در دنیای امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی، تحقیق یا پژوهش امری ضروری است. هر کسب و کاری پیش از شروع فعالیت رسمی خود نیاز به تحقیقات گستردهای دارد. نظرسنجی نوعی روش تحقیق پیمایشی است که در آن دیدگاه گروهی از افراد دربارهی یک موضوع مورد مطالعه قرار میگیرد. برای این کار، تعدادی پرسش محدود دربارۀ موضوع مورد نظر تهیه میشود و نظر نمونهای از جامعه دربارۀ آنها پرسیده میشود.
کشورهای پیشرفته از نظرسنجی آنلاین و اینترنتی در حوزههای مختلف بهره میبرند و به طور سیستماتیک دادههای حاصل از آن را گزارشگیری و تحلیل مینمایند. این ساز و کار به ارزیابی عملکرد سازمانها، شناخت مخاطب، سنجش بازار و ... کمک خواهد کرد.
برخی از کاربردهای نظرسنجی آنلاین
منابع انسانی(HR):
سازمان هایی که برای نظرسنجی از پرسنل خود دنبال بستری برای جمع آوری اطلاعات و محرمانه ماندن مشخصات افراد پاسخ دهنده هستند. همچنین نیاز به ارزیابی پرسنل خود از زبان ارباب رجوع و مشتریان دارند.
مدیریت تجربه مشتری(CRM) :
افرادی که در سازمانها جهت سنجش رضایت مشتری و بررسی خدمات ارائه شده به آنها فعالیت میکنند و صدای مشتری برایشان اهمیت دارد.
مارکتینگ و تحقیقات بازار:
سازمانهایی که بصورت آنلاین و یا میدانی درحال تحقیقات بازار هستند و نیاز به تهیه پرسشنامه و جمع آوری اطلاعات و تحلیل دیتای بدست آمده دارند.
جامعهشناسی(افکارسنجی) :
افکار سنجی در سطح تحقیقات جامعهشناسی بسیار کاربردی است و زمانی که نیاز به پژوهشهای گسترده در این حوزه باشد به کار میآید.
حوزه آکادمیک و تحصیلی:
افرادی که برای پروژههای تحقیقاتی خود و پایان نامه نیاز به پخش پرسشنامه و جمع آوری اطلاعات آماری دارند.
برخی صنایع مانند رستورانها، کلینیکها، هتلها و کسب و کارهای آنلاین
مزایای استفاده از پرسشنامهی آنلاین
-
صرفهجویی در زمان و هزینه
-
برچیدهشدن سیستم کاغذی
-
پایین آمدن میزان خطای انسانی
-
سرعت بخشیدن به کار
-
توزیع آسان پرسشنامه
-
جذابیت در پاسخگویی و ...
هم اکنون در کشورهای پیشرفته کاربردیترین نوع نظرسنجی، نظرسنجی اینترنتی است. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ دنیا با بهرهوری از خدمات شرکتهایی که این سامانهها را طراحی و پیادهسازی میکنند به شناخت مخاطب، سنجش بازار، سنجش کیفیت خدمات و ... میرسند.