مقدمه
همانطور که میدانید راه اندازی و مدیریت یک کسب و کار پر از عدم قطعیت هاست که ریسک ما را برای سرمایهگذاری در آن بالا میبرد. این عدم قطعیت با جمع آوری دادهها میتواند به حداقل برسد برای پاسخ دادن به سوالاتمان ما نیاز به این داریم که بینش مخاطب و وضعیت بازار را بسنجیم دقیقا اینجاست که پرسشنامه آنلاین به کمک ما میآید تا مسیر خود را شفافتر کنیم و تصمیماتی با کمترین احتمال ریسک را داشته باشیم.
ساخت پرسشنامه آنلاین یکی از بهینهترین و کم هزینهترین ابزارها برای این است که ما دادهها را به دست بیاوریم و آنها را تحلیل کنیم و در نتیجه به بینش درستی از وضعیت کسب و کار خودمان برسیم . پرسشنامه آنلاین شامل مجموعهای از سوالات و گزینهها میباشد که لازم است به صورت حرفهای طراحی شده و به دست مخاطب مورد نظر برسد تا پس از جمع آوری اطلاعات به ما نتایج نزدیک به واقعیت را نشان دهد تا بتوانیم با قطعیت برای آیندهمان تصمیمگیری کنیم.
در این مقاله میخواهیم مراحل راه اندازی پرسشنامه آنلاین جهت جمع آوری دادههای کسب و کارمان را شرح دهیم و بگوییم چگونه میتوان به درکی برسیم و با قطعیت برای کسب و کارمان تصمیگیری کنیم.
انتخاب بهترین سامانه پرسشنامه آنلاین مخصوص کسب و کارتان
در بازار ابزارهای بسیار زیادی جهت ساخت پرسشنامه آنلاین وجود دارد که به وسیله آنها میتوانید پرسشنامه خود را طراحی کنید و از طریق لینک نظرسنجی برای مخاطب خود پرسشنامهتان را ارسال کنید. هر کدام از این سامانهها امکانات و ویژگیهای مخصوص خود را دارند برخی از آنها رایگان بوده و برخی از آنها بسیار گران قیمت میباشد و این بسته به نیاز شما و امکاناتی که میخواهید داشته باشید باید انتخاب گردد.
سامانه پرسشنامه آنلاین یوچک یکی از این ابزارها میباشد که مناسب سازمانها میباشد و این قابلیت را دارد تا با بسیاری از امکانهای پیشرفته خود توسط آن پرسشنامههای حرفهای طراحی کرده و آن را به انواع روشهای مختلف به دست مخاطب خود برسانید و با ابزارهای گزارشگیری و تحلیل داده امکان را به سازمانها میدهد تا بلافاصله پس از دریافت پاسخ نامهها به صورت حرفهای دادهها را به گزارشات نموداری و قابل تحلیل تبدیل نماید. این سامانه توسط تعداد زیادی از سازمانهای کوچک و بزرگ در حال استفاده میباشد. در صورتی که میخواهید در سازمان خود به صورت گسترده و متنوع نظرسنجی برگزار کنید سامانه پرسشنامه آنلاین یوچک یکی از بهترین گزینههای شما میتواند باشد.
ساخت پرسشنامه آنلاین حرفه ای
انتخاب سوالات درست با ادبیات درست یکی از ضروریترین مراحل ساخت یک پرسشنامه آنلاین میباشد توجه بفرمایید که سوالات لازم است هدفمند و در جهت پاسخ دادن به فرضیات اصلی پروژه ما میباشد برای مثال در صورتی که هدف از نظرسنجی ارزیابی عملکرد پرسنل میباشد لازم است کلیه سنجه های موردنظرتان را از قبل بدانید و متناسب با آن سوالات خود را انتخاب کنید برای مثال اگر برخورد پرسنل و ظاهر فرد اهمیت دارد میتواند به وسیله سوالات لیکرت این شاخصها ارزیابی شوند.
انواع سوالات در این مرحله بسیار حائز اهمیت میباشد که شما با توجه به هدفی که دارید از کدام یک از آنها استفاده میکنید، انواع سوالات متنی و باز بهترین گزینه برای این است که شما درک درستی از جزئیات پاسخ، احساس فرد و اطلاعات کامل فرد پاسخ دهنده داشته باشید. اما در مقابل سوالات انتخابی بهترین برای گزینه برای شما میباشد تا دادهها را به صورت کمی ذخیره کنید و آن را به سادگی بر روی نمودارهای قابل تحویل برده و به صورت دورهای مقایسه کنید. همچنین برخی نوع سوالات هستند که به صورت حرفهایتر بوده و قابلیت این را دارد تا دادهها را در یک ساختار درست و قابل تحلیل دریافت کنند.
در سامانه نظرسنجی یو چک بیش از ۲۰ نوع سوال وجود دارد تا کاربران دادههایشان را متناسب با نیازشان دریافت کنند. (مقاله انواع سوالات نظرسنجی را مطالعه کنید)
همچنین دقت داشته باشید که ادبیات سوالات و نوع بیان آن بسیار اهمیت دارد چرا که لازم است پاسخ دهنده سوء برداشت نداشته باشد و کاملاً در جریان منظور شما قرار بگیرد همچنین بسیار اهمیت دارد که ترتیب سوالات برای پاسخ دهنده با استراتژی درستی تعیین گردد و شما به عنوان طراح مسیر, برای فرد نقشههایی آماده کنید که از مسیری پاسخ دهنده شروع کند و در مسیر خسته نشود و تا انتهای مسیر را بیاید.
در سامانه پرسشنامه آنلاین یوچک این قابلیت وجود دارد که فرد پاسخ دهنده را مانیتور کرده و تا آنجا که به سوالات پاسخ میدهد را دنبال کند تا علاوه بر اینکه پاسخها تا همان جا ذخیره شود شما نیز بتوانید درک درستی از این داشته باشید که چقدر این نقشه راهی که برای کاربر آماده کردهاید مناسب بوده و اکثر کاربران چقدر در این مسیر شما به پایان مسیر میرسند. یکی از راههای جذاب کردن پرسشنامه آنلاین استفاده از قالبها و رنگ آمیزی پرسشنامه میباشد و در پرسشنامه ساز شما به راحتی میتوانید کلیه رنگها متنها و تصاویر را متناسب با برند خودتان تغییر دهید.
انتشار پرسشنامه آنلاین
این مهم را در نظر بگیرید که هر چقدر هم شما برای رسیدن به نتیجه عجله دارید لازم است قبل از انتشار پرسشنامه آنلاین عملیات تست را به درستی انجام داده و لینک پرسشنامه خود را برای تعداد محدودی از افراد ارسال نمایید و نتایج به دست آمده را متناسب با هدفتان بررسی کنید چرا که پرسیدن مجدد و ارسال لینک نظرسنجی اصلاح شده برای مخاطب موجب این میشود که آنها مجدداً علاقهای به شرکت در آن نداشته باشند.
دقت داشته باشید که در این مرحله بسیار اهمیت دارد که جامعه آماری که برای خود انتخاب کردهاید دقیقا همان افرادی باشند که قرار است شما را به نتیجه برسانند. برای مثال در صورتی که شما میخواهید آگاهی نسبت به مشتریان خود داشته باشید لازم است از هر قشر و هر تفکری که در میان مشتریان شما وجود دارد به صورت تصادفی نظرسنجی بگیرید تا بتوانید ادعا بکنید که نتایج نظرسنجی با واقعیت نزدیک است.
مخاطبین شما میتواند از طریق شبکههای اجتماعی ایمیل وب سایت و یا تالارهای گفتگو انتخاب گردند. جهت اینکه جامعه آماری خود را به درستی انتخاب کنید از شما دعوت میکنیم که مقاله زیر را مطالعه نمایید. (مقاله پاسخدهنده من کجاست را در اینجا مطالعه کنید)
توجه داشته باشید که بسیار اهمیت دارد که پرسشنامه خود را چه زمانی ارسال مینماید چرا که با توجه به مخاطب شما این زمان میتواند متفاوت باشد برای مثال در صورتی که میخواهید از مدیران دیگر شرکتها نظرسنجی کنید باید در نظر بگیرید که پیک کاری آنها در چه ساعتی میباشد به خاطر اینکه آنها لازم است برای شما حداقل بین ۵ تا ۱۵ دقیقه زمان بگذارند.
راههای بسیار زیادی وجود دارد تا شما نرخ پاسخ دهی به پرسشنامه آنلاین خود را بالا ببرید و متداولترین روشها برای این موضوع استفاده از کدهای تخفیف و جوایز مختلف و ایجاد یک ارزش برای فرد پاسخ دهنده میباشد تا انگیزه کافی را برای پر نمودن و زمان گذاشتن برای پرسش نامه شما را داشته باشد.
گزارشگیری و تحلیل پاسخنامه ها
پس از جمع آوری پاسخنامهها بسیار مهم و ضروری میباشد که دادههای به دست آمده را به روشهای درست گزارشگیری و تحلیل نمایید روشهای بسیار متنوعی جهت گزارشگیری موجود میباشد برای مثال در سامانه نظرسنجی یوچک به صورت تجمیعی نموداری آماری و دریافت خروجی دادههای خام جهت وارد نمودن آن در ابزارهای گزارش ساز دیگر وجود دارد. ما با توجه به اینکه چه هدفی و چه شاخصی برای تحلیل داریم میتوانیم دادهها را فیلتر نموده و از سوالات و گزینههای مورد نظر خود به صورتهای مختلف گزارشگیری نماییم برای مثال در صورتی که بخواهیم بدانیم میانگین میزان رضایت مشتریانمان که از محصول اولمان استفاده کردهاند چقدر بوده و این میزان رضایت چقدر با دیگر محصولاتمان متفاوت است، به راحتی میتوانیم با فیلتر کردن محصولات و میانگینگیری از سوال میزان رضایت به این نیاز پاسخ دهیم.
همچنین در نظر داشته باشید که جامعه آماری ما ممکن است در کانالهای مختلف به گونهای متفاوت فکر کنند برای مثال ممکن است افرادی که در کانال اینستاگرام ما هستند با افرادی که به عنوان بازدیدکننده بر روی وبسایت ما میآیند نظرات متفاوتی داشته باشند و لازم است به صورت تفکیک شده این گزارشات آماده شوند و با یکدیگر قیاس گردند.
نتیجه گیری
همانطور که در متن اشاره کردیم پرسشنامه آنلاین بسیار ارزشمند میتواند باشد و به کسب و کارها این قابلیت را بدهد تا به بینش درستی از وضعیت و شرایطش بدهد تا در تصمیمگیری و طراحی محصول و ارائه خدمات به او کمک کند. و در این راستا جهت انجام یک پرسشنامه آنلاین لازم است در ابتدا اهداف و شاخصها و فرضیات خود را مشخص نموده سپس ابزار درستی برای ساخت پرسشنامه آنلاین انتخاب نمایند و در مرحله بعد سوالات خود را به درستی تنظیم نموده و پرسشنامه مناسبی برای خود طراحی نماید و از روش درستی برای منتشر نمودن آن استفاده کند و در نهایت از پاسخهای به دست آمده و تحلیل آنها به درک درستی از وضعیت برسد تا با قطعیت برای کسب و کار خود تصمیمگیری نماید.
همین حالا اولین پرسشنامه آنلاین خود را بسازید و از دموی ۱۴روزه سامانه نظر سنجی یوچک استفاده نمایید.