برای اینکه بهترین نرخ پاسخدهی به پرسشنامه آنلاین خود را داشته باشید، باید پرسشنامه آنلاین خود را در زمان مناسب، به مخاطب مناسب و مهمتر از همه، با سوالات کافی ارسال کنید. امروز، در مورد سوالات بستهی پرسشنامه آنلاین صحبت خواهیم کرد، چه زمانی باید و نباید از آنها استفاده کنید، و همچنین چند مثال عالی برای الهام گرفتن در جمعآوری دادههای کمی ارائه خواهیم داد.
سوال بستهی پرسشنامه آنلاین چیست؟
سوالات بستهی پرسشنامه آنلاین سوالاتی هستند که تعداد محدودی از گزینههای پاسخ را دارند. این سوالات از این نظر بسته هستند که پاسخدهندگان تنها چند گزینه برای انتخاب دارند.
این سوالات برعکس سوالات باز هستند که به شرکتکنندگان اجازه میدهند با هر چیزی که میخواهند پاسخ دهند، مانند پر کردن یک جای خالی.
انواع سوالات بستهی پرسشنامه آنلاین
مهم است که بدانید همه سوالات بستهی پرسشنامه آنلاین یکسان نیستند. چند نوع زیرمجموعه وجود دارد که باید برای جمعآوری دادهها به طور مؤثر به خاطر داشته باشید.
سوالات دیکوتومیک (دوگزینهای)
این سوالات فقط دو گزینه برای انتخاب دارند که معمولاً به صورت یک کلمهای هستند. نمونههای معمول از سوالات دوگزینهای شامل سوالات بله/خیر و صحیح/غلط میشود. با داشتن تنها دو گزینه برای انتخاب، پاسخ دادن برای شرکتکنندگان بسیار آسان است و تجزیه و تحلیل آماری نیز برای شما سادهتر خواهد بود.
سوالات دوگزینهای عالی هستند اگر بخواهید پاسخ سریع و تککلمهای داشته باشید. با این حال، در نظر داشته باشید که شما نیز نوع بازخورد مشتری که میتوانید دریافت کنید را محدود میکنید، بنابراین قبل از ایجاد محدودیتها بررسی کنید که آیا گزینههای بیشتری ممکن است یا خیر.
مثال:
- آیا در ۶ ماه گذشته از خدمات بیمهی خودرو استفاده کردهاید؟
- بله
- خیر
این میتواند به سوالات بیشتری در پرسشنامه آنلاینهای بعدی منجر شود.
سوالات چندگزینهای
اینها سوالات پرسشنامه آنلاین معمولی شما هستند. در سوالات چندگزینهای، شما به پاسخدهندگان چندین انتخاب میدهید، پس از انجام تحقیق کافی و تعیین اینکه اینها انتخابهای درستی برای قرار دادن در مقابل پاسخدهندگان هستند.
سوالات چندگزینهای عالی هستند اگر بخواهید دادههای کمی و بازخورد کیفی را به سرعت تحلیل و جمعآوری کنید. با این حال، آنها همچنین انتخابهای پاسخدهندگان شما را محدود میکنند مگر اینکه گزینهای برای "دیگر" یا پر کردن جای خالی بگذارید.
مثال:
فاصله زمانی مورد نظر شما برای دریافت گزارشها چیست؟
- هفتگی
- دو هفته یکبار
- ماهانه
- سه ماه یکبار
- سایر (لطفاً مشخص کنید)
سوالات مقیاس رتبهبندی
همانطور که از نام آن پیداست، این سوالات از پاسخدهندگان میخواهند که گزینههای موجود را در یک مقیاس رتبهبندی کنند. تعداد گزینههایی که به پاسخدهندگان میدهید بستگی به ترجیح شما و نوع اطلاعاتی که نیاز دارید دارد. با این حال، سوالات مقیاس رتبهبندی معمولاً تا پنج گزینه دارند.
شما میتوانید با این نوع سوال خلاق باشید زیرا انواع مختلفی از مقیاسهای رتبهبندی برای جمعآوری دادههای کمی وجود دارد، از جمله:
- مقیاس رتبهبندی عددی (۱۵، ۱۱۰، و غیره)
- مقیاس رتبهبندی ستارهای (رتبهبندی چیزی با تعداد ستاره)
- مقیاس رتبهبندی توصیفی (از "کاملاً موافقم" تا "کاملاً مخالفم")
- مقیاس رتبهبندی گرافیکی (انتخاب یک عدد یا گزینه در یک جدول)
این یک نوع سوال مؤثر است اما مطمئن شوید که آن را در مورد استفاده صحیح به کار میبرید. اگر مطمئن نیستید که آیا به این نوع سوال نیاز دارید یا نه، به کتابخانه وسیع ما از الگوهای پرسشنامه آنلاین نگاهی بیندازید تا یک مورد استفادهای پیدا کنید که نیازهای شما را برآورده کند.
سوالات مقیاس لیکرت
این یک زیرمجموعه از سوالات مقیاس رتبهبندی و یکی از رایجترین انواع سوالات پرسشنامه آنلاین است. سوالات مقیاس لیکرت برای جمعآوری دادهها و تعیین نگرش پاسخدهندگان نسبت به یک موضوع خاص استفاده میشود. آنها معمولاً پنج، هفت، یا نه گزینه برای انتخاب دارند.
مثال:
چقدر از تجربه خرید در فروشگاه آنلاین ما راضی هستید؟
- بسیار ناراضی
- ناراضی
- بیتفاوت
- راضی
- بسیار راضی
سوالات رتبهبندی
نوع سوال به طور واضح توضیح داده شده است. شما به شرکتکنندگان لیستی از آیتمها میدهید و از آنها میخواهید که انتخابهای خود را بر اساس اهمیت رتبهبندی کنند. معمولاً چندین آیتم برای انتخاب وجود دارد و پاسخدهندگان باید آنها را به ترتیب اهمیت مرتب کنند.
مثال:
لطفاً موارد زیر را بر اساس اهمیت برای شما هنگام خرید از یک فروشگاه آنلاین رتبهبندی کنید:
- هزینه آیتمها
- هزینه ارسال
- سیاست بازگشت
- دسترسی به گزینههای پرداخت
سوالات لیستی در پرسشنامه آنلاینها
این یکی دیگر از انواع محبوب سوالات بسته است. در این نوع سوالات چندگزینهای، از شرکتکنندگان در پرسشنامه آنلاین خود میخواهید که مواردی را در یک چکلیست علامت بزنند.
لیست آیتمها باید مشخص و قطعی باشد در حالت ایدهآل، نباید گزینههای دیگری جز آنچه شما فهرست کردهاید وجود داشته باشد.
مثال:
وضعیت تأهل شما چیست؟
- مجرد
- در یک رابطه
- متأهل
- بیوه
- نمیخواهم فاش کنم
سوالات بسته در مقابل سوالات باز
حالا که با انواع سوالات بسته که میتوانید بپرسید آشنا شدهاید، ممکن است از خود بپرسید که آیا استفاده از سوالات باز گزینه بهتری است یا به عنوان یک مکمل برای سوالات بسته. چند عامل مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.
سوال باز چیست؟
در سوالات باز، شما به پاسخدهندگان این امکان را میدهید که با کلمات خودشان یک جای خالی را پر کنند.
این سوالات، مانند سوالات چندگزینهای، جایگزینهایی برای انتخاب ارائه نمیدهند و ممکن است برای پر کردن نیاز به زمان و تلاش بیشتری داشته باشند.
در عوض، یک فیلد خالی وجود دارد که به پاسخدهندگان اجازه میدهد آزادانه پاسخ دهند و به اندازهای که میخواهند بنویسند.
مثال:
- لطفاً تعامل خود با نماینده پشتیبانی مشتری ما را در چند جمله توصیف کنید.
چه زمانی باید از سوالات بسته و چه زمانی از سوالات باز استفاده کرد؟
تفاوت اصلی بین این دو نوع سوال در نوع بازخوردی است که میتوانید جمعآوری کنید. سوالات بسته برای بازخورد کمی عالی هستند زیرا اندازهگیری نتایج و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای پیشرفته پرسشنامه آنلاین بسیار آسان است.
از سوی دیگر، سوالات باز پرسشنامه آنلاین امکان جمعآوری دادههای کیفی را فراهم میکنند. آنها به مشتریان شما اجازه میدهند تا نظرات خود را بدون محدودیت به انتخابهای مشخصی بیان کنند. به همین دلیل، اگر میخواهید بینشهای عمیقتری جمعآوری کنید، این سوالات عالی هستند. تنها مشکل این است که تحلیل پاسخهای پرسشنامه آنلاین سختتر است زیرا باید هر کدام را به صورت جداگانه مطالعه کنید.
برای مثال، میتوانید یک پرسشنامه آنلاین با سوالات چندگزینهای اجرا کنید تا از مشتریان خود بخواهید که کیفیت پشتیبانی مشتری را ارزیابی کنند. اگر بخواهید اطلاعات بیشتری درباره یک نماینده خاص پشتیبانی مشتری بدست آورید، میتوانید یک سوال باز بپرسید تا مشتری بتواند بازخورد دقیقتری ارائه دهد.
خبر خوب این است که با استفاده از یوچک، میتوانید هر دو نوع سوال را در یک پرسشنامه آنلاین ترکیب کنید اگر بخواهید دادههای کمی و کیفی را به دست آورید. ما در ادامه به شما نشان خواهیم داد که چگونه میتوانید این کار را انجام دهید.
مزایا و معایب استفاده از سوالات بسته در پرسشنامه آنلاینها
بیایید نگاهی به برخی از مزایا و معایب استفاده از سوالات بسته در پرسشنامه آنلاینها بیندازیم.
مزایای استفاده از سوالات بسته
چندین مزیت وجود دارد که برخی از اصلیترین آنها عبارتند از:
پاسخ به آنها آسانتر است
نگران خستگی از پرسشنامه آنلاین هستید؟ نباید با این نوع سوالات نگران باشید. پاسخدهندگان میتوانند گزینه مورد نظر خود را تنها با چند کلیک انتخاب کنند. این را با سوالات باز مقایسه کنید که در آنها باید کل جملهها را برای تکمیل یک پاسخ تایپ کنند.
به شما اجازه میدهند سریع دادههای کمی به دست آورید
میخواهید بفهمید چند نفر ویژگی جدید شما را دوست دارند یا از آن متنفر هستند؟ منتظر پاسخهای توصیفی نباشید، زیرا یک سوال بسته به شما میگوید چند نفر به یک گزینه خاص رأی دادهاند: آیا آنها آن را دوست دارند، از آن متنفرند یا چیزی بین این دو.
این دادههای قابل اندازهگیری به شما کمک میکند نقاط داده را مقایسه کنید و این یک روش عالی برای اتخاذ تصمیمات بهتر و آگاهانهتر است.
به راحتی قابل سفارشیسازی هستند
شما میتوانید پرسشنامه آنلاینهای بسته را به راحتی ویرایش کنید. چه در حال ساختن یک پرسشنامه آنلاین از ابتدا باشید و چه از یک قالب استفاده کنید، ویرایش سوال یا پاسخها تنها با چند کلیک امکانپذیر است.
نرخ پاسخدهی بهتری دارند
این واقعیت که سوالات بسته آسان برای پر کردن هستند به نرخهای پاسخدهی بهتر منجر میشود. در حالی که این امر معایبی نیز دارد (که به زودی به آنها خواهیم پرداخت)، پاسخ به یک پرسشنامه آنلاین بسته برای کاربران شما فوقالعاده سریع است.
نتایج آنها قابل تحلیل تر است
برای تحلیل آماری نیازی نیست که به هر پاسخ پرسشنامه آنلاین به طور عمیق بپردازید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به داشبورد یوچک خود نگاه کنید تا تجزیه و تحلیل پاسخها را ببینید. این بدان معناست که شما به سرعت به بینشهای گسترده دست مییابید بدون اینکه نیاز داشته باشید هفتهها صرف تحلیل و جمعآوری پاسخهای پرسشنامه آنلاین کنید تا به اهمیت آماری برسید.
معایب استفاده از سوالات بسته
چند مشکل با این نوع سوالات وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.
انتخابهای پاسخ مشتریان شما را محدود میکنند
آیا مطمئن هستید که همه انتخابهای ممکن را در یک سوال چندگزینهای قرار دادهاید؟ شما باید تمام جوانب را پوشش دهید، و حتی در آن صورت ممکن است گزینهای وجود داشته باشد که مشتریان شما بخواهند انتخاب کنند اما نمیتوانند. به عبارت دیگر، شما آنها را مجبور میکنید که یکی از گزینههای موجود را انتخاب کنند و نمیتوانند نظر خود را فراتر از گزینههای ارائه شده بیان کنند.
برای جمعآوری دادههای کیفی مناسب نیستند
همانطور که در بالا بحث شد، سوالات بسته میتوانند دادههای کیفی به شما بدهند، اما نه زیاد. برای به دست آوردن بینشهای غنی، باید سوالات باز بپرسید تا مشتریان شما واقعاً نظرات خود را بیان کنند.
میتوانند به پاسخهای مغرضانه منجر شوند
مگر اینکه از یک الگوی پرسشنامه آنلاین آزمایششده استفاده کنید، ایجاد یک پرسشنامه آنلاین ناقص و مغرضانه با سوالات بسته بسیار آسان است. شما میتوانید پاسخها را به گونهای مغرضانه کنید که با اهداف شما همخوانی داشته باشند و در نتیجه پاسخدهندگان مجبور شوند یکی از پاسخهای موجود و نامربوط را انتخاب کنند.
برای مثال:
- نظر شما در مورد کارکنان پذیرش ما چیست؟
- فوقالعاده بودند
- بد نبودند
- میتوانستند بهتر باشند
در حالی که این تنها یک مثال است، نشان میدهد چه اتفاقی میتواند بیفتد وقتی که دامنه مناسبی از پاسخها را ارائه نمیدهید. شما در نهایت دادههای نادرستی دریافت خواهید کرد که میتواند فرآیند تصمیمگیری شما را به کلی تحت تأثیر قرار دهد.
افراد را مجبور به پاسخگویی میکنند حتی اگر پاسخ مناسبی نداشته باشند
گاهی اوقات مشتریان شما درباره موضوعی نظر ندارند. اگر پرسشنامه آنلاینهای خود را از ابتدا طراحی میکنید، ممکن است گزینهای را که برای پاسخدهندگان مرتبط است، فراموش کنید. در نتیجه، آنها مجبور میشوند یکی از پاسخهای موجود را انتخاب کنند که لزوماً برای آنها صادق نیست.
مثالهایی از سوالات بسته
ما قبلاً چند مثال از سوالات بسته ارائه دادهایم، اما در اینجا چند مثال دیگر برای الهام گرفتن برای پرسشنامه آنلاین بعدی شما آورده شده است:
- چقدر از خدمات مشتریان ما راضی هستید؟
- بسیار ناراضی
- ناراضی
- خنثی
- راضی
- بسیار راضی
- محصول X انجام [نام فعالیت] را برای من آسان کرد.
مقیاس رتبهبندی 1 تا 5
(این یک سوال پرسشنامه آنلاین CES است که برای سنجش میزان سختی یا آسانی انجام یک کار توسط مشتریان استفاده میشود. بسیاری از کسبوکارها از قالب پرسشنامه آنلاین CES ما برای پرسیدن این سوال استفاده میکنند.)
- از کدام نوع دستگاه موبایل استفاده میکنید؟
- اپل (iOS)
- اندروید
- ویندوز
- دیگر
- چقدر از محصول ما راضی هستید؟
- مقیاس رتبهبندی 0 تا 5
(این یک پرسشنامه آنلاین CSAT است و شما هم میتوانید یکی را برای محصول خود استفاده کنید. تنها چیزی که نیاز دارید قالب پرسشنامه آنلاین CSAT ما است.)
- کدام ویژگیهای اپلیکیشن ما را از 1 تا 5 رتبهبندی میکنید؟
- داشبورد
- بازارچه
- یکپارچگی با Zapier
- پشتیبانی مشتریان 24/7
- گزارشهای خودکار
- آیا با جمله زیر موافق هستید؟
- بله
- خیر
- در 6 ماه گذشته چند بار از ابزار مدیریت پروژه استفاده کردهاید؟
- یک یا دو بار
- سه بار یا بیشتر
- هرگز
- چگونه با کسبوکار ما آشنا شدید؟
- از طریق گوگل پیدا کردم
- تبلیغ در شبکههای اجتماعی دیدم
- یک دوست معرفی کرد
- در یک بررسی آنلاین خواندم
- دیگر
- آیا مدل قیمتگذاری ما برای شما واضح است؟
- بله
- خیر
- از مقیاس 0 تا 10، چقدر احتمال دارد که محصول ما را به یک دوست توصیه کنید؟
- مقیاس 0 تا 10
(این یک سوال پرسشنامه آنلاین NPS است. شما میتوانید قالب پرسشنامه آنلاین NPS ما را دریافت کنید.)
شروع به استفاده از سوالات بسته و جمعآوری دادههای کمی کنید
اگر همه این موارد برای شما پیچیده به نظر میرسد، ما این را درک میکنیم. سوالات بسته ابزاری عالی هستند، اما فقط در صورتی که به درستی از آنها استفاده کنید. پرسیدن سوالات درست و مهمتر از آن، ارائه پاسخهای مناسب، میتواند بسیار دشوار باشد.
به همین دلیل ما پیشنهاد میکنیم که از مواردی که کار میکنند استفاده کنید. سفر خود را به سمت تصمیمگیری مشتریمحور با یوچک آغاز کنید. برای یک حساب رایگان ثبتنام کنید و از یک دوره آزمایشی 14 روزه با ویژگیهای ضروری لذت ببرید.