نکات مهمی که قبل از شروع تحلیل نظرسنجی باید بررسی کنید
ساخت فرم نظرسنجی آنلاین یک هدف را به دنبال دارد و آن هم به دست آوردن دادههای دقیق و مفید است. ممکن است هر فردی وسوسه شود که به سرعت نوشتن سوالات این پرسشنامه را آغاز کند، اما اگر قبل از آن به خوبی تحقیق نشده باشد، چیزی جز شکست را برایتان به دنبال نخواهد داشت. در ادامه میخواهیم به 6 نکته مهم اشاره کنیم که برای بهینه سازی و اطمینان از دریافت پاسخ صادقانه در نظر سنجی آنلاین به شما کمک میکند.
6 نکته مهم قبل از شروع ساخت فرم نظرسنجی آنلاین
مواردی که در ادامه گفته میشود، شاید به ظاهر ساده باشند، اما نتایج عدم رعایت آن ها پس از دریافت نتایج و تجزیه و تحلیل آمار به دست آمده به خوبی مشخص است:
1. پایان نظرسنجی را از همین ابتدا پیش بینی کنید...
قبل از آنکه سوالات نظرسنجی را بنویسید باید یک تجزیه و تحلیل کلی انجام دهید. فرضیههای خود را روی نمودار و جداول بیاورید و ببینید که نتیجه دقیقا چگونه خواهد بود. با اینکار میتوانید پایان کارتان را از قبل ببینید و در صورت وجود هر گونه مشکل آنها را برطرف کنید.
همچنین میتوانید نوع دادههای مورد نیازتان را در فرم ساز آنلاین مشخص کنید و از پرسیدن سوالات اشتباهی دوری کنید. تمام مواردی که در پرسشنامه شما قرار میگیرند، باید دارای یک هدف مشخص باشد و هر پاسخی از سمت مخاطبان در راستای تکمیل گزارش تحلیلی شما باشد.
2. مخاطبان هدف را مشخص کنید...
قبل از ساخت فرم نظرسنجی آنلاین باید مخاطبان هدف خود را مشخص کنید. به عنوان مثال اگر گروه سنی 18 تا 25 سال هدف اصلی شماست، باید این نظرسنجی را برای آنها طراحی و ارسال کنید.
اگر جامعه انتخابی شما برای پاسخ دادن به نظرسنجی تعداد کمی را داشته باشند، نمیتوانند اطلاعات خوبی را در هنگام تحلیل نظرسنجی در اختیار شما قرار دهند.
3. سلیقه مخاطبانتان را در نظر بگیرید...
باید سلیقه مخاطبان هدف خود را در هنگام ساخت فرم نظرسنجی آنلاین بشناسید و آنها را در ذهنتان بسپارید. برای اینکار بهتر است دو سوال را از خود بپرسید:
- مخاطبان شما تا چه میزان به موضوع نظرسنجی علاقهمندند؟
- اطلاعات آنها در مورد موضوع نظرسنجی شما چقدر است؟
4. معیارهایتان را برای دریافت نتایج در نظر بگیرید...
اکنون میدانید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و نوع سوالاتتان باید چگونه باشد. در این مرحله باید مطمئن شوید که توانایی اندازهگیری گروه انتخابی خود را دارید یا خیر؟ مشتری هدف شما چگونه است و چه تعداد از پاسخ دهندگان شما میتوانند معیارهایتان را برآورده کنند. آیا در میان مخاطبانتان افرادی هستند که با سوگیری و ارسال پاسخ نادرست باعث اشتباه در جمع بندیتان شوند؟ آیا تعداد افرادی که در این نظرسنجی شرکت میکنند برای کسب نتایج درست و ارسال پاسخ صادقانه در نظر سنجی مناسب است؟ مطمئنا باید دادههای شما به مقداری باشد که اطلاعات درستی را در اختیارتان قرار دهند.
5. تعداد نمونههایتان را مشخص کنید...
اکنون زیرگروههای خود را شناختهاید. اما باید بدانید که برای اطمینان از آمار دریافت شده باید پرسشنامه خود را به چند نفر از آنها ارسال کنید. معمولا برای اطمینان 95 درصدی در زمان تحلیل نظرسنجی، به 300 تا 400 پاسخ دهنده نیاز خواهید داشت.
6. جوایزی را برای پاسخ دهندگان در نظر بگیرید...
قبل از آنکه بخواهید ساخت فرم نظرسنجی آنلاین را آغاز کنید، تصمیم بگیرید که انگیزهای را برای مخاطبان خود در پرسشنامه ایجاد کنید. با ارائه این جوایز، میتوانید اطلاعات بیشتر و درستتری را از آنها دریافت کنید. میتوانید کدهای تخفیف، خدمات اضافی، کارت هدیه و ... را برای پاسخ دهندگان در نظر بگیرید.
تعیین مخاطبان هدف باعث ارسال پرسشنامه تنها به همان گروه خواهد شد. بنابراین در زمان و هزینههای خود به میزان زیادی صرفه جویی خواهید کرد. همچنین احتمال دریافت پاسخ صادقانه در نظر سنجی در این شرایط بالاتر است.
استفاده از فرم ساز آنلاین بهترین و راحتترین مسیر در نظرسنجی
کافی است عبارت فرم ساز آنلاین را در گوگل جستجو کنید تا با تعداد زیادی از سایتهای ارائه دهنده این خدمات رو به رو شوید. در بسیاری از این پلتفرمها، امکان ساخت پرسشنامه آنلاین وجود دارد. حتی گاهی سوالات از پیش تعیین شدهاید به عنوان ایده نیز در اختیار شما قرار خواهد گرفت. یوچک یکی از سامانههای پرسشنامه آنلاین است که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت میکند. طراحی جذاب و سوالات طبقهبندی شده در پنل کاربری شما، مسیر تولید سوالات را برای شما آسانتر میکند.