نظرسنجی آنلاین نسبت به نظرسنجی سنتی دارای مزایای زیادی است که باعث شده است در سالهای اخیر به شدت مورد توجه قرار گیرد. استفاده از روش آنلاین باعث میشود که کسب و کار ها سریع تر نسبت به تصمیم گیری در مورد محصولات و خدمات خودشان اقدام کنند. با استفاده از این روش میتوان خیلی سریع نیازهای مشتری را شناسایی کرده و در صدد رفع آنها بود.
با استفاده از نظرسنجی آنلاین کسب و کار ها میتوانند خیلی سریع با خواسته ها و نیازهای مشتریان خود آگاه شوند. همچنین به جای آنکه ماهها، هفتهها و روزها را صرف تحلیل دادههای دستی کنند، خیلی سریع و به صورت آنلاین نظر مشتریان خود را جمع آوری کرده و دادههای آن را تحلیل کنند. در نتیجه میتوانند در مدت زمان کوتاهی نسبت به شناسایی خواسته ها و نیازهای مشتریان اقدام کرده و کسب و کار خود را رونق ببخشند.
با این حال استفاده از نظرسنجی برای بهبود کسب و کار ها چندان ساده نیست. شما ممکن است به سراغ استفاده از ابزارهای جدید باشید اما باید بدانید که این ابزارها چندان کمکی به شما نمیکنند. برای اینکه شما یک نظرسنجی موفق داشته باشید باید قبل از آن این سؤال را از خود بپرسید که آیا نفرات هدف شما مشخص شده است؟ آیا از علایق و سلیقه های مشتریان خود اطلاعی دارید؟ مشتریان شما چگونه با برند شما آشنا میشوند؟ تعامل مشتریان شما با شما چگونه است؟ آیا ایدهای برای تست مشتریان خود دارید؟
استفاده از نظرسنجی آنلاین
یکی از بهترین راهها برای پاسخ دادن به همه سؤالات بالا این است که از طریق کانالهای آنلاین این اطلاعات و دادهها را جمع آوری کنید. با این حال هر روش آنلاینی مزایای و معایب خود را دارد. استفاده از فرم ساز آنلاین و یا نظرسنجی آنلاین به عنوان روشی پیشرو برای رسیدن به پاسخ سؤالات بالا بهترین روش ممکن است. با استفاده از نظرسنجی آنلاین شما میتوانید طیف گستردهای از اطلاعات دیگر را جمع آوری کنید. در واقع این سبک نظرسنجی نسبت به روش سنتی قدرت و مزیت بسیار بیشتری دارد.
نظرسنجی آنلاین یا نظرسنجی سنتی
نظرسنجی آنلاین مسیر نظرسنجی سنتی را مدرن کرده است. در فرایند نظرسنجی سنتی شما باید از روشهایی مانند نظرسنجی پستی، نظرسنجی کاغذی و مصاحبه تلفنی برای به دست آوردن اطلاعات استفاده میکردید. این نوع نظرسنجی ها در گذشته دارای ارزش بودهاند، اما در دنیای امروزی منسوخ شده و نسبت به نظرسنجی آنلاین در سطح بسیار پایین تری قرار میگیرند.
علاوه بر این، نظرسنجی آنلاین راه را برای راحتی بیشتر در تحقیقات و به دست آوردن ویژگیهای مثبت بیشتر در کسب و کار ها هموارتر کرده است. قبل از اینکه در خصوص مزایای نظرسنجی آنلاین نسبت به نظرسنجی سنتی صحبت کنیم بهتر است در خصوص معایب نظرسنجی سنتی صحبت کنیم.
معایب نظرسنجی های سنتی
نظرسنجی سنتی در حال حذف تدریجی است. برای این کار دلایل بسیار زیادی وجود دارد. البته در زمانهای قدیم که تازه فرآیندهای تحقیق در مورد کسب و کار ها آغاز شده بود استفاده از نظرسنجی سنتی بسیار مفید بود. اما در عصر حاضر و با استفاده از ابزارهای دیجیتال استفاده از این نوع نظرسنجی ها دیگر قدیمی شده است. نظرسنجی سنتی دارای معایب زیادی بود که در مقایسه با روشهای نوین کارآمدی کمتر خود را به خوبی نشان میداد.
در اینجا به برخی از معایب نظرسنجی سنتی اشاره میکنیم که اصلاً در نظرسنجی آنلاین وجود ندارند:
نیاز به زمان بسیار زیادی برای رسیدن به مخاطب بود. (به نظرسنجی سنتی نظرسنجی حلزونی نیز گفته میشود.)
باز کردن، تکمیل و ارسال فوری نظرسنجی های پستی تضمین نمیشود. چرا که ممکن است کاربران از انجام این کار امتناع کنند.
پاسخهای قرار داده شده در نظرسنجی های کاغذی به صورت دست نویس هستند که میتوانند در معرض آسیب و لک شدن قرار بگیرند.
در نظرسنجی کاغذی پاسخها به شدت به نحوه دست خط نویسندهها وابسته است و در نتیجه خواندن نتیجه نظرسنجی ممکن است دشوار باشد.
در نظرسنجی تلفنی تماسها به شدت مستعد قطع کردن از سوی مخاطب هستند. مخاطبان میتوانند بدون هیچ حرفی مکالمه تلفنی را پایان داده و حتی قبل از شروع نظرسنجی تماس را قطع کنند.
مشکل بزرگ نظرسنجی های تلفنی این است که معمولاً به عنوان تماسهای مزاحم شناخته میشوند و کسی به آنها جواب نمیدهد.
در نظرسنجی سنتی پاسخ دهندگان حتی در صورت ناشناس بودن نیز کمی احساس ناراحتی دارند چرا که دیگران متوجه میشوند نظر آنها چیست.
در نظرسنجی سنتی شما نمیتوانید پاسخ دهندگان به نظرسنجی را غربالگری کنید. در واقع شما باید پاسخ دهندهها را انتخاب کرده و بعد از آنها بخواهید که در نظرسنجی شرکت کنند.
در نظرسنجی سنتی پاسخهای دریافت شده از درجه اعتماد کمتری برخوردار هستند چرا که ممکن است پاسخ حقیقی کاربر درج نشده باشد.
در صورتی که در نظرسنجی سؤالات بحث برانگیز قرار داده شود ممکن است فرد از شرکت در ادامه نظرسنجی انصراف دهد.
در حالی که نظرسنجی سنتی با مشکلات زیادی روبرو است نظرسنجی آنلاین تجربه بهتری را برای مشاغل و کسب و کار ها ایجاد میکند. با استفاده از نظرسنجی آنلاین میتوان به راحتی به پاسخ سؤالات خود رسید. در این جا به چند مزیت استفاده از نظرسنجی آنلاین نسبت به نظرسنجی سنتی اشاره میکنیم. نکته مهم درباره این مزیتها این است که نسبت به نظرسنجی سنتی کمتر به پول و زمان وابسته هستند. در نتیجه باعث میشوند که کسب و کار ها در این دو مورد صرفه جویی قابل توجهی کنند.
مزایای نظر سنجی های آنلاین:
ناشناس بودن فرد شرکت کننده در نظرسنجی.
سهولت در غربالگری شرکت کنندهها.
سهولت دسترسی دادن به جمعیت شرکت کننده هدف در نظرسنجی.
صرفه جویی در هزینهها.
دسترسی سریعتر به نتایج نظرسنجی ها (پاسخها بلافاصله بعد از تکمیل فرم نظرسنجی برای بررسی ارسال میشوند.)
دسترسی بهتر به نظرسنجی.
قابلیت رعایت تمامی سهمیهها و موارد مختلف در نظرسنجی
هدف گیری بالقوه برتر در نظرسنجی آنلاین.
کاهش سوگیری نظرسنجی. (سوء گیری نظرسنجی تحت تأثیر اثر مصاحبهگر است.)
راحتی برای شرکت کنندهها.
پتانسیل بالاتر برای کسب نتایج بهتر.
تجزیه و تحلیل سریع تر نظرسنجی.
تجسم بهتر نتایج نظرسنجی.
استفاده از اصول منطقی در نظرسنجی به نحوی که شرکت کنندهها میتوانند به سؤالات نامربوط پاسخ ندهند.
توانایی تشویق شرکت کنندهها به ادامه نظرسنجی.
ارزش نظرسنجی های آنلاین
استفاده از نظرسنجی آنلاین در کنار تحقیقات آنلاین بسیار کارآمد است. این کار به راحتی و با استفاده از قابلیتهای بسترهای آنلاین موجود در رسانهها، شبکههای اجتماعی و فضاهای اینترنتی به راحتی امکان پذیر است. در نتیجه میتوان نظرسنجی ها را با استفاده از تحقیقات آنلاین و ایجاد پرسشنامه آنلاین در کسب و کار ها ادغام کرد و نتیجه بهتری کسب کرد.
در این جا به چند مورد در خصوص روشهای تطبیق نظرسنجی آنلاین با تحقیقات آنلاین در کسب و کارها اشاره میکنیم:
نظارت بر عملکرد برندها در نظرسنجی ها و تحقیقات.
تعیین فرصت بازار برای کسب و کارهای مختلف.
ایجاد یک تعریف برای شخصیت مشتری و یا کشف مشتریهای جدید.
ایجاد کمپینهای بازاریابی، ایده پردازی و یا تحقیقاتی برای بررسی محصولات جدید در بازار.
کشف ایدههای جدید در بازار.
بررسی احساس و یا نظر مصرف کننده در مورد محصول یا خدمات.
ارزیابی رضایت مشتری نسبت به محصول یا خدمات.
درک صدا و ندای مشتری. (مشتری نسبت به استفاده از محصول شما چه حسی دارد.)
تجزیه و تحلیل محصولات برای بازارهای رقابتی و بررسی نظر مشتریان نسبت به محصولات مختلف.
انجام تستهای A/B.
نکته قابل توجه در خصوص نظرسنجی آنلاین این است که برای انجام موارد بالا روشها و تستهای زیادی وجود دارد. شما میتوانید بر اساس کسب و کار خود از آنها استفاده کنید. در واقع جمعیت زیادی در کشورها و حتی دنیا وجود دارند که میتوانند به عنوان جمعیت نمونه شما شناخته شده و در نظرسنجی و یا تحقیقات آنلاین شما شرکت کنند.
همچنین شما میتوانید ویژگی ها و متغیرهای زیادی را در داخل نظرسنجی قرار داده و جمعیت افراد شرکت کننده در نظرسنجی را تفکیک کنید. شما میتوانید بر اساس سن و جنسیت، محل زندگی و تحصیلات و موارد دیگر جمعیت شرکت کننده در نظرسنجی را تفکیک کنید. با این کار اطلاعات بسیار مناسبی در خصوص کسب و کار و یا محصولات خود به دست می آورید.
منبع: pollfish