داده به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات بازاریابی بهتری بگیرند. همچنین به محققان کمک می‌کند تا داده‌های دقیق‌تری را در گزارش‌هایی که تأثیرگذار بر عموم است، ارائه دهند.

چگونه پاکسازی داده در پرسشنامه آنلاین انجام داده می‌شود؟

روش‌های پاکسازی داده شامل حذف داده‌های بی‌ارتباط و مقادیر تکراری، اصلاح تایپوها، بررسی اندازه رشته‌ها (در ارتباط با اعداد) و تبدیل انواع داده‌ها می‌شود.


اشتراک در تلگرام
اشتراک در فیسبوک
اشتراک در توئیتر
اشتراک در واتس‌اپ
اشتراک در واتس‌اپ
اشتراک در SMS


توسط سامانه یوچک پرسشنامه آنلاین بسازید ، آن را به اشتراک بگذارید و از داده های بدست آمده گزارش گیری کنید.


1000 Characters left