استاندارد نرخ پاسخگویی به نظرسنجی آنلاین
برخلاف نظر بسیاری از افراد طراحی پرسشنامه آنلاین، کار راحت و بدون دردسری نیست. تیمهای بازاریابی، زمان و هزینه زیادی را صرف طراحی سوالات و قرار دادن آن در اختیار مشتریان میکنند. اما این زحمات زمانی ارزشمند است که بتواند نتیجه دلخواه را برای آنها به همراه داشته باشد.
مهمترین شاخصی که در نظرسنجی آنلاین وجود دارد، به دست آوردن نرخ پاسخ مناسب است. در واقع این شاخص معیاری است که نشان میدهد نظرسنجی شما چقدر خوب عمل کرده و چه بازخوردی داشته است. هر چه نرخ پاسخهای دریافت شده بالاتر باشد، یعنی نظرسنجی بهتر انجام شده است. برای اثربخشی بیشتر نظرسنجی باید نکاتی را در نظر بگیرید که در این مطلب میخواهیم به آنها اشاره کنیم. اما قبل از آن بهتر است توضیح کوتاهی در مورد خود نرخ پاسخگویی به نظرسنجی داشته باشیم.
در این مقاله میخوانید:
- نرخ پاسخگویی به نظرسنجی چیست؟
- نحوه محاسبه نرخ پاسخگویی در طراحی پرسشنامه آنلاین
- بهترین میزان نرخ پاسخگویی به نظر سنجی نظرسنجی چقدر است؟
- نکاتی مهم برای بهبود نرخ پاسخگویی به نظرسنجی آنلاین
- توجه به زمان نظرسنجی
- کوتاه بودن نظرسنجی
- استفاده از لحن مناسب و طراحی درست
نرخ پاسخگویی به نظرسنجی آنلاین چیست؟
نرخ پاسخگویی نشان دهنده یک درصد است. درصدی که نشان میدهد، چه تعداد از افراد فرم شما را تکمیل کردهاند و نسبت آن به کل افرادی که آن را دیدهاند، چقدر است. نرخ پاسخگویی یک معیار برای تعیین موفق بودن یا نبودن نظرسنجی شماست.
در گذشته با استفاده از نظرسنجیهای سنتی، شما تنها میتوانستید تعداد افرادی که به آن پاسخ دادهاند را ببینید. اما اکنون پلتفرمهایی مانند یوچک وجود دارد که اطلاعاتی فراتر از این موارد را در اختیار شما قرار میدهند.
نحوه محاسبه نرخ پاسخگویی در طراحی پرسشنامه آنلاین
نرخ پاسخگویی مشتری را میتوانید با استفاده از فرمولهای خاصی محاسبه کنید. برای اینکار باید تعداد پاسخهای نظرسنجی تکمیل شده را به افرادی که از آن بازدید کردهاند، تقسیم کنید و در نهایت عدد را در 100 ضرب کنید. به عنوان مثال در یک نظرسنجی 250 نفر آن را دیدهاند و تنها 150 نفر آن را تکمیل کردهاند بنابراین نرخ نظر سنجی به صورت زیر خواهد شد:
محاسبه نرخ نظرسنجی به شما کمک میکند تا بتوانید با طراحی بهتر پاسخ صادقانه در نظرسنجی را از مخاطبانتان دریافت کنید.
بهترین میزان نرخ پاسخگویی به نظر سنجی چقدر است؟
با توجه به گزارشات اعلام شده، میانگین نرخ پاسخ در بهترین حالت خود 33 درصد است. این عدد یک میانگین برای شماست که با استفاده از فرمول بالا اعلام خواهد شد. اگر عدد نهای به 100 نزدیکتر شود، بهتر است و برای رسیدن به این عدد باید کیفیت پرسشنامه آنلاین خود را بهتر کنید.
نکاتی مهم برای بهبود نرخ پاسخگویی به نظرسنجی آنلاین
برای آنکه بتوانید درصد نرخ پاسخگویی را بیشتر کنید، باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:
توجه به زمان نظرسنجی
زمان بندی یکی از مهمترین نکاتی است که باید در هنگام نظرسنجی به آن توجه کنید. باید زمانی را انتخاب کنید که مخاطب بتواند به آن پاسخ مناسب و درستی را بدهد. به عنوان مثال در یک فروشگاه اینترنتی، بهترین زمان برای دریافت پاسخ صادقانه در نظرسنجی بلافاصله پس از خرید است. میتوانید با استفاده از یک فرم کوتاه بازخورد مشتریان خود را در خرید ببینید.
زمان مناسب در نظرسنجی بستگی به هدف نهایی شما و نوع کسب و کارتان دارد.
کوتاه بودن نظرسنجی
یکی از دلایل پایین بودن نرخ پاسخ دهی، طولانی بودن یک نظرسنجی است. بر اساس آمار اعلام شده، اگر پاسخ به سوالات بیشتر از 7 دقیقه طول بکشد، به احتمال 20 درصد، پاسخ به سوالات را ادامه نمیدهد.
استفاده از لحن مناسب و طراحی درست
نکته دیگری که در نظرسنجی باید در نظر بگیرید، طرح بندی درست و لحن مناسب آن است. اشتباه در این فرایند باعث میشود تا کاربر علاقهای برای پاسخ به آنها نداشته باشد. میتوانید برای جذب بیشتر مخاطبان خود از چند CTA به درستی استفاده کنید.
یوچک، پلتفرمی برای دریافت پاسخ صادقانه در نظر سنجی
با وجود تمام مواردی که عنوان شد، باید به دنبال یکی از پلتفرمهایی باشید که به شما بیشترین میزان پاسخ دهی را بدهد و آمار و ارقام درستی را در اختیارتان قرار دهد. تنها در این صورت میتوانید بهترین نتیجه را از نظرسنجی خود داشته باشید. شما میتوانید با استفاده یوچک نظرسنجی درستی را با طراحی مناسب و سوالاتی که مربوط به کسب و کارتان است طراحی کنید و در نهایت آن را با استفاده از روشهای مختلف در اختیار مشتریانتان قرار دهید.