یکی از بزرگترین چالشهایی که پژوهشگران در هنگام انجام یک پرسشنامه آنلاین با آن مواجه میشوند، جلب پاسخهاست. آنها ممکن است یک پرسشنامه آنلاین عالی طراحی کنند، تمام سوالات صحیح را بپرسند و آن را در بهترین زمان ارسال کنند، اما هنوز جمعیت مورد نظر پاسخ نمیدهد. در واقع، مطالعات نشان میدهند که میانگین نرخ پاسخ برای پرسشنامه آنلاین فقط 10-30 درصد است. برای افزایش احتمالات و جلب شرکتکنندگان در پرسشنامه آنلاین، بسیاری از افراد اکنون جوایز یا "مشوق های پرسشنامه آنلاین" را به پاسخدهندگان ارائه میدهند. در حالی که انگیزههای پرسشنامه آنلاین میتوانند نرخ پاسخ را افزایش دهند، همچنین ممکن است پیامدهای منفی داشته باشند. بنابراین، بیایید به مزایا و معایب استفاده از مشوقهای پرسشنامه آنلاین نگاهی بیندازیم.
مشوق های پرسشنامه آنلاین چیست؟
اغلب افرادی که به پرسشنامه آنلاین پاسخ میدهند، دوست دارند کمک کنند، به موضوع ارتباط داشته باشند یا میخواهند صدایشان شنیده شود. برخی دیگر نیاز به انگیزه دارند. انگیزه پرسشنامه آنلاین نوعی جایزه یا پاداش است، معمولاً مالی، که پس از تکمیل پرسشنامه آنلاین ارائه میشود. برخی از پرسشنامه آنلاین ها امتیازهایی را اهدا میکنند و پس از انجام تعداد خاصی از امتیازها، میتوانند برای نقد یا کارت هدیه تبدیل شوند.
5 مزیت استفاده از مشوق های پرسشنامه آنلاین
مشوقهای پرسشنامه آنلاین میتوانند وقتی به درستی انجام شوند، بسیار موثر باشند. در زیر پنج راه از فواید جوایز نظرسنجی برای تحقیقات پرسشنامه آنلاین آورده شده است.
افزایش نرخ پاسخ
آیا انگیزهها نرخ پاسخ پرسشنامه آنلاین را بهبود میبخشند؟ قطعاً میتوانند! بزرگترین مزیت ارائه انگیزه برای شرکت در پرسشنامه آنلاین این است که احتمالاً پاسخدهندگان بیشتر به تکمیل نظرسنجی علاقهمند هستند. به گفته مرکز ملی فناوری زیستی (NCBI)، انگیزههای مالی به عنوان یک روش برای افزایش نرخ پاسخ از زمانهای دور به کار میرفتهاند. در واقع، بررسی آنها از 49 مطالعه نشان داد که انگیزه مالی شانس بازگشت پرسشنامه کامل یا جزئی را دو برابر میکرد. البته، همه جوایز نیازی به مالی نیستند.
هدف گیری افراد دشوار
بعضی از پژوهشگران فقط به مخاطبان خاصی انگیزه ارائه میدهند - آن دسته افرادی که به طور کلی به هیچ پرسشنامه آنلاین پاسخ نمیدهند. به عنوان مثال، پژوهشگرانی که حرفهایان حوزه بهداشت را پرسشنامه آنلاین میکنند میدانند که جلب توجه یک جراح، دکتر یا پرستار پرسشنامهای با انگیزه ممکن است دشوار باشد، بنابراین ممکن است انگیزهای ارائه دهند تا شرکت را تشویق به مشارکت کنند.
تلاش دوباره برای جلب مشارکت
"اگر در ابتدا موفق نشدید، دوباره سعی کنید." این حکم مشهور شعار بسیاری از پژوهشگران است! آنها ممکن است دقیقاً بدانند که میخواهند چه کسانی را نظرسنجی کنند، اما ممکن است مشکلی در دریافت پاسخ داشته باشند. بنابراین، اگر تلاش اولیه برای تماس بدون انگیزه پاسخی نداشته باشد، ممکن است با انگیزه دوباره تلاش کنند.
تشویق به پاسخ در پرسشنامه آنلاین طولانی
بسیاری از افراد وقت میگذارند تا یک پرسشنامه آنلاین کوتاه یا میکروسنجی را تکمیل کنند؛ در نهایت، بیشتر ما دوست داریم نظرات خود را بیان کنیم! اما هر چه نظرسنجی بلندتر شود، احتمالاً افراد کمتری به آن علاقهمند خواهند شد. پرسشنامه آنلاین طولانی ممکن است فشار آورده به نظر بیایند و حتی اگر شرکتکننده مشارکت کند، ممکن است از دست دادن احساس کند اگر به نهایت پایانی به نظر نرسد. گاهی اوقات بهترین راه برای جلب مشارکت در یک پرسشنامه آنلاین طولانی، صادقانه در مورد طول آن اطلاع داده شود تا انتظارات را تعیین کرده و پس از تکمیل پرسشنامه آنلاین پاداشی را قول داد.
ایجاد رضایت
نیاز به پرسش سوالات حساس از پاسخدهندگان دارید؟ آنها ممکن است میل به شرکت در پرسشنامه آنلاین نداشته باشند. با ارائه یک انگیزه، پژوهشگران ممکن است با قول یک پاداش پرسشنامه آنلاین، رضایت را ایجاد کنند. این استراتژی همچنین میتواند برای شرکتهایی مفید باشد که از نقد بد رنج میبرند؛ شرکتکنندگان که در غیر اینصورت به دلیل این موضوع مایل به کمک نخواهند بود، ممکن است نظر خود را تغییر دهند زمانی که انگیزه درگیر است.
5 معایب مشوق های پرسشنامه آنلاین
مشوقهای پرسشنامه آنلاین ممکن است توجه فرد نادرستی را به خود جلب کنند - فردی که به سادگی به دنبال پاداش است. این نوع پاسخدهنده ممکن است پرسشنامه آنلاین را به سرعت به پایان برساند تا پاداش خود را دریافت کند یا اطلاعات نادرستی ارائه دهد زیرا هدف او فقط مالی است. این میتواند نتایج شما را تحریف کند و به شما زمان و پول بربازد.
همچنین ممکن است نوع نادرستی از پاسخدهندگان را دریافت کنید اگر از هویت مخاطبان خود اطمینان نداشته باشید. به عنوان مثال، فرض کنید یک آرایشگاه دارید و میخواهید بازخورد در مورد چگونگی بهبود خدمات را بگیرید. بدون لیست ایمیل مشتریان، شما ممکن است انتخاب کنید تا افراد را در دامنه کدپستی آرایشگاه خود نظرسنجی کنید و انگیزهای برای مشارکت ارائه دهید. شما ممکن است به افرادی دست پیدا کنید که هیچ وقت به آرایشگاه شما نرفتهاند، اما به هر حال برای دریافت پاداش پرسشنامه آنلاین آن را پر کنند. این باعث نتایج نادرست میشود و دوباره زمان و پول را هدر میدهد.
ایجاد تعصب در پرسشنامه آنلاین
پاداشهای پرسشنامه آنلاین ممکن است به طور تصادفی تعصب را در نتایج شما وارد کنند. با بهترین نیت، فرض کنید یک تخفیف به مهمانان رستوران ارائه میدهید که پرسشنامه آنلاین خروجی را پر کنند. کسانی که احساس کردند خدمات و/یا غذا به ضرر آنها بوده است احتمالاً علاقهمند به بازگشت به مجموعه شما نیستند، و بنابراین از یک تخفیف آینده اهمیتی نمیدهند. بنابراین، آنها پرسشنامه آنلاین را تکمیل نمیکنند و شما از بازخورد منفی که میتوانستید برای بهبود رستوران استفاده کنید، محروم میشوید. به جای آن، شما تنها نظرات مثبت از افرادی که میخواهند دوباره بیایند، جمعآوری خواهید کرد. هر چند که دریافت بازخورد مثبت خوب است، اما این به وضعیت تجاری به طور ضروری کمک نمیکند.
ضربه به بودجه شما
بسته به بودجه خود، ممکن است اختصاص بودجه برای ارائه انگیزههای مالی زیادی نداشته باشید. توانایی ارائه انگیزههای مالی مخصوصاً در صورت انجام یک پرسشنامه آنلاین بزرگ با هزاران گیرنده ممکن است به چالش بخورد. اگر فکر میکنید برای افزایش نرخ پاسخ نیاز به ارائه انگیزه دارید، در بخش بعدی چند پیشنهاد قابل توجه دیگر را که ممکن است هزینهی کمتری داشته باشند، داریم.
ناامیدکننده برای شرکتکنندگان
آیا به صورت منظم پرسشنامه آنلاین ارسال میکنید؟ برخی از شرکتها دوست دارند هر فصل یا نیمه سال یکبار مشتریان یا شرکتکنندگان را نظرسنجی کنند. اگر در اولین دفعات ارسال یک پرسشنامه آنلاین انگیزه ارائه دهید، ممکن است انتظار این امر شود. پس، هنگامی که به دلیل محدودیتهای بودجه انگیزه را حذف کنید و پرسشنامه آنلاین بعدی خود را ارسال کنید، شرکتکنندگانی که به انگیزه پرسشنامه آنلاین عادت دارند، ممکن است از شرکت خودداری کنند. با ارائه انگیزه و سپس برداشتن آن، ممکن است به مرور زمان به نرخ پاسخ آسیب بزنید.
ارائه پاداشهای تعصبآمیز
این اغلب در مورد خردهفروشانی که انواع محصولات مختلفی میفروشند رخ میدهد. به عنوان مثال، یک فروشگاه خواربار ممکن است تخفیفی برای خرید خوراک حیوانات خانگی یا پوشک به افرادی ارائه دهد که پرسشنامه آنلاین را پر کنند. البته، مگر اینکه فقط از صاحبان حیوانات خانگی یا والدین جدید بخواهید نظر بدهند، این روش مناسبی برای دریافت نظر عمومی دربارهی فروشگاه شما نیست. بنابراین، مطمئن شوید که انگیزه شما همه مشتریان را به یکنواخت جلب میکند (20 درصد تخفیف برای همه چیز، نه فقط خوراک حیوانات خانگی یا پوشک) تا از نتایج تعصبآمیز جلوگیری کنید.
7 ایده جهت مشوق های پرسشنامه آنلاین
نیاز به بهبود نرخ پاسخ پرسشنامه آنلاین دارید؟ میتوانید از چندین انگیزه برای تشویق به مشارکت در پرسشنامه آنلاین استفاده کنید.
۱. انگیزههای مالی
نظرسنجیهایی با انگیزه مالی، یا نظرسنجیهای پاداش، معمولاً پول را به حساب پیپال شرکتکننده واریز یا چک ارسال میکنند یا کارت هدیه (یا کارت هدیه الکترونیکی). مقدار انگیزه مالی معمولاً به پرسشنامه آنلاین بستگی دارد؛ به عنوان مثال، آیا این یک پرسشنامه آنلاین است که از دانشجویان دانشگاه درباره عادات مطالعه میپرسد؟ یا آیا یک پرسشنامه آنلاین طولانی و زمانبر برای حرفهایان هدف گذاری شده است؟ بسته به مطالعه، انگیزههای مالی متفاوت خواهند بود.
۲. تخفیف
اهدای پول ممکن است هزینه بر باشد؛ با ارائه یک کوپن یا تخفیف، سازندگان پرسشنامه آنلاین میتوانند مشارکت در نظرسنجی را تشویق کنند و خریدها را تشویق به انجام دهند، که درآمد را افزایش میدهد.
۳. نمونههای رایگان
مردم دوست دارند اولین نفری باشند که یک محصول یا خدمت جدید را امتحان میکنند. ارائه نمونههای رایگان از محصول یا خدمت شما به مشارکتکنندگان پرسشنامه آنلاین، راه عالی برای جلب توجه آنها بدون اهدای پول است. اگر در مورد محصول یا خدمت خود اطمینان دارید، این امکان را به آنها میدهید که آن را بدون هزینه امتحان کنند که ممکن است به تبلیغات دهان به دهان یا نظرات مثبت آنلاین منجر شود.
گاهی اوقات حتی ممکن است نیازی به اهدای محصول خود نداشته باشید اگر این محصول گرانبها باشد. ممکن است به سادگی محصولات با برند شما ارائه دهید: خودکار، دفترچه یادداشت، کوزی، کلاه، و غیره. این نه تنها ارزان است، بلکه ممکن است منجر به نمایش برند شما توسط افراد شود.
۴. جوایز
آیا محصول شما خیلی گران است که بخواهید به صورت رایگان اهدا شود؟ گاهی اوقات، تنها کافیست که برخی از لوازم با برند شما را ارائه دهید: خودکارها، دفترچههای یادداشت، کوزیها، کلاهها و غیره. این نه تنها هزینهبر نیست، بلکه ممکن است به نمایش برند شما توسط افراد منجر شود.
۵. اهدایی به خیریه
اگر بازار هدف خود را بشناسید، باید بدانید به چه نوع خیریههایی علاقه دارند. اگر یک شرکت کهنه، حتی فقط یک دلار به خیریه مورد علاقه شرکتکننده اهدا کند، اغلب نظرسنجی را به خوبی تکمیل میکنند چرا که این کار احساس خوبی به آنها میدهد. همچنین نشان میدهد که شرکت شما در مورد مسائل فعلی یا اجتماعی مردم مهتری نگران است.
۶. قرعهکشی
ممکن است هزینه داشتن برای هر شرکتکننده یک iPad رایگان را نداشته باشید؛ با این حال، میتوانید اعلام کنید که شرکتکنندگان در قرعهکشی برای برنده شدن یکی از آنها وارد میشوند! این انگیزه عالی برای شرکتکنندگان تحقیقاتی است و ممکن است مشارکت را تشویق کند. در نهایت، تنها یک iPad را از دست خواهید داد. با این حال، مهم است که قوانین مربوط به یک مسابقه قرعهکشی/هدیه را در هنگام تنظیم آن در نظر داشته باشید.
۷. تشویق اجتماعی
اگر شرکت یا برند شما معروف و محبوب است، شما ممکن است نیاز به ارائه هر گونه پاداش به جز تشویق اجتماعی نداشته باشید! برخی از شرکتکنندگان ممکن است فقط خوشحال باشند که شما آنها را در توییتر یا هر پلتفرم رسانههای اجتماعی دیگر تحسین کنید. یک جمله ساده مثل "فلانی تازه نظرسنجی ما را انجام داد، حالا نوبت شماست!" ممکن است توجه رسانههای اجتماعی که آنها به دنبال آن هستند را به آنها بدهد و ممکن است شرکتکنندگان بیشتری را به شما جلب کند.
نتیجه گیری
هنگامی که پژوهشگران سوالی دارند، به جوابها نیاز دارند. با این حال، تعدادی از مزایا و معایب مشوقهای پرسشنامه آنلاین وجود دارد. پاداشهای پرسشنامه آنلاین ممکن است قیمتی را (هر از نظر مالی و در خصوص تعصب) داشته باشد، بنابراین بر عهده هر پژوهشگر است که فواید و معایب را ارزیابی کند تا تصمیم بگیرد که آیا از انگیزههای پرسشنامه آنلاین استفاده کند یا نه. آیا فکر میکنید ارائه انگیزه برای مشارکت در پرسشنامه آنلاین به نتایج کمک میکند؟ یا آیا پاداشهای پرسشنامه آنلاین باعث وارد آوردن تعصب زیاد میشوند؟ آیا پاداش خاصی در پرسشنامه آنلاین برای شما همیشه کار میکند؟
مشوق پرسشنامه آنلاین نوعی جایزه یا پاداش است، معمولاً مالی، که پس از تکمیل یک پرسشنامه آنلاین ارائه میشود. انگیزهها برای تشویق به بهبود نرخ مشارکت در پرسشنامه آنلاین محبوب شدهاند. برای تشویق به پاسخها، پرسشنامه آنلاین ممکن است پاداشهای مالی، نمونههای رایگان، کوپنها، منابع اطلاعاتی و موارد دیگر ارائه دهند. تحقیقات نشان میدهند که میانگین نرخ پاسخ به پرسشنامه آنلاین در بازه 10-30 درصد است. بله، اعلام یک کارت هدیه پس از تکمیل پرسشنامه آنلاین یک راه عالی برای دریافت پاسخهاست.
سوالات متداول
1. مشوق پرسشنامه آنلاین چیست؟
2. انواع مختلف مشوقهای پرسشنامه آنلاین چیست؟
3. میانگین نرخ پاسخ به یک پرسشنامه آنلاین چقدر است؟
5. آیا شرکتکنندگان میتوانند پرسشنامه آنلاین را برای کارت هدیه تکمیل کنند؟