همانطور که مواد اولیه عالی پایهای برای تهیه یک وعده غذایی شگفتانگیز هستند، یک پرسشنامه آنلاین عالی نیز نیاز به سوالات مناسب دارد. و مگر اینکه دستورالعمل را بهخوبی بدانید، انتخاب سوالات مؤثر برای پرسشنامه آنلاین میتواند دشوار باشد. یکی از انتخابهای رایجی که میتوانید انجام دهید، سوالات کیفی در پرسشنامه آنلاین است.
این سوالات به شما امکان میدهند با تحقیق کیفی به بینشهای عمیقتری دست یابید، اما با چالشهایی نیز همراه هستند. در این مقاله، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه سوالات کیفی عالی بنویسید، چه چیزی آنها را به انتخابهای خوب (یا بد) برای پرسشنامه آنلاینهای کیفی تبدیل میکند، و چند مثال برای الهام گرفتن شما ارائه خواهیم داد.
تفاوت سوالات کیفی و کمی
قبل از اینکه به جلو برویم، باید تفاوت بین سوالات کیفی و کمی در پرسشنامه آنلاین را مشخص کنیم. سوالات کیفی به شما کمک میکنند تا دادههای کیفی را جمعآوری کنید. این سوالات به شما کمک میکنند تا از طریق تحقیق کیفی درباره گروههای هدف، به چرایی، چه و چگونه موضوع خاصی پی ببرید. مثالی از سوال کیفی میتواند این باشد: "لطفاً تجربه اخیر خود با پشتیبانی مشتری ما را توصیف کنید."
از سوالات تحقیق کیفی استفاده کنید زمانی که نیاز دارید مشتریان تجربه خود را با کلمات خودشان توضیح دهند و به شما بینشهای عمیقتری بدهند.
سوالات کمی به شما کمک میکنند تا دادههای کمی و عددی را جمعآوری کنید. این سوالات به شما کمک میکنند تا ارزش عددی برای بازخورد مشتریان خود تعیین کنید. مثالی از سوال کمی میتواند این باشد: "در مقیاس 1 تا 10، لطفاً رضایت خود از تجربه اخیر با پشتیبانی مشتری ما را ارزیابی کنید؟"
از سوالات تحقیق کمی استفاده کنید زمانی که نیاز به دادههایی دارید که به راحتی قابل تحلیل و کمیتپذیر باشند تا بتوانید تصمیمات مهمی بر اساس دادهها بگیرید.
هر دو نوع سوال دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و بسته به نیازهای شما، میخواهید از یکی یا دیگری یا ترکیبی از هر دو روش تحقیق برای هدف خود استفاده کنید.
چگونه سوالات کیفی خوب برای پرسشنامه آنلاین بنویسیم
سوالات کیفی در پرسشنامه آنلاین میتوانند دادههای قابل توجهی را کشف کنند. اما برای به دست آوردن بهترین بازخورد از گروههای هدف خود، باید بسیار مراقب نحوه نوشتن آنها باشید. در اینجا چند نکته سریع برای شروع وجود دارد.
سوالات تحقیق کیفی را مشخص کنید
اولین قاعده بسیار ساده است. یک سوال کیفی به مخاطبان شما فضایی میدهد تا هر چیزی را که میخواهند بنویسند. و واقعیت این است که اگر آنها را به سمت درست هدایت نکنید، واقعاً هر چیزی را خواهند نوشت.
اگر سوالات پرسشنامه آنلاین شما خیلی کلی باشند، به پاسخهای کلی منجر خواهند شد و بازخوردی که به دست میآورید احتمالاً مفید نخواهد بود. به عنوان مثال، پرسیدن "نظر شما درباره داشبورد ما چیست؟" طیف وسیعی از پاسخها را به همراه خواهد داشت. به جای آن، چیزی شبیه به "نظر شما درباره سبکهای مختلف بصری در داشبورد گزارشدهی ما چیست؟" بپرسید. هرچه سوالات پرسشنامه آنلاین خاصتر باشند، بازخورد بهتری خواهید گرفت.
هدفی واضح داشته باشید
چرا یک سوال خاص را میپرسید؟ در مورد پرسشنامه آنلاینهای کمی، همیشه به یک دلیل خاص نیاز ندارید، مثلاً بررسی امتیاز NPS خود. با این حال، سوالات کیفی نیاز به پاسخهای طولانیتری دارند و شما باید مخاطبان هدف خود را به ارائه آن پاسخ ترغیب کنید. بهترین راه برای انجام این کار؟ فقط بگذارید آنها بدانند چرا این سوال را میپرسید. برای مثال، میتوانید بگویید که درباره فرآیند پرداخت سوال میکنید تا خرید را سریعتر و انتخاب روش پرداخت مورد نظر را آسانتر کنید. هرچه منفعت برای مشتری قویتر باشد، دلیل بیشتری برای بیان هدف پرسشنامه آنلاین وجود دارد.
تمرکز بر کیفیت، نه تعداد
با سوالات کیفی، تعداد پاسخها همانند سوالات کمی نخواهد بود. بهطور ساده، نوشتن یک پاسخ بیشتر از انتخاب یک عدد در یک مقیاس زمان میبرد. ممکن است وسوسه شوید تا سوالات پرسشنامه آنلاین خود را سادهتر کنید تا پاسخهای بیشتری از شرکتکنندگان دریافت کنید. اما سعی کنید در برابر این وسوسه مقاومت کنید.
هدف شما به دست آوردن بازخورد عالی است، بنابراین از پرسیدن سوالاتی که واقعاً به آنها علاقه دارید دریغ نکنید. پنج پاسخ خوب بسیار بهتر از 50 پاسخ سطحی هستند که نمیتوانید از آنها استفاده کنید.
اضافه کردن سوالات فرعی در صورت لزوم
گاهی نمیتوانید تمام اطلاعات مورد نیاز خود را از یک پاسخ دریافت کنید. اگر میخواهید اطمینان حاصل کنید که تمام بازخورد مورد نیاز را دریافت میکنید، پرسیدن یک سوال فرعی منطقی است.
برای مثال، میتوانید از مشتریان درباره نظراتشان درباره ویژگی جدیدی که راهاندازی کردهاید بپرسید. یک سوال فرعی میتواند این باشد که چه چیزی باعث میشود از آن ویژگی بیشتر استفاده کنند. مشتریان شما آمادهاند تا برای کمک به شما بازخورد ارائه دهند، اما گاهی اوقات نیاز دارید تا آنها را به جهت درست هدایت کنید.
مزایا و معایب استفاده از سوالات کیفی در پرسشنامه آنلاینها
سوالات کیفی در پرسشنامه آنلاینها میتوانند نتایج شگفتانگیزی به همراه داشته باشند. با این حال، این سوالات دارای جنبههای خوب و بدی هستند و باید از هر دو آگاه باشید تا پرسشنامه آنلاین بعدی خود را به درستی طراحی کنید.
1. کمک به بهدست آوردن دادههای عمیقتر
یک سوال کمی به شما میگوید که تا چه حد احتمال دارد کسی شما را در یک مقیاس مشخص توصیه کند. در حالی که یک عدد اطلاعات خوبی است، چند جمله که چرا و چگونه شما را توصیه میکنند، زمینه بیشتری فراهم میکند. اگر میخواهید دادههای عمیقتری بهدست آورید که مشتریان احساسات خود را درباره شما با جزئیات توضیح دهند، نیاز به سوالات تحقیق کیفی دارید.
2. انعطافپذیری بیشتر
سوالات کمی معمولاً قالب استانداردی دارند. انواع پرسشنامه آنلاینهایی مانند CSAT، NPS و CES دارای فرمتهای سوالی هستند که چندان تغییر نمیکنند. از سوی دیگر، با سوالات تحقیق کیفی، محدودیتی وجود ندارد. شما میتوانید آنها را به هر نحوی که میخواهید بیان کنید و از عبارات خاصی برای محدود کردن نوع بازخوردی که میخواهید دریافت کنید، استفاده کنید.
3. تشویق به بحث
پس از تکمیل یک پرسشنامه آنلاین NPS، اتفاق زیادی نمیافتد. شما نتایج را دریافت میکنید، آنها را تحلیل میکنید و گفتگو تمام میشود. سوالات تحقیق کیفی مشتریان شما را تشویق میکنند که نظر خود را بیان کنند و احساسات خود را به اشتراک بگذارند.
معایب استفاده از سوالات کیفی در پرسشنامه آنلاینها
برخی از معایب را باید در نظر داشته باشید.
1. اندازه نمونه
دادههای کیفی وقتی به بینشهایی که بهدست میآورید میرسند، فوقالعاده هستند. اما از سوی دیگر، تحلیل دقیق نیاز دارد و باید تمام پاسخهای پرسشنامه آنلاین را بهصورت دستی بررسی کنید تا اطلاعات ارزشمند را در بازخورد خود پیدا کنید. در نتیجه، اندازه نمونه معمولاً کوچکتر از پرسشنامه آنلاینهای کمی است و شما باید از گروههای هدف با تعداد محدودی از پاسخدهندگان استفاده کنید.
جهت محاسبه اندازه نمونه میتوانید از این ماشین حساب استفاده کنید : ماشین حساب حجم نمونه
2. سوگیری نمونه
با اندازه نمونه کوچکتر معمولاً سوگیری نمونه نیز همراه است. این بدان معناست که شما تمایل دارید مشتریانی را انتخاب کنید که از جهاتی مشابه هستند، از جمله ویژگیهای جمعیتی، موارد استفاده و موقعیت مکانی و دادههای شما ممکن است جهتگیری شود.
3. کمبود حریم خصوصی
داشتن دادههای زیاد همیشه برای کسبوکارها عالی است، اما ممکن است برخی نگرانیها از سمت مشتریان وجود داشته باشد. اگر آنها پاسخهای دقیقی بدهند، میتوانید بهطور دقیق هویت مشتریای که پاسخ را داده است را شناسایی کنید. میتوانید بخشی از مشکل را با ناشناسسازی پرسشنامه آنلاین حل کنید، اما به یاد داشته باشید که برخی مشتریان همچنان نگران مسائل حریم خصوصی خواهند بود.
4. سختی در تحلیل آماری
تصور کنید 500 پاسخدهنده پرسشنامه آنلاین NPS شما را پر کردهاند. شما میتوانید امتیاز NPS خود را در عرض چند ثانیه با استفاده از نرمافزار پرسشنامه آنلاین مانند یوچک دریافت کنید. از سوی دیگر، بهدست آوردن نتایج تحقیق کیفی از یک گروه هدف با 500 نفر ممکن است هفتهها طول بکشد. آماده باشید تا زمانی را برای بررسی دستی پاسخهای پرسشنامه آنلاینهای کیفی خود کنار بگذارید.
نمونه سوالات کیفی
در اینجا چند نمونه سوال کیفی عالی برای الهام گرفتن آورده شده است. میتوانید این سوالات را بسته به صنعت و حوزه کاری خود تطبیق دهید.
سوالات اکتشافی
رایجترین سوالات تحقیق کیفی، سوالات اکتشافی هستند که هدفشان کاوش است. شما از شرکتکنندگان پرسشنامه آنلاین درباره یک موضوع خاص میپرسید تا بیشتر با افکار، تجربیات و نگرشهای آنها آشنا شوید.
مثالها:
- آخرین تعامل خود با محصول ما را توصیف کنید.
- آیا محصول ما انتظارات کلی شما را برآورده میکند؟
- با ارزشترین ویژگی محصول ما چیست؟
- چرا محصول ما را نسبت به رقبا انتخاب کردید؟
- کدام جنبه از محصول ما را هرگز استفاده نمیکنید؟
- بزرگترین اعتراض شما به فرآیند پرداخت ما چیست و چرا؟
سوالات پیشبینیکننده
سوالات پیشبینیکننده پرسشنامه آنلاین شرکتکنندگان را در یک موقعیت خاص قرار میدهند. بر اساس رویدادهای گذشته، از آنها میپرسید که در یک موقعیت فرضی چه اتفاقی میافتد. اگر سوالات را به درستی بیان کنید، میتوانید بازخورد زیادی درباره نقاط درد مشتریان و محصول خود بهدست آورید.
مثالها:
- اگر میتوانستید یک ویژگی دیگر به محصول ما اضافه کنید، آن ویژگی چه بود و چرا؟
- اگر یک روز مسئول پشتیبانی مشتریان ما بودید، چه چیزی را تغییر میدادید و چرا؟
- آیا احتمال بیشتری دارد که محصول ما را بخرید اگر توسط یک شرکت بزرگ مثل مایکروسافت تایید شود؟
برای دریافت بینشهای عمیقتر با سوالات کیفی در نظرسنجیهای خود آماده شوید
همه افراد به طور طبیعی نویسندهای عالی یا متخصص در تحقیقات کیفی نیستند. اما امروزه نیازی نیست که یکی از این دو باشید تا بتوانید سوالات کیفی عالی بنویسید و نظرسنجیهای کیفی فوقالعادهای داشته باشید.
نرمافزارهای نظرسنجی بسیار پیشرفت کردهاند و امروزه فقط یک پلتفرم برای ایجاد و توزیع نظرسنجیهای آنلاین نیست. یوچک بیش از 300 قالب نظرسنجی آماده دارد که شامل سوالات کمی و کیفی هستند.