پرسشنامه آنلاین این امکان را به مدیران سایتها میدهد تا بهراحتی نسبت به ایجاد نظرسنجی آنلاین اقدام نمایند. با استفاده از این نظرسنجیها میتوان کیفیت خدمات ارائهشده در سایتها را بهراحتی ارتقا داد. با استفاده از فرم ساز آنلاین شما میتوانید نظرسنجیهای عمومی و تخصصی را بهراحتی در سایت خود قرار داده و از کاربران خود بخواهید که درباره موضوعی خاص نظر خود را ثبت نمایند.
چرا باید از پرسشنامه آنلاین استفاده کرد؟
بررسی 4 نوع سوگیری در یک پرسشنامه آنلاین
بررسی انواع سوگیریها در یک نظرسنجی آنلاین و روشهای کاهش آن
چرا باید از پرسشنامه آنلاین استفاده کرد؟
استفاده از پرسشنامه آنلاین باعث میشود که شما بهراحتی دامنه نظرسنجی خود را افزایش داده و از تعداد کاربران بیشتری نظرسنجی کنید. این کار باعث میشود تا جامعه آماری شما بهتر و دقیقتر باشد. نکته مهم در هنگام دریافت نظرات با استفاده از فرم ساز آنلاین این است که شما دقیقاً از افرادی نظرسنجی میکنید که به سایت شما مراجعه میکنند. درنتیجه نظرات افراد متفرقه کمتر در فرایند نظرسنجی شما قرارگرفته و اکثر افرادی که در پرسشنامه آنلاین شما شرکت میکنند از کاربران و مشتریان شما خواهند بود.
بررسی 4 نوع سوگیری در یک پرسشنامه آنلاین
بااینحال آمادهسازی و انجام یک نظرسنجی آنلاین فرایند دشواری است. چرا که شما باید دستورالعملهای زیادی را در نظر بگیرید، به عنوان مثال شما باید سؤالات خود را کوتاهتر و قابل فهم تر به کاربر ارائه دهید چرا که سؤالات سخت و غیرقابل فهم باعث میشود کاربر خیلی سریع پرسشنامه آنلاین را ترک کند.
علاوه بر این باید در نظرسنجیهای خود تا حد امکان بیطرفی خود را حفظ کنید تا یکپارچگی پاسخها را حفظ کنید. با این کار میتوانید به بینش بهتری از نظرسنجی قرار دادهشده در سایت دست پیدا کنید. البته باید مشکلات و سوگیریهای احتمالی (خطاهای احتمالی) را نیز شناسایی کنید تا بتوانید بهراحتی آنها را از پرسشنامه آنلاین خود حذف کنید.
بررسی انواع سوگیریها در یک نظرسنجی آنلاین و روشهای کاهش آن
سوگیری نمونهگیری
در یک نظرسنجی آنلاین همه افرادی که به سؤالات پرسشنامه آنلاین پاسخ میدهند شانس یکسانی برای حضور در نظرسنجی دارند. بااینحال به دلیل اینکه نظرسنجی آنلاین است، ممکن است برخی از افراد شانس بیشتری برای شرکت در نظرسنجی داشته باشند. به عنوان مثال آنهایی که عضو یک شبکه اجتماعی خاص هستند ممکن است شانس بیشتری برای حضور در نظرسنجی شما داشته باشند. در نتیجه افراد دیگر حتی ممکن است از این نظرسنجی آنلاین مطلع نشوند. این موارد باعث میشود که سوگیری نمونهای به وجود بیایید.
برای اینکه در یک پرسشنامه آنلاین مشکل سوگیری نمونهای به وجود نیاید و شما بدون تعصب نظرسنجی آنلاین خود را برگزار کنید، باید نظرسنجی را در کانالها و شبکههای مجازی مختلف منتشر کنید. همچنین کاربران میتوانند برای شرکت در نظرسنجی از طریق شبکههای اجتماعی، پیامرسانهای اجتماعی، ایمیلها، وبسایت شما و حتی از طریق کدهای QR هم اقدام کنند. در نتیجه به طرق مختلف راههای شرکت در این نظرسنجی را برای همگان فراهم میکنید.
تعصب بدون پاسخ
جدا از سناریویی که در بالا به آن اشاره شد، یک مشکل دیگر نیز ممکن است در یک پرسشنامه آنلاین پدیدار شود. آن مشکل این است که ممکن است افرادی که به سؤالات نظرسنجی آنلاین پاسخ دادهاند ازنظر سیستمی با افرادی که پاسخ ندادهاند بسیار متفاوت باشند. به عنوان مثال ممکن است در اطلاعات دریافت شده از مخاطب در هنگام نظرسنجی مشخص شود که اکثر شرکتکنندهها مرد هستند. درحالیکه شما محدودیتی برای جنسیت شرکتکنندهها قرار ندادهاید! این کار باعث بروز یک سوگیری میشود که در آن تنها یک گروه خاص شرکت کردهاند.
در حالت عادی شما نمیتوانید نرخ پاسخ را در نظرسنجی آنلاین خود کنترل کنید اما برای اینکه این موضوع را کمی کاهش دهید، میتوانید با ارسال دعوتنامه، ارسال ایمیل به اشخاص و یا ارسال یادآوری به مشتریان خود این امر را به سادهترین شکل ممکن مدیریت کنید تا کمتر شاهد بروز این نوع سوگیری باشید.
سوگیری در پاسخ
در هنگام پاسخ دادن به سؤالها در یک فرم ساز آنلاین ممکن است پاسخدهندگان بهصورت ناخودآگاه پاسخهایی را ارائه دهند که کمتر به حقیقت نزدیک است. به عنوان مثال در نمونههای زیر پاسخها از واقعیت دور است:
رضایت داشتن در همه موارد - این گزینه معمولاً به ارسال "بله" در همه سؤالها منجر میشود. چرا که پاسخدهندگان شما تمایل دارند آن چیزی را که شما دوست دارید برای شما ارسال کنند.
پاسخهای بیش از حد آگاهانه - این گزینه معمولاً زمانی رخ میدهد که پاسخدهندگان در یک پرسشنامه آنلاین متوجه میشوند که تأثیر بالایی در نظرسنجی شما دارند، در نتیجه پاسخهای خود را بیش از حد آگاهانه ارسال میکنند.
پاسخهای افراطی - در این گزینه پاسخدهندهها به سراغ گزینههای افراطی میروند. این ویژگی بیشتر در جوامع فردگرا ظاهر میشود. این افراد پاسخهای افراطی را در نظرسنجیها انتخاب میکنند. حتی در نقطه مقابل این گروه، افرادی قرار دارند که به عنوان افراد خنثی شناخته میشوند. این افراد عموماً پاسخهای خنثی به سؤالات میدهند و باعث سوگیری در پاسخها میشوند.
پاسخهای بیش از حد مطلوب - این نوع پاسخها شبیه به مورد اول و رضایت داشتن است. در این حالت افرادی که پرسشنامه آنلاین را تکمیل میکنند، برای حفظ شخصیت خود پاسخهای مطلوب را انتخاب میکنند. درواقع این نوع انتخاب متأثر از گرایش انسان به انتخابهای مطلوب و دوری از صفات نامطلوب است.
خوشبختانه راهحلهای زیاد برای حل این نوع سوگیری در یک فرم ساز آنلاین وجود دارد. به عنوان مثال یکی از این راهها این است که افرادی که پاسخ میدهند بهصورت ناشناس پاسخهای خود را ارسال کنند تا بخش عظیمی از سوگیریهای بالا بهراحتی برطرف شود. حتی شما میتوانید هویت و برند خود را در نظرسنجی آنلاین مخفی کنید تا افراد بدون تعصب به برند شما، اقدام به شرکت در نظرسنجی کنند.
تعصب در پاسخنامه
ترتیب پرسشها و پاسخها در یک پرسشنامه آنلاین از اهمیت بالایی برخوردار است. درواقع نحوه پاسخها در یک نظرسنجی ممکن است روی نظرات پاسخدهندهها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال ممکن است پاسخدهندهها با مشاهده پاسخها متوجه شوند که بیشتر جوابهای مطلوب در گزینه دوم قرار دارد و بهصورت ناخودآگاه به سراغ گزینه دوم در هر سؤال بروند.
برای اینکه این نوع سوگیری را به حداقل برسانید باید ترتیب سؤالات و نوع قرارگیری پاسخها را تا حد امکان متفاوت طراحی کنید. با تصادفی کردن سؤالات، به حداقل رساندن تعداد سؤالات، گروهبندیها در نظرسنجی بر اساس موضوع و موارد دیگر شما میتوانید این نوع سوگیری را تا حد امکان کاهش دهید.
باید به این نکته اشاره کرد که همه نظرسنجیها در پرسشنامه آنلاین بدون مشکل اجرا نمیشوند. برای کاهش سوگیریهای مختلف باید بررسیهای مکرر انجام شود تا موارد تأثیرگذار بهراحتی حذف شوند. شما میتوانید از گروههای خارجی برای بررسی نظرسنجی آنلاین خود استفاده کنید. استفاده از غربالگرها و پرسشگرهای باتجربه شما کمک میکند که بهراحتی مشکلات موجود در یک پرسشنامه آنلاین را کاهش دهید.
منبع: Dataspring