نحوه تعیین اندازه نمونه پرسشنامه آنلاین

تصور کنید که می‌خواهید بدانید چند نفر در یک منطقه هر روز صبح قهوه می‌نوشند. اگر از 10 نفر بپرسید، این احتمالاً نمایانگر چنین گروه بزرگی نیست. اما اگر بخواهید بدانید چند نفر از 50 همکار شما این کار را انجام می‌دهند، 10 پاسخ‌دهنده ممکن است کافی باشد تا ایده درستی بدست آورید.

این همان چیزی است که اندازه نمونه پرسشنامه آنلاین در یک جمله خلاصه می‌شود. معمولاً امکان جمع‌آوری بازخورد از کل گروهی که قصد پرسشنامه آنلاین از آن‌ها را دارید، وجود ندارد. بنابراین باید تصمیم بگیرید که از چند نفر نیاز به پاسخ دارید تا نتایج قابل اعتمادی بدست آورید.

اندازه نمونه پرسشنامه آنلاین چیست؟

اندازه نمونه پرسشنامه آنلاین تعداد شرکت‌کنندگان در یک مطالعه است. به عبارت دیگر، تعداد افرادی که به پرسشنامه آنلاین شما پاسخ داده‌اند. هنگام انجام هر پرسشنامه آنلاین، یکی از اهداف اصلی شما این است که نتایجی بدست آورید که از نظر آماری معنادار باشند. این به معنی داشتن پاسخ‌های کافی است تا بتوان با اطمینان به نتیجه‌گیری‌ها رسید.

اندازه نمونه معمولاً به پرسشنامه آنلاین‌های جمعیت‌های بزرگ اشاره دارد. بنابراین، اگر هدف شما یافتن رضایت 500 مشتری‌تان باشد، احتمالاً مشکلی در بدست آوردن نمونه نماینده نخواهید داشت. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید ببینید چند نفر از بازاریابان در ایالات متحده مشتریان بالقوه شما هستند، باید به یک بخش آماری معنادار از آن‌ها اکتفا کنید.

اندازه نمونه مناسب برای یک پرسشنامه آنلاین چیست؟

هنگامی که اندازه نمونه خیلی کوچک باشد، ممکن است تعداد بسیار کمی یا زیادی از موارد استثنا بدست آورید. این می‌تواند نتایج را به شدت منحرف کند. از طرف دیگر، در حالی که پرسشنامه آنلاین از افراد بیشتر همیشه نتایج دقیق‌تری به همراه دارد، اغلب غیرعملی، پیچیده و گران است. معمولاً پرسشنامه آنلاین از کل جمعیت ارزش زمان و تلاش را ندارد.

میانگین طلایی چیست؟

بسیاری از آمارگیران معتقدند که حداقل اندازه نمونه 100 نفر برای نتایج معنادار لازم است. اگر جمعیت شما کمتر از این تعداد باشد، باید سعی کنید از همه اعضا پرسشنامه آنلاین کنید. همین منبع می‌گوید که حداکثر تعداد پاسخ‌دهندگان باید 10٪ از جمعیت شما باشد، اما نباید بیش از 1000 نفر باشد.

برای مثال، اگر جمعیت شما 250,000 نفر باشد، 10٪ معادل 25,000 نفر است. از آنجا که این تعداد بیشتر از 1000 نفر است، یک اندازه نمونه 1000 نفری باید برای دستیابی به نتایج آماری معنادار کافی باشد.

چگونه اندازه نمونه را برای یک پرسشنامه آنلاین تعیین کنیم

محاسبه اندازه نمونه می‌تواند با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند یک محاسبه‌گر ساده‌تر شود. با این حال، بیایید نگاهی به فرآیند پشت صحنه بیندازیم.

فرمول اندازه نمونه

اندازه نمونه پرسشنامه آنلاین معمولاً با استفاده از فرمول Slovin تعیین می‌شود.

 

"P"، که انحراف معیار شما است: این نشان‌دهنده این است که چقدر می‌توانید مطمئن باشید که یک جمعیت یک پاسخ را در محدوده معینی انتخاب خواهد کرد. به زبان ساده، این نشان‌دهنده این است که انتظار دارید پاسخ‌ها چقدر شدید باشند.

  - انحراف معیار به صورت عددی بین 0 و 1 داده می‌شود. اگر مطمئن نیستید، از عدد 0.5 استفاده کنید که نقطه وسط دقیق است. با این حال، توجه داشته باشید که این ممکن است نتایج شما را بیشتر تخمینی کند.

"Z"، که نماینده "z score" شما است: نمره z شما تعداد انحرافات معیار یک گروه خاص از میانگین است. خوشبختانه، شما می‌توانید از یک برگه تقلب برای تعیین نمره z خود استفاده کنید، بسته به اینکه چقدر می‌خواهید به نتایج خود اطمینان داشته باشید.

به عنوان مثال:

  • سطح اطمینان 99٪ معادل نمره z برابر 2.58 است
  • 95٪ معادل 1.96 است
  • 90٪ برابر 1.65 است
  • 85٪ برابر 1.44 است

به گفته "لیزا سالیوان"، استاد آمار زیستی:

"یک سطح اطمینان 95٪ به این معنا است که اگر 100 نمونه مختلف بگیریم و برای هر نمونه یک بازه اطمینان 95٪ محاسبه کنیم، تقریباً 95 از 100 بازه اطمینان مقدار واقعی میانگین را شامل خواهند شد."

به زبان ساده، اگر اندازه نمونه خود را با نمره z برابر 1.96 محاسبه کنید، در صورتی که پرسشنامه آنلاین خود را 100 بار تکرار کنید، تقریباً 95 بار نتیجه میانگین مشابهی بدست خواهید آورد.

"E"، که میزان خطای شماست: میزان خطا در واقع نشان می‌دهد که چقدر باید مطمئن باشید که نتایج برای کل جمعیت دقیق هستند. هرچه میزان خطا بزرگ‌تر باشد، نتایج کمتر قابل اعتماد خواهند بود. شما معمولاً می‌خواهید که میزان خطا حدود 5٪ یا کمتر باشد. این بدان معناست که می‌توانید 95٪ یا بیشتر مطمئن باشید که نتایج شما دقیق هستند.

برای مثال، فرض کنید که شما کشف کرده‌اید 85٪ از پاسخ‌دهندگان شما خدمات مشتری شما را مؤثر می‌دانند. اگر فرض کنید میزان خطا 5٪ است، باید 5٪ را به هر طرف از نمره اضافه کنید. در اصل، می‌توانید فرض کنید که 80-90٪ از مشتریان شما از خدمات مشتری شما راضی هستند.

میزان خطا باید به صورت عددی اعشاری ارائه شود. توجه داشته باشید که هرچه میزان خطای کوچکتری بخواهید، اندازه نمونه بزرگتری نیاز خواهید داشت.

و در نهایت، "N"، که اندازه جمعیت شماست: جمعیت همه افرادی هستند که نگرش‌ها یا مواضع آن‌ها را می‌خواهید بدانید. جمعیت می‌تواند هر چیزی باشد، از همه مشتریان شما تا همه افراد روی زمین. هرچه جمعیت شما بزرگ‌تر باشد، اندازه نمونه بزرگ‌تری نیاز خواهید داشت تا نتایج قابل اعتمادی بگیرید.

وقتی می‌دانید که جمعیت شما چیست، باید بفهمید که چند نفر در آن دسته قرار دارند. برای مثال، اگر می‌خواستید نتایج پرسشنامه آنلاین دقیقی برای کل ایالات متحده بگیرید، اندازه جمعیت شما 329.5 میلیون نفر خواهد بود (منبع: بانک جهانی، 2020). اگر می‌خواستید یک کمپین NPS اجرا کنید، باید تمام مشتریان فعلی خود را در نظر بگیرید.

چه اندازه نمونه‌ای برای یک پرسشنامه آنلاین لازم است؟

تعیین اندازه نمونه با در نظر گرفتن جمعیت در یک مطالعه شروع می‌شود. بنابراین، فرض کنید می‌خواستم از جمعیتی 500 نفری پرسشنامه آنلاین کنم و می‌خواهم 5٪ مطمئن باشم که 95٪ از مواقع نتایج دقیقی خواهم گرفت. باید از 218 نفر نظرسنجی کنم.

این فرمول ممکن است گیج‌کننده به نظر برسد. بیایید با یک مثال دیگر کار کنیم. فرض می‌کنیم که مقادیر زیر را داریم:

  • سطح اطمینان 95٪
  • انحراف معیار 0.5
  • میزان خطای 5٪
  • جمعیت 10,000 نفری

هنگامی که اندازه نمونه خود را دارید، باید نرخ پاسخ‌دهی خود را نیز در نظر بگیرید. می‌توانید انتظار داشته باشید که حدود 20-30٪ باشد. اگر انتظار دارید که پاسخ‌های کمتری بگیرید، پرسشنامه آنلاین را به تعداد بیشتری از افراد ارسال کنید تا به هدف اندازه نمونه خود برسید.

چگونه تصمیم بگیریم که چه کسانی را در نمونه خود قرار دهیم؟

برای کسب‌وکارهای کوچک تا متوسط، روش گرفتن نمونه معمولاً این است که پرسشنامه آنلاین را به کل پایگاه مشتریان ارسال کرده و امیدوار باشید که پاسخ‌های کافی دریافت کنید. اما ممکن است بخواهید پرسشنامه آنلاین خود را نیز هدفمند کنید. برای مثال، اگر پرسشنامه آنلاین قبلی شما نشان داده باشد که تعداد کمی از مخالفان NPS دارید، ممکن است بخواهید به طور خاص آن‌ها را هدف قرار دهید تا ببینید آیا نمره آن‌ها تغییر کرده است یا برای دریافت جزئیات بیشتر. با این وجود، انتخاب یک نمونه تصادفی معمولاً برای جمعیت شما نتایج قابل اعتمادتری خواهد داشت.

اگر نتوانید پاسخ‌های کافی دریافت کنید چه باید کرد؟

گاهی اوقات، نمی‌توانید تعداد پاسخ‌ها را برای رسیدن به آن اندازه نمونه جادویی که می‌خواهید، بدست آورید. استفاده از بهترین ابزارهای پرسشنامه آنلاین ممکن است به افزایش نرخ پاسخ‌دهی کمک کند، اما اگر هنوز نمی‌توانید به 100 نزدیک شوید چه باید کرد؟

محاسبه اندازه نمونه در پژوهش‌های پرسشنامه آنلاین همچنان مهم است. می‌توانید معیاری برای تعداد پاسخ‌های بیشتری که نیاز دارید بدست آورید و بنابراین، چگونگی برخورد با نتایج ناقص را تعیین کنید. در حالی که نتایج شما ممکن است از نظر آماری معنادار نباشند، می‌توانید همچنان از بازخورد برای تصمیم‌گیری‌های تجاری استفاده کنید. پاسخ‌ها همچنان ارزشمند خواهند بود، به ویژه اگر از سؤالات باز برای زمینه استفاده کنید.

ارسال پرسشنامه آنلاین‌ها از طریق هر کانالی با یوچک

به طور کلی، بیشتر پرسشنامه آنلاین‌کنندگان می‌خواهند نتایج تا حد ممکن جامع باشد. هرچه پاسخ‌های بیشتری بگیرید، بهتر است. تنها عوامل محدود کننده زمان و پول هستند. با استفاده از نرم‌افزار پرسشنامه آنلاین مانند یوچک، می‌توانید مستقیماً از طریق وب‌سایت، ایمیل یا اپلیکیشن خود به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید، بدون اینکه نیاز باشد به صورت دستی از آن‌ها درخواست کنید یا از عابران بپرسید. این کار زمان و تلاش مورد نیاز را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.


اشتراک در تلگرام
اشتراک در فیسبوک
اشتراک در توئیتر
اشتراک در واتس‌اپ
اشتراک در واتس‌اپ
اشتراک در SMS


توسط سامانه یوچک پرسشنامه آنلاین بسازید ، آن را به اشتراک بگذارید و از داده های بدست آمده گزارش گیری کنید.


1000 Characters left