قدم اول : هدف از ساخت نظرسنجی
قدم دوم: انتخاب مسیر ارتباطی
قدم سوم: ساخت نظرسنجی آنلاین
قدم چهارم: انتشار نظرسنجی
قدم پنجم: گزارش از نظرسنجی
همه ما حداقل یکبار در مورد موضوعی از دیگران نظر خواستیم. ولی تا حالا چقدر از روشهای آنلاین و حرفهای اینکار را انجام دادیم؟ امروز در این مقاله قصد داریم با نظرسنجی آنلاین آشنا شویم و پنج قدم برای ساخت نظرسنجی آنلاین را به شما آموزش دهیم. ولی ابتدا اجازه دهید که قبل از شروع به نکاتی در رابطه با مفهوم استفاده از نظرسنجی و دلایل استفاده از نظرسنجی آنلاین بپردازیم.
چرا باید از نظرسنجی استفاده کنیم؟
به زبان ساده میتوان گفت نظرسنجی، روش بررسی عملکرد بر اساس داده است. و این عملکرد ممکن است بر اساس نیاز متفاوت باشد.
جامعه امروزی ما به نسبت ده سال پیش تفاوتهای زیادی داشته و این پیشرفت بر روی روزمره ما تاثیر خود را گذاشته است. همین تغییرات، باعث شد که حتی نظرسنجی به سمت روشهای آنلاین حرکت کند. و یک روش جذاب به اسم نظرسنجی آنلاین ایجاد شود.
اما این فقط یک بخش از ماجرا بود. در کنار روشهای جدید اجرای نظرسنجی، تحلیلها و اصول نظرسنجی دچار تغییرات شد که باعث شد دیدگاهها بیشتر به سمت نظرسنجی آنلاین حرکت کنند.
ولی بهتره قبل از اینکه وارد قدم اول شویم. تعریف درستی از آنچه در دیدگاه ما به عنوان نظرسنجی آنلاین است را با شما به اشتراک بگذاریم. نظرسنجی آنلاین صرفا نحوه اجرا به وسیله اینترنت نیست. بلکه استفاده از یک ابزار آنلاین و تحت وب برای ساخت یک فرم را نرم افزار نظرسنجی آنلاین مینامیم.
پنج قدم تا ساخت یک نظرسنجی موثر
اجازه دهید در همین ابتدا در یک موضوع مهم به تفاهم برسیم. اگر بخواهیم از نظرسنجی فقط طبق
شنیدهها عمل کنیم و بدون هیچ علمی اقدام به اجرای آن کنیم، بدون شک یک بازنده در حوزه خود خواهیم بود. بخاطر همین باید دقت کنیم که صرفا استفاده از یک نظرسنجی باعث بهبود عملکرد یک مجموعه نمیشود.
قدم اول: هدف ما از ساخت نظرسنجی چیست؟
همین ابتدا گفتیم داشتن یک نظرسنجی موثر بدون علم امکان پذیر نیست! پس یک نظرسنجی موثر چه نکاتی دارد؟ برای رسیدن به جواب این سوال، بهتر است قبل از ساخت هر نظرسنجی به چند سوال زیر جواب دهیم.
1- هدف ما از ساخت نظرسنجی چیست؟
2- مخاطبین ما برای نظرسنجی چه کسانی هستند؟
3- جامعه آماری ما برای اجرای نظرسنجی چه تعدادی است؟
4- در چه زمانی قصد داریم نظرسنجی را اجرا کنیم؟
با جواب دهی به تمام این سوالات میتوانیم یک نظرسنجی موثر را ایجاد کنیم. به طور مثال فرض بگیریم یک فروشگاه لوازم آرایشی بانوان قصد دارد که برای تکمیل محصولات خود اقدام به ساخت یک نظرسنجی کند تا با توجه به نیاز مشتریان باشد.
خب پس در مرحله اول، هدف مشخص است. در مرحله دوم هم فرض میگیریم مدیریت فروشگاه مخاطبین خود را بانوان بین 20 تا 30 سال در نظر گرفته است. و برای این موضوع نیاز به یک جامعه آماری 1000 نفره دارد.
مدیریت در نهایت قصد دارد این نظرسنجی را در یک بازه زمانی بلند مدت انجام دهد. خب بر اساس این اطلاعات به سادگی میتوان یک نظرسنجی مناسب برای این هدف مشخص کرد.
قدم دوم: مسیرهای ارتباط با مخاطب نظرسنجی آنلاین
خب پس به این نتیجه رسیدیم که برای ساخت نظرسنجی نیاز به هدف، علم و توانایی بررسی نتایج را داریم. حالا چطور ممکنه بتونیم بدون داشتن هیچگونه تجربهای بهترین خروجی را با این تفاسیر دریافت کنیم؟
دقیقا این همان نکتهای است که در این مقاله قصد داریم آموزش دهیم. استفاده از ابزار نظرسنجی آنلاین میتواند بهترین گزینه برای تازهکارهایی که تجربهای در حوزه نظرسنجی ندارند مفید باشد. پس اگر یک تازه کار هستید به بهترین جای ممکن قدم گذاشتهاید.
یک ابزار نظرسنجی آنلاین لزوما برای کاربران اینترنت نیست. از ابزار نظرسنجی آنلاین حتی میتوانیم برای پروژههای حضوری یا میدانی میتوان استفاده کنیم. این دقیقا همان نکته ارزشمندی است که نظرسنجی آنلاین برای کاربران تازه کار دارد.
هر نظرسنجی آنلاینی واقعا آنلاین نیست!
قبلتر به این موضوع اشاره کردیم لزوما یک نظرسنجی آنلاین به صورت آنلاین صورت نمیگیرد. بلکه این ابزار ما است که یک نرم افزار تحت وب است. پس با استفاده از نظرسنجی آنلاین این امکان وجود دارد که هم به صورت حضوری و هم به صورت غیر حضوری نظرسنجی کرد.
به طور مثال یکی از پر استفاده ترین روشهای نظرسنجی ارسال پیامک به مخاطبین است. یا بسیاری از کسب و کارهای حضوری با استفاده از دستگاه نظرسنجی آنلاین بازخورد مشتری خود را دریافت میکنند.
همه سرویسهای آنلاین اجرای نظرسنجی، از ایرانی تا خارجی همگی این چالشها را بررسی کردند و بهترین روشها بر اساس نتیجه بخش بودن آنها را برای مخاطبین خود ارائه کردند. تنها تفاوتهای هر سرویس، نگاه به جزئیات و هدف اصلی تعیین شده در ساختار نرم افزار است.
قدم سوم: و بالاخره ساخت یک فرم نظرسنجی
برای ساخت یک نظرسنجی آنلاین احتیاج داریم یک فرم ایجاد کنیم. و با توجه به دو قدم قبلی
1- هدف را شناختیم.
2- مسیر را مشخص کردیم.
پس حالا دیگه رسیدیم به زمان ساخت فرم
ابتدا قطعا باید به یکی از سرویسهای ساخت نظرسنجی آنلاین مراجعه کنیم. یکی از سرویسهایی که خیلی از افراد از آن استفاده میکنند. گوگل فرم است. ولی ممکن است این سرویس همه نیازهای مخاطبین خود را تامین نکند.
در کنار گوگل فرم سرویسهای آنلاین خارجی مانند survey monkey یا questionpro در حال فعالیت هستند که قابلیتهای متفاوتی دارند. چند سالی در ایران هم سرویسهای متفاوتی ایجاد شده است که یکی از آنها سامانه آنلاین نظرسنجی یوچک است.
با توجه به محدودیتهای سرویسهای خارجی و عدم پشتیبانی کامل از زبان فارسی به شما سرویسهای ایرانی را که بهتر رفتارهای کاربران ایرانی را درک میکنند را پیشنهاد میکنیم.
پیاده سازی اهداف و سوالات به ساده ترین زبان
برای طراحی اولیه یک فرم نظرسنجی اولین نکته مهم در اختیار داشتن سوالات و هدفگذاری است. که خوشبختانه ما در این مرحله دیگه دغدغه این موضوع را نداریم.
خب بر اساس هدف، بازار مخاطب و خود مخاطبین جنس سوالات، نحوه نگارش و حتی نوع سوالات مشخص است. ممکن است الان این سوال در ذهن شما ایجاد شود که من همه این موارد رو تهیه کردم و کاملا بر این موضوع واقف هستم ولی همچنان نمیٔدونم چطور باید سوالات خودم را مطرح کنم.
برای این دغدغه ذهنی دو راه حل ساده وجود دارد.
1- اگر در مجموعه یا گروه خود متخصص حوزه نظرسنجی در اختیار ندارید، میتوانید از پشتیبانی سامانهای که از آن استفاده کمک بگیرید و مشاوره تخصصی دریافت کنید. این مشاوره و آموزش برای تمام کاربران تازه وارد رایگان است.
2- از فرمهای نظرسنجی آماده وبسایت ما استفاده کنید که برای حوزههای مختلف دسته بندی شده است.
بعد از تکمیل سوالات نظرسنجی وقت آن رسیده است که فرم خود را طراحی کنیم. برای این کار در نرم افزار کافی است بر اساس فرم طراحی شده از قبل سوالات را به ترتیب و طبق نوع سوالاتی که مشخص کردیم وارد سامانه کرده و فرم را تکمیل کنیم.
قدم چهارم: انتشار فرم نظرسنجی
پس از ساخت فرم نظرسنجی، طبیعی است که نیاز داریم این فرم را به گونهای به دست مخاطبین خود برسانیم. یکی از معمول ترین روشهای نظرسنجی از قدیم، روش میدانی، یا پستی بوده است. ولی امروزه با ایجاد سامانههای نظرسنجی آنلاین، روشهای بیشتری برای نظرسنجی ایجاد شده است.
از جمله این روشهای میتوان به ارسال فرم نظرسنجی از طریق ایمیل یا پیامک برای مخاطبینی که از قبل اطلاعات آنها را داریم اشاره کنیم. یا میتوانیم با استفاده از شبکههای اجتماعی فرم را به اشتراک بگذاریم و نتیجه را از مخاطبین خود دریافت کنیم.
اما در کنار این موارد در برخی شرایط ممکن است با مخاطبین خود به شکل دیگری در ارتباط باشیم. به طور مثال در فروشگاههای زنجیرهای روشهای نظرسنجی کیوسک یا دستگاه نظرسنجی بهترین گزینه به حساب میآید.
همچنین فروشگاههای آنلاین که به صورت حضوری با مشتریان در ارتباط نیستند با استفاده از اسکریپت در وبسایت میتوانند، به صورت آنلاین با مشتریان در ارتباط باشند. یا برای تحقیقات بازار خود از اپلیکیشن نظرسنجی استفاده کنند. و فرم نظرسنجی را به مخاطبین خود ارائه کنند.
قدم پنجم: یک گزارش گیری کامل از نظرسنجی
بدون شک تمامی قدمها و اهداف ما برای رسیدن به این مرحله است. پس نکتهای که خیلی در این مرحله اهمیت دارد، دقت و صحت نتایج یک نظرسنجی است. در اولین قدم مشخص کردیم هدف چیست و پس از آن تعیین کردیم راه چیست. پس در صورتی که دو قدم اول را به خوبی برداشته باشیم قطعا در این مرحله بهترین نتیجه را دریافت خواهیم کرد.
برای دریافت گزارش آنلاین از طریق روشهای مختلفی میتوان این کار را کرد. در برخی موارد نیاز است که کلیه پاسخنامهها به صورت کلی و جامع دریافت شود و به صورت گزارشی نهایی تبدیل شود. و در برخی موارد نیاز است به صورت همزمان و آنی نتایج مرور شود.
در کنار این موضوع باید به این نکته اشاره کرد نتایج هر نظرسنجی آنلاین به جز گزارشات کلی، میتوانیم با استفاده از نرم افزار نتایج هرسوال رو به صورت نمودار و جداگانه مورد بررسی قرار داده وحتی با استفاده از فیلتر سازی و تعیین زمان بندی به نتیجه دقیق مورد نظر برسیم.
نتیجه
تمرکز ما در این مقاله آموزش راه رسیدن به یک نظرسنجی موثر برای همه افراد بود. در ابتدا به این اشاره کردیم که هر نظرسنجی هدفی را مشخص باید داشته باشد و پس از آن میتوانیم راهی برای رسیدن به مخاطبین خود تعیین کنیم.
با تعیین دو قدم اول عملا بیش از نصف راهی که یک نظرسنجی موثر دارد را رفتیم و پس از آن صرفا انتخاب سه قدم برای اجرای آن را برداشتیم. امیدواریم این مقاله کمک کوچکی برای شروع ساخت یک نظرسنجی برای شما باشد. با تشکر از شما که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید.