همه ما میدانیم چقدر یک تصویر یا داستان محبوب به سرعت میتواند گسترش پیدا کند. پس چرا از همین روش برای پرسشنامههای آنلاین خود استفاده نکنیم؟ همانطور که از نامش پیداست، یک پرسشنامه آنلاین وایرال شده یک پرسشنامه است که به سرعت در سراسر اینترنت گسترش مییابد و تعداد زیادی از شرکتکنندگان را در یک بازه زمانی کوتاه جذب میکند. در این بلاگ از یوچک، به ده مرحله برای ایجاد پرسشنامه آنلاین وایرال شده و همچنین مزایا و چند نقطه ضعف ممکن میپردازیم.
پرسشنامه آنلاین وایرال شده چیست؟
پرسشنامههای آنلاین وایرال شده یک شکل از بازاریابی هستند که معمولاً برای گسترش سریع از طریق ایمیل، رسانههای اجتماعی یا دیگر پلتفرمهای آنلاین طراحی میشوند (گاهی اوقات ممکن است پرسشنامه آنلاین به صورت غیرعمد وایرال شود). برای تبدیل شدن یک پرسشنامه آنلاین وایرال شده، طراحان پرسشنامه آنلاین معمولاً عناصر خاصی را اضافه میکنند که مردم را ترغیب به اشتراکگذاری آن با دوستان و مخاطبان میکند، مثل پرسیدن درباره یک موضوع داغ یا ارائه انگیزه قابل توجه. افراد ادامه میدهند تا پرسشنامه را به اشتراک بگذارند و این تأثیر یک افکت را ایجاد میکند که منجر به رشد آن یی میشود.
۱۰ مرحله برای ایجاد یک پرسشنامه آنلاین وایرال شده
هرچند تضمینی وجود ندارد که یک پرسشنامه به سرعت وایرال شود، اما عناصر خاصی وجود دارند که میتوانند احتمال اثرگذاری آن را افزایش دهند. در زیر چند راهکار برای کمک به اطمینان حاصل از گسترش پرسشنامه آنلاین شما از طریق ایمیل یا رسانههای اجتماعی و سایر پلتفرمهای آنلاین آورده شدهاند.
۱. ایجاد محتوای جذاب
اطمینان حاصل کنید که پرسشنامه آنلاین شما جذاب است و به یک موضوع یا مسئله محبوب میپردازد. اگر یک جمعیت را هدف خاص دارید، به ترجیح نگاهی به ترجیحات و علاقههای آنها بیندازید تا مطمئن شوید که با آنها مرتبط است. همچنین، از طراحیها، رنگها و فونتهای جذاب استفاده کنید. اضافه کردن تصاویر به پرسشنامه آنلاین نیز یک امتیاز بزرگ است؛ به عنوان مثال، از شرکتکنندگان خواستن برای رای دادن به پاسخهای تصویری یک راه عالی برای جذب مشارکتکنندگان است.
۲. روشن بودن در هدف
مطمئن شوید که پرسشنامه آنلاین هدف خود را به وضوح اعلام میکند. مردم به طور طبیعی میخواهند بدانند چرا از آنها نظرسنجی میگیرید و اطلاعات چگونه استفاده خواهد شد. این خصوصاً در صورتی که پرسشنامه آنلاین مربوط به یک موضوع حساس باشد، بسیار مهم است.
۳. کوتاه و خلاصه نگه داشتن پرسشنامه
مردم مشغول و بسیاری از آنها توجه کمی دارند. یک پرسشنامه آنلاین که زمانی طولانی برای تکمیل نیاز دارد، باعث خستگی و از دست دادن مخاطبین میشود. البته، یک نفر که یک پرسشنامه آنلاین را خسته کننده مییابد، احتمالاً آن را با مخاطبان خود به اشتراک نخواهد گذاشت که این امکان را از بین میبرد که به سرعت وایرال شود.
۴. انطباق با موبایل
امروزه تقریباً ۵۵٪ از مردم از گوشیهای هوشمند خود برای ورود به اینترنت استفاده میکنند. بنابراین، مطمئن شوید که پرسشنامه آنلاین شما برای موبایل مناسب است. یک پرسشنامه آنلاین واکنشگرا که برای موبایل بهینه شده باشد، بسیار حیاتی است اگر میخواهید یک آزمون یا پرسشنامه وایرال شده ایجاد کنید.
۵. آسان منتشر شود
یک پرسشنامه آنلاین که برای رسانههای اجتماعی ساخته شده است معمولاً آسان به اشتراکگذاری میشود، اما اگر از رسانههای اجتماعی استفاده نمیکنید، آن را برای شرکتکنندگان آسان کنید تا بتوانند آن را در کانالهای رسانهای اجتماعی خود به اشتراک بگذارند. این شامل فیسبوک، توییتر، لینکداین، اینستاگرام و غیره میشود. اضافه کردن دکمههای به اشتراکگذاری رسانههای اجتماعی برای تشویق به به اشتراکگذاری نیز مفید است.
۶. ارائه انگیزه
ارائه انگیزه یک راه عالی برای تشویق به مشارکت و به اشتراکگذاری است (در نهایت، افراد میخواهند دوستان و اطرافیان خود هم از مزایا بهرهمند شوند). انگیزهها میتوانند به شکل جایزه، تخفیف، محتوای اختصاصی یا حتی فرصت شرکت در چیزی جذاب باشند.
6. در نظر گرفتن موضوعات جذاب یا ترند امروزی
میتوانید درباره موضوعات ترند و جذاب سوال کنید. این میتواند پرسشنامه آنلاین شما را قابل اشتراکگذاریتر کند، زیرا افراد بیشتر به محتوایی علاقه مندند که به موقع و مرتبط باشد.
7. اضافه کردن عناصر تعاملی
پرسشنامهها نیازی به شامل سوالات تنها گزینهای ندارند. در نظر بگیرید که با عناصر تعاملی بیشتر، مانند سوالات اسلایدی، موارد را تنوع بخشید. در مورد انواع مختلف سوالات نظرسنجی بیشتر بخوانید.
8. ایجاد اثر شبکه
شرکتکنندگان را تشویق کنید که دوستان یا اطرافیان خود را به چالش بکشند و آنها را برای شرکت در پرسشنامه آنلاین تشویق کنند. این میتواند یک اثر شبکه ایجاد کند که هر شرکتکننده فرد دیگری را وارد میکند.
10. پیگیری و تحلیل
از ابزارها و تجزیه و تحلیلها برای نظارت بر پیشرفت پرسشنامه آنلاین خود استفاده کنید. شناسایی کنید که کدام کانالها برای به اشتراکگذاری موثرتر هستند و استراتژی خود را مطابق با این نتایج تنظیم کنید.
مزایا و معایب پرسشنامه آنلاین وایرال شده
ایجاد یک پرسشنامه آنلاین وایرال شده یا پرسشنامه بازاریابی مزایا و همچنین معایب زیادی دارد. در زیر برخی از مواردی که باید در هنگام طراحی یک پرسشنامه آنلاین با توجه به این مهم مدنظر داشته باشید، آورده شدهاند.
مزایای پرسشنامه آنلاین وایرال شده
اندازه نمونه بزرگ و متنوع
پرسشنامه آنلاین وایرال شده قابلیت دسترسی به یک جمعیت بزرگ و متنوع را به سرعت دارند. این عمل میتواند منجر به یک نمونه نمایندهای بیشتر شود و دیدگاهها و بینشهای گستردهتری فراهم کند.
هزینه موثر
پرسشنامه آنلاین وایرال شده توسط شرکتکنندگان گسترش مییابند؛ به شما در خارج از سرمایهگذاری اولیه هزینه دیگری تحمیل نمیکند. شما فقط اجازه میدهید پرسشنامه را به طور آنلاین رها شود و امیدوارید که موفق شود!
جمعآوری سریع داده
پرسشنامه آنلاین وایرال شده میتوانند حجم بالایی از پاسخها را در بازه زمانی نسبتاً کوتاهی تولید کنند. این جمعآوری سریع داده میتواند برای پروژههایی با مهلت زمانی محدود یا زمانی که نیاز به درک سریع استفاده میشود، مفید باشد.
آگاهی از برند
پرسشنامههای آنلاین وایرال شده میتوانند فرصتی برای افزایش سریع و گسترده آگاهی از برند فراهم کنند و نرخ دیدهشدگی و آگاهی را افزایش دهند. اگر به سرعت حضور خود در رسانههای اجتماعی را افزایش داده و در حال جذب دنبالکنندگان بیشتر هستید، پرسشنامههای آنلاین وایرال شده میتوانند نیز جلب تعداد بیشتری از دنبالکنندگان کنند.
بینشهای ارزشمند
استفاده از یک لیست متنوع از شرکتکنندگان در یک پرسشنامه آنلاین وایرال شده میتواند به یک مجموعه بیشتر و متنوع از بینشها منجر شود. این میتواند به ویژه برای تحقیقات بازار، توسعه محصول یا درک نظرات عمومی در مورد موضوعات مختلف ارزشمند باشد.
معایب پرسشنامه آنلاین وایرال شده
تعدیل نمونه
پرسشنامه آنلاین وایرال شده ممکن است یک جمعیت خاص یا مخاطبی را جذب کنند که به تعدیل نمونه منجر شود. نمونه ممکن است نمایانگر جمعیت کل نباشد که میتواند به تعمیمپذیری یافتهها محدودیت اعمال کند. به علاوه، اگر پرسشنامه به طور قابل توجهی از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی استفاده کند، ممکن است افرادی را که در این پلتفرمها فعال نیستند، از نمونه بیرون کند که به نمونهای تعصبآمیز منجر شود.
کمبود کنترل
پرسشنامه آنلاین وایرال شده بر اساس این است که شرکتکنندگان پرسشنامه را به اشتراک بگذارند. این کمبود کنترل بر روی توزیع میتواند باعث سختی در اطمینان حاصل از این شود که پرسشنامه به گروههای متنوع و بدون تعصب برسد.
کیفیت داده
زیرا پرسشنامههای آنلاین وایرال شده هدف از جلب تعداد زیادی پاسخ در مدت زمان کوتاه هستند، ممکن است تعادلی در زمینه کیفیت داده ایجاد شود. شرکتکنندگان ممکن است عجله کنند و پاسخهای کمتر متفکرانه یا دقیقتری ارائه دهند. علاوه بر این، به دلیل سریع و گسترده بودن این نظرسنجیها، خطر اشتباه در تفسیر نتایج یا به سرعت انجام استنباطات وجود دارد. برای اطمینان از اعتبار و قابلیت اعتماد یافتن نتایج، تجزیه و تحلیل دقیق ضروری است.
نگرانیهای حریم شخصی
با توجه به اشتراکگذاری گستردهی نظرسنجیها، ممکن است نگرانیهای حریم شخصی ایجاد شود، به ویژه اگر شرکتکنندگان اطلاعات حساسی را بدون درک کامل از پیامدها به اشتراک بگذارند. همچنین ممکن است نگرانیهای اخلاقی پیش آید.
در خطر بودن برند
پرسشنامههای آنلاین وایرال شده ممکن است به برند آسیب بزنند اگر به عنوان سطحی، گمراهکننده یا جدلآمیز در نظر گرفته شوند. واکنشهای منفی از سوی شرکتکنندگان یا عموم مردم میتواند بر تصویر سازمان تأثیر بگذارد.
نتیجه گیری
وایرال شدن با یک پرسشنامه آنلاین میتواند اتفاق بزرگی برای برندها، شرکتها و پژوهشگران باشد. با این حال، لازم به ذکر است که موفقیت یک پرسشنامه آنلاین به عوامل مختلفی، از جمله محتوا، طراحی، استراتژی توزیع و انگیزه شرکتکنندگان برای به اشتراک گذاری، بستگی دارد. همچنین ممکن است پیامدهایی مانند انحراف در نتایج پرسشنامه آنلاین و نگرانیهای حریم خصوصی وجود داشته باشد، بنابراین مهم است که با در نظر گرفتن این مسائل، پرسشنامه آنلاین وایرال شده را با دقت برنامهریزی و اجرا کنید.
اگر آمادهاید که وایرال شدن پرسشنامه آنلاین بسازید، یوچک پشتیبان شماست. پرسشنامه های آنلاین ما بسیار جذاب و سازگار با موبایل هستند و به اطمینان از "وایرال شدن" آنها کمک میکنند. همچنین این نظرسنجیها یکی از امنترین نظرسنجیها در اینترنت هستند و در صورتی که نظرسنجی شما درباره مسائل حساس باشد، میتوانند کاملاً ناشناس شوند. امروز با یوچک شروع کنید!
اصطلاح "وایرال" به گسترش سریع و گسترده نظرسنجی آنلاین اشاره دارد، مشابه گسترش یک ویروس از فرد به فرد. موفقیت یک پرسشنامه آنلاین وایرال به عوامل مختلفی، از جمله محتوا، طراحی، استراتژی توزیع و انگیزه شرکتکنندگان برای به اشتراک گذاری، بستگی دارد. پرسشنامه آنلاین وایرال شده برای جمعآوری اراء و افکار طراحی شده است و معمولاً جدیتر در ماهیت است. آزمون وایرال شده به طور معمول سبکتر است، برای سرگرمی طراحی شده و معمولاً چیزی درباره کاربر افشا نمیکند.
سوالات متداول
پرسشنامه آنلاین وایرال شده چیست؟
چگونه میتوانم پرسشنامه آنلاین خود را وایرال کنم؟
چه تفاوتی بین یک پرسشنامه آنلاین وایرال شده و یک آزمون وایرال شده وجود دارد؟