فاز اول، هفته اول،
سوالات نظرسنجی کارمندان در حال آموزش:
نظرسنجی از کارمندان جدید
بهتر است در هفته های اول استخدام کارمندان جدید نظرسنجی هایی را انجام دهیم. این نظرسنجی ها می توانند در رسیدن به اهداف شرکت موثر باشند. سوالات در نظرسنجی فاز اول و هفته اول تدارکات و تجارب استخدام را پوشش می دهند. این سوال ها همچنین می توانند در فهمیدن دلایل تصمیم افراد برای پیوستن به شرکت مفید باشند.
نظرسنجی ورود اغلب اولین باری است که شما مفهوم بازخورد کارمند را معرفی خواهید کرد. آن می تواند اولین تجربه نظرسنجی در فضای استخدام برای شما باشد. به این نکته توجه داشته باشید که هر سوال این نظرسنجی دوطرفه است و از طریق سوالاتی درباره بازخورد استخدام شوندگان می پرسید؛ در واقع به آن ها می گویید که چه مواردی برای شما مهم هستند و این موارد مهم را در قالب سوال در مقابل آن ها قرار می دهید.
این یک راه خوب برای شروع یک مکالمه در مورد بازخورد در اوایل سفر چرخه عمر کارمندان است و به مردم نشان می دهد که کلام آنها در شرکت شما ارزش دارد. ما پیشنهاد می کنیم در هفته اول سوال هایی در مورد تجربه استخدام بپرسید؛ در مورد تصمیم استخدام شوندگان جدید برای پیوستن به شرکت شما و تجربه ورود آن ها سوال کنید. در ادامه نمونه سوالات مرتبط با این حوزه آورده شده است:
سوالاتی در مورد استخدام:
در این بخش مهم است که از استخدام شوندگان در مورد کیفیت اطلاعاتی که قبلا به آن ها ارائه شده است، میزان رضایت آن ها از فرآیند استخدام، تصور آن ها در مورد زمان دریافت و تحویل اطلاعات و بازخورد کلی آن ها در مورد این که چگونه می توان این روند را بهبود داد؛ سوالاتی پرسیده شود.
من در طی فرآیند استخدام اطلاعات دقیقی در مورد شرکت به دست آورده ام( مقیاس رتبه بندی)
آیا موردی وجود دارد که ما بتوانیم با انجام آن روند استخدام را بهبود دهیم؟(پاسخ آزاد)
سوالاتی در مورد تصمیم آن ها:
درک تصمیم یک کارمند جدید برای پیوستن به شرکت شما، می تواند ابتکارات بازاریابی شما، تلاش های ارزش پیشنهادی کارفرما و جایی که شما تلاش برای استخدام را اختصاص می دهید؛ مشخص کند.
لطفاً دلایل خود را برای پیوستن به شرکت بیان کنید( استخدام شونده می تواند به این سوال آزادانه پاسخ دهد و یا این که یکی از گزینه ها ی موجود را انتخاب کند)
قبل از این که کار کردن در اینجا را شروع کنید؛ شغل شما چه بوده است؟(پاسخ آزاد)
سوالاتی در مورد تجربه ورود:
پرسیدن سوال در مورد تجربه استخدام شونده جدید در اولین هفته کاری او در شرکت شما، نشان می دهد که شما برای آن ها ارزش قائل هستید و میخواهید این حس را به آن ها بدهید که عضوی از سازمان شما هستند.
در اینجا احساس خوبی دارم(مقیاس رتبه بندی)
به این که برای این شرکت کار می کنم؛ افتخار می کنم.(مقیاس رتبه بندی)
به نظر شما چه کاری ما می توانستیم انجام دهیم که شما در اولین هفته کاری تجربه بهتری کسب می نمودید؟(پاسخ آزاد)
فاز دوم، هفته پنجم،
سوالات نظرسنجی کارمندان در حال آموزش:
آموزش کارمندان جدید
پس از گذشت چند هفته که کارمندان جدید شما مستقر شدند، آن ها بازخورد های زیادی در مورد تجربه این چند هفته خواهند داشت. سوال های هفته پنجم بیشتر مرتبط با جزییات مربوط به تعلق، همسویی و تعامل می باشند.
سوالاتی در مورد احساس تعلق:
قرار دادن سوالات نظرسنجی تعلق در نظرسنجی ورود شما یک نقطه مهم مقایسه ای برای دور بعدی استخدام های جدید شما، ایجاد می کند. شما قادر خواهید بود به گذشته نگاه کرده و مشاهده کنید که سطح احساس تعلق کارمندان در طول زمان چه تغییراتی داشته است. عموماً کارمندان جدید به کار خود تعهد دارند.
من افتخار می کنم که برای این شرکت کار می کنم. ( مقیاس رتبه بندی)
من این شرکت را به عنوان مکانی خوب برای کار کردن پیشنهاد می دهم. ( مقیاس رتبه بندی)
من به ندرت در مورد پیدا کردن شغل در شرکت دیگری فکر می کنم. (مقیاس رتبه بندی)
من در تصورات مربوط به دو سال آینده، هنوز خودم را کارمند این شرکت می بینم. (مقیاس رتبه بندی)
این شرکت به من انگیزه می دهد که نقشی فراتر از آنچه در همین سمت در شرکت دیگری انجام میدهم؛ ایفا کنم. (مقیاس رتبه بندی)
سوال هایی در مورد مستقر شدن:
استقرار یک کارمند جدید، خصوصاً در اوایل کار، بخش مهمی از چرخه زندگی کارمندی او است. یک ایده خوب این است که از بازخورد کارمندان خود در مورد این که چگونه توانستند احساس کنند که قادر به انجام کار های شرکت باشند؛ سوال بپرسید. همچنین سوالاتی در مورد این که آن ها احساس می کردند که برای انجام وظایف خود به چه آموزش هایی نیاز دارند؛ بپرسید. همچنین شما می توانید درکی در مورد احساسات کارمند جدید خود نسبت به برنامه آموزشی که آن ها دریافت نموده اند و احساس آنها نسبت به مدیر شرکت داشته باشید. در مورد این که آیا آنها فرصت های رضایت بخشی برای تعامل با سایر کارمندان جدید یا کارمندان قبلی داشته اند؛ نیز در این مرحله اطلاعاتی به دست می آید.
من مطمئنم که با سیستم های مرتبط با این سمت می توانم کار کنم. (مقیاس رتبه بندی)
آموزش های خوبی برای توانایی انجام امور مرتبط با شغل خود دریافت کردم. ( مقیاس رتبه بندی)
نیاز به آموزش موارد دیگری برای انجام کامل وظایف شغلی ام دارم. (مقیاس رتبه بندی)
اطلاعات فراهم شده برای من در سطح قابل قبولی بودند. (مقیاس رتبه بندی)
سوالاتی در مورد همسویی سازمانی:
همسویی کارکنان شرکت برای رسیدن به اهداف سازمانی
همسویی سازمانی در کل چرخه حیات کارکنان مهم است. این یک موضوع اصلی است که تقریباً در همه نظرسنجی های بازخورد کارمندان که به خوبی تهیه شده اند، وجود دارد. این موضوع برای تضمین همسو کردن احساس کارمندان جدید با اهداف و ارزش های سازمانی مهم است. آنها همچنین باید بفهمند که کار آنها چگونه در دستیابی به ارزش ها و اهداف کمک می کند.
ارزش های سازمانی شرکت مطابقت خوبی با ارز های فردی من دارد. ( مقیاس رتبه بندی)
من متوجه هستم که نقش من چگونه در رسیدن به اهداف سازمانی شرکت کمک می کند.( مقیاس رتبه بندی)
تجربه من از شرکت مطابق با توقعات من است. (مقیاس رتبه بندی )
ادراک از موقعیت شغلی:
در حالی که همسویی سازمانی از اهمیت خاصی برخوردار است؛ هم جهت بودن نقش های مختلف سازمان نیز به ویژه در مورد کارمندان جدید مهم می باشد. فهمیدن این مهم است که آیا کارمندان شما درک درستی از موقعیت شغلی خود دارند یا خیر؟
نقش من با شرح نقشی که قبلاً به من ارائه شده بود؛ خیلی تفاوت دارد. (مقیاس رتبه بندی)
من هنوز احساس می کنم این نقش برای من مناسب است. (مقیاس رتبه بندی)
شما برای ایجاد این نظرسنجی آنلاین می توانید از سایت یوچک کمک بگیرید و با استفاده از فرم ساز آنلاین آن، انواع پرسشنامه آنلاین مورد نیاز خود را تولید کنید.