راهنمای خریدار وفادار

مطمئناً مشتریان راضی و وفادار با ارزش ترین سرمایه کسب و کار شما می باشند؛ ارزش هر مشتری وفادار 7 برابر بیشتر از یک مشتری جدید است. به همین دلیل، شرکت های با مشتری زیاد، خود را ملزم به داشتن طرحی برای مشتریان وفادار می دانند. از استارباکس های تکنولوژی محور و مشهور گرفته تا کاغذ پانچ کن های موجود در کافه رستوران های هر خیابان، راه حلی برای هر نوع کسب و کار و با هر میزان سرمایه ای وجود دارد. اما با این تعداد زیاد طرح موجود در زمینه مشتریان وفادار، چطور بهترین نوع را برای خود (و مشتریان خود!) انتخاب می کنید؟اگر به دنبال موارد مورد انتظار خود از یک طرح مشتری وفادار هستید، نکات زیر را در نظر بگیرید:

 

1. تجربه مشتری باید به چه شکل باشد؟

اگرچه ممکن است همیشه حق با مشتری نباشد، اما در هر طرح وفاداری عالی، تجربه مشتری همچنان باید در اولویت باشد- به طور کلی، طرح های وفاداری که همراه با تجربه بد مشتری هستند، حقیقتاً نباید مورد استفاده قرار گیرند (برای مثال کارت های وفاداری پلاستیکی را در نظر بگیرید... چه تعداد از آنها را گم کرده اید؟!).

مشتری-محوری هر چه قدر هم که بدیهی به نظر برسد، اغلب طرح های وفاداری فاقد آن می باشند- یکی از نتایج آن این است که، اغلب مردم آمریکا عضو 26 طرح وفاداری هستند، اما از 10 طرح از آنها به طور فعال استفاده می کنند. اگر استفاده از این طرح ها سخت باشد (یا حتی تنها استفاده از آنها ناخوشایند باشد)، مشتریان از آنها استفاده نمی کنند. جستجوی یک اپلیکیشن، وارد کردن شماره تلفن همراه، یا الزام به به خاطر داشتن یک "کارت وفاداریِ" اضافی می توانند دلایلی برای شکست آن طرح باشند. هر آنچه که مشتریان شما را وادار به انجام کار اضافه نماید موجب از بین رفتن ژرف نگری آنها نسبت به شما می شود، یا آنها را مایل به خروج از طرح وفاداری شما می کند (این را به یاد داشته باشید: همه تنبل هستند، حتی مشتریان شما!).

سامانه نظر سنجی ucheck

2. چگونه اطلاعات مربوط به مشتری را جمع آوری کنیم؟

اولویت بعدی جمع آوری اطلاعات مربوط به مشتری است که واقعاً می توانید آنها را مورد استفاده قرار دهید. این یکی از مهمترین مسائل مربوط به پانچ کارت های سنتی می باشد: بهترین مشتریان شما به طور همیشگی پانچ کارت را پر می کنند، اما هیچ مدرکی از هویت آنها وجود ندارد. اگر میزان رفت و آمد و خرید آنها نزد شما کاهش یابد، بدون دانستن هویت آنها چگونه قادر به برقراری ارتباط با آنها هستید؟ بدون داشتن اطلاعات مربوط به مشتریان، هیچ راهی برای شناسایی مشتریان VIP، و یا آن مشتریانی که قصد ترک شما را دارند، وجود ندارد. هر برند می تواند از اطلاعات مربوط به مشتریان که هر طرح وفاداری در زمان خرید آنها را جمع آوری و ذخیره می نماید، در زمان مناسب به منظور برقراری ارتباط با آنها استفاده نماید تا کسب و کار خود را رونق دهد.

اطلاعات مربوط به مشتریان همچنین می توانند به برندها در شناسایی مشتریان VIP کمک نمایند، که برای اغلب برندها نشان دهنده میزان قابل توجهی رشد درآمد می باشد (برای رستوران ها، خرده فروشان و کارواش ها، معمولاً 25% از مشتریان وفادار موجب کسب 70% از درآمدها می شوند). برقراری ارتباط با مشتریان VIP و حفظ اعتماد آنها بهینه ترین راه برای حفظ درآمدهای اصلیِ هر برند می باشد.

سامانه نظر سنجی ucheck

3. چگونه می توان با مشتری ارتباط برقرار نمود؟

جمع آوری اطلاعات تنها نیمی از چالش پیش روی شماست؛ برای پی بردن به ارزش این اطلاعات باید از آنها استفاده کنید.

راهی برای انجام آن؟ از این اطلاعات برای تفکیک و شخصی سازی پیام های ارسالی به مشتریان برتر استفاده کنید. با فراهم آوری اطلاعات قابل استفاده توسط طرح های وفاداری، شما به اطلاعات مورد نیاز برای برقراری ارتباطات قوی با مشتریان، دسترسی دارید (مانند آگاه سازی مشتریانی که شما را از یاد برده اند، یا ارسال پیشنهادها و پیام های به موقع به مشتریان VIP).

برای مثال، از داده های رفتاری می توان به منظور شناسایی مشتریانی که جزو مشتریان وفادار شما هستند اما در مرز جدایی از برند شما قرار دارند، استفاده کنید. با این کار، معامله گرانِ ما با استفاده از پیشنهادات هدفمند به طور خودکار با آن مشتریان ارتباط برقرار می کنند و آنها را برمیگردانند (به طور کلی، افزایش بازدید مشتریان قبلی 7 برابر مقرون به صرفه تر از فراهم آوردن مشتری جدید است). اطلاعات مشتریان، این نوع از پیام رسانیِ فوق العاده هدفمند را ممکن می سازد.

سامانه نظر سنجی ucheck

4. چه منابعی را می توان برای موفقیت طرح خود اختصاص داد؟

استفاده از طرح های وفاداری سنتی همیشه برای کسب و کارها آسان نیست. از بکارگیری سخت افزار اضافی در دستگاه های کارتخوان گرفته تا آموزش روش های پیچیده استرداد وجه به کارکنان، و گرفتن اطلاعات به صورت دستی و سپس اقدام به تفسیر آن... از بسیاری از طرح های وفاداری انتظار نتیجه را داریم اما آنها تنها برای ما سردرد ایجاد می کنند.

یک طرح وفاداری خوب، باید از سادگی بالایی برخوردارباشد، و تنها تا جایی که منابع شما اجازه دهند کارآمد خواهد بود. بنابراین، طرحی که به نیروی کار بالایی نیازمند است ملزم به نظارت دائمی می باشد و صرف هزینه برای موفقیت نمی تواند راه حل دائمی برای تیمی باشد که بر روی دیگر نوآوری ها تمرکز دارد. به دنبال طرحی باشید که ساده باشد و به طی نمودن مراحل اضافی برای کارمندان نیاز نداشته باشد، و همچنین نیازی به نصب و نگهداری منابع IT نداشته باشد.

فرآیند تصمیم گیری شما هرطور که به نظر میرسد، زمان صرف کنید تا از انتخاب بهترین و مناسب ترین برنامه هم برای مشتریان و هم برای کارمندان خود مطمئن شوید. راهنمای رایگان ما، یعنی راهنمای خریدار وفادار (Customer Loyalty Buyer’s Guideدر ارتباط با نحوه انتخاب یک طرح وفاداری مشتری، را بررسی نمایید.

 


اشتراک در تلگرام
اشتراک در فیسبوک
اشتراک در توئیتر
اشتراک در واتس‌اپ
اشتراک در واتس‌اپ
اشتراک در SMS


توسط سامانه یوچک پرسشنامه آنلاین بسازید ، آن را به اشتراک بگذارید و از داده های بدست آمده گزارش گیری کنید.


1000 Characters left