5 نکته مهم برای استفاده ازسوالات غربالگری در نظرسنجی
آیا تا به حال در مورد غربالگری در تهیه پرسشنامه آنلاین چیزی شنیدهاید؟ این تکنیک به شما میدهد که پاسخهای دریافت شده در فرایند نظرسنجی، دقیقا از مخاطبانی باشد که هدف اصلی کسب و کار شما هستند. معمولا این موارد در ابتدای نظرسنجی قرار میگیرند و در نهایت بر اساس پاسخی که توسط کاربر به آنها داده شده، تعیین میشود که به ادامه سوالات پاسخ دهد یا خیر...
در این مطلب قصد داریم به روش غربالگری در نظر سنجی بپردازیم و به نکاتی نکاتی مهم در زمان استفاده از آن، اشاره کنیم.
فهرست محتوا:
اهمیت استفاده از سوالات غربالگری در نظرسنجی
انواع سوالات غربالگری در نظر سنجی
به طور کلی این سوالات در دو دسته مختلف قرار میگیرند:
1. سوالات غربالگری رفتاری: مربوط به سنجش رفتار پاسخ دهندگان (از غذای خورده شده تا برنامههایی که روی گوشی همراه خود دارند) است. از این سوالات برای به دست آوردن بازخورد افرادی استفاده میشود که با شیوهای خاص عمل میکنند یا در یک فعالیت خاص شرکت میکنند.
2. سوالات غربالگری مربوط به صنعتی خاص: سوالاتی در زمینه نوع کار مخاطبان بوده و معمولا برای حذف افرادی است که با زمینه سوالات شما مرتبط نیستند.
5 نکته مهم برای استفاده از سوالات غربالگری در نظر سنجی
زمانیکه قصد دارید سوالات غربالگری را در نظرسنجی خود قرار دهید، باید در مورد چگونگی پرسش و مکان قرار دادنشان تصمیم گیری کنید. نکات زیر میتوانید در این زمینه به شما کمک کند:
استفاده از غربالگری در نظر سنجی، شما را به هدفتان نزدیکتر میکند. با این روش، میتوانید تمرکز خود را تنها روی کسانی بگذارید که با ایده نهایی شما سازگارترند. بنابراین پاسخهای دریافت شده نیز درستتر و بهینهتر خواهد بود
1. رد کردن سوالات غیر مهم
سعی کنید از پرسشنامههایی استفاده کنید که مخاطب را پس از کلیک روی گزینه خاص به صفحه هدف هدایت کند. با اینکار هر فردی تنها به سوالاتی پاسخ خواهد داد که مرتبط با ویژگیهای در نظر گرفته شده است.
2. پاسخهای غیر ضروری ممنوع
در نظر داشته باشید که سوالات غربالگری در نظر سنجی باید گزینههای کوتاه و سادهای را داشته باشند. بیش از 7 گزینه برای پاسخ دادن، چندان مناسب نخواهد بود. این سوالات تنها یک دروازه برای نظرسنجی شما هستند.
3. بله و خیر ممنوع
سعی کنید سوالاتی که با بله و خیر پاسخ داده میشوند را زیاد استفاده نکنید. گاهی این سوالات ممکن است باعث سوگیری مخاطبان شود و آنها را به انتخاب بله یا گزینه مثبت هدایت کند تا دوست داشتنیتر به نظر برسند. بنابراین ادامه نظرسنجی نیز به اشتباه صورت خواهد گرفت.
4. از سوالات غربالگری نترسید!!!
گاهی ممکن است برای ساخت نظرسنجی آنلاین نیازمند چندین غربالگری برای تعیین پاسخهای مخاطبانتان باشید. از این موضوع نترسید. حتما این سوالات را به میزانی در نظرسنجی قرار دهید که بتوانید بهترین پاسخ را دریافت کنید.
5. مکان مناسب در ابتدای نظرسنجی
سوالاتی که قرار است به عنوان غربالگر در نظر گرفته شوند را در ابتدای محتوای خود قرار دهید. در این صورت اگر مخاطب با عنوان نظرسنجی شما مطابقت نداشته باشد، دیگر ادامه پاسخ به سوالها، ضرورتی ندارد.
اهمیت استفاده از سوالات غربالگری در نظرسنجی
سوال اینجاست که چرا استفاده از پرسشهای غربالگری در زمان تهیه پرسشنامه آنلاین در یک محتوا اهمیت دارد؟ در اینجا میخواهیم به مواردی اشاره کنیم که ارزش این سوالات را برای شما مشخص میکند:
1. این سوالات گروه هدف شما را مشخص میکنند و در نهایت باعث میشوند تا پاسخهای دقیقتری را از سوالات خود دریافت کنید.
2. سوالات غربالگری، هزینههای شما را کاهش میدهند. در پرسشنامههای آنلاین به ازای تعداد افراد شرکت کننده باید مبالغی را پرداخت کنید. غربالگری باعث کاهش تعداد نفرات خواهد شد. بنابراین هزینه پرداختی نیز کمتر است.
3. تجزیه و تحلیل سریعتر نتایج، ویژگی دیگر نتایج استفاده از سوالات غربالگری است. شما میتوانید با فیلتر کردن پاسخهای کامل و غربال شده، سریعتر به نتیجه نهایی دست پیدا کنید.
4. زمانی که از سوالات غربالگری در ساخت نظرسنجی استفاده کنید، افرادی که واجد شرایط نیستند در میان پاسخ دهندگان نخواهند بود. بنابراین به دلیل نداشتن دانش کافی در مورد موضوع مورد نظرتان، پاسخهای اشتباهی را به آنها نمیدهند. در نهایت نیز کیفیت پاسخهای دریافتی شما بالاتر رفته و نتیجه نهایی تخصصیتر است.
5. غربالگری باعث تجربه کاربری بهتر میشود. زمانی که پاسخ دهنده فیلتر شود، برای پاسخ به سوالات خود علاقه بیشتری را نشان خواهند داد.
سوالات مربوط به غربالگری همیشه باید در ابتدای محتوا قرار گیرند، تا در نهایت از ادامه پاسخ توسط افرادی که در این پرسشنامهها نقشی ندارند، جلوگیری شود.
سخن آخر...
در این مطلب به طور کامل در مورد سوالات غربالگری و نقش آنها در تهیه پرسشنامه آنلاین صحبت کردیم. نتیجه این مدل از نظرسنجی را تنها با استفاده در سوالات خود میتوانید درک کنید. مطمئنا پاسخهای دریافتی به همراه سوالات غربالگری بسیار دقیقتر از زمانی است که شما این مجموعه از سوالات را در پرسشنامه خود قرار ندهید. در این شرایط شما زمان و هزینه خود را تنها روی افرادی خواهید گذاشت که هدف اصلی شما هستند. یوچک یکی از پلتفرمهای آنلاین برای تهیه انواع پرسشنامه است. این سامانه امکان طراحی حرفهای پرشنامهها را به همراه سوالات از پیش تعیین شده یا اختصاصی که توسط خود شما ایجاد میشود، داده است. شما میتوانید سوالات غربالگری را با استفاده از این سامانه ساخت نظرسنجی آنلاین در میان سوالات پرسشنامههای خود قرار دهید.