از هوش مصنوعی برای بهبود و ارتقاء زندگی انسانها استفاده میشود. امروزه، حتی پرسشنامه آنلاینهای هوش مصنوعی وجود دارند، که پژوهشگران و بازاریابان از این فناوری برای ایجاد سوالات پرسشنامه آنلاین استفاده میکنند. اما چگونه کار میکند؟ مزایا و معایب آن چیست؟ در این بلاگ از یوچک، به بررسی استفاده از هوش مصنوعی برای پرسشنامه آنلاین خواهیم پرداخت.
۴ نوع هوش مصنوعی (AI)
هوش مصنوعی، که به طور کلی به عنوان فناوریای تعریف میشود که وظایف ساده تا پیچیدهای را که قبلاً نیازمند انسان بودند، انجام میدهد، چهار دستهبندی دارد. تا این لحظه، تنها دو دسته واقعیت دارند.
۱. هوش مصنوعی واکنشی
این سادهترین نوع هوش مصنوعی است. در این مدل، یک دستگاه برنامهنویسی میشود تا خروجی را بر اساس ورودی که دریافت میکند، ارائه دهد. این خروجی ثابت است و هیچ یادگیری از سوی دستگاه صورت نمیگیرد. مثالهایی از این مدل شامل رایانههای بازی شطرنج، فیلترهای اسپم ایمیل و حتی پیشنهادهای فیلم در نتفلیکس یا پیشنهادهای موسیقی در اسپاتیفای است.
۲. هوش مصنوعی با حافظه محدود
این مدل از فناوری هوش مصنوعی همچنین از ورودیهای پیشبرنامهنویسی شده استفاده میکند، اما با گذشت زمان یاد میگیرد و از طریق مشاهده اقدامات و تحلیل دادهها نیز دانشی را ساخته میشود. یک مثال خوب از این مدل هوش مصنوعی، خودروهای خودران است که شرایط جاده، چراغهای راهنما، خودروهای دیگر و غیره را مشاهده میکنند تا تصمیماتی بگیرند.
یک مثال دیگر، چتباتهاست. شما با متن پیشبینی شده در گوشی هوشمند خود آشنا هستید، که کلمات بعدی را بر اساس کلماتی که قبلاً وارد کردهاید حدس میزند. چتباتها مانند متن پیشبینی شده با افزایش قدرت عملکرد، پاسخهایی را به سوالات با زبانی غالباً بسیار طبیعی ایجاد میکنند. هوش مصنوعی برای بازاریابی و تحقیقات به شدت رایج شده است، بنابراین درباره این موضوع بیشتر خواهیم گفت!
۳. هوش مصنوعی نظریه ذهنی
اگرچه هنوز اینجا نیست، اما احتمالاً در آینده در نظر گرفته میشود که این فرم از هوش مصنوعی بسیار هوشمند و قادر به داشتن گفتگوهای معنیدار با انسانها باشد. به طور نظری، قادر خواهد بود تا احساسات را درک و به خاطر بسپارد و هنگام تعامل با انسانها رفتار خود را متناسب کند.
۴. هوش مصنوعی خودآگاه
این نوع از هوش مصنوعی را هالیوود دوست دارد که در فیلمها به نمایش درآورده است، اگرچه در حال حاضر، فقط یک مفهوم است. این نوع از هوش مصنوعی وقتی به وجود میآید که دستگاهها احساسات خود را توسعه داده و سطحی از زمانی که مشابه انسانها هستند، هوشمندی و آگاهی را به دست آورند.
پرسشنامه آنلاینهای هوش مصنوعی
زمانی که در مورد هوش مصنوعی حافظه محدود صحبت کردیم، چتباتها را ذکر کردیم. در حالی که بیشتر مردم چتباتها را به عنوان ربات یا "شخص" در پایین صفحه یا صفحه راهنمایی تصور میکنند که به سوالات معمولی به سبک انسانی پاسخ میدهد، امروزه چتباتها بهبودیافتهاند و این به دلیل نوآوریهایی مانند چتجیپیتی است.
"چتجیپیتی ابزار پردازش زبان طبیعی است که توسط فناوری هوش مصنوعی پیشرانه میشود و به شما امکان مکالماتی شبیه به انسان و بسیار بیشتر با چتبات را میدهد. مدل زبان میتواند به سوالات پاسخ دهد و به شما در وظایفی مانند نوشتن ایمیلها، مقالات و کد کمک کند."
پس چگونه کار میکند؟ کاربران سوالی را تایپ میکنند و چتجیپیتی بر اساس دانش بیپایانی که از اینترنت در دسترس دارد پاسخ میدهد؛ همچنین از طریق بازخورد کاربران یاد میگیرد که چقدر عملکرد خود را بهبود ببخشد. علاوه بر جمعآوری محتوا برخی از بازاریابان و پژوهشگران از چتباتها مانند چتجیپیتی برای توسعه سوالات پرسشنامه آنلاین هوش مصنوعی استفاده میکنند.
سوالات پرسشنامه آنلاین هوش مصنوعی
هرچند استفاده از چتجیپیتی یا دیگر چتباتها برای ایجاد سوالات پرسشنامه آنلاین میتواند قطعاً زمان را صرفهجویی کند، اما برخی معایب وجود دارد. بیایید نگاهی بیندازیم.
5 معایب سوالات پرسشنامه آنلاین هوش مصنوعی
چتباتهای هوش مصنوعی میتوانند بسیار مفید باشند، اما ممکن است در برخی مواقع مشکل ایجاد کنند. به عنوان مثال، در تنظیمات آموزشی. در یک پرسشنامه آنلاین اخیر، تعدادی از معلمان اعلام کردند که دانشآموزان از چتجیپیتی برای آزمونها کپی میکنند و تکالیف خود را انجام میدهند. اما برای اهداف این وبلاگ، ما روی هوش مصنوعی برای پرسشنامه آنلاینها تمرکز خواهیم کرد، جایی که نیز معایبی وجود دارد. از طریق استفاده از یک چتبات برای ایجاد سوالات پرسشنامه آنلاین هوش مصنوعی، بازاریابان و پژوهشگران باید از پنج معایب زیر سوال کنند:
1. استفاده از تلفظ اشتباه
اگرچه یک چتبات هوش مصنوعی ممکن است بتواند برای شما سوالات پرسشنامه آنلاین را آماده کند، اما احتمالاً سوالات تصادفی با شخصیت برند (به عنوان مثال، اگر به عنوان یک خردهفروش "جذاب" شناخته میشوید، با پیامهایی عجیب و جذاب، سوالات تولید شده توسط هوش مصنوعی ممکن است بسیار پایه و یا جدی بنظر برسند). این نوع انزوا میتواند برای بسیاری از شرکتکنندگان در پرسشنامه آنلاین انزوا ایجاد کند.
2. کمبود احساس
بعضی از پرسشنامه آنلاینها نیازمند درک انسانی هستند. به عنوان مثال، اگر یک پرسشنامه آنلاین درباره موضوعی حساس انجام میدهید و کلمات را به درستی انتخاب نکنید یا در سوالات خود همدلی را نشان ندهید، ممکن است افراد را ناراحت یا توهین کنید. به هر حال، این امر باعث انصراف از پرسشنامه آنلاین و کاهش نرخ پاسخها میشود.
3. کمبود منطق پرسشنامه آنلاین
جریانات منطقی پرسشنامه آنلاین اجازه میدهند تا "پرسشنامه آنلاینهای هوشمند" را ایجاد کنید که به هوش پاسخهای شرکتکنندگان واکنش میدهند. با جریانات منطق، هر پاسخی که شرکتکننده میدهد میتواند عواقب مختلفی را رقم بزند؛ به عنوان مثال، اگر به یک سوال "خیر" پاسخ دهند، به مجموعهای دیگر از سوالات منتقل خواهند شد تا شخصی که "بله" پاسخ داده است.
استفاده از سوالات پرسشنامه آنلاین هوش مصنوعی به سادگی به عنوان آنچه که ماشین تولید میکند و قرار دادن آنها در پرسشنامه آنلاین خود به معنای وجود هیچ منطق پرسشنامه آنلاین نیست. این میتواند منجر به این شود که شرکتکنندگان سوالاتی را پرسیده شوند که به آنها اعمال نمیشود یا با اظهارات قبلیشان در تضاد است.
4. تعصب در پرسشنامه آنلاین
هر چند تعصب پرسشنامه آنلاین به راحتی میتواند در سوالات نوشته شده توسط انسانها معرفی شود، اما ممکن است در سوالات پرسشنامه آنلاین هوش مصنوعی نیز معرفی شود (به علاوه، هوش مصنوعی از ما یاد میگیرد). بنابراین، اگر از سوالات پرسشنامه آنلاین هوش مصنوعی استفاده میکنید، مهم است که سوالاتی که شامل انواعی از تعصب پرسشنامه آنلاین میشوند را از بین ببرید، مانند سوالات هدایتگر یا بارگذاری شده، سوالات مطلق یا نامعلوم، یا چندگزینهای.
5. کمبود حس انسانی
چتباتها، به عنوان یک شکل از هوش مصنوعی با حافظه محدود، احساسات را درک نمیکنند (البته میتوانند برنامه ریزی شوند تا درک کنند که طبق انتخاب کلمات، شخصی عصبانی است، اما ممکن است به درستی پاسخ ندهند). با وجود اینکه یک چتبات ممکن است قادر به پیشنویس یک سری اولیه از سوالات باشد، اغلب قادر به ایجاد سوالات پیگیری بر اساس پاسخها نخواهد بود. بنابراین، اگر شما یک پرسشنامه آنلاین تجربه مشتری تولید شده توسط هوش مصنوعی ارسال کنید و شرکتکننده بسیار منفی باشد، هنوز هم باید به مسائل آنها در یک پرسشنامه آنلاین پیگیری که لمس انسانی که هوش مصنوعی ندارد، رسیدگی کنید.
نتیجه گیری
آیا باید یک پرسشنامه آنلاین با استفاده از سوالات تولید شده توسط هوش مصنوعی انجام داد؟ بهتر است به عهده فرد یا شرکت ایجاد کننده پرسشنامه آنلاین باشد. بدیهی است، استفاده از سوالات پرسشنامه آنلاین هوش مصنوعی میتواند زمان، پول و حتی سوالاتی که پژوهشگر یا بازاریاب به آنها فکر نکرده بود، صرفه جویی کند. با این حال، سوالات تولید شده توسط هوش مصنوعی میتواند همچنین مشکلساز باشد، کمبود لمس انسانی، احساسات و منطق پرسشنامه آنلاین، در حالی که احتمالاً از صدای یا تن تلفظ اشتباه استفاده میکند و تعصب پرسشنامه آنلاین را معرفی میکند.
در یوچک زمانی که از هوش مصنوعی برای تحقیقات یا پرسشنامه آنلاینهای بازاریابی استفاده میکنید، بهتر است از آن برای تولید ایدهها نیز استفاده کنید. سپس، سوالات خود را ایجاد کنید. هوش مصنوعی بهترین استفاده را برای بهبود تلاشهای شما دارد، نه از بین بردن تمام تلاشها. زمانی که یک پرسشنامه آنلاین هوش مصنوعی ایجاد میکنید یا سوالات خود را تولید میکنید، میتوانید از یوچک برای ساخت آنها استفاده کنید. سازنده پرسشنامه آنلاین آنلاین ما پرسشنامه آنلاینهای زیبا و امن را ایجاد میکند، و به شما امکان اضافه کردن انواع مختلفی از سوالات را میدهد، حتی شامل تصاویر پرسشنامه آنلاین.
هوش مصنوعی یا AI، یک عبارت کلی برای فناوری است که میتواند وظایف ساده تا پیچیدهای را انجام دهد که قبلاً نیاز به مشارکت انسان داشت. هوش مصنوعی پیشرفتهتر میتواند رفتار انسان را شبیهسازی کند. چتبات یک شکل از هوش مصنوعی است که با استفاده از دادههای برنامهریزی شده و یادگیری ماشین، گفتگوی انسان را شبیهسازی میکند. معمولاً توسط شرکتها به جای انسان زنده استفاده میشود. در برخی موارد، چتبات پاسخهای اولیه را به سوالات اساسی میدهد و سپس کاربران را به یک انسان زنده منتقل میکند در صورتی که سوالات پیچیدهتر شود. یک پرسشنامه آنلاین هوش مصنوعی با استفاده از چتباتها برای توسعه سوالات پرسشنامه آنلاین ایجاد میشود. اگرچه این کار میتواند زمان، پول و ایدهها را صرفهجویی کند، اما ممکن است منجر به پرسشنامه آنلاینهایی شود که کمبود لمس انسانی، احساسات یا منطق، یا معرفی انحیاز یا صدا و تن تلفظ اشتباه دارند.
سوالات متداول
هوش مصنوعی چیست؟
چتبات چیست؟
پرسشنامه آنلاین هوش مصنوعی چیست؟