پرسشنامه آنلاین یک راه عالی برای جمعآوری تحقیقات و اطلاعات از عموم مردم یا یک جمع خاص هدف است. نتایج میتوانند برای اعتبارسنجی یا رد نظریهها، تصمیمگیریهای تجاری، و بهبود محصولات و یا تجربه مشتری یا کارمند مورد استفاده قرار گیرند.
بدون شک، یک پرسشنامه آنلاین همانند نتایجش موثر است، و مطالعات نشان میدهند که نرخ پاسخگویی متوسط برای نظرسنجیها تنها 10-30 درصد است. اگر اکثریت پاسخدهندگان وقت نکنند تا پرسشنامه آنلاین را تکمیل کنند، نتایج ممکن است اشتباه شده و منجر به تصمیمگیری نادرست شود. پس چگونه مطمئن شویم که مردم وقت خود را صرف پرسشنامه آنلاین ما کنند؟ با ایجاد یک پرسشنامه آنلاین جذاب!
8 راه برای ساختن یک پرسشنامه آنلاین جذاب
پس چگونه میتوانید یک پرسشنامه آنلاین جالب بسازید، به خصوص اگر موضوع خیلی خشک باشد؟ تعدادی راه برای جذب افراد به پرسشنامه آنلاین وجود دارد. حتی اگر سوالات جذاب خاصی نداشته باشید، هنوز هم میتوانید یک پرسشنامه آنلاین ایجاد کنید که بازخورد بگیرد. در ادامه هشت راه برتر برای ساخت یک پرسشنامه آنلاین جالب آورده شده است.
1. داشتن جذابیت بصری
مطالعات نشان میدهند که انسانها 90 درصد از حوادث بصری هستند و تصاویر را 60 هزار برابر سریعتر از متن فرآیند میکنند. بنابراین، هرچند که میخواهید پاسخدهندگان سوالات شما را بخوانند، احتمالاً این کار را انجام میدهند اگر پرسشنامه آنلاین یا فرم دارای جذابیت بصری باشد! این ممکن است به معنای استفاده از یک الگو با پسزمینه جذاب یا جالب، شامل تصاویری که با سوالات هماهنگ باشند یا انتخاب یک فونت زیبا باشد.
یک راه دیگر برای جلب بصری پرسشنامه آنلاین، استفاده از طراحی واکنشپذیر است. با طراحی واکنشپذیر، نظرسنجیهای شما بر روی هر دستگاه یا صفحه نمایش، بدون توجه به اندازه، نمایش داده میشوند. برای اندازهگیری صفحه، عناصر در صفحه به صورت خودکار خود را ترتیب میدهند، کوچک میشوند یا بزرگ میشوند. در غیر این صورت، تصاویر و متن ممکن است در دستگاههای تلفن همراه قطع شود و در این مورد هیچ نکته جالبی وجود ندارد!
2. تدوین سوالات به شیوه ای جالب
این ممکن است به نظر بیاید که این یک مسئله آسان است: یک پرسشنامه آنلاین را خندهدار کنید! البته، برخی از نظرسنجیهای حرفهای و نظرسنجیهای مرتبط با موضوعات خاص، نباید حساسیت را تحریک کنند. با این حال، وقتی که شوخی در متن پرسشنامه آنلاین شما جای دارد، از آن برای ایجاد سوالات جذاب در پرسشنامه آنلاین استفاده کنید! این ممکن است به معنای تدوین سوالات ب یک شیوه خندهدار، ایجاد سوالات جذاب، اضافه کردن GIFهای خندهدار و موارد دیگر باشد.
3. شخصی سازی
هرچند که شخصیسازی ممکن است به معنای "جالب" نباشد، اما قطعاً تجربه گرفتن از پرسشنامه آنلاین را بسیار لذتبخشتر میکند. پس اگر بدانید مخاطبتان چه کسانی هستند، پیامها را به سمت آنها هدایت کنید. همچنین مفید است که صادق باشید و یک رابطه احترامی و وفادار با پاسخدهندگان بسازید (بخصوص اگر از قبل مشتریان شما باشند). بنابراین، در حالی که نظرسنجیتان میتواند جذاب، رنگارنگ و جالب باشد، باید در ابتدا یک "درخواست" داشته باشد که به صداقت نظردهندگان بپردازید و به آنها بگویید چقدر به شما کمک میکند که پرسشنامه آنلاین را تکمیل کنند (و چگونه این موضوع ممکن است برای آنها مفید باشد، اگر این موضوع صدق داشته باشد).
4. استفاده از چندین کانال پیام رسانی
اغلب پرسشنامه های آنلاین در صندوق پستی الکترونیکی پاسخدهنده وارد میشوند. اما اگر آنها آن را نادیده بگیرند یا به ایمیل خیلی علاقه نداشته باشند، نظرسنجیتان را جذابتر و قابل دسترستر کنید، با امکان ارائه آن در چندین کانال. یک چیزی که واقعاً دقت پاسخدهندگان را جلب میکند این است که اگر "شما" را در همهجا "پیدا کنند"! در نظر بگیرید پرسشنامه آنلاین را در صفحات بازاریابی مرتبط انتشار دهید، آن را از طریق کانالهای رسانههای اجتماعی ارسال کنید یا از طریق پیامرسانی اس ام اس آن را ارسال کنید. با دیدن بار دوم یا سوم به پرسشنامه آنلاین شما، احتمالاً کنجکاو خواهند شد و وقت خود را صرف آن میکنند تا بیشتر بدانند.
5. ارائه پاداش
اغلب افرادی که به پرسشنامه آنلاین پاسخ میدهند، دوست دارند مفید باشند، در موضوع سرمایهگذاری کرده باشند یا بخواهند صدای خود را شنیده کنند. برخی دیگر نیاز به انگیزه دارند - یعنی نوعی جایزه یا پاداش که پس از تکمیل پرسشنامه آنلاین ارائه میشود. اغلب، این انگیزه مالی است؛ ممکن است یک کارت هدیه یا تخفیفی بر روی یک محصول خاص باشد. بیایید با این حقیقت روبرو شویم: اطمینان از اینکه فقط با پاسخ به چند سوال، یک کارت هدیه 10 دلاری از استارباکس دریافت خواهید کرد، برای یک پرسشنامه آنلاین جذاب است!
6. به اشتراک گذاشتن نتایج
مطالعات نشان میدهند که حدود 10 درصد از افکار ما مربوط به مقایسههایی هستند. تئوری مقایسه اجتماعی که در سال 1954 توسط روانشناس لئون فستینجر توسعه یافته است، میگوید که افراد ارزش اجتماعی و شخصی خود را بر اساس اینکه چگونه با دیگران مقایسه میشوند، تعیین میکنند. بنابراین، حتماً پس از اتمام پرسشنامه آنلاین، نتایج آن را به اشتراک بگذارید تا پاسخدهنده ببیند چگونه جوابهایش با پاسخدهندگان دیگر مقایسه میشود. فقط به خاطر داشته باشید که نتایج را ناشناس نگه دارید تا حریم خصوصی تمام پاسخدهندگان حفظ شود.
7. ارائه امکان به اشتراکگذاری
علاوه بر اینکه میخواهند نتایج دیگر پاسخدهندگان را ببینند، افراد دوست دارند اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. بنابراین، مگر اینکه به یک جمعیت خاص هدف گردیده باشید و نخواهید پاسخهای تصادفی از افراد غیرمورد تایید دریافت کنید، باید گزینه اشتراک نتایج پرسشنامه آنلاین را در رسانههای اجتماعی (یا فقط یک لینک به پرسشنامه آنلاین شما) به پاسخدهندگان ارائه دهید. امتیاز: این میتواند باعث جلب تعداد بیشتری از پاسخدهندگان شود و هزینهای برای شما نخواهد داشت!
8. کوتاه نگهداشتن پرسشنامه آنلاین
مگر اینکه یک پاسخدهنده واقعاً در یک پرسشنامه آنلاین یا نتایج آن سرمایهگذاری داشته باشد، احتمالاً به یک پرسشنامه آنلاین طولانی پاسخ نخواهد داد، به خصوص بدون انگیزه. با این حال، بیشتر افراد - بدون هیچ گونه انگیزهای - به یک پرسشنامه آنلاین کوتاه تعهد خواهند کرد اگر زمانی که برای تکمیل آن نیاز است، پنج دقیقه یا کمتر باشد (بعضی افراد حتی از استراحت از فعالیتهای عادی خود استقبال میکنند). بنابراین، حتماً پرسشنامه آنلاین خود را فقط به سوالات فوری و از پرسشهای تکراری خودداری کنید. شما میخواهید به پاسخدهندگان نشان دهید که از زمان آنها احترام میگذارید. ممکن است همچنین از سوالات اصلی گزینهای یا مقیاس لایکرت استفاده کنید تا سوالات راحتتر پاسخ داده شوند.
نتیجهگیری
اگر میخواهید یک پرسشنامه آنلاین با نتایج موثر داشته باشید، کمک کردن به ساختن یک پرسشنامه آنلاین جذاب مفید است. هرچند که همه نظرسنجیها باید به دنبال خنده نباشند، به ویژه اگر بر روی موضوعات جدی تمرکز داشته باشند، اما سوالات، طراحی، قرارگیری و موارد دیگر میتوانند به کمک بیایند اگر موضوع مورد نظر باشد. آیا شما آمادهاید تا نظرسنجی جذاب بعدی خود را ایجاد کنید؟ یوچک را رایگان امتحان کنید. ما دارای دهها تم زیبا و پیشطراحی شده هستیم که واکنشپذیر، امن و حتماً توجه بخش هستند.
شما چه کاری برای ایجاد یک پرسشنامه آنلاین جذاب انجام میدهید؟ آیا مشاهده کردهاید که سوالات جذاب پرسشنامه آنلاین منجر به نرخ پاسخ بهتر میشوند؟ تجربیات خود را در نظرات با ما به اشتراک بگذارید!
طراحی واکنشپذیر به پرسشنامه آنلاین امکان نمایش آن را در هر دستگاه یا صفحه نمایش را با تنظیم عناصر در صفحه، به صورت خودکار بازترتیب دادن، کوچکشدن یا بزرگتر شدن به منظور جلوگیری از خرابی فرمت میدهد. این تئوری در سال 1954 توسط روانشناس لئون فستینجر توسعه یافت. آن اظهار میکند که افراد ارزش اجتماعی و شخصی خود را بر اساس اینکه چگونه با دیگران مقایسه میشوند، تعیین میکنند. شما میتوانید با استفاده از رنگها، تصاویر و فونتهای جذاب، نظرسنجیها را جذابتر کنید. راههای دیگری برای جذاب کردن یک پرسشنامه آنلاین شامل ارائه انگیزهها، امکان اشتراکگذاری و نتایج است.
سوالات متداول
طراحی واکنشپذیر در پرسشنامه آنلاین چیست؟
تئوری مقایسه اجتماعی چیست؟
چگونه میتوان یک پرسشنامه آنلاین جذاب ایجاد کرد؟