آشنایی با اصطلاحات نظرسنجی آنلاین
یک مشتری محصول جدیدی را به زودی ارائه میکند و آنها مایلند که از بازار خود درک بهتری داشته باشند. شما فردی هستید که آنها پاسخ این سوالات را از او میخواهند و باید پاسخگو باشید. بنابراین شما تصمیم میگیرید که یک شرکت تحقیقات بازار آنلاین، برای شما مطالعه امکان سنجی بازار را انجام دهد. این شرکت میتواند از نظرسنجی آنلاین یا پرسشنامه در تحقیقات استفاده کند
همه چیز خوب پیش میرود تا زمانی که در تحقیقات بازار مردم شروع به استفاده از اصطلاحات تخصصی کنند و اینجاست که ممکن است شما سردر گم شوید.
به طور ناگهانی هزینهها تغییر میکنند. کار عملی بیش از حدی که مورد انتظار بود طولانی میشود . سپس شما با چندین موضوع مواجه میشوید. آیا می توانید از این موضوعات پیشگیری کنید؟ نگران نباشید. شما میتوانید معلومات خود در زمینه زبان ویژه دنیای تحقیقات بازار را با این اصطلاحات نظرسنجی آنلاین با استفاده از اطلاعات ارائه شده در سایت یو چک افزایش دهید.
شرکت در نظرسنجی آنلاین
پیش از آنکه یک پروژه آغاز شود؛ شریک پنل شما باید امکان سنجی آن را بررسی کند. این به معنای آن است که آیا آنها خواهند توانست تمام نمونههای مورد نیاز شما را فراهم کنند؟ در طی این مرحله شما با تعدادی از اعداد مواجه خواهید شد که باید مفهوم هر یک از آنها را بدانید؛ در ادامه با این اعداد آشنا میشوید.
نرخ پاسخگویی
نرخ پاسخگویی(RR) و نرخ مشارکت (PR) درصدهایی از پنل هستند که به طور فعال در نظرسنجی تحقیقات بازار شرکت میکنند و پاسخگو سوالات هستند. این اعداد با توجه به کشور، نوع مطالعه و مخاطبین هدف متفاوت خواهند بود.
فرض کنید که شما به 100 نمونه از مادرانی نیاز دارید که دارای کودکان 2 ساله یا کوچکتر هستند. شما میتوانید به تمام پاسخ دهندگان مناسب این پروفایل دسترسی داشته باشید؛ اما همه آنها نمی خواهند پاسخگو سوالات نظرسنجی آنلاین شما باشند و پرسشنامه آنلاین را کامل کنند. برخی از آنها حوصله پاسخگویی را ندارد، برخی به موضوع علاقه مند نیستند و برخی در تعطیلات بوده و در دسترس نیستند. نرخ پاسخگویی، تعداد افرادی که میخواهند در نظرسنجی آنلاین شما پاسخگو باشند را تقریب میزند.
در اینجا یک نکته وجود دارد: زمان انتخاب شرکای پنل، نرخ پاسخ دهی آنها را مقایسه کنید. اگر شما انتخاب یک شریک با پنل کوچک و تعداد شرکت کنندگان زیاد را به انتخاب یک شریک با پنل بزرگ و تعداد شرکت کنندگان کمتر ترجیح دهید، شما مطمئناً در پول خود صرفه جویی کرده اید.
نرخ مشمولیت :
نرخ بعدی در محاسبات امکان سنجی نرخ مشمولیت یا Incidence Rate است. این عدد بسیار مهم نشان میدهد که چه تعداد از پاسخدهندگان پروفایل شده واقعاً صلاحیت شرکت در نظرسنجی آنلاین شما و تکمیل پرسشنامه تهیه شده توسط فرم ساز آنلاین را دارند. به عنوان مثال پانصد نمونه قابل دسترس از مادران دارای کودکان دو ساله یا کمتر برای پاسخگو بودن و شرکت در نظرسنجی شما وجود دارد. در میان این زنان مواردی که شما واقعاً میخواهید با آنها صحبت کنید؛ آنهایی هستند که از مارک خاصی از پوشک بچه استفاده میکنند. نرخ IR تعداد افرادی که از یک برند خاص استفاده میکنند را تخمین میزند.
هرچه نرخ IR کمتر باشد؛ هزینه انجام پروژه تحقیقاتی بیشتر خواهد بود. در واقع پایین بودن نرخ مشمولیت به معنای این است که پیدا کردن مخاطبین هدف شما به صورت آنلاین سخت است و شما باید برای پیدا کردن نمونههای کمتر هزینه بیشتری را پرداخت کنید.
بنابراین مطمئن شوید که همه اطلاعات مربوطه در مورد اهداف تحقیق را در اختیار شرکت تحقیقات بازار خود قرار داده اید. آنها برای تخمین اینکه چگونه نرخ IR میتواند در کار میدانی موثر باشد؛ مجهزتر خواهند بود.
اگر به اعضای شرکت کننده در میزگرد مشوق های لازم داده نشود؛ کیفیت داده ها میتواند افت کند. روش ما برای ردیابی این که چه مقدار انگیزه برای تغییر جهت افراد داده میشود؛ استفاده از صفحات آنلاین است. شما برای فهم این راه، نیاز به شناخت لینک های پایانی دارید که در ادامه آورده شده اند.
تمام شدگی:
زمانی که پاسخگو تایید صلاحیت شده به سوالات پرسشنامه در نظرسنجی آنلاین از ابتدا تا انتها پاسخ میدهد؛ به صفحه پایانی هدایت خواهد شد. به این حالت تمام شدگی میگویند.
غربالگری
ممکن است تعدادی از پاسخ دهندگان جزء هدف جمعیتی شما باشند اما شرایط لازم برای شرکت در نظرسنجی آنلاین شما را نداشته باشند. در مثال پوشک بچه، مادرانی که کودک زیر دو سال دارند و از پوشک بچه یک برند خاص استفاده میکنند؛ واجد شرایط خواهند بود و مادرانی که از برند خاصی استفاده نمیکنند؛ غربالگری میشوند. این گروه مشوقهای کمتری نسبت به افرادی که به مرحله تمام شدگی میرسند؛ دریافت میکنند.
پرشدگی سهمیه :
فرض کنید شما میخواهید سهمیهبندی را برای سن اعمال کنید و میخواهید یک نسبت 40 به 60 را برای مادران با سن ۲۰ تا ۳۰ سال به وجود آورید. زمانی که سقف ۴۰ نفر برای مادران ۲۰ ساله پر شود؛ مادران اضافه در این گروه سنی که میخواهند به پرسشنامه نظرسنجی آنلاین پاسخگو باشند با پرشدگی سهمیه مواجه میشوند.
بعد از این که دادهها جمع آوری شد؛ زمان چک کردن کیفیت داده ها فرا میرسد. شما میتوانید این مرحله را خودتان انجام دهید و یا از شریک خود بخواهید که آن را انجام دهد. در این مرحله ممکن است با موارد غیر قابل قبولی مواجه شوید که به شرح زیر میباشند.
دوباره سازی آی پی :
ممکن است شما دو یا چند پاسخ دهنده را پیدا کنید که دارای آدرس آی پی یکسان هستند. این حالت زمانی اتفاق میافتد که از یک کامپیوتر یا دستگاه موجود در شبکه، بیش از یک بار برای شرکت در نظرسنجی آنلاین استفاده شود. تکرارها را از داده های خود حذف کنید. راهی برای اینکه بگوییم افراد مختلف پاسخ های کاملاً یکسان داده اند؛ وجود ندارد و نمیتوانیم بگوییم یک نفر دو بار در یک نظرسنجی آنلاین پاسخگو بوده و پرسشنامه را پر کرده است.
سرعتی ها:
وقتی که زمان پاسخ دهی به نظرسنجی آنلاین ۳۰ دقیقه است و پاسخ دهنده در ۵ دقیقه به آن جواب میدهد؛ ما به این گروه سرعتیها میگوییم. معمولاً آنها بدون فکر کردن به سوالات پاسخ می دهند و بهتر است پاسخهای این گروه حذف شود.
خارج از مرز شده ها:
پاسخ دهندگانی نیز وجود دارند که یک نظرسنجی آنلاین ۳۰ دقیقهای را، در یک ساعت یا بیشتر پر کردهاند. این گروه، خارج از مرز شدهها هستند که باید پاسخهای آنها را نیز حذف کنید؛ زیرا ممکن است آنها برای پاسخ به هر سوال از منابعی تحقیق کرده باشند.
منبع: Date Spring