نظرسنجی آنلاین چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟

روش هاس نظرسنجی

 نظرسنجی آنلاین چیست و نظر سنجی آنلاین چه مزایا و معایبی دارد؟

بهترین راه برای درک رفتار افراد و پیش‌بینی رفتار و فعالیت‌های مربوط به آینده در آنان، استفاده از نظرسنجی است. نظرسنجی از این حیث، می‌تواند به کسب‌وکارها به صورت ویژه‌ای کمک کند. تا صاحبین کسب‌وکار و مشاغل، با استفاده از نظرسنجی، رفتار مشتریان خود را تحلیل کنند و از این تحلیل برای کسب سود و فروش بیشتر استفاده نمایند. نظر سنجی در گذشته به صورت حضوری و یا به روش مکتوب و نوشتاری انجام می‌شد. اما پیشرفت تکنولوژی و تأثیرگذاری اینترنت بر تمامی جوانب زندگی باعث شد تا افراد به سمت استفاده از اینترنت برای نظرسنجی روی بیاورند. این اتفاق در سه دهه گذشته رشد چشمگیری را تجربه کرده است و امروزه دانشمندان و افراد فعال در این حوزه، در تلاش هستند تا با شناخت نقاط ضعف و قدرت این شیوه نظرسنجی، به تکامل آن کمک کنند. از آنجایی که طراحی یک نظرسنجی آنلاین و یا ورود به این حوزه، به شناخت نیاز دارد، در این مقاله، علاوه بر شرح چیستی نظرسنجی آنلاین مزایا و معایب این روش از نظر سنجی را به صورت کامل بررسی خواهیم نمود.

در این مقاله موارد زیر را ببرسی خواهیم کرد:

نظرسنجی آنلاین چیست؟

نظرسنجی آنلاین راهی برای بهبود خدمت‌رسانی و ارائه کالاها توسط کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک است. نظرسنجی با استفاده از نظر مشتریان در رابطه با تجربه استفاده از محصولات یک کسب‌وکار، نقاط ضعف و قدرت آن کسب‌وکار در نظر مشتریان را برای صاحبین آن‌ها نمایان می‌سازد. این کار باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار یا فرد صاحب شغل بتواند در نحوه ارائه کالا و خدمات خود تجدید نظر کرده و اتخاذ شیوه‌ای جدید، میزان رضایت مشتریان خود را افزایش دهد. اگر معیار شما سهولت در طراحی است می توانید از فرم ساز آنلاین استفاده کنید در واقع استفاده از فرم ساز آنلاین سرعت و دقت کار را بالا می برد.

در بیانی دیگر نظرسنجی آنلاین، موجب آگاهی صاحبین مشاغل و کسب‌وکارها از انتظارات، علایق، نظرات، انتقادات و پیشنهادات مشتریان آن کسب‌وکار از طریق اینترنت و در فضای دیجیتال می‌شود. در نظر سنجی آنلاین، با استفاده از ابزارهایی نظیر وبسایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، اپلکیشین‌ها و برنامه‌های مختلف، ایمیل و ... نسبت به این کار اقدام می‌شود. اما در گذشته برای نظر سنجی، فرم فیزیکی آن در اختیار فرد قرار می‌گرفت. این شیوه نظرسنجی به تازگی و در دهه‌های اخیر جایگزین نظرسنجی سنتی شده که هر یک از آن‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارا هستند. به صورت کلی، استفاده از نظرسنجی آنلاین به دلایل مختلفی مانند سهولت در ساخت، انتشار و جمع‌آوری و همچنین مکتوب‌بودن اطلاعات در رایانه و در نتیجه سهولت در آنالیز توانسته‌اند به جایگزینی بسیار عالی برای نظرسنجی به روش سنجی تبدیل شوند.

چرا باید از نظرسنجی آنلاین استفاده کرد؟

به صورت کلی، استفاده از نظرسنجی آنلاین یکی از روش‌های به‌روزماندن در شرایط کنونی است. کسب‌وکارها مختلف امروز برای پیشرفت و توسعه خود اقدام به نظرسنجی در بستر دیجیتال و اینترنت می‌کنند.در نتیجه اگر کسب‌وکاری نسبت به این کار اقدام نکند، از رقبای خود جا می‌ماند. نظرسنجی از مخاطبان و مشتریان کسب‌وکارها، سبب ایجاد حس خوب و مثبت آن‌ها نسبت به کسب‌وکار می‌گردد. چراکه این افراد متوجه ارزشی که کسب‌وکار موردنظر برای آن‌ها قائل است شده و این کار در ذهن آن‌ها خواهد ماند. در کنار این موضوع، باید توجه داشت که نظرسنجی همواره در محیطی انجام می‌شوند که افراد مربوطه، مخاطبان و مشتریان کسب‌وکار در آن حضور گسترده‌ای داشته باشند. امروزه، این محیط با راحتی بیشتری و در فضای اینترنت قابل یافت است. افراد زمان قابل‌توجهی در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های آنلاین سپری می‌کنند و حضور کسب‌وکار در این فضا، حتی می‌تواند منجر به دیده‌شدن بیشتر برند و نوعی بازاریابی می‌شود. این شیوه بازاریابی که آگاهی از برند و برندینگ نام دارد یکی از شیوه‌های بسیار مهم در عرصه مارکتینگ و بازاریابی است و به هیچ وجه نباید اثر آن را نادیده گرفت. در نتیجه از تأثیرات ثانویه نظرسنجی آنلاین، می‌توان به بازاریابی و افزایش آگاهی از برند نیز اشاره نمود. به صورت کلی برای توضیح بیشتر در رابطه با دلایل استفاده از نظرسنجی آنلاین، می‌توان به ذکر مزایا و معایب این شیوه پرداخت.

 

نظرسنجی آنلاین به مدیران کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با شناخت نقاط قوت و ضعف خود، اقدامات لازم در جهت تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف را صورت دهند. این شیوه نظر سنجی، به دلیل فعالیت در بستر اینترنت و فضای آنلاین، مزایا و معایب گوناگونی دارد.

یک نرم افزار نظرسنجی آنلاین مانند یوچک ، گزارش گیری و تحلیل را به صورت لحظه‌ای در حالی که پاسخ ها در حال ذخیره شدن هستند، ارائه می دهد. با استفاده از فرم ساز آنلاین موجود در یوچک شما به راحتی می توانید پرسشنامه خود را ایجاد کنید. به علاوه مردم به سوالات حساس با صداقت پاسخ می دهند؛ زیرا هویت آنها می تواند مخفی بماند. در این روش می‌توانید از نمونه فرم نظرسنجی استفاده کرده یا ایده بگیرید.

مزایای استفاده از نظرسنجی آنلاین چیست؟

برای شناخت بهتر نظرسنجی آنلاین مزایای استفاده از آن در جهت جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آن‌ها، می‌توان به مزایای این شیوه اشاره نمود. مزایای استفاده از نظرسنجی آنلاین عبارت‌اند از:

  • جامعه آماری بزرگ

  • صرفه‌جویی در هزینه، زمان و انرژی

  • سهولت در پاسخگویی

  • انعطاف‌پذیر در طراحی

  • سهولت در آنالیز نتایج

  • پاسخ‌های قابل‌ اعتماد

  • قابلیت انجام اقدامات اصلاحی در سریع‌ترین زمان

در ادامه هر یک از این موارد را به صورت جداگانه بررسی خواهیم نمود.

جامعه آماری بزرگ

در نظر سنجی آنلاین، تنها با فشردن یک دکمه می‌توان فرم نظرسنجی را به تعداد زیادی از افراد ارسال نمود. اما نظرسنجی از یک جامعه آماری نسبتاً بزرگ، نیازمند صرف هزینه و زمان بسیار زیادی است. در نظرسنجی آنلاین امکان تعریف مقیاس جامعه آماری به راحتی وجود دارد و محقق یا صاحب کسب‌وکار است که انتخاب‌کننده آن است. از آن‌جایی که اطلاعات افراد توسط پلتفرم‌های مختلف جمع‌آوری می‌شود، امکان دسترسی به جامعه آماری افراد مختلف به راحتی وجود دارد. به بیان دیگر به راحتی می‌توان جامعه آماری مورد نظر از میان افراد مختلف را پیدا کرد و با آن‌ها ارتباط برقرار نمود.

صرفه‌جویی در هزینه، زمان و انرژی

میزان هزینه‌ای که برای نظرسنجی آنلاین پرداخت می‌شود نسبت به هزینه دیگر روش‌های نظرسنجی بسیار ناچیز است. در نظرسنجی به شیو سنتی با هزینه‌های مختلفی چون نیروی انسانی، کاغذ، خودکار یا مداد، رفت‌و‌آمد و ... مواجه هستید در حالی که در نظر سنجی آنلاین، تنها هزینه ثبت‌نام در پلتفرم باید پرداخت شود. همچنین نظرسنجی آنلاین به دلیل سهولت در پاسخ‌دادن و همچنین عدم نیاز به حضور نیروی انسانی در هنگام تکمیل، در زمان و انرژی منجر به صرفه‌جویی به میزان قابل‌توجهی می‌شود.

سهولت در پاسخگویی

افراد برای شرکت در نظرسنجی باید از وقت خود بگذرند، اما تشخیص این موضوع که چه شخصی زمان کافی را در اختیار دارد و چه شخصی خیر؟ کار آسان و امکان‌پذیری نیست. نظرسنجی‌هایی که به شیوه اینترنتی و آنلاین اانجام می‌شوند به شخص این فرصت را می‌دهند تا هر زمان که وقت مناسبی در اختیار داشتند، با آرامش و دقت کامل نسبت به تکمیل فرم نظرسنجی اقدام نمایند.

انعطاف‌پذیر در طراحی

استفاده از جلوه‌های خاص و ویژگی‌های  بصری برای ارائه فرم نظرسنجی در شکل و شمایل مناسب و زیبا، یکی از ویژگی‌های پلترفم‌های نظرسنجی آنلاین است. با استفاده از این شیوه نظرسنجی، به راحتی می‌توانید فرمی با هویت بصری برند خود طراحی نمایید و به عبارتی فرم خود را شخصی‌سازی کنید.

سهولت در آنالیز نتایج

اگر سوالات نظرسنجی به شکل درست و اصولی مطرح شده باشند، به راحتی می‌توان نتایج موجود در رایانه را آنالیز و تحلیل نمود. ابزارهای آنالیز آنلاین متعددی وجود دارند که به سبب بهره‌بردن از هوش مصنوعی، تنها در چند ثانیه، آنالیز مناسبی از فرم‌های نظرسنجی‌ تکمیل شده، ارائه می‌دهند.

پاسخ‌های قابل‌ اعتماد

افرادی که در نظرسنجی آنلاین شرکت می‌کنند به دلیل ناشناس‌بودن، از مورد قضاوت‌ قرارگرفتن ترسی ندارند. در نتیجه این افراد با خیالی راحت، راستگویی و اطمینان خاطر بالا اقدام به تکمیل فرم می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا نتایج به دست آمده از نظرسنجی آنلاین قابل‌ اعتمادتر نسبت به شیوه‌های سنتی و حضوری باشند.

قابلیت انجام اقدامات اصلاحی در سریع‌ترین زمان

گاهاً پیش می‌آید که فرد در زمان طراحی نظرسنجی دچار یک اشتباه باشد و پس از تکمیل فرآیند طراحی و یا هنگام ارائه آن به مشتریان یا دیگر افراد متوجه آن ایراد شود. در این شرایط، در صورتی که از نظرسنجی آنلاین استفاده شده باشد، به راحتی امکان اصلاح بخش دارای ایراد بدون صرف هیچگونه هزینه اضافی وجود دارد.

تسریع فرآیند تحلیل و اجرا

به دلیل سهولت در تحلیل و آنالیز نظرسنجی‌های تکمیل شده، این کار در زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود. با فرض وجود یک مشکل در یک کسب‌وکار، در صورت استفاده از نظرسنجی آنلاین، این مشکل در زمان کوتاهی شناسایی شده و به دلیل بالابودن سرعت در بخش‌های نظرسنجی، تحلیل و آنالیز به راحتی می‌توان مشکل مربوطه را رفع نمود تا با این کار از ضررهای بیشتر جلوگیری کرد.

 

نظرسنجی آنلاین مزایای متعددی دارد. مواردی مانند: جامعه آماری بزرگ، صرفه‌جویی در هزینه، زمان و انرژی، سهولت در پاسخگویی، انعطاف‌پذیر در طراحی، سهولت در آنالیز نتایج، پاسخ‌های قابل‌ اعتماد و قابلیت انجام اقدامات اصلاحی در سریع‌ترین زمان، تنها بخشی از مزایای این شیوه به شمار می‌روند.

معایب استفاده از نظرسنجی آنلاین چیست؟

همانطور که گفته شد، نظرسنجی  آنلاین دارای مزایا و معایب مختلفی است. به صورت کلی، معایب استفاده از نظرسنجی آنلاین عبارت‌اند از:

  • نرخ عدم پاسخگویی بالا
  • سوگیری در پاسخ‌ها
  • مشکلات اینترنت
  • تعامل کمتر

در ادامه هر یک از این معایب را به صورت جداگانه بررسی خواهیم نمود.

نرخ عدم پاسخگویی بالا

یکی از معایب بزرگ نظرسنجی‌های آنلاین امکان عدم توجه مخاطب به نظرسنجی است. همانطور که ارسال نظرسنجی برای مخاطبان و تکمیل‌نمودن آن با سهولت بالایی همراه است؛ در طرف دیگر ممکن است افراد نظرسنجی را باز نکنند یا حتی پس از تکمیل نصفه و نیمه نظرسنجی، از پرنمودن ادامه فرم منصرف شوند.

سوگیری در پاسخ‌ها

این مشکل معمولاً در زمانی پدید می‌آید که پاسخ‌دهنده به ازای تکمیل فرم، پاداش دریافت کند. در این شرایط بسیاری از افراد بدون مطالعه نظرسنجی و صرفاً به منظور دریافت پاداش اقدام به پرنمودن نظرسنجی می‌کنند. در نتیجه پاسخ‌نامه‌های دریافتی، نمی‌توانند از اعتبار بالایی برخوردار باشند و تحلیل‌های مناسبی نمی‌تواند بر طبق آنالیز آن‌ها انجام شود.

مشکلات اینترنت

تمامی افراد از مشکلات مربوط به اینترنت آگاه هستند. متأسفانه مشکلاتی چون قطعی یا سرعت پایین اینترنت، گاهاً می‌توانند به یک چالش بزرگ در مسیر نظرسنجی‌های آنلاین تبدیل شوند. در طرف دیگر عدم آشنایی برخی از افراد به پلتفرم‌های آنلاین می‌تواند دردسرساز باشد و نتوان به این شیوه از مشارکت تمامی افراد بهره‌مند شد.

تعامل کمتر

در مصاحبه‌های حضوری به دلیل حضور دو طرف مصاحبه به صورت رو در رو، امکان اخذ برخی اطلاعات بیشتر از طریق مصاحبه و یا لحن، تن صدا و یا زبان بدن وجود دارد. همچنین در مواردی مصاحبه‌گر می‌تواند با توضیح در رابطه با یک سوال، باعث شود تا فرد پاسخ کامل‌تر و دقیق‌تری به آن سوال بدهد. اما در نظر سنجی آنلاین، این امکان به دلیل عدم حضور هر دو طرف سلب می‌شود.

 معایب نظرسنجی آنلاین شامل مواردی چون نرخ عدم پاسخگویی بالا، سوگیری در پاسخ‌ها، مشکلات اینترنت و تعامل کمتر پاسخ‌دهندگان هستند.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا به صورت کامل به این سوال که نظرسنجی آنلاین چیست؟ نظر سنجی آنلاین چه مزایا و معایبی دارد؟ پاسخ دهیم. در همین راستا اشاره نمودیم که نظرسنجی آنلاین، شیوه‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات از افراد مختلف در بستر اینترنت و فضای دیجیتال است. نظرسنجی آنلاین به طور کلی مزایا و معایب متعددی دارد که از مزایای آن می‌توان به مواردی چون جامعه آماری بزرگ، صرفه‌جویی در هزینه، زمان و انرژی، سهولت در پاسخگویی، انعطاف‌پذیر در طراحی، سهولت در آنالیز نتایج، پاسخ‌های قابل‌ اعتماد و قابلیت انجام اقدامات اصلاحی در سریع‌ترین زمان اشاره نمود. همچنین معایب نظرسنجی آنلاین شامل مواردی چون نرخ عدم پاسخگویی بالا، سوگیری در پاسخ‌ها، مشکلات اینترنت و تعامل کمتر است. اما با توجه به تمامی مزایا و معایب ذکر شده، امروزه استفاده از اینترنت و پلتفرم‌های آنلاین گسترش چشمگیری داشته است که دلیل این اتفاق را می‌توان نشأت‌گرفته از مزایای این حوزه دانست. 

یوچک، بهترین پلتفرم نظرسنجی

سامانه‌ نظرسنجی یوچک، بهترین سامانه در جهت برگزاری یک نظرسنجی به صورت آفلاین و آنلاین است. این سامانه در سال 1393 و در جهت نگاه علمی به مسائل حوزه آمار و تأثیرگذاری بر روی نحوه عملکرد سازمان‌ها به وجود آمد. از ویژگی‌ها و امکانات نرم‌افزار UCheck می‌توان به مواردی چون محیط کاربرپسند، امکان ایجاد فرم‌های متنوع، تنظیمات پیشرفته فرم‌ها، امکان ارسال پاسخنامه از طریق ایمیل و تلگرام، امکان فیلتر پاسخنامه‌ها، امکان اتصال به پنل SMS و ایمیل و ... اشاره نمود. برای ساخت فرم نظرسنجی خود، همین حالا به سایت یوچک مراجعه کنید.

 

 


اشتراک در تلگرام
اشتراک در فیسبوک
اشتراک در توئیتر
اشتراک در واتس‌اپ
اشتراک در واتس‌اپ
اشتراک در SMS


توسط سامانه یوچک پرسشنامه آنلاین بسازید ، آن را به اشتراک بگذارید و از داده های بدست آمده گزارش گیری کنید.


1000 Characters left