مقیاس خود سنجی ارتباط اثربخش در سازمان
پرسشنامه آنلاین فرم نظرسنجی مدیریت دانش یک ابزار استراتژیک است که به سازمانها این امکان را میدهد تا به دقت عملکرد و اقدامات مدیریت دانش خود را ارزیابی کرده و بهبودهای لازم را اجرا کنند. این فرم، با ارائه سوالات هوشمندانه در زمینههایی چون اشتراکگذاری دانش، ثبات فرهنگ سازمانی، و بهرهوری اطلاعات، به اعضای سازمان این امکان را میدهد تا نظرات خود را درباره عملکرد مدیریت دانش اعلام کنند.
این پرسشنامه به مدیران و تصمیمگیران سازمان اطلاعات مفیدی ارائه میدهد که به آنها کمک میکند تا بهبودهای مدیریت دانش را به صورت هوشمندانه و تحت نظارت مستمر اعمال کنند. با تحلیل نظرات و اطلاعات به دست آمده از این فرم نظرسنجی، میتوان به بهترین راهکارها برای افزایش قدرت اطلاعاتی سازمان دست یافت و از پتانسیل دانش داخلی بهرهمند شد. این ارتباط مستقیم با کارکنان، نهتنها احساس مشارکت و ارتباط فعّال را ترویج میکند، بلکه به سازمان این امکان را میدهد تا به گسترش فرهنگ دانشی و ارتقاء مستمر دانش داخلی خود بپردازد.
لطفا نمونه پرسشنامه زیر را تکمیل نمایید.
- ۱. وجود روابط مناسب بین سرپرست و افراد تحت نظارتش، عامل مؤثری در مبادلۀ صحیح اطلاعات است.
-
- موافقم
- نمیدانم
- مخالفم
- ۲. اعتقاد سرپرست نسبت به لزوم هماهنگی و تعامل بیشتر در محیط کار، بیش از روشی که وی برای برقراری ارتباط با دیگران به کار میبرد، اهمیت دارد.
-
- موافقم
- نمیدانم
- مخالفم
- ۳. اگر بخواهیم پیام معینی را جداگانه به افراد متعددی منتقل کنیم، ارائه کتبی بهتر از ارائه شفاهی آن است.
-
- موافقم
- نمیدانم
- مخالفم
- ۴. تعریف کامل ارتباط عبارت است از: ارسال یا انتقال اطلاعات از شخصی به شخص دیگر.
-
- موافقم
- نمیدانم
- مخالفم
- ۵. یکی از اساسیترین وظایف مدیران سطوح بالا آن است که شبکههای ارتباطی سازمان را پویا و اثربخش سازند.
-
- موافقم
- نمیدانم
- مخالفم
- ۶. نتایج بررسیها نشان میدهد که ارتباط کتبی همیشه مؤثرتر از روشهای دیگر و به ویژه مؤثرتر از ارتباط شفاهی است.
-
- موافقم
- نمیدانم
- مخالفم
- ۷. سکوت شرکتکنندگان در جلسۀ مشورتی، نشاندهندۀ درک صحیح و رضایت نسبی آنان از تصمیمات متخذه است.
-
- موافقم
- نمیدانم
- مخالفم
- ۸. اگر یکی از کارکنان هر واحد از سازمان متوجه مطلبی نشود، قطعاً ابهام خود را با طرح سؤال از سرپرست واحد محل کار خود، رفع خواهد کرد.
-
- موافقم
- نمیدانم
- مخالفم
- ۹. باید کارکنان را از جنبههای ناراحت کنندۀ قضایای شغلی و سازمان، مثل جنبههای خوب آن، آگاه کرد.
-
- موافقم
- نمیدانم
- مخالفم
- ۱۰. تقریباً همۀ کارکنان یک سازمان میخواهند بدانند نظر سرپرست مستقیم آنان نسبت به عملکرد شغلیشان، چیست.
-
- موافقم
- نمیدانم
- مخالفم
- ۱۱. در مواردی که قصد داریم افراد را نسبت به انجام دادن کاری ترغیب کنیم، روش کتبی بهتر از گفتگوی چهره به چهره است.
-
- موافقم
- نمیدانم
- مخالفم
- ۱۲. وقتی یک پیام به صورت شفاهی میان دو یا چند نفر مبادله میشود، معمولاً دخل و تصرفاتی در آن انجام میگیرد.
-
- موافقم
- نمیدانم
- مخالفم
- ۱۳. حتی اگر احساسهای شخصی کارکنان نیز در نظر گرفته نشود، توضیح منطقی سرپرست آنان میتواند مورد قبولشان واقع شود.
-
- موافقم
- نمیدانم
- مخالفم
- ۱۴. استفاده از مفاهیم، لغات، اصطلاحات یا فرهنگ وسیعتر باعث میشود اثربخشی ارتباط برای گیرندگان پیام، کمتر شود.
-
- موافقم
- نمیدانم
- مخالفم
- ۱۵. یکی از روشهای مؤثر دلسرد کردن افراد آن است که پیشنهادات مفید آنان را به حساب خود بگذاریم یا به نام خود، تمام کنیم.
-
- موافقم
- نمیدانم
- مخالفم
با تشکر از شما!