شما میتوانید مقدار زیادی از وقت، پول و تلاش را صرف توسعه یک پرسشنامه آنلاین مختص مشتری یا تحقیقاتی کنید، بنابراین میخواهید مطمئن شوید که موثر و به راحتی قابل درک است. اما چگونه میتوانید این را بدون ارسال واقعی پرسشنامه آنلاین به شرکتکنندگان بیابید؟ با انجام تست پرسشنامه آنلاین. پس چگونه میتوانید یک پرسشنامه آنلاین را آزمایش کنید و چه روشی از تست پرسشنامه آنلاین برای شما مناسب است؟
تست پرسشنامه آنلاین چیست؟
تست پرسشنامه آنلاین به معنای اجرای پرسشنامه آنلاین شما از طریق یک سری آزمون برای بررسی مشکلات پتانسیلی است. آزمون کمک میکند تا هر مشکلی که در یک پرسشنامه آنلاین وجود داشته باشد، قبل از ارسال آن به شرکتکنندگان اصلی خود، شناسایی شود. مشکلات پتانسیلی شامل:
- پرسشهای گنگ یا بسیار حساس
- منطق و جریان سوال ضعیف
- آشفتگی ناشی در طول پرسشنامه آنلاین
- طراحی یا چیدمان نظرسنجی ضعیف
- منابع انحراف نظرسنجی
- خللهای فنی یا امنیتی
با از بین بردن مشکلات در یک تست پرسشنامه آنلاین، میتوانید از بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری کرده و اطمینان حاصل کنید که دادههای نهایی شما دقیق و قابل اقدام هستند. البته، آزمایش یک پرسشنامه آنلاین ممکن است یک مسئله بسیار ساده یا بسیار پیچیده باشد. به عنوان مثال، اگر شما یک شرکت کوچک هستید، ممکن است به معنای آزمایش یک پیشنویس از پرسشنامه آنلاین با چند کارمند باشد. از سوی دیگر، اگر یک مطالعه تحقیقاتی بزرگ انجام میدهید، ممکن است نیاز به اجرای یک آزمون پایلوت و عبور از هر روش آزمونی داشته باشید که در زیر توضیح دادهایم.
۸ روش برای انجام تست پرسشنامه آنلاین
تعدادی از روشهای مختلف برای آزمایش پرسشنامه آنلاین قبل از ارسال آن به عموم وجود دارد. بسته به پیچیدگی نظرسنجی شما، ممکن است یک روش، ترکیبی از روشها یا شرکت در همه آنها را انتخاب کنید.
1. آزمایش پیشنویس
یک آزمون پیشنویس یا همان جلسهای که به نام skirmishing یا respondent debriefing هم شناخته میشود، شامل آزمایش غیررسمی یک پرسشنامه آنلاین یا پرسشنامه بیساختار با یک نمونه از شرکتکنندگان پتانسیل است که میتوانند نوری به هر مشکل پتانسیلی افکارشان بدهند. دریافت بازخورد از آنها نیازمند اضافه کردن چند سوال ارزیابی به انتهای پرسشنامه آنلاین شما است. این سوالات میتوانند سوالات باز یا بسته باشند که درباره محتوای پرسشنامه آنلاین، درک، قابلیت قبول، سختی، طراحی و طول پرسشنامه آنلاین سوال کنند.
2. آزمون پایلوت
برخلاف آزمون پیشنویس، آزمون پایلوت شامل آزمایش رسمی پرسشنامه آنلاین کامل و ساختار یافته شما با یک نمونه کوچک از شرکتکنندگان است. به جای پرسش سوالات ارزیابی، شرکتکنندگان پرسشنامه آنلاین را همانطور که است، دریافت میکنند و خواستار تکمیل آن میشوند. آزمون پایلوت یا گاهی به عنوان یک آزمون خشک، یک آزمون عملیاتی یا یک راهاندازی نرم نیز شناخته میشود، احساسی از نوع پاسخهایی که دریافت خواهید کرد و هر مشکلی که ممکن است در طول دوره واقعی پرسشنامه آنلاین پیش بیاید، ارائه میدهد.
3. تحلیل داده
پس از انجام تست پیشنویس یا پایلوت، میتواند کمک کند که تحلیل دادهها را تکمیل کنید. این کار شامل نگاه به الگوهای پاسخها برای دیدن جایی که ابهام، همتازنی، خستگی یا خروج اتفاق افتاده است، میشود. این موارد معمولاً با شناسایی خطی (همیشه پاسخ یکسان چک میشود بدون توجه به سوال)، سوالات بدون پاسخ و پاسخهای ناپیوسته یا غیر واقعی قابل شناسایی هستند.
4. مصاحبه شناختی
واقعاً چه اتفاقی در ذهن شرکتکنندگان شما رخ میدهد در حالی که به سوالات پرسشنامه آنلاین شما پاسخ میدهند؟ مصاحبات شناختی میتواند به این سوال پاسخ دهد. این مصاحبهها به صورت حضوری با یک نمونه کوچک از شرکتکنندگان (معمولاً حدود 5 تا 15 نفر) انجام میشوند. در حین پاسخ به هر سوال پرسشنامه آنلاین، یک راهنما از آنها میخواهد به صدا درآورند، فرآیند تفکر، واکنشهای عاطفی و درک آنها از معنی هر سوال را توضیح دهند. این مصاحبات میتوانند کمک کنند تا مشخص شود که یک سوال ابهامآمیز، گنگ یا مردم را به دلیل محتوای آن ناراحت میکند یا نه. همچنین میتوانند با شناسایی اگر شرکتکنندگان از نظرسنجی خسته یا آشفته میشوند، ریسک انصراف را پیدا کنند.
5. ارزیابی تخصصی
گاهی اوقات به نظر کارشناسی کمک میکند، به خصوص اگر پرسشنامه آنلاین شما سوالاتی درباره یک موضوع پیچیده دارد. کارشناسان موضوع میتوانند از دانش عمیق خود استفاده کنند تا سوالات شما را ارزیابی کرده و به شکل دهنده یا دوباره شکل دهنده محتوا کمک کنند. روششناسان پرسشنامه آنلاین نیز ممکن است فراخوانده شوند تا کمک کنند تا بهترین راههای جمعآوری دادههای دقیق برای سوالات تحقیقاتی تعیین شود.
6. گروههای متمرکز
گروه تمرکز یک بحث نیمه ساختاری با یک گروه کوچک از افراد است، معمولاً حدود ده نفر یا چند نفر، که توسط یک مدیر هدایت میشود. اعضای گروه میتوانند در تشکیل سوالات و حل برخی از مشکلات زیر شاخص باشند:
- ارتباط موضوع با گروه
- ویژگیهای جمعیت هدف
- فهم سوالات و مفاهیم
- سختی پرسشنامه آنلاین و توانایی گروه
- واکنش عمومی گروه به عبارت و طراحی پرسشنامه آنلاین
هرچند گروههای تمرکز میتوانند بسیار کمککننده باشند، اما خطر "گفتوگوی گروه" وجود دارد، حین گفتوگوها ممکن است بزرگتر شوند. بنابراین، گروههای تمرکز هرگز نباید تنها وسیلهای برای تست پرسشنامه آنلاین باشند.
7. آزمایشهای تست A/B
یکی دیگر از روشهای عالی برای تست پرسشنامه آنلاین، آزمایشهای تست A/B هستند. این نیازمند تقسیم نمونه از شرکتکنندگان به دو گروه است و نسخههای مختلف پرسشنامه آنلاین را به هر یک از آنها ارائه میدهد. این روش میتواند یک راه قدرتمند برای درک این باشد که چگونه تغییرات در عبارت یا ترتیب سوالات، طراحی یا چیدمان پرسشنامه آنلاین و سایر عوامل روششناسی ممکن است بر تأثیر گذاری بر شرکتکنندگان و دادههایی که جمعآوری میکنید.
8. مطالعات مشاهداتی
این روش تست پرسشنامه آنلاین شامل این است که نمونهای از شرکتکنندگان پرسشنامه آنلاین خود را تکمیل کنند در حالی که یک مشاهدهگر بر روی آنها نظارت دارد. مشاهدهگر به طور عمومی کسی است که در مشاهده ژست بدن و عبور از چهره ماهر است. او معمولاً میتواند تشخیص دهد که آیا یک فرد احساس ناراحتی، خستگی، آشفتگی یا سایر احساسات را دارد. برای کاربرد مطالعات مشاهداتی، باید به شرکتکنندگان اطلاع داده شود که پرسشنامه آنلاین در حال آزمایش است، نه واکنشهای آنها، تا اینکه ایفای نقش نکنند.
7 مزیت تست پرسشنامه آنلاین
مزایای زیادی برای تست پرسشنامه آنلاین وجود دارد که برخی از آنها را قبلاً بررسی کردهایم. در ادامه هفت مزیت برتر ما آورده شده است.
1. کاهش مشکلات
پیشنویس تست کمک میکند تا از فرآیند هزینهبر و زمانبر دوران یک پرسشنامه آنلاین نادرست و شروع مجدد جلوگیری شود. به علاوه، شما نیاز خواهید داشت که شرکتکنندگان جدیدی جذب کنید که نیازمند تلاش اضافی و بیشتر احتمالاً هزینه بر است.
2. بهبود اعتبار
اگر یک پرسشنامه آنلاین نادرست را منتشر کنید، میتواند به شرکت یا تحقیق شما آسیب بزند و زمان و تلاش شرکتکنندگان را تلف کند. علاوه بر این، اگر نتیجهگیریهای نادرستی را بر اساس دادههای به دست آمده از یک پرسشنامه آنلاین نادرست منتشر کنید، به عنوان یک منبع ناقص در تحقیقات توسط همکاران و عموم مردم مشاهده خواهید شد.
3. بهبود تصمیمگیری
دادههای نادرست جمعآوریشده از یک پرسشنامه آنلاین نادرست میتواند منجر به تصمیمگیریهای نادرست شرکت شما یا محققان شود. آزمون یک پرسشنامه آنلاین برای اطمینان از درک شرکتکنندگان از آن، منجر به پاسخهای دقیقتر هنگام ارسال نسخه نهایی میشود، که بهبود تصمیمگیری را ایجاد میکند.
4. حفظ اطمینان از تطابق
آیا با پرسشنامه آنلاین شما یک مسئله امنیتی وجود دارد؟ در مورد اطلاعات شخصی افراد، این مسئله از همیشه مهمتر است، به خصوص با معرفی تطابق با GDPR. با آزمایش پرسشنامه آنلاین پیش از ارسال آن به تعداد زیادی افراد، خطاهای فنی و مسائل امنیتی میتوانند شناسایی و قبل از وقوع هر گونه آسیب، تعمیر شوند.
5. صرفهجویی در هزینه
اگر از راههای بازاریابی فیزیکی مانند کوپنهای پستی مستقیم، خبرنامهها یا مجلات استفاده میکنید و اینها را بر اساس دادههای نادرست به افراد غیرمتعهد ارسال کنید، بسیاری از پول را دور میاندازید. توسعه یک محصول جدید بر اساس دادههای نادرست ممکن است هزینههای بیشتری برای شما داشته باشد!
6. کشف مشکلات
ما در مورد این موضوع توضیح دادهایم، اما برای تکرار، تست پرسشنامه آنلاین میتواند انواع مشکلات را شناسایی کند، از طول پرسشنامه آنلاین تا سوالاتی که به شکل ابهامآمیز صورت گرفتهاند، از طراحی ناکارآمد تا منطق نادرست پرسشنامه آنلاین. البته، هنگامی که مشکلات شناسایی شوند، یافتن راه حلها آسانتر میشود!
7. بهبود بهرهوری
اگر شما بر اساس دادههای جمعآوریشده از یک پرسشنامه آنلاین نادرست اقدام به ایجاد یک برنامه بازاریابی یا ساخت یک مقاله تحقیقاتی کنید، در نهایت زمان خود را هدر میدهید چرا که شرکتکنندگان از پرسشنامه آنلاین شما درست یا بهتر نفهمیدهاند. با جمعآوری پاسخهای دقیق پس از تست پرسشنامه آنلاین، بهرهوری بالاتر میشود، بدون توجه به اینکه قصد دارید با دادهها چه کاری انجام دهید.
نتیجهگیری
همیشه مهم است که پرسشنامه آنلاین را قبل از ارسال آن به عموم آزمایش کنید. البته، مانند هر نوع فرآیند بازخورد دیگری، تست بیاستفاده است مگر اینکه بر مبنای یافتهها عمل کنید. اینکه آیا این نیازمند بازطراحی پرسشنامه آنلاین، بازنویسی سوالات است، اهمیت دارد که شما آنچه را یاد گرفتهاید انجام دهید. به هر حال، تست پرسشنامه آنلاین میتواند زمان و پول زیادی را صرفهجویی کند!
آیا آمادهاید تا یک پرسشنامه آنلاین ایجاد کنید؟ یوچک با قالبهای آماده، امن و واکنشپذیر این کار را آسان میکند. همین امروز شروع کنید!
آیا به طور منظم یک پرسشنامه آنلاین اجرا میکنید؟ روش مورد نظر شما برای تست پرسشنامه آنلاین چیست؟ در بخش نظرات به ما اطلاع دهید!
تست پرسشنامه آنلاین شامل اجرای پرسشنامه آنلاین خود از طریق یک سری آزمایشها برای بررسی مسائلی مانند سوالات گیجکننده، طراحی ناکارآمد یا خللهای فنی است. با آزمایش یک پرسشنامه آنلاین، بازاریابان و محققان میتوانند مشکلات احتمالی را قبل از ارسال پرسشنامه آنلاین به گروه اصلی شرکتکنندگان شناسایی کرده و اصلاح کنند. این میتواند زمان، پول، تلاش و ناپذیرایی را صرفهجویی کند. یک پرسشنامه آنلاین پیشآزمون غیررسمی است و از یک نمونه کوچک از شرکتکنندگان خواسته میشود که پس از تکمیل بازخورد در مورد نظرسنجی ارائه دهند تا مسائل را شناسایی کنند. یک پرسشنامه آنلاین پایلوت رسمی است و بازخورد خواسته نمیشود؛ به جای اینکه نتایج داخلی تجزیه و تحلیل شود تا سعی شود مشکلات را شناسایی کند.
سوالات متداول
تست پرسشنامه آنلاین چیست؟
چرا باید از تست پرسشنامه آنلاین استفاده کنید؟
چه تفاوتی بین یک پیشآزمون و یک پرسشنامه آنلاین پایلوت است؟