یک نظرسنجی آنلاین خوب میتواند دادههای ارزشمندی را تولید کند؛ با این حال، زمانی که خطاهای نمونهگیری اتفاق میافتند، این دادهها ممکن است به شکلی غلط تحلیل شوند. در زمان تجزیه و تحلیل این دادههای ناقص، نتیجه ممکن است منجر به تصمیمگیری نادرست و برآوردها یا استنتاجهای نادرستی درباره جمعیت شود. پس چرا خطاهای نمونهگیری رخ میدهند؟ در این بلاگ از یوچک، به بررسی شایعترین انواع مشکلات و نحوه کاهش خطاهای نمونهگیری خواهیم پرداخت.
خطای نمونهگیری در پرسشنامه آنلاین چیست؟
خطای نمونهگیری در پرسشنامه آنلاین رخ میدهد زمانی که یک نمونه - یک زیرمجموعه از یک جمعیت بزرگتر - به شدت از آن جمعیت بزرگتر متمایز میشود. هرچند که تقریباً در هر پرسشنامه آنلاین، همیشه مقداری از خطای نمونهگیری وجود دارد (که به همین دلیل بیشتر نظرسنجیها معمولاً یک حد خطا را نشان میدهند، معمولاً بین 4٪ تا 8٪ در سطح پایایی 95٪) است.
خطاهای نمونهگیری در مقابل خطاهای غیرنمونهگیری
مهم است که درک کنیم که خطاهای نمونهگیری از خطاهای غیرنمونهگیری متفاوت هستند. خطاهای غیرنمونهگیری بر اساس افرادی که در یک پرسشنامه آنلاین شرکت میکنند، نیستند، بلکه از طراحی نظرسنجی آنلاین، مانند ترتیب سوالات، یا خود سوالات پرسشنامه آنلاین (برای نوشتن سوالات پرسشنامه آنلاین مانند یک شغل) ناشی میشوند. انواع مختلفی از سوالات وجود دارند که با هدف یا بدون هدف، خطاهای غیرنمونهگیری را در پرسشنامه آنلاین معرفی میکنند، مانند:
- سوالات راهبردی که شامل کلماتی است که شرکتکنندگان را به یک سمت دیگر هدایت میکند یا گزینههای بیشتری در یک طرف از یک سوال مقیاسی ارائه میدهد.
- سوالات بارگذاری شده که باعث میشوند شرکتکنندگان به یک سوال به یک شیوه خاص پاسخ دهند توسط ارائه پاسخهایی مانند "ناشی از قابلیت اجرای" یا "دیگر" نشان ندهند.
- سوالات دوسویه که دو سوال را در یک سوال گنجانده و باعث ایجاد تردید در شرکتکنندگان میشوند.
خطاهای غیرنمونهگیری همچنین مسائلی مانند انحراف پاسخ، جایگزینی واکنشها، که تعداد افرادی که در پرسشنامه آنلاین پاسخ میدهند را به نسبت نمایان میسازند، شامل میشوند. به عنوان مثال، فرض کنید شما افراد بازنشسته و غیربازنشسته را نظرسنجی میکنید. نمونه شما ممکن است متعادل باشد اما نتیجه ممکن است چرا که بازنشستگان با وقت آزاد بیشتر نسبت به کارکنان مشغول به کار ممکن است بیشتر به پاسخدهی علاقهمند باشند.
7 نوع از خطاهای نمونهگیری در پرسشنامه آنلاین و نحوه جلوگیری از آنها
در ادامه، به هفت دلیل برای خطاهای نمونهگیری، از جمله چند نمونه از این خطاها، نگاهی خواهیم داشت.
1. خطای چارچوب نمونه
وقتی یک پژوهشگر زیرمجموعه جمعیت را به اشتباه هدف قرار میدهد. به عنوان مثال، انتخاب یک چارچوب نمونه از دفترچه تلفن که هر کسی که ثبتنام نشده باشد یا تلفن خط ثابت نداشته باشد را حذف کند. این انواع خطاها به عنوان "محرومیتهای اشتباه" شناخته میشوند و همان اتفاقی است که روزنامه Chicago Daily Tribune در سال 1948 عنوان "دیوی شکست ترومن" را چاپ کرد. چه اشتباهی رخ داد؟ روزنامه برای پیشبینی برنده نظرسنجیها، تنها از طریق تلفن مصاحبه کرده بود، اما در آن زمان تنها ثروتمندان دستگاه تلفن داشتند و این دسته از جامعه دیوی حمایت میکردند. خانوادههای کم درآمد که از ترومن حمایت میکردند، حذف شدند و منجر به عنوان یک عنوان معروف اشتباه شد.
چگونه جلوگیری کنیم؟ اندازه جمعیت را افزایش دهید و اطمینان حاصل کنید که بیشتر شرکتکنندگان انتخاب شده به خوبی نمایانگر باقی جمعیت هستند. اطمینان حاصل کنید که همه افراد فرصتی برای شرکت داشته باشند. در حالی که بسیاری از نظرسنجیها اکنون توسط تلفن انجام نمیشوند، هنوز هم ممکن است خطاهای چارچوب نمونه رخ دهند (برای مثال، افراد مسن از ایمیل استفاده نمیکنند، بنابراین اگر شما در حال نظرسنجی آنلاین از آنها هستید، ممکن است نیاز به در نظر گرفتن چندین نوع روش نظرسنجی داشته باشید).
2. خطای انتخاب
نتیجه خطای نمونهگیری است که نتیجه فقط مختصر به جمعیت خاصی از افراد میشود. احتمالاً این افراد احساس قدرت قوی نسبت به موضوع کردهاند و میخواهند صدای خود را به گوش همه برسانند. با این حال، این موجب حذف افرادی میشود که احساس قدرت کمتری دارند و نظر آنها هم باید در نظر گرفته شود.
چگونه جلوگیری کنیم؟ از پاسخهای غیرخواستهشده استفاده کنید. با ایمیلها یا روشهای نظرسنجی آنلاین دیگر پیگیری کنید. همچنین ممکن است در نظر گرفتن یک پاداش پرسشنامه آنلاین مفید باشد تا آنها را به شرکت ترغیب کنید و نمونه را به دست آورید.
3. خطای عدم پاسخ
وقتی که شما از هر واحد در گروه نمونه پاسخی دریافت نمیکنید، با یک خطای عدم پاسخ مواجه میشوید. این اشکال منجر به کاهش اندازه نمونه و به افزایش حد خطا میشود. در این حالت، انحراف از مسیر پرسشنامه آنلاین نیز ممکن است با پاسخدهندگانی که پاسخ ندادهاند، معرفی شود.
چگونه جلوگیری کنیم؟ اطمینان حاصل کنید که غیرپاسخدهندگان قادر به استفاده از رسانهای که پرسشنامه آنلاین انجام شده است، هستند (در اینجا دوباره ممکن است نیاز به استفاده از چندین نوع روش نظرسنجی باشد). اگر شما یک گروه بسیار متنوع را نظرسنجی میکنید، مطمئن شوید که نظرسنجی آنلاین به چندین زبان ترجمه شده باشد (همچنین میتوانید از نظرسنجیهای با تصاویر استفاده کنید که در سربهسری با مشکلات زبانی کمک کند). در آخر، تلاش کنید پیگیری کنید یا در پرسشنامه آنلاین تشویقی ارائه دهید اگر آنها به سادگی علاقهمند نیستند ولی نظر آنها ممکن است ارزشمند باشد.
4. خطای خاص جمعیت
این نوع معمولی از خطای نمونهگیری زمانی رخ میدهد که یک پژوهشگر نسبت به دقیقاً کدام گروه از جمعیت باید هدف قرار دهد، مطمئن نیست. به عنوان مثال، یک نظرسنجی آنلاین درباره مسائل سلامت در میان سالمندان. چه کسانی باید مورد نظر قرار گیرند؟ افراد سالمند با مشکلات سلامتی، مراقبان آنها یا پزشکان آنها؟ یک مثال دیگر ممکن است به نیازهای بازگشت به مدرسه اشاره کند. پژوهشگر باید افراد مورد نظر خود را نظرسنجی کند: دانشآموزان، والدین آنها یا معلمان؟
چگونه جلوگیری کنیم؟ در مراحل برنامهریزی نظرسنجی آنلاین، مطمئن شوید که در مورد آنچه میخواهید درک کنید و کدام فرد بهترین ورودی را فراهم خواهد کرد، اطمینان حاصل کنید. بیایید به مثالهای بالا فکر کنیم:
بگذارید بگوییم که شما در مورد یک داروی جدید برای آلزایمر نظرسنجی میکنید. اگرچه سالمندان افرادی هستند که با مشکل روبرو هستند، احتمالاً مراقبان یا پزشکان افرادی هستند که میتوانند تعیین کنند آیا این مسیر درست است، بنابراین نظر آنها مهمترین نظر است.
برای یک نظرسنجی آنلاین درباره نیازهای بازگشت به مدرسه، مانند لباس، کودکان ممکن است بر تصمیمات خرید تأثیر بگذارند. با این حال، در نهایت والدین خرید را انجام میدهند، بنابراین آنها هدف مناسبتری هستند.
یک گزینه دیگر، به وضوح، نظرسنجی آنلاین برای تمام افرادی است که ممکن است درگیر شوند. البته این ممکن است زمانبر و گرانقیمت باشد، بنابراین مطمئن شوید که بودجهای در نظر دارید!
5. خطای پوشش ناکافی
این خطای رایج به سادگی به معنای عدم توازن در نمایانگری افراد است. این احتمالاً زمانی اتفاق میافتد که پژوهشگر نمونه را به دقت برنامهریزی نکند یا از نوعی پرسشنامه آنلاین استفاده کند که محدودیتی برای پاسخ دهی به آن دارد.
چگونه جلوگیری کنیم؟ پژوهشگران میتوانند با ایجاد یک طراحی نمونه خوب، از خطاهای نمایانگری کمک کنند و از نمونهای که تمام جمعیت را بازتاب دهد، استفاده کنند. یک پرسشنامه آنلاین وبسایت یا ایمیل یک راه عالی برای جلوگیری از این اشکال نمونهگیری است چرا که هیچ محدودیت جغرافیایی ندارد و تقریباً تمام گروههای سنی آنلاین هستند (حتی در دستهی سنی ۶۵+، ۷۵٪ آنلاین هستند).
6. خطای نمونهگیری بهروش راحت
این چیزی است: نمونهگیری بهروش راحت یک روش محبوب برای بهدست آوردن نتایج سریع، آسان و ارزان است. در حقیقت، نمونهگیری بهروش راحت زمانی اتفاق میافتد که پژوهشگران فقط از آنهایی نظرسنجی میکنند که به راحتی به آنها دسترسی دارند، بدون در نظر گرفتن جمعیت بزرگتر. به عنوان مثال، یک پژوهشگر که مشغول مطالعه شادی در محل کار است و تنها افرادی را نظرسنجی میکند که در کنار او کار میکنند. احتمالاً این ممکن است که اکثر افراد در آن شرکت ناراضی باشند. البته، این به طور لزومی نمایانگر اکثر افراد در هر شرکت نیست. پژوهشگر، سپس به نتیجه میرسد که "بیشتر کارگران در شغلهای خود ناراضی هستند" که احتمالاً نادرست است.
چگونه جلوگیری کنیم؟ از استفاده از روش نمونهگیری بهروش راحت برای چیزهای غیر علمی یا "سرگرمکننده" خودداری کنید. یا از آن به عنوان نقطه شروعی برای گرفتن نظرات سریع استفاده کنید و سپس از یک روش نمونهگیری احتمالاتی مانند نمونهگیری تصادفی ساده استفاده کنید که به جلوگیری از تعصب کمک میکند.
7. تعصب پژوهشگران
برخی نمونهها به دلایل آگاهانه توسط پژوهشگران انتخاب میشوند به جای انتخاب تصادفی. به عنوان مثال، یک صاحب فروشگاه ممکن است در خارج از فروشگاه خود ایستاده و از خریداران درباره تجربیاتشان در حین خروج پرسشنامهای بگیرد. در تئوری، این باید تصادفی باشد، اما پژوهشگر ممکن است تعصب شخصی داشته باشد. او ممکن است تنها افرادی را که جنسیت، سن، نژاد، اقلیت و غیره خاصی دارند متوقف کند. این باعث حذف گروههای گستردهای از دیگر افراد با دیدگاههای متفاوت میشود.
چگونه از آن جلوگیری کنیم؟ در پژوهشها، با استفاده از روشهای نمونهگیری تصادفی تر، به عنوان مثال متوقف کردن هر پنجمین خریدار بدون توجه به ویژگیهایشان، میتوانید خطاهای نمونهگیری را کاهش دهید. راه دیگری برای جلوگیری از تعصب پژوهشگر، نصب یک کیوسک نظرسنجی آنلاین در فروشگاه است؛ یک کامپیوتر به ویژگیهای جمعیتی یک خریدار توجهی ندارد و نظرسنجی آنلاین برای همه باز است.
نتیجه گیری
پرسشنامه آنلاین ابزار مهمی برای پژوهشگران و بازاریابان است. اما هنگامی که خطاهای نمونهگیری وارد میشوند، ممکن است مطالعه بهترین حالت، و در بدترین حالت خطرناک باشد. واکنش به دادههای نادرست حتی میتواند یک مطالعه یا یک شرکت را به قعر بکشاند! بنابراین، اطمینان حاصل کنید که از هفت نوع خطاهای نمونهگیری که در اینجا آوردهایم، خودداری کنید.
آیا هنوز نگران خطاهای نمونهگیری هستید؟ از سامانه نظرسنجی یوچک برای نظرسنجیها، پرسشنامهها، نظرسنجیها و فرمهای خود استفاده کنید. میتوانید نظرسنجیهای خود را آنلاین ارسال کنید تا به گروههای بزرگ و نرخ پاسخ دهی بالا دست یابید. نظرسنجیها به سرعت و به راحتی طراحی میشوند و میتوانید تصاویر را هم در نظرسنجی آنلاین خود وارد کنید. با افزودن تصاویر به پرسشنامه آنلاین خود، مطمئن میشوید که سوالات و پاسخهای شما توسط همه شرکتکنندگان به راحتی درک میشود. نظرسنجیهای ما همچنین میتوانند از طریق کیوسک نظرسنجی آنلاین گرفته شوند و به تقلیل تعصب پژوهشگر کمک کنند. شروع کار رایگان است، پس امروز ثبتنام کنید!
خطای نمونهگیری پرسشنامه آنلاین رخ میدهد زمانی که یک نمونه، که یک زیرمجموعه از یک جمعیت بزرگتر است، با آن جمعیت بزرگ متفاوت است. خطای غیرنمونهگیری زمانی رخ میدهد که نمونه مناسبی از شرکتکنندگان وجود داشته باشد، اما خطاها به دلیل طراحی نادرست پرسشنامه آنلاین یا سوالات بدنویسی شده وارد شوند. هفت نوع خطای نمونهگیری وجود دارد: - خطاهای چارچوب نمونه - خطاهای انتخاب - خطاهای عدم پاسخ - خطاهای خاص جمعیت - خطاهای پوشش ناکافی - خطاهای نمونهگیری بهصورت تصادفی - تعصب پژوهشگر
سوالات متداول
خطای نمونهگیری چیست؟
خطای غیرنمونهگیری چیست؟
انواع خطاهای نمونهگیری چه هستند؟