11 سوال برتر پرسشنامه آنلاین جمعیت‌شناختی (Demographic)

برای اینکه در فروش محصول یا خدمات خود به‌طور استثنایی عمل کنید، باید دقیقاً بدانید که مخاطب هدف شما کیست. کسب‌وکارهای بد فرضیات می‌سازند و کسب‌وکارهای خوب به داده‌ها تکیه می‌کنند. گاهی اوقات، بهترین راه برای شناسایی خریداران شما این است که مستقیماً از آنها بپرسید. سریع‌ترین و کارآمدترین روش برای این کار، اجرای یک پرسشنامه آنلاین جمعیت‌شناختی و پرسیدن سوالات درست برای به دست آوردن داده‌های ارزشمند جمعیت‌شناختی است.

امروز ما همه چیزهایی که باید درباره پرسشنامه آنلاین‌های جمعیت‌شناختی بدانید را به شما نشان خواهیم داد: آنها چیستند و چگونه آنها را طراحی و استفاده کنید.

پرسشنامه آنلاین جمعیت‌شناختی چیست؟

پرسشنامه آنلاین جمعیت‌شناختی نوعی پرسشنامه آنلاین است که به شما کمک می‌کند ویژگی‌های اساسی مخاطب هدف خود را بشناسید. این ویژگی‌ها شامل سن، جنسیت، شغل، درآمد سالانه خانوار، وضعیت شغلی، وضعیت تأهل و بسیاری دیگر است. پرسشنامه آنلاین‌های جمعیت‌شناختی به شما کمک می‌کنند تا بیشتر درباره مخاطب هدف خود بیاموزید تا بتوانید استراتژی‌های بازاریابی و فروش خود را تنظیم کنید و محصول یا خدمات خود را بهتر موقعیت‌دهی کنید.

چرا سوالات جمعیت‌شناختی مهم هستند؟

سوالات جمعیت‌شناختی یکی از ابتدایی‌ترین نوع سوالاتی هستند که می‌توانید بپرسید. آنها می‌توانند اطلاعات زیادی درباره مخاطب هدف (یا مخاطبان احتمالی) شما آشکار کنند. در اینجا دلایلی برای در نظر گرفتن این سوالات در پرسشنامه آنلاین بعدی شما آمده است تا بیشترین بهره را از تحقیقات جمعیت‌شناختی خود ببرید.

شناسایی گروه هدف فعلی شما

ممکن است فکر کنید که محصول خود را به نسل هزاره‌ای‌ها (میلنیال‌ها) با درآمد دو برابر و بدون فرزند می‌فروشید. اما در واقعیت، ممکن است یک مخاطب کاملاً متفاوت از نسل Z مجرد باشد که محصولات شما را می‌خرد.

شناسایی الگوها

اجرای پرسشنامه آنلاین‌های جمعیت‌شناختی به شما امکان می‌دهد تا روندهای رفتاری مشتریان را مشاهده کنید. برای مثال، ممکن است متوجه شوید که بیشترین تعداد منتقدان در یک گروه سنی خاص هستند، یا یک جنسیت امتیازات بهتری به محصول شما می‌دهد.

اتکا به داده‌ها به جای فرضیات

اگر محصولات متنوعی می‌فروشید (مثلاً در یک فروشگاه آنلاین)، می‌توانید از داده‌های جمعیت‌شناختی برای شناسایی مشتریان خود استفاده کنید. اگر تفاوتی بین فرضیات شما و واقعیت‌های جمعیت‌شناختی وجود دارد، می‌توانید پیشنهادات خود را برای افرادی که از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند تنظیم کنید.

ایجاد و به‌روزرسانی پروفایل مشتری ایده‌آل (ICP)

یک پروفایل مشتری ایده‌آل (ICP) ستون فقرات هر کمپین بازاریابی و فروش بزرگی است. بدون آن، شما در تاریکی شلیک می‌کنید و به همه می‌فروشید، که بدترین مخاطب ممکن است. داده‌های جمعیت‌شناختی مانند وضعیت تأهل یا وضعیت شغلی می‌تواند به شما کمک کند تا ICP خود را با داده‌های کمی و کیفی ایجاد و به‌روزرسانی کنید.

کمک به بخش‌بندی مشتریان

بخش‌بندی ممکن است کار سختی به نظر برسد اما با داشتن یک مخاطب کاملاً بخش‌بندی شده، شما شاخص‌های بهتری در بازاریابی و فروش خواهید داشت. وقتی داده‌های جمعیت‌شناختی را جمع‌آوری کردید، می‌توانید مخاطب هدف خود را برای ایجاد پیشنهادات شخصی‌تر که بیشتر مورد توجه قرار گرفته و بهتر تبدیل می‌شوند، بخش‌بندی کنید.

نکات خوب برای پرسیدن سوالات پرسشنامه آنلاین جمعیت‌شناختی

همیشه گزینه "ترجیح می‌دهم پاسخ ندهم" را شامل گزینه های قراردهید

برخی از پاسخ‌دهندگان ممکن است نخواهند اطلاعات حساس خود را به اشتراک بگذارند، بنابراین آنها را مجبور نکنید.

سوال خود را به شیوه‌ای بی‌طرفانه مطرح کنید

سوالات جهت‌دار یا سوگیرانه می‌توانند پرسشنامه آنلاین جمعیت‌شناختی شما را خراب کنند. برای جلوگیری از این مشکل، سوال را به گونه‌ای مطرح کنید که بی‌طرفانه باشد.

توضیح دهید که چرا به داده‌های جمعیتی نیاز دارید (در صورت لزوم)

در ادامه‌ی نکته شماره 1، مشتریان شما ممکن است تمایل بیشتری به ارائه اطلاعات جمعیتی داشته باشند اگر دلیل قانع‌کننده‌ای به آنها بدهید.

برای مثال، درخواست از مشترکان برای ارائه داده‌های جمعیتی به منظور ارسال ایمیل‌های مرتبط‌تر، می‌تواند دلیل کافی برای دریافت نرخ پاسخ‌دهی بهتر باشد.

خستگی ناشی از پرسشنامه با پرسش‌های زیاد خودداری کنید

پرسیدن سوالات زیاد، ارسال پرسش‌نامه‌های آنلاین به طور مکرر، و داشتن سوالات باز بیش از حد می‌تواند باعث خستگی در پرسش‌نامه‌ها شود. مطمئن شوید که پرسش‌نامه‌های خود را با فاصله مناسب ارسال می‌کنید و در هر بار تعداد کمی سوال می‌پرسید—حتی همین تعداد کم هم ممکن است زیاد باشد اگر هدف شما یادگیری اصول اولیه است.

داده‌ها را به صورت ناشناس جمع‌آوری کنید تا موفق‌تر باشید

یکی از راه‌های رفع نگرانی‌های مشتریان شما درباره داده‌هایی که از سوالات جمعیتی جمع‌آوری می‌کنید این است که پرسش‌نامه‌های خود را ناشناس کنید. شما همچنان می‌توانید تمامی داده‌های مورد نیاز را دریافت کنید، اما نمی‌توانید پاسخ‌های خاص را به مشتریان خاصی نسبت دهید. نرم‌افزارهای پرسشنامه مانند یوچک این امکان را فراهم می‌کنند که تنها با یک کلیک، پرسش‌نامه‌های ناشناس را فعال کنید.

مطمئن شوید که هم‌پوشانی وجود ندارد

پرسشنامه‌های شما باید ساده باشند و پاسخ‌دهندگان را مجبور به حدس زدن نکنند. اگر چندین گزینه برای مثال در مورد درآمد دارید، آنها را به محدوده‌های مشخصی تقسیم کنید، مانند 35 تا 39 میلیون تومان یا 40 تا 45 میلیون تومان. اگر در اولین گزینه 35 تا 40 میلیون تومان و در گزینه دوم 40 تا 45 میلیون تومان را قرار دهید، هم‌پوشانی ایجاد خواهد شد. در نتیجه، اطلاعات جمعیتی که به دست می‌آورید نادرست خواهد بود. این موضوع برای سایر انواع سوالات جمعیتی، مانند سن، نیز صدق می‌کند.

از سوالات توهین‌آمیز و مبهم دوری کنید

پرسیدن درباره جنسیت بیولوژیکی ممکن است برای مشتریان شما خوشایند نباشد. هنگام پرسیدن سوالات جمعیتی، فارغ از اینکه به چه کسی می‌فروشید، از عقل سلیم استفاده کنید. اگر چیزی به نظر می‌رسد که می‌تواند توهین‌آمیز باشد، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرده و از آن صرف‌نظر کنید.

سوالات جمعیتی را در انتهای پرسشنامه اضافه کنید

پرسیدن ده‌ها سوال جمعیتی ممکن است استراتژی موفقی نباشد. با این حال، چیزی که حتی بدتر است، این است که این سوالات را در ابتدای پرسش‌نامه بپرسید، زیرا ممکن است مشتریان شما با مقدار زیادی اطلاعات که قبل از شروع واقعی پرسش‌نامه مورد نیاز است، دلسرد شوند.

اگرچه این یک قانون کلی نیست که این سوالات را در انتها قرار دهید، انجام این کار ممکن است نرخ تکمیل پرسش‌نامه را افزایش دهد. کاربرانی که قبلاً زمانی را صرف پر کردن پرسش‌نامه کرده‌اند، ممکن است با وجود یک دور اضافی سوالات در انتها، تمایل بیشتری به تکمیل آن داشته باشند.

نمونه‌هایی از سوالات جمعیتی

اکنون که می‌دانید چرا سوالات جمعیتی مفید هستند، اجازه دهید چند نمونه عملی را به اشتراک بگذاریم که می‌توانید امروز در پرسشنامه‌های خود استفاده کنید.

سوالات مربوط به سن

فقط مطمئن شوید که از مشاوره ما که قبلاً گفته شد پیروی کرده و از هم‌پوشانی‌ها جلوگیری کنید. ارائه محدوده‌های سنی راه‌حل مناسب است مگر اینکه واقعاً به سن دقیق برای دلیلی نیاز داشته باشید.

چند سال دارید؟ به کدام گروه سنی تعلق دارید؟

  • 20-25
  • 26-30
  • 31-35
  • 36-40

از همه انواع سوالات جمعیتی، سوالات مربوط به سن بیشترین اهمیت را دارند. آنها به شما این امکان را می‌دهند که ارزیابی کنید آیا به مخاطب مورد نظر خود دست یافته‌اید یا خیر.

از آنجایی که به پاسخ‌دهندگان محدوده‌های سنی ارائه می‌دهید بدون اینکه نیاز به تعیین سن دقیق داشته باشند ممکن است نرخ تکمیل بالایی در اینجا مشاهده کنید. این به شما امکان می‌دهد تا برای مقایسه شباهت‌ها، تفاوت‌ها و سایر عوامل بین گروه‌های مختلف استفاده کنید.

سوالات مربوط به جنسیت

به جای پرسیدن اینکه پاسخ‌دهندگان چه جنسیتی دارند، از آنها بپرسید به چه جنسیتی خود را شناسایی می‌کنند، و همیشه گزینه‌هایی برای «سایر» و «ترجیح می‌دهم پاسخ ندهم» قرار دهید.

شاید شما لباس‌های ورزشی می‌فروشید و می‌خواهید بدانید که آیا خریداران شما عمدتاً مرد هستند یا خیر. این نوع سوالات برای دستیابی به بینش بهتر درباره چی بفروشید و چگونه به درستی آن را بازاریابی کنید مفید است:

جنسیت شما چیست؟

  • مرد
  • زن
  • سایر
  • ترجیح می‌دهم پاسخ ندهم

سوالات مربوط به قومیت

قومیت‌های مختلف فرهنگ و آداب و رسوم متفاوتی دارند و نحوه برخورد شما با آنها در بازاریابی می‌تواند کمپین شما را موفق یا ناکام کند. این سوال را بر اساس کشور و ایالت مخاطبان خود تنظیم کنید تا جزئیات فرهنگی مهمی را برای کمپین‌های خود به دست آورید.

فقط زمانی سوالات مربوط به قومیت را بپرسید که به آن‌ها برای هدف خاصی نیاز دارید، مانند انجام تحقیقات عمیق بازار. این یک سوال حساس است، بنابراین با احتیاط آن را مطرح کنید و بدون دلیل موجه آن را نپرسید.

قومیت شما چیست؟

  • ایرانی
  • افغانستانی
  • عربی
  • ترکی
  • ترکمن
  • چند قومیتی/سایر
  • ترجیح می‌دهم پاسخ ندهم

سؤالات مربوط به سطح تحصیلات 

دانستن سطح تحصیلات شرکت‌کنندگان در پرسشنامه آنلاین شما می‌تواند تفاوت زیادی بین یک کمپین بازاریابی موفق و یک شکست ایجاد کند. نحوه برخورد شما با این بخش‌های مشتریان در پیام‌رسانی به‌طور گسترده‌ای متفاوت خواهد بود، برای مثال، فردی که تحصیلات دانشگاهی دارد با فردی که به مدرسه فنی و حرفه‌ای رفته است. در اینجا مهم است که گزینه «ترجیح می‌دهم اعلام نکنم» را در نظر بگیرید و همچنین گزینه‌هایی برای مدارس فنی و دوره‌های کارآموزی فراهم کنید.

سطح تحصیلات شما چیست؟

 مقداری تحصیلات دبیرستانی

  •  دبیرستان
  •  مدرسه فنی
  •  کارآموزی
  •  مدرک کارشناسی
  •  مدرک کارشناسی ارشد
  •  مدرک دکترا
  •  ترجیح می‌دهم پاسخ ندهم

سؤالات مربوط به وضعیت شغلی 

این می‌تواند یک عامل مهم برای هر کسب‌وکاری باشد زیرا اینکه کسی شاغل باشد یا نه می‌تواند بر قدرت خرید او تأثیر بگذارد. با این حال، به یاد داشته باشید که گزینه‌ای برای عدم اشتراک‌گذاری وضعیت شغلی خود برای پاسخ‌دهندگان فراهم کنید.

وضعیت شغلی شما چیست؟

  •  شاغل تمام‌وقت
  •  شاغل نیمه‌وقت
  •  بیکار
  •  بازنشسته
  •  ترجیح می‌دهم پاسخ ندهم

سؤالات جمعیتی مربوط به مکان جغرافیایی 

این سوال به سادگی پرسیدن از شرکت‌کنندگان در مورد مکان جغرافیایی آنهاست. این سوال بستگی به محل هدف مخاطبان شما دارد، بنابراین اگر به صورت جهانی تجارت می‌کنید، حتماً قاره‌ها را به جای ایالت‌ها فهرست کنید.

شما کجا ساکن هستید؟

  •  اروپا
  •  آمریکای شمالی
  •  آمریکای جنوبی
  •  استرالیا
  •  آفریقا
  •  آسیا
  •  سایر

سؤالات جمعیتی مربوط به وضعیت تأهل 

این سوال نیز از نوع سوالات ساده است که تنوع زیادی ندارد.

آیا متاهل هستید؟

  •  بله
  •  خیر

اگر وضعیت تأهل تنها نگرانی شماست، می‌توانید این سوال را به همان صورت بگذارید. در غیر این صورت، می‌توانید با گزینه‌هایی مانند مجرد، طلاق‌گرفته، و بیوه آن را گسترش دهید. فیسبوک برای بیش از یک دهه وضعیت رابطه «پیچیده است» را به عنوان یک وضعیت ارائه کرده است، بنابراین شما هم می‌توانید این گزینه را امتحان کنید.

سؤالات پرسشنامه آنلاین مربوط به درآمد 

بسیاری از پاسخ‌دهندگان ترجیح می‌دهند به این سوال پاسخ ندهند، به‌ویژه اگر پرسشنامه آنلاین جمعیتی شما ناشناس نباشد. معمولاً این سوال به درآمد خانوار مربوط می‌شود که شامل درآمد پاسخ‌دهندگان و هر فرد دیگر در خانوار است. این یک قطعه قوی از اطلاعات جمعیتی است که می‌تواند تلاش‌های فروش و کمپین‌های بازاریابی شما را هدایت کند، به ویژه هنگامی که با وضعیت شغلی ترکیب شود.

درآمد خانوار شما چقدر است؟

  •  کمتر از 50,000
  • 50 تا 70,000
  •  70 تا 100,000
  •  بیش از 100,000
  •  ترجیح می‌دهم پاسخ ندهم

سؤالات متفرقه پرسشنامه آنلاین جمعیتی 

انواع مختلفی از سوالات جمعیتی وجود دارد که به قالب استاندارد نمی‌گنجد، اما می‌تواند به شما کمک کند مخاطبان خود را بهتر درک کرده و طبقه‌بندی کنید تا تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد موقعیت‌گذاری و بازاریابی بگیرید.

می‌توانید از مشتریان فعلی و بالقوه خود در مورد زبانی که صحبت می‌کنند سؤال کنید تا هدف‌گذاری بهتری داشته باشید. همچنین ممکن است بخواهید از این اطلاعات برای معرفی محتوای جدید به زبان آنها یا استخدام یک نماینده پشتیبانی اختصاصی مسلط به آن زبان استفاده کنید.

شما به کدام زبان‌ها مسلط هستید؟ (می‌توانید بیش از یکی را انتخاب کنید)

  •  انگلیسی
  • ترکی
  •  چینی
  •  اسپانیایی
  •  فرانسوی
  •  آلمانی
  •  ژاپنی

 ...

  •  سایر (پر کردن جای خالی)

همچنین می‌توانید درباره گرایش سیاسی بپرسید اگر می‌خواهید به یک بخش خاص از مخاطبان بازاریابی کنید. این موضوع بسیار حساسی است، بنابراین حتماً گزینه «ترجیح می‌دهم پاسخ ندهم» را به عنوان یک گزینه درج کنید.

گرایش سیاسی شما چیست؟

  •  حزب دموکرات
  •  حزب جمهوری‌خواه
  •  سایر
  •  ترجیح می‌دهم پاسخ ندهم

یا اگر می‌خواهید به موضوعات حساس‌تر بپردازید، می‌توانید در مورد مذهب سوال کنید. دلایل کمی برای پرسیدن این سوال برای اهداف بازاریابی وجود دارد، اما ممکن است اگر در حال انجام تحقیقات بازار هستید مفید باشد.

مذهب شما چیست؟

  •  اسلام
  •  مسیحیت
  •  یهودیت
  •  هندوئیسم
  •  بودیسم
  •  سایر (پر کردن جای خالی)
  •  ترجیح می‌دهم پاسخ ندهم

همچنین می‌توانید درباره بستگان پاسخ‌دهندگان سوال کنید. این اطلاعات جمعیتی می‌تواند به شما کمک کند بفهمید که آیا به افراد مجرد یا والدین با فرزندان بازاریابی می‌کنید. همچنین، دانستن تعداد فرزندان یک فرد می‌تواند جزئیات مهمی باشد.

چند نفر وابسته در خانواده شما زندگی می‌کنند؟

  •  0
  •  1
  •  2-4
  •  4+
  •  ترجیح می‌دهم پاسخ ندهم

چگونه می‌توان یک پرسشنامه آنلاین جمعیتی کامل با یوچک ایجاد کرد 

آیا می‌دانستید که ایجاد یک پرسشنامه آنلاین جمعیتی چیزی است که می‌توانید در پنج دقیقه انجام دهید؟ فقط یک حساب کاربری رایگان یوچک ایجاد کنید، یک قالب پرسشنامه آنلاین جمعیتی انتخاب کنید و آن را در هر جایی که می‌خواهید از مخاطبان هدف خود پاسخ جمع‌آوری کنید، به اشتراک بگذارید. از سوالات موجود در قالب استفاده کنید یا پرسشنامه آنلاین خود را از ابتدا شروع کنید.

استفاده از پرسشنامه آنلاین جمعیت شناختی در یوچک

چه بخواهید یک پرسشنامه آنلاین جمعیتی کامل ایجاد کنید یا سوالات جمعیتی را به نوع دیگری از پرسشنامه آنلاین‌ها اضافه کنید، یوچک دقیقاً همان چیزی را که نیاز دارید دارد. با حساب رایگان یوچک وارد دنیای تجزیه و تحلیل بازخورد مشتری شوید.


اشتراک در تلگرام
اشتراک در فیسبوک
اشتراک در توئیتر
اشتراک در واتس‌اپ
اشتراک در واتس‌اپ
اشتراک در SMS


توسط سامانه یوچک پرسشنامه آنلاین بسازید ، آن را به اشتراک بگذارید و از داده های بدست آمده گزارش گیری کنید.


1000 Characters left