سفر مشتریان خود را با تجربه مثبت آغاز کنید، از زمانی که وارد وب سایت شما میشوند تا زمانی که تبدیل به یک مشتری شوند. با دریافت نظرات مشتریان، کسب وکار خود را توسعه دهید.
چگونه میزان رضایت مشتریان خود را ارزیابی میکنید؟ چگونه انتظارات مشتریان خود را بررسی میکنید؟ آیا می دانید آنها از شما چه انتظاراتی دارند؟
برای اینکه بتوانید برنامه های استراتژیک سازمان را برای توسعه محصولات و خدمات خود ایجاد کنید، نیاز دارید تا از بازخورد مشتریان مطلع شوید.
سوالات نظرسنجی رضایتمندی مشتری:
اگر میخواهید میزان رضایتمندی مشتری خود را بررسی کنید، باید سوالهایی را مطرح کنید که متناسب با محصولات و خدمات سازمان شما باشد.
برخی از نمونه سوالاتی که در فرم های رضایتمندی مشتری پرسیده میشود شامل:
-
چگونگی استفاده از محصولات و خدمات
بررسی چگونگی استفاده از محصولات و خدمات توسط مصرف کننده نهایی به صاحبان کسب وکار اطلاعات با ارزشی ارائه میدهد، که میتوان به برخی از نمونه سوالات مطرحی جهت استفاده از محصولات و خدمات اشاره کرد:
- در ماه چند بار از محصولات و خدمات استفاده میکنید؟
- آیا استفاده از این محصولات نیازهای شما را برآورده میکند؟
- چه ویژگی باعث میشود تا از این محصولات استفاده کنید؟
- به نظر شما کدام ویژگی محصول قابل بهبود میباشد؟
-
بررسی پرسونای مشتریان
بررسی پرسونای مشتریان برای سازمان ها امری ضروری میباشد.با دسته بندی مشتریان براساس ویژگیهای کلیدی آنها به سازمانها کمک میکند تا مشتریان وفادار خود را بررسی کنند یا حتی اطلاعات افرادی که احتمال تبدیل شدن به مشتری را دارند، جمع آوری کنند و با استفاده از روش های مختلف آنها را ترغیب به استفاده از محصولات و خدمات کنند. این ویژگیها میتواند شامل موارد ذیل باشد:
- مشتریان شما در کدام رنج سنی قرار دارند؟
- مشتریان شما در کدام منطقه جغرافیایی قرار دارند؟
- بیشتر مشتریان شما بانوان هستند یا آقایان؟
- وضعیت شغلی مشتریان شما چگونه است؟
هنگام طراحی این سوالات در پرسشنامه بهتر است که آنها اجباری نباشند تا افراد بتوانند در صورت عدم تمایل این سوالات را نادیده بگیرند.
-
بررسی میزان رضایتمندی مشتریان
بررسی میزان رضایتمندی مشتریان به صاحبان کسب وکار کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف محصولات و خدمات را ارزیابی کنند. مواردی که میتواند در بررسی میزان رضایتمندی مشتریان تاثیر گذار باشد، شامل موارد ذیل می باشد:
- بررسی میزان رضایتمندی مشتریان با مقیاس 1 تا 10 (عدد 1 بسیارضعیف وعدد 10 بسیار قوی)
- استفاده از ایموجی ها برای نشان دادن میزان رضایت مشتری به عنوان مثال استفاده از ایموجی گریه برای نمایش عدم رضایت و استفاده از ایموجی لبخند برای نمایش رضایت مشتری.
-
تجربه مشتری
دریافت تجربه مشتری برای صاحبان کسب وکار این امکان را فراهم میآورد تا نقاط ضعف محصولات و خدمات خود را بررسی کنند و جهت بهبود آن تلاش کنند. مواردی که با بررسی آنها میتوان میزان تجربه مشتریان را ارزیابی کرد:
- آیا مشتریان تمایل به استفاده مجدد محصولات و خدمات را دارند؟
- از نظر مشتریان نقاط ضعف محصولات و خدمات کدام موارد میباشند؟
- آیا مشتریان محصولات وخدمات شما را به افراد دیگر پیشنهاد میکنند؟
برخی نمونه پرسشنامه های رضایتمندی مشتری که با یوچک می توان ساخت:
ü نمونه فرم رضایتمندی مشتری در بیمارستان
نمونه فرم رضایتمندی مشتری در رستوران
نمونه فرم رضایتمندی مشتری در فروشگاه
در مقاله های بعدی به بررسی انواع پرسشنامه های رضایتمندی مشتری به صورت موردی (case study) خواهیم پرداخت.
منبع:سامانه نظرسنجی آنلاین یوچک
توسط : یاسمن نجفی زاده