سوالی دارید که به دانش بیشتری در مورد آن نیاز دارید؟ یک پرسشنامه آنلاین میتواند پاسخ شما را بدهد! در حالی که پرسشنامه آنلاینها همواره یک روش محبوب برای جمعآوری اطلاعات تحقیقاتی بودهاند، امروزه ابزارهای پرسشنامه آنلاین باعث شدهاند که پرسشنامه آنلاین به مراتب محبوبتر شود.
پرسشنامه آنلاینها اطلاعات کمی و کیفی فراهم میکنند که میتوان آنها را مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار داد، و شرکتها را به درک بهتری از جوانب مختلف کسب و کار خود میرسانند. بنابراین، بیایید به مزایای پرسشنامه آنلاین (که بسیار بیشتر از معایب آنها هستند) نگاهی بیندازیم.
محبوبیت پرسشنامه آنلاین
اغلب پرسشنامه آنلاینها قبلاً به صورت حضوری یا از طریق تلفن یا پست انجام میشدند. در حالی که این روشهای پرسشنامه آنلاین هنوز هم استفاده میشوند، اکثر پرسشنامه آنلاینهای امروزی به دلیل اینکه تقریباً همه افراد امروزه آنلاین هستند، دیجیتال شدهاند. طبق گزارش مرکز تحقیقات پیو، تعداد پرسشنامه آنلاینهای انجام شده از طریق اینترنت در 10 سال گذشته به دلیل هزینه نسبتاً پایین انجام پرسشنامه آنلاینهای وب افزایش یافته است. به عنوان مثال، دفتر آمار آمریکا بیش از 130 پرسشنامه آنلاین و برنامه را هر سال انجام میدهد، و این تنها یکی از بزرگترین پرسشنامه آنلاین است. امروزه، شرکتها به طور متداول از پرسشنامه آنلاینهای ایمیل، پرسشنامه آنلاینهای پاپآپ و سایر اشکال پرسشنامهها برای جمعآوری بازخورد مشتریان استفاده میکنند.
14 مزیت پرسشنامه آنلاین چیست؟
چه چیزی پرسشنامه آنلاین را به این اندازه محبوب میکند؟ ما لیستی از دلایلی که آنها درخواست زیادی دارند تدوین کردهایم، و برای منصفانه بودن، چند دلیل دیگر را هم ذکر کردهایم که ممکن است یک نوع دیگر از پرسشنامه آنلاین برای شما مفید باشد.
۱. سریعترهستند.
زمانی که شخصی پرسشنامه آنلاین را تکمیل میکند، معمولاً حدود دو سوم کوتاهتر از زمان روشهای دیگر طول میکشد. از آنجایی که پرسشنامه آنلاین به طور خودکار انجام میشود، نیازی به انتظار برگشتن پرسشنامههای کاغذی یا گزارش گرفتن تلفنی نیست. علاوه بر این، در پرسشنامه آنلاینهای مبتنی بر وب، زمان پاسخ تقریباً فوری است.
۲. دقیقترهستند.
میزان خطای پرسشنامه آنلاین به شدت کاهش مییابد چرا که شرکتکنندگان پاسخهای خود را به صورت مستقیم در یک پرسشنامه آنلاین وب وارد میکنند. برخی از روشهای سنتی بر اهتمام مصاحبهگران برای وارد کردن تمام جزئیات صحیح تکیه دارند، و به طبیعت انسانی است که هر زمان که یک شخص باید یک کار تکراری انجام دهد، خطاهای انسانی وارد شود. همانطور که به نظر میآید، پرسشنامه آنلاین وب معمولاً دقیقتر هستند. از آنجایی که شرکتکنندگان پاسخهای خود را ثبت میکنند، امکان وجود خطای تفسیر پاسخ توسط یک مصاحبهگر وجود ندارد.
۳. فرصتهای برندینگ
یک پرسشنامه آنلاین تصویری فرصتی است تا برندینگ خود را نشان دهید و تأثیری بر شرکتکنندگان بگذارید. شما میتوانید پرسشنامه آنلاین خود را به شکلی طراحی کنید که با وبسایت کسب و کار شما هماهنگ باشد و شامل پسزمینههای سفارشی، لوگوها، تصاویر، فونتها و غیره باشد. پرسشنامه آنلاین عکس و پرسشنامه آنلاین تصویری همچنین یک راه عالی برای تست برندینگ جدید یا اندازهگیری واکنش مصرفکننده به تلاشهای بازسازی پتانسیلی هستند.
۴. جلب توجه بصری
میگویند یک تصویر به ارزش هزار کلمه میانجامد، و این درست است! افزودن تصاویر پرسشنامه آنلاین به پرسشنامه آنلاین شما برای افزایش جلب توجه شرکتکنندگان حیاتی است. با یوچک، شما میتوانید به آسانی تصاویر را به پرسشنامه آنلاین اضافه کنید و پرسشنامه آنلاینهای جذابی ایجاد کنید. شما میتوانید تصاویر پرسشنامه آنلاین را برای تناسب با نیازهای پرسشنامه آنلاین خود تنظیم، مرتب و تغییر اندازه دهید. ایجاد یک پرسشنامه آنلاین با تصاویر بسیاری از مزایای خود را دارد. تصاویر پرسشنامه آنلاین میتوانند:
- احساسات را برانگیزند
- بهبود حافظه و بازخوانی
- ایدهها را به وضوح بیان کنند
- موانع زبانی را رد کنند
- نرخ پاسخ و دقت دادهها را بهبود بخشند
۵. صادقانه تر هستند
زمانی که یک شرکتکننده پرسشنامه آنلاین با یک مصاحبهگر زنده صحبت میکند، ممکن است با پاسخهای خود کاملاً صادق نباشد؛ ممکن است به سادگی دروغ بگوید. یک پرسشنامه آنلاین به راحتی میتواند به صورت ناشناس یا محرمانه انجام شود و اطلاعات شناساییپذیری نظردهنده را جمع نمیکند. بنابراین، بسیاری از شرکتکنندگان احساس راحتی بیشتری دارند و احتمالاً بیشتر به سوالات پاسخ خواهند داد.
۶. انعطافپذیرتر هستند
ترتیب سوالات در یک پرسشنامه آنلاین میتواند تغییر یابد یا سوالات به طور کلی میتوانند به طوری که پرسشنامه آنلاین با پیشرفت هر شرکتکننده سفارشی شود، از جلوگیری از پرسش قبلی بسته شوند. پرسشنامه آنلاین نیز انعطاف پذیر هستند. به عکس پرسشنامه آنلاینهای کاغذی که باید در صورت بروز خطاها مجدداً چاپ شوند، پرسشنامه آنلاین مبتنی بر وب میتوانند با تنها چند کلیک تغییر یابند. به همین ترتیب، میتوانند بر اساس جمعیتی که مورد سوال قرار گرفته است، تغییر کنند، که این امکان را برای شرکتها فراهم میکند تا به طور خاص به جماعتهای خاص هدف بروند بدون اینکه نیاز به چاپ فرمهای پرسشنامه آنلاین جدید داشته باشند.
۷. مقرون به صرفه هستند
پرسشنامه آنلاین هزینه یک مصاحبهگر برای پرسشنامه آنلاینهای حضوری یا تلفنی، چاپ و پست مورد نیاز برای پرسشنامه آنلاینهای پستی و سایر هزینههای مرتبط با دیگر وسایل پرسشنامه آنلاین را ندارند.
۸. هر زمان و هر کجا
این یک مسئله آسان است؛ با پرسشنامه آنلاین، شرکتکنندگان میتوانند در هر زمان، در هر مکانی که هستند، یک پرسشنامه آنلاین را انجام دهند. با یک طراحی واکنشی برای تلفن همراه، آنها میتوانند حتی در ساعت 3 صبح در مترو یک پرسشنامه آنلاین را پر کنند! این به این معناست که نیازی به انجام تماسهای گرانقیمت یا ارسال نمایندگان در سفرهای دورافتاده نیست.
۹. اندازهگیری جامعه بزرگ
پرسشنامه آنلاین دارای دسترسی بیشتری نسبت به سایر انواع تکنیکهای تحقیقات بازاریابی هستند. اغلب شرکتها ممکن است اشتباهاً فرض کنند که یک نمونه کوچک از افراد نماینده از توافق عمومی است. کمنمایندگی یک قسمت از جمعیت در پرسشنامه آنلاین بیشتر به عنوان یک عامل مشارکتدهنده در نتایج غیرمنتظره انتخابات ریاستجمهوری ایالات متحده سال 2016 معتقد است. با پرسشنامه آنلاین، هزاران شرکتکننده در دسترس هستند که به شما این امکان را میدهد که اندازهگیری خود را گسترش دهید تا دادههایی که با ویژگیهای جمعیت بزرگتر همخوانی دارد، بدست آورید و نتایج خود را قطعیتر کنید.
۱۰. تجزیه و تحلیل و گزارش داده آسان
پرسشنامه آنلاین معمولاً استاندارد هستند و اطلاعات قابل اندازهگیریای را فراهم میکنند که به راحتی قابل تجمیع و تحلیل است. در حالی که تکنیکهای تحقیق کیفی نظیر گروههای کاری یا مصاحبههای تلفنی ممکن است پاسخهای جالبی را تولید کنند، تجزیه و تحلیل پاسخها به یک کار دشوارتر (و احتمالاً نادرست) میپردازد. علاوه بر این، بسیاری از برنامههای پرسشنامه آنلاین ابزارهای آماری پیشرفتهای را ارائه میدهند که برای تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه آنلاین برای تعیین اعتبار، قابلیت قطعی و اهمیت آماری استفاده میشوند.
۱۱. بدون نیاز به مصاحبهگر
این را در معایب هم خواهید یافت، اما عدم وجود یک مصاحبهگر هم میتواند یک مزیت باشد. یک مصاحبهگر ممکن است باعث شود که یک شرکتکننده پرسشنامه آنلاین حقیقت خود را به دلیل شرم یا ترس پنهان کند. در برخی موارد، مصاحبهگران میتوانند با زبان یا ژست خود تاثیری بر روی پاسخها بگذارند که نتایج پرسشنامه آنلاین را به شکلی منحرف کند.
۱۲. پاسخهای صادقانهتر
صداقت در جمعآوری دادهها اهمیت دارد، در غیر این صورت تجزیه و تحلیل شما و اقدام(های) شما ممکن است به یک جهت یا جهت دیگر منحرف شود. در حالی که پرسشنامه آنلاینهای حضوری یا تلفنی ممکن است باعث شود که یک فرد "خود را ببندد" یا در پاسخهایش غیرصحیح باشد، بیشتر پرسشنامه آنلاین امکان ناشناسی را ارائه میدهند که احتمالاً باعث میشود مردم بهترین افکار و احساسات خود را در مورد هر موضوع داده و ابراز کنند.
۱۳. طراحی واکنشی
امروزه، همه بیشتر از همیشه از اینترنت (و شرکت در پرسشنامه آنلاین) با استفاده از تلفنهای هوشمند خود دسترسی دارند. یک ابزار پرسشنامه آنلاین خوب مانند یوچک شامل طراحی واکنشی است که به طور خودکار پرسشنامه آنلاینها را تنظیم میکند تا به درستی بر روی هر دستگاهی نمایش داده شوند. این به این معناست که کاربران دستگاههای همراه نیز تجربه خوبی دارند!
۱۴. آسان برای شرکتکنندگان
مصرفکنندگان امروزی از تماسهای تلفنی غیردرخواسته بیزارند. به اضافه اینکه بیشتر از پستهای اسپم خوششان نمیآید و احتمالاً زمانی برای مصاحبههای رو به رو ندارند. به همین دلیل پرسشنامه آنلاین خیلی خوب هستند! پس با یک پرسشنامه آنلاین ، شرکتکنندگان میتوانند لحظهای را که برای آنها مناسبتر است انتخاب کنند و زمان لازم برای تکمیل پرسشنامه آنلاین بسیار کوتاهتر است. و سوالاتی که برای یک شرکتکننده خاص مربوط نیستند، با استفاده از منطق پرش یوچک به طور خودکار صرفنظر میشوند.
چهارمعایب پرسشنامه آنلاین
مزایای زیادی استفاده از پرسشنامه آنلاین برای بازاریابی یا تحقیقات شرکت شما وجود دارد. با این حال، منصفانه نیست که به چند معایب اشاره نشود.
۱. محدودیتهای آنلاین
همه افراد دسترسی به اینترنت ندارند. اگر سعی دارید یک طیف گسترده از افراد را پرسشنامه آنلاین کنید، با استفاده از پرسشنامه آنلاین تنها ممکن است نظرات یا افکار افراد سنین بالا و ساکنان مناطق روستایی را از دست بدهید. این اتفاق در سال 1948 رخ داد که برای انتخابات ریاستجمهوری از پرسشنامه آنلاینهای تلفنی استفاده شد، اما پژوهشگران نتوانستند تشخیص دهند که بسیاری از رأیدهندگان هنوز تلفن ندارند.
۲. محدودیتهای سوالات پایانی
بیشتر پرسشنامه آنلاینها دارای سوالات پایانی هستند، به این معنا که پاسخدهنده هیچ گزینهای جز انتخاب یک پاسخ یا انتخاب "نا مربوط" یا "دیگر" ندارد. در حالی که سوالات پایانی پرسشنامه آنلاین را برای تجزیه و تحلیل آسان میکنند، اما ممکن است نرخ اعتبار آنها کمتر از سایر انواع سوالات باشد (به طور طبیعی میتوانید پرسشنامه آنلاین با سوالات باز هم ایجاد کنید).
۳. انحراف در پاسخها
تقلب در پرسشنامه آنلاین احتمالاً سنگینترین معایب آن است. افرادی وجود دارند که به منظور دریافت پاداش (معمولاً به صورت پول) پس از تکمیل پرسشنامه آنلاین، به سوالات پاسخ میدهند ولی با هدف کمک به پیشرفت مطالعه نیستند.
۴. عدم حضور مصاحبهگر
گاهی اوقات عدم حضور یک مصاحبهگر ممکن است به عنوان یک مزیت محسوب شود، اما گاهی اوقات عدم حضور یک مصاحبهگر ممکن است جنبه منفی پرسشنامه آنلاین باشد. این به این دلیل است که یک مصاحبهگر ماهر گاهی اوقات میتواند پاسخهای یک شرکتکننده را از او بیرون بکشد که با پاسخهای خود به خود خیلی باز نمیشود. یک مصاحبهگر ماهر همچنین میداند چگونه از زبان بدن استفاده کند و گاهاً میتواند تشخیص دهد که یک شرکتکننده دروغ میگوید و یا سوالات را طوری تنظیم کند که یک شرکتکننده ناخوشایند حسابی حالت بیشتری پیدا کند.
نتیجه گیری
چندین روش برای انجام پرسشنامه آنلاین وجود دارد، این فقط مسئله انتخاب آن است که کدام برای شما مناسب است و کدام بهترین پاسخها بر اساس سوالاتی که میپرسید، را به دست میآورد. هرکدام از روشهای زیر می توانند موثر باشند:
- مصاحبه حضوری
- پرسشنامه آنلاین تلفنی
- گروههای کاری
- نمونهگیری
- پرسشنامه آنلاین پستی
- پرسشنامه آنلاین از طریق کیوسک
- پرسشنامه آنلاین
یوچک انواع و اسلایدهای مختلفی از پرسشنامه آنلاین را ارائه میدهد، زیبا و پیشطراحی شده، و واکنشپذیر بر روی هر اندازه صفحه، همراه با تجزیه و تحلیل زمان واقعی که به شما میزان بسیار زیادی از درک را میدهد. میتوانید برخی از نمونهها و قالبهای پرسشنامه آنلاینهای ما را هم اکنون بررسی کنید یا با ما تماس بگیرید.!).
پرسشنامه آنلاین سوالنامههای ساختار یافتهای هستند که مخاطبان هدف شما آنها را از طریق اینترنت به طور کلی با پر کردن سوالات در وب یا یک برنامه نرمافزاری تکمیل میکنند. پنج روش اصلی پرسشنامه آنلاین عبارتند از: مصاحبه حضوری، پرسشنامه آنلاین تلفنی، پرسشنامه آنلاین پستی، پرسشنامه آنلاین کیوسک، و پرسشنامه آنلاین برای برگزاری یک پرسشنامه آنلاین از یک پلتفرم پرسشنامه آنلاین مانند یوچک استفاده کنید.
سوالات متداول
1. پرسشنامه آنلاین چیست؟
2. انواع مختلف روشهای نظرسنجی چیست؟
3. چگونه میتوانم یک نظرسنجی آنلاین برگزار کنم؟