در عرصه تغییرات سریع و پیوسته امروزی، شناخت داشتن نیازهای مشتریان، یک موضوع حیاتی برای همه شرکتهاست. برای شناسایی نیازها و ارزیابی تجربه مشتری، تحقیقات بازار اساسی به حساب میآیند و برای انجام آن، پرسشنامههای آنلاین میتواند ابزاری قابل اعتماد به شمار رود. با این حال، پرسشنامههای آنلاین تنها زمانی میتوانند اثربخش باشند که پاسخدهی به آنها توسط افرادی صورت گیرد که مخاطب اصلی شما با توجه به اهدافتان هستند. در اینجا میپردازیم به این موضوع که چگونه بهترین پاسخدهندگان خود را برای پرسشنامههای آنلاین پیدا کنیم؟
افزایش لیست ایمیلهای هدفمند
لیست ایمیل های هدفمند، لیدهای مؤثری را برای جذب پاسخدهندگان فراهم میکند. تنها باید به طور هوشمندانه، و موقعیتهای شخصی شده شرکت استفاده شود. برای جذب پاسخدهندگان به لیست خود میتوانید به دنبال روشهای زیر باشید:
- ارسال محتوای مفید به ایمیل، که قبل از دسترسی به آن، از کاربر درخواست اطلاعات شخصی مثل ایمیل ، رشته، جنسیت و غیره میکند.
- جمع آوری آدرسهای ایمیل توزیع کنندگانی که در کنفرانسها و رویدادها شرکت میکنند.
- ارائه فراخوان 'ثبتنام برای دریافت خبرنامه' درج شده بر روی صفحهی اصلی وبسایت
- افراد ثبتنام کرده برای دریافت اطلاعات جدیدترین امکانات محصولتان
از این آدرسهای ایمیل میتوان برای اخذ بازخورد استفاده کرد؛ بر اساس علاقه و رغبت هرکدام از پاسخدهندگان میتوان بازخورد گرفت.
استفاده از کانالها و شرکای تجاری
از شرکاء خود بخواهید تا از شبکه های بازاریابی آنها برای ارسال لینک پرسشنامه آنلاین خود استفاده کنید. اینگونه افراد مرتبط با کسب و کار شما پاسخدهنگان شما خواهند بود.
خریداری پاسخدهندگان پنل
یکی از راه های دیگر استفاده از پنل هایی است که مخاطب شما را دارند و میتوانند طبق یک قراردادی به ازای پر شدن پاسخنامه شما درآمد داشته باشند. مشکل اصلی این گونه پنل ها این است که احتمال کلاهبردای و وارد شدن اطلاعات نامعتبر زیاد است.
جمع آوری پاسخدهندگان از وبسایت
همانند جمع آوری ایمیل در سایت خود، شما نیز میتوانید بازخورد بازدیدکنندگان وب خود را به دست آوردید. بهترین راه برای جمع آوری ایمیل، ایجاد صفحه یا لندینگ پیج است. تخمین زده شده که میتوانید با یک لندینگ پیج مناسب، نرخ تبدیل 20-40 درصدی داشته باشید.
استفاده از شبکههای اجتماعی
پست کردن سوالنامه بر روی شبکههای اجتماعی، در صورتی که این کار به درستی انجام شود، میتواند روش خوبی برای جذب پاسخدهندگان باشد. برای مثال، لینکداین یک شبکهی اجتماعی است که برای کسانی که به موضوعات تجاری علاقهمند هستند، مناسب میباشد. در نتیجه، ارسال پست با کلمات کلیدی مربوط به کسب و کار و هشتگهای مناسب، همراه با لینک به نظرسنجی، روش واقعی است برای یافتن پاسخدهندگانی که به شرایط شما علاقهمند هستند.
ملاقات با پاسخدهندگان به صورت در مکانهای مختلف
اگر دارای هدف و مخاطب واضحی هستید، آنگاه مکانهایی مانند همان سوپرمارکت، فروشگاه برند یا محلهای واقعی دیگر ملاقات به برخورد با تحلیل بیشتری از کاربردهای محصول داده، ایده خوبی به نظر میرسد. همچنین، اگر مخاطبان شما بیشتر در فضای آنلاین به دنبال جمعیتی هستند که به گفتگوی آنلاين علاقهمند هستند، با جستجو نیز میتوان آدرس هایی مختلف برای دسترسی به گفتگوهای این افراد پیدا کرد.
مزایا:
۱- این روش این امکان را به شما میدهد که در محیطی که مخاطبان شما در آن حضور دارند، شرکت کنید و با آنها در مورد شرکت خود و فعالیتهای آن صحبت کنید.
۲- میتوانید از افراد در محیطی خاصی مانند فروشگاهها با جزئیات بیشتری درباره عملکرد محصولات و نظر آنها در مورد محصولات بپرسید.
۳- این امکان را به شما میدهد که با بهرهمندی از رفتار آنها در لحظه، به یک تصویر بهتر و دقیقتری از مخاطبان خود دست یابید.
معایب:
۱- هویت شرکت کنندگان آنلاین ممکن است قابل اعتماد نباشد یا افراد ممکن است مایل به ارائه جزئیات شخصی خود در مقابل شما نباشند.
۲- زمان ملاقات با افراد به صورت حضوری محدود است و نمیتوانید برای جمعآوری دادههای خود به آنها وقت کافی بدهید.
۳- برخی افراد ممکن است در ارائه پاسخ به پرسشهای شما شرکت نکنند و برای رسیدن به کسانی که تمایل بیشتری به شرکت در پژوهش شما دارند، باید از روش دیگری استفاده کنید.