در سال 2017، یک نظرسنجی جامع در شهر کانزاس سیتی نشان داد که ساکنان از زیرساختهای قدیمی شهر ناراحت هستند. با عمل به این نتایج، مقامات شهر یک طرح گرانقیمت برای تعمیرات ارائه کردند. ساکنان با اکثریت واضح به طرح رأی دادند و آن با پشتیبانی عمومی به تصویب رسید. طرح تعمیرات زیرساختی با ارزش ۸۰۰ میلیون دلار نتیجه این تصمیم بزرگ ترین طرح تعمیرات در تاریخ شهر شد. پس چگونه این تصمیم بزرگ به وجود آمد؟ به سادگی، آنها از جامعه پرسش کردند.
در این وبلاگ از یوچک، به پرسشنامه آنلاین جامعه، افرادی که باید آنها را انجام دهند، و چگونگی انجام آنها خواهیم نگاهی انداخت.
پرسشنامه آنلاین جامعه چیست؟
یک پرسشنامه آنلاین جامعه مجموعهای از سوالات است که به ساکنان یک مکان خاص، معمولاً از طریق یک نظرسنجی آنلاین، ارسال میشود. هدف این است که نگرانیها، نگرشها، اراء، تجربیات و نیازهای ساکنان را درک کند. یک پرسشنامه آنلاین موفق اطلاعات ارزشمندی ارائه میدهد که به فرآیند تصمیمگیری محلی کمک میکند.
علاوه بر این، بسیاری از رهبران جامعه اغلب احساس میکنند که تنها یک زیرمجموعه از نظرات افراد خاص یا صاحبان نظر در جامعه را میشنوند. پرسشنامه های آنلاین جامعه ابزارهای قدرتمندی هستند زیرا میتوانند برای جلب تمامی افراد در منطقه، حتی کسانی که معمولاً فعال در جامعه نیستند، استفاده شوند.
برای مثال، برنامه نظرسنجی جامعه آمریکا (ACS). به طور گسترده این نظرسنجی به مقامات، رهبران و کسب و کارها کمک میکند تا تغییراتی که در جوامع خود رخ میدهد را درک کنند. نظرسنجی سالانه ACS اطلاعات حیاتی درباره کشور و مردمان آن را ارائه میدهد. اطلاعات به دست آمده از این پرسشنامه آنلاین به تعیین نحوه تخصیص بیش از ۶۷۵ میلیارد دلار از مخارج فدرال و ایالتی هر سال کمک میکند. از طریق ACS، رهبران جامعه بیشتر در مورد شغلها و حرفهها، دانش آموختگی، افراد بازنشسته، اینکه مردم خانه خود را اجاره میکنند یا آن را میخرند و موضوعات دیگر مطلع میشوند. مقامات عمومی، برنامهریزان و کارآفرینان از این اطلاعات برای ارزیابی گذشته و برنامهریزی آینده استفاده میکنند. در سطح محلی، رهبران جامعه میتوانند از این نوع نظرسنجی برای به دست آوردن بیشترین بینش در مورد مکان خاص خود، منطقه و غیره استفاده کنند.
چه کسانی باید پرسشنامه آنلاین جامعه را انجام دهند؟
پرسشنامه های آنلاین جامعه اطلاعاتی را درباره ترکیب قومیت جامعه، زبانها، فرهنگها و حتی سبکهای زندگی محلی فراهم میکنند. البته نظرسنجیهای جامعه فقط در مورد جمعیتشناسی نیستند، بلکه به گونههای مختلف به گروههای مختلف کمک میکنند. چهار گروهی که ممکن است از یک پرسشنامه آنلاین جامعه استفاده کنند عبارتند از:
۱. دفاتر دولت محلی: نهادها و خدمات عمومی بر نظرسنجیها برای درک نیازهای ساکنان به منظور ایجاد سیاستهایی که به این نیازها پاسخ میدهند، مانند نظرسنجیهای توسعه جامعه که شهر کانزاس ارسال کرد که قبلاً آن را برجسته کردیم، وابستهاند. این نظرسنجیها به آنها کمک میکنند تا اولویتهای مردم و تخصیص بودجه را درک کنند. همچنین میتواند به آنها در درک نگرانیهای مردم، مانند نظرسنجی پلیس، کمک کند.
۲. سازمانهای غیرانتفاعی: این سازمانها ممکن است از پرسشنامه های آنلاین جامعه برای درک ترجیحات مردم در مورد مسائلی که میخواهند حمایت کنند و چگونه میخواهند حمایت خود را گسترش دهند، استفاده کنند.
۳. گروههای دفاع از حقوق مردم: این گروهها ممکن است از نظرسنجیها برای یادگیری بیشتر در مورد اینکه جامعه چگونه در مورد مسائل کلیدی در داخل منطقه که نیاز به برخورد و حل دارند، احساس میکند، استفاده کنند. نظرسنجیهای منابع جامعه نیز با گروههای دفاع از حقوق محبوب هستند.
۴. کسب و کارهای محلی: در آخر، کسب و کارهای منطقه ممکن است از پرسشنامه آنلاین جامعه به عنوان یک ابزار تحقیقات بازار استفاده کنند تا اطلاعاتی در مورد نظرات مردم در مورد محصولات یا خدمات خود به دست آورند و اقداماتی برای بهبود، سفارشیسازی محصولات به نیازهای خاص یا گسترش پیشنهاد کنند.
۱۰ مرحله برای انجام پرسشنامه آنلاین جامعه
وقتی شما یک پرسشنامه آنلاین جامعه اجرا میکنید، میخواهید به نتایج با کیفیت بالا و اقدامی بیدرنگ دست پیدا کنید. برای رسیدن به این هدف، باید ده مرحله را دنبال کنید.
۱. تعیین اهداف خود
با پرسشنامه آنلاین جامعهای که انجام میدهید، چه امیدی دارید به دست آورید؟ آیا میخواهید اطلاعاتی در مورد تجربیات ساکنان جمع آوری کنید، یا به دنبال بینش در مورد دیدگاههای آنها نسبت به یک مسئله خاص هستید؟ تعیین اصلی هدف پرسشنامه آنلاین شما جهتی را به شما میدهد و به شما در فرآیند جمعآوری دادهها کمک میکند. در این مرحله، همچنین میخواهید تعیین کنید چه تعداد نمونه قابل قبولی است.
۲. تعیین معیارها
معیارهای عملکرد برای پرسشنامه آنلاین جامعه چه هستند؟ این کاملاً بر اساس آنچه که امیدوارید به دست آورید میباشد. ممکن است بخواهید در نظر بگیرید چند نفر باید به پرسشنامه آنلاین جامعه شما پاسخ دهند تا به نمایانگر جمعیت در کل باشد. بنابراین، با تعیین یک معیار، خواهید دانست که آیا نظرسنجی شما در پایان موفق بوده است یا خیر. از طرف دیگر، اگر تعداد پاسخهای کافی جهت رسیدن به هدف خود را جمعآوری نکنید، ممکن است نیاز باشد یادآوریها ارسال کنید یا افرادی که پاسخ نمیدهند را دوباره مورد پرسشنامه آنلاین قرار دهید و انگیزه ارائه دهید.
همچنین باید معیارها برای مفهوم پاسخها تعیین کنید. به عنوان مثال، فرض کنید که پرسشنامه آنلاین جامعه مربوط به سلامتی افراد را ارسال میکنید تا در مورد دسترسی آسان به خدمات بهداشتی ساکنان اطلاعاتی کسب کنید. شما این را بر اساس فاصله بین نزدیکترین مرکز بهداشت به محل اقامت آنها اساسگذاری خواهید کرد. تعیین معیارها به شما کمک خواهد کرد تا بفهمید چه میزان خوب است.
۳. انتخاب جامعه هدف
آیا شما یک پرسشنامه آنلاین جامعهای گسترده انجام میدهید یا به جمعیت خاصی نگاه میکنید؟ به عنوان مثال، اگر دارید از جامعه در مورد سیستم تحصیلی نظرسنجی میگیرید، ممکن است فقط بخواهید پرسشنامه آنلاین خود را به خانوادههایی با فرزندان تحصیلآغاز ارسال کنید. البته، بهتر است با دقت در مورد این موضوع فکر کنید؛ در این مثال، ممکن است هنوز هم بخواهید همه را درگیر کنید، زیرا برخی از افراد که هنوز فرزند ندارند اما قصد دارند، ممکن است نظرات جالبی در مورد سیستم آموزشی منطقه داشته باشند (شاید حتی این دلیل باشد که به این منطقه نقل مکان کردهاند).
هدفهای دیگر ممکن است بر اساس نژاد، جنس، سطح درآمد یا سطح تحصیل باشند. در هر صورت، اطمینان حاصل کنید که زیرگروه شما نمایندگی عادلانهای از آن جمعیت خاص است.
۴. سوالات پرسشنامه آنلاین را با دقت انتخاب کنید
سپس، تمام سوالات لازم برای به دست آوردن بینشهای لازم را نوشته میخواهید. سوالات پرسشنامه آنلاین شما باید واضح و مستقیم باشند، بنابراین اغلب بهتر است سوالات بسته مانند سوالات چندگزینهای، امتیازدهی و سوالات مقیاس لیکرت انتخاب شوند. مگر اینکه زمانی برای تجزیه و تحلیل سوالات باز که پاسخها به صورت نوشتاری وارد شدهاند، داشته باشید، ممکن است بخواهید از آنها خودداری کنید. چند نکته دیگر:
- سوالات بدون تعصب بسازید و همیشه گزینههای خوب، بد و خنثی فراهم کنید.
- هر جا لازم است "منطق پرش" را پیاده کنید (این سوالات را بر اساس آخرین پاسخهای رسیده از پاسخدهندگان تغییر میدهد اگر لازم باشد).
- برای سوالات چندگزینهای، محدوده پاسخها را خوب ارائه دهید.
- اطلاعات بیشتری راجع به چگونگی نوشتن سوالات پرسشنامه آنلاین مانند یک متخصص را دریافت کنید.
۵. ایجاد بیانیه قابل اشتراک
شما میدانید چرا نظرسنجی را انجام میدهید، اما آیا پاسخدهندگان هم این را میدانند؟ افراد در این روزها وقت کمی دارند، و بسیاری از آنها شاید وقت برای تکمیل یک پرسشنامه آنلاین جامعه را صرف نکنند مگر اینکه هدف آن را درک کنند. با اطلاعرسانی به آنها که چگونه پرسشنامه آنلاین به نفع آنها خواهد بود، احتمالاً بیشتر از وقت خود صرف پاسخدهی میکنند. یک ماموریت واضح و فواید برای پاسخدهندگان، همچنین به شما این امکان را میدهد که از ارائه این پرسشنامه آنلاین به عنوان یک ابزار تحقیقی صرف نظر کنید. در نهایت، افراد علاقهمند خواهند بود اگر بدانند که با پاسخدهی به نظرسنجی ممکن است چیزی به دست آورند.
۶. پرسشنامه آنلاین خود را آزمایش کنید
قبل از ارسال پرسشنامه آنلاین به جامعه، آن را داخلی یا با یک گروه مرکزی آزمایش کنید. این به شما کمک میکند تا هرچیزی که ممکن است از دست بدهید، مانند:
- خطاهای دستوری
- عبارات نامفهوم
- سوالات بسیار پیچیده
۷. روش نظرسنجی خود را انتخاب کنید
برای انجام نظرسنجی در جامعه روشهای زیادی وجود دارد، اغلب به هزینه و راحتی برمیگردد. یک کیوسک در یک رویداد جامعه راهاندازی میکنید یا نظرسنجی خود را به صورت مستقیم ارسال میکنید؟ یا شاید سریعترین راه، انجام آن آنلاین است؟ برای هر گزینه مزایا و معایب وجود دارد.
۸. پاسخها را تحلیل کنید
تحلیل دادهها، شناسایی و حذف اطلاعات ناقص، نادرست یا غیرمرتبط از دادههای خام باعث بهبود قابلیت اعتماد و تصمیمگیری بهتر میشود. اگر در مقابل یک کوه از داده قرار دارید، سادهترین راه ممکن است این باشد که بر اساس ویژگیهایی مانند سن، جنسیت، درآمد و غیره، جوابها را به قسمتهای کوچکتر تقسیم کنید و جوابها را در گروهها بررسی کنید. اگر نظرسنجی خود را به صورت آنلاین اجرا کردهاید، میتوانید از ابزاری استفاده کنید که این کار را برای شما انجام دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تقسیمبندی اینجا کلیک کنید.
جستجوی روندها. پس از تقسیمبندی، یافتن روندها آسانتر خواهد بود. به عنوان مثال، آیا افراد یک گروه سنی به نحوهای مشابه پاسخ دادهاند؟ چگونه در مورد یک جنسیت یا نژاد خاص؟ اینگونه روندها میتوانند اطلاعاتی درباره تفاوتها و تشابهها بین گروههای مختلف یک جامعه فراهم کنند.
۹. اقدام کنید
حالا که پاسخهای پر از اطلاعات خود را جمعآوری کردهاید، زمان آن رسیده است که اقدامات لازم را انجام دهید. چه این بیانگر ایجاد سیاستهای جدید باشد، یا موارد جدید را به رأی بگذارید یا حتی برخورد فوری با یک مشکل رایج، شما میخواهید اطمینان حاصل کنید که نظرسنجی شما برای هیچ کاری انجام نشده است.
۱۰. پیگیری با پاسخدهندگان
پاسخدهندگان دوست دارند بدانند که صدای آنها شنیده میشود، بنابراین پیگیری با آنها اهمیت دارد. ایدهآل است که آنها را مطلع سازید که چه نوع اقداماتی را انجام خواهید داد یا چگونه نظرات آنها تأثیر گذار بوده است، با ارسال ایمیل یا اطلاعیه جامعه پس از نظرسنجی، با ارائه یک پیگیری، احتمالاً افراد را به شرکت در نظرسنجیهای آینده خود تشویق خواهید کرد.
نتیجه گیری
پرسشنامه آنلاین جامعه یک راه عالی برای به دست آوردن بینشهای قابل اجرا در مورد افراد منطقهای است تا تغییر ایجاد شود. آنها برای نهادهای دولت محلی، سازمانهای غیرانتفاعی، گروههای دفاع از حقوق و کسب و کارها ایدهآل هستند. البته باید به درستی انجام شوند تا ترغیب به پاسخ دهی شود. با پیگیری این ده گام، میتو انید بر راهی باشید که در حال یادگیری و درک از نیازها، خواستهها و اهمیتهای افراد در جامعه خود هستید. آماده هستید؟ یوچک نظرسنجیهای آنلاین زیبا، واکنشپذیر و امن ارائه میدهد (همچنین میتواند از طریق پیامک یا در یک کیوسک در یک محل محلی برگزار شود تا افراد جامعه در حرکت گرفته شوند). امروز به صورت رایگان ثبت نام کنید!
پرسشنامه آنلاین جامعه نظرسنجی است که به ساکنان محلی در یک منطقه جغرافیایی خاص یا محله ارسال میشود تا بهتر درک از نگرانیها، دیدگاهها، نظرات، تجارب و نیازهای آنها داشته باشیم. افراد و نهادهایی که از نظرسنجیهای جامعه میتوانند بهرهمند شوند شامل دولت محلی، سازمانهای غیرانتفاعی، گروههای دفاع از حقوق و کسب و کارها هستند. سه مرحله مهم تحلیل پرسشنامه آنلاین شامل تمیز کردن دادهها، تقسیمبندی دادهها و یافتن روندها میشود.
سوالات متداول
پرسشنامه آنلاین جامعه چیست؟
چه کسانی باید پرسشنامه آنلاین جامعه را اجرا کنند؟
تحلیل پرسشنامه آنلاین جامعه چه چیزی شامل میشود؟