تستA/B دو نسخه از یک اپلیکیشن یا صفحه وب را با هم مقایسه میکند تا نسخهای که عملکرد بهتری دارد را شناسایی کند. تستA/B یک روش است که به شما کمک میکند تا تصمیمات خود را بر اساس دادههای واقعی بگیرید و از حدس و گمان اجتناب کنید. این تست گزینههای مختلف را برای آگاهی از ترجیحات مشتریان مقایسه میکند. شما میتوانید طرحهای وبسایت/اپلیکیشن، طراحی محصولات، رنگها و غیره را آزمایش کنید.
تستA/B که به عنوان تست تقسیمبندی نیز شناخته میشود، به فرآیند آزمایش تصادفی اشاره دارد که در آن دو یا چند نسخه از یک متغیر (صفحه وب، عنصر صفحه و غیره) به بخشهای مختلف بازدیدکنندگان وبسایت به صورت همزمان نشان داده میشود تا مشخص شود کدام نسخه بیشترین تأثیر را دارد و معیارهای تجاری را بهبود میبخشد.
توضیحی درباره تستA/B
به طور کلی، تستA/B تمام حدس و گمانها را حذف میکند و این امکان را میدهد که تصمیمات مبتنی بر دادهها بگیرید. در تست، A به معنای "کنترل" یا متغیر اصلی آزمایش است. در حالی که B به معنای "تغییر" یا نسخه جدیدی از متغیر اصلی است.
نسخهای که معیارهای شما را در جهت مثبت حرکت میدهد به عنوان "برنده" شناخته میشود. پیادهسازی تغییرات این نسخه برنده در صفحه/عنصر آزمایششده میتواند به بهینهسازی وبسایت شما و افزایش بازگشت سرمایه (ROI) کمک کند.
معیارهای تبدیل برای هر وبسایت منحصربهفرد هستند. برای مثال، در مورد تجارت الکترونیک، ممکن است فروش محصولات باشد. در حالی که برای کسبوکارهای B2B، ممکن است تولید لیدهای واجد شرایط باشد.
با استفاده از آن میتوانید بینشهای کیفی و کمی از کاربران خود جمعآوری کنید. میتوانید از این دادههای جمعآوریشده برای درک رفتار کاربران، نرخ تعامل و حتی رضایت از ویژگیهای وبسایت مانند ویژگیهای جدید، بخشهای بازطراحیشده صفحه و غیره استفاده کنید. اگر در حال تستA/B وبسایت خود نیستید، قطعاً از بخش بزرگی از درآمد بالقوه کسبوکار خود غافل هستید.
چرا باید تستA/B را در نظر بگیرید؟
اگر کسبوکارهای B2B امروزی از تعداد زیاد لیدهای نامناسبی که ماهانه دریافت میکنند ناراضی هستند، فروشگاههای تجارت الکترونیک از سوی دیگر با نرخ بالای ترک سبد خرید مبارزه میکنند. در همین حال، رسانه نیز با تعامل کم بینندگان مواجه است. این معیارهای اصلی برخی مشکلات مشترک مانند نشت در قیف تبدیل، افت در صفحه پرداخت و غیره قرار دارند.
بیایید ببینیم چرا باید تستA/B انجام دهید:
1. حل مشکلات بازدیدکنندگان
بازدیدکنندگان به وبسایت شما میآیند تا به هدف خاصی که در ذهن دارند برسند. این ممکن است شامل درک بیشتر در مورد محصول یا خدمات شما، خرید یک محصول خاص، مطالعه/آموزش در مورد یک موضوع خاص یا فقط مرور باشد. هرچه که هدف بازدیدکننده باشد، ممکن است با برخی از مشکلات مشترک در راه رسیدن به هدف خود مواجه شوند. این میتواند شامل متنهای گیجکننده یا سخت برای پیدا کردن مانند خرید، درخواست نسخه آزمایشی و غیره باشد.
ناتوانی در دستیابی به اهداف منجر به تجربه کاربری بدی میشود. این امر باعث افزایش اصطکاک میشود و در نهایت بر تجربه کاربری محصول شما تأثیر میگذارد. از دادههای جمعآوریشده از طریق ابزارهای تحلیل رفتار بازدیدکننده مانند نقشههای حرارتی و نظرسنجیهای وبسایت استفاده کنید تا مشکلات بازدیدکنندگان خود را حل کنید.
2. دریافت بازدهی بیشتر از ترافیک موجود
هزینه جذب ترافیک باکیفیت به وبسایت شما زیاد است. تستA/B به شما این امکان را میدهد که از ترافیک موجود خود بهترین استفاده را ببرید و بدون نیاز به صرف هزینه اضافی برای جذب ترافیک جدید، تبدیلها را افزایش دهید. تستA/B میتواند بازدهی بالایی برای شما داشته باشد زیرا گاهی حتی کوچکترین تغییرات در وبسایت شما میتواند منجر به افزایش قابل توجهی در کل تبدیلهای تجاری شود.
3. کاهش نرخ پرش
یکی از مهمترین معیارهایی که باید برای ارزیابی عملکرد وبسایت خود ردیابی کنید، نرخ پرش آن است. دلایل زیادی ممکن است برای نرخ پرش بالا وجود داشته باشد، مانند گزینههای زیاد برای انتخاب، ناهماهنگی انتظارات، منو گیجکننده، استفاده از اصطلاحات فنی زیاد و غیره.
از آنجا که وبسایتهای مختلف اهداف متفاوتی را دنبال میکنند و به بخشهای مختلفی از مخاطبان خدمات میدهند، راهحل یکسانی برای همه برای کاهش نرخ پرش وجود ندارد. با این حال، اجرای یک تستA/B میتواند مفید باشد. با تستA/B، میتوانید چندین نسخه از یک آیکون وبسایت خود را آزمایش کنید تا بهترین نسخه ممکن را پیدا کنید. این نه تنها به شما کمک میکند تا اصطکاک و مشکلات بازدیدکنندگان را پیدا کنید، بلکه به بهبود تجربه کلی بازدیدکنندگان وبسایت شما کمک میکند، بهطوریکه آنها زمان بیشتری را در سایت شما بگذرانند و حتی به یک مشتری تبدیل شوند.
4. انجام تغییرات کمریسک
با تستA/B به جای اینکه کل صفحه را بازطراحی کنید، تغییرات جزئی و تدریجی در صفحه وب خود اعمال کنید. این میتواند خطر کاهش نرخ تبدیل فعلی شما را کاهش دهد.
تستA/B به شما این امکان را میدهد که منابع خود را برای حداکثر خروجی با حداقل تغییرات قرار دهید و در نتیجه بازدهی را افزایش دهید. نمونهای از این میتواند تغییرات در توضیحات محصول باشد. هنگامی که قصد دارید توضیحات محصول خود را حذف یا بهروزرسانی کنید، میتوانید یک تستA/B انجام دهید. شما نمیدانید بازدیدکنندگان شما چگونه به تغییر واکنش نشان میدهند. با اجرای یک تستA/B، میتوانید واکنش آنها را تحلیل کنید.
مثال دیگری از تغییرات کمریسک میتواند معرفی تغییر ویژگی جدید باشد. قبل از معرفی یک ویژگی جدید، اجرای آن به عنوان یک تستA/B میتواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا تغییر جدیدی که پیشنهاد میدهید مورد پسند مخاطبان وبسایت شما خواهد بود یا خیر.
اعمال تغییر در وبسایت شما بدون آزمایش ممکن است در کوتاهمدت و بلندمدت نتیجه دهد یا ندهد. آزمایش و سپس ایجاد تغییرات میتواند نتیجه را مطمئنتر کند.
5. دستیابی به بهبودهای آماری معنادار
از آنجا که تست A/B کاملاً بر اساس دادهها است و هیچ جایی برای حدس و گمان، احساسات یا غرایز وجود ندارد، شما میتوانید به سرعت یک "برنده" و یک "بازنده" را بر اساس بهبودهای آماری معنادار در معیارهایی مانند زمان صرف شده در صفحه، تعداد درخواستهای دمو، نرخ ترک سبد خرید، نرخ کلیک و غیره تعیین کنید.
6. بازطراحی وبسایت برای افزایش سودهای آیندهی کسبوکار
بازطراحی میتواند از یک تغییر کوچک در متن یا رنگ دکمه CTA در صفحات خاص تا بازطراحی کامل وبسایت متغیر باشد. تصمیم برای پیادهسازی یکی از نسخهها باید همیشه بر اساس دادهها و نتایج تست A/B باشد. با نهایی شدن طراحی، آزمایش را متوقف نکنید. با زنده شدن نسخه جدید، عناصر دیگر صفحه وب را نیز آزمایش کنید تا اطمینان حاصل شود که نسخهی جذابتری به بازدیدکنندگان ارائه میشود.
چه مواردی را میتوانید با تست A/B تست کنید؟
وبسایت شما سرنوشت کسبوکار شما را تعیین میکند. بنابراین، هر قطعهای از محتوا که از طریق وبسایت شما به مخاطبان هدف شما میرسد باید به حداکثر پتانسیل خود بهینه شود. این موضوع به ویژه برای عناصری که توانایی تأثیرگذاری بر رفتار بازدیدکنندگان وبسایت و نرخ تبدیل کسبوکار شما را دارند، صادق است. هنگام اجرای یک برنامه موارد کلیدی زیر را آزمایش کنید:
1. عناوین و زیرعناوین
عنوان اولین چیزی است که یک بازدیدکننده در صفحه وب میبیند. همچنین این عنوان است که اولین و آخرین تأثیر را بر روی بازدیدکننده میگذارد و مشخص میکند که آیا بازدیدکننده به مشتری تبدیل میشود یا نه. بنابراین، باید در مورد عناوین و زیرعناوین وبسایت خود بسیار محتاط باشید. اطمینان حاصل کنید که آنها کوتاه، هدفمند، جذاب و پیام مورد نظر شما را به وضوح منتقل کنند. چند نسخه مختلف از عناوین را با فونتها و سبکهای نوشتاری مختلف تست کنید و تحلیل کنید که کدام یک بیشتر توجه بازدیدکنندگان شما را جلب میکند.
2. متن اصلی
متن اصلی وبسایت شما باید محتوای اصلی را به وضوح بیان کند. این متن باید با عنوان و زیرعنوان صفحه شما همخوانی داشته باشد. یک متن اصلی خوب نوشتهشده میتواند بهطور قابل توجهی شانس تبدیل وبسایت شما را افزایش دهد.
در هنگام نوشتن محتوای وبسایت خود، دو پارامتر زیر را در نظر بگیرید:
سبک نوشتاری: به مخاطبان هدف خود توجه کنید. محتوای شما باید مستقیماً به مخاطب نهایی اشاره کند و به تمام سوالات آنها پاسخ دهد. باید حاوی عبارات کلیدی باشد که قابلیت استفاده را بهبود ببخشد.
فرمتبندی: از عناوین و زیرعناوین مرتبط استفاده کنید، متن را به پاراگرافهای کوچک و آسان تقسیم کنید و آن را با استفاده از نقاط بولت یا فهرست برای مرورگران قالببندی کنید.
3. موضوع ایمیل
موضوع ایمیل مستقیماً بر نرخ باز شدن ایمیل تأثیر میگذارد. اگر یک مشترک چیزی که دوست دارد را نبیند، احتمالاً ایمیل به سطل زباله منتقل میشود.
بر اساس تحقیقات اخیر، میانگین نرخ باز شدن ایمیل در بیش از دوازده صنعت مختلف بین 25 تا 47 درصد است. حتی اگر بالاتر از میانگین باشید، ممکن است فقط نیمی از مشترکان شما ایمیلها را باز کنند.
تست A/B خطوط موضوع ایمیل میتواند شانس شما برای کلیک کردن مردم را افزایش دهد. سوالات را امتحان کنید، کلمات را با یکدیگر مقایسه کنید و خطوط موضوعی و بدون ایموجیها را در نظر بگیرید.
4. طراحی و چیدمان
از آنجا که همه چیز به نظر بسیار ضروری میرسد، کسبوکارها گاهی اوقات با یافتن تنها مهمترین عناصر برای نگه داشتن در وبسایت خود مشکل دارند. با تست A/B، این مشکل میتواند یک بار برای همیشه حل شود.
برای مثال، به عنوان یک فروشگاه تجارت الکترونیک، صفحه محصول شما از نظر تبدیل بسیار مهم است. یک چیز قطعی این است که با پیشرفت تکنولوژی در وضعیت فعلی خود، مشتریان دوست دارند همه چیز را با وضوح بالا قبل از خرید ببینند. بنابراین، صفحه محصول شما باید از نظر طراحی و چیدمان در بهترین حالت ممکن باشد.
همراه با متن، طراحی و چیدمان صفحه شامل تصاویر (تصاویر محصول، تصاویر پیشنهاد و غیره) و ویدیوها (ویدیوهای محصول، ویدیوهای دموی محصول، تبلیغات و غیره) است. صفحه محصول شما باید به تمام سوالات بازدیدکننده شما پاسخ دهد بدون اینکه آنها را گیج کند:
اطلاعات واضح ارائه دهید: بر اساس محصولاتی که میفروشید، روشهای خلاقانهای برای ارائه تمام اطلاعات لازم و توضیحات دقیق محصول پیدا کنید تا خریداران احتمالی در هنگام جستجوی پاسخ به سوالات خود با یک متن غیرسازمانیافته غافلگیر نشوند. متنهای واضح بنویسید و جداول اندازه، گزینههای رنگ و غیره را به راحتی قابل مشاهده کنید.
برجسته کردن نظرات مشتریان: نظرات خوب و بد را برای محصولات خود اضافه کنید. نظرات منفی اعتبار بیشتری به فروشگاه شما میبخشند.
محتوای ساده بنویسید: با استفاده از زبان پیچیده، خریداران احتمالی را گیج نکنید. متن را کوتاه، ساده و خوانا نگه دارید.
ایجاد حس فوریت: برچسبهایی مانند "فقط 2 عدد در انبار باقی مانده"، شمارش معکوس مانند "پیشنهاد تا 2 ساعت و 15 دقیقه دیگر به پایان میرسد" یا برجسته کردن تخفیفات ویژه و پیشنهادات فصلی و غیره اضافه کنید تا خریداران احتمالی را به خرید فوری ترغیب کنید.
صفحات دیگری که طراحی آنها باید دقیق باشد شامل صفحات خانه و صفحات فرود هستند. از تست A/B برای کشف نسخه بهینه این صفحات مهم استفاده کنید. هر ایدهای را که میتوانید امتحان کنید، مانند افزودن فضای سفید کافی و تصاویر با وضوح بالا، نمایش ویدیوهای محصول به جای تصاویر و تست چیدمانهای مختلف.
از بین بردن شلوغی صفحات با استفاده از بینشهایی از نقشههای حرارتی، نقشههای کلیک و نقشههای اسکرول برای تحلیل کلیکهای مرده و شناسایی عوامل مزاحم. هر چه صفحه خانه و صفحات فرود شما کمازدحامتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که بازدیدکنندگان شما به راحتی و به سرعت آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند.
5. منو وب سایت
یکی دیگر از عناصری که میتوانید با تست A/B بهینهسازی کنید، منو وبسایت شما است. منو مهمترین عنصر در ارائه یک تجربه کاربری عالی است. مطمئن شوید که برای ساختار وبسایت خود و نحوه ارتباط صفحات مختلف با یکدیگر و واکنش در این ساختار، یک برنامه واضح دارید.
منو وبسایت شما از صفحه اصلی شروع میشود. صفحه اصلی، صفحه مادر است که از آن، تمامی صفحات دیگر منشأ میگیرند و به یکدیگر لینک میشوند. مطمئن شوید که ساختار شما به گونهای است که بازدیدکنندگان به راحتی آنچه را که به دنبال آن هستند، پیدا میکنند و به دلیل یک مسیر منو خراب، گم نمیشوند. هر کلیک باید بازدیدکنندگان را به صفحه مورد نظر هدایت کند.
در زیر چند ایده برای بهبود منو وبسایت شما آمده است:
- انتظارات بازدیدکنندگان را با قرار دادن نوار منو در مکانهای استاندارد مانند منو افقی در بالا و منو عمودی در سمت چپ برآورده کنید تا وبسایت شما قابل استفاده تر باشد.
- منو وبسایت خود را با نگه داشتن محتوای مشابه در یک دسته یا دستههای مرتبط پیشبینیپذیر کنید تا بار شناختی بازدیدکننده کاهش یابد. به عنوان مثال، به عنوان یک فروشگاه تجارت الکترونیک، ممکن است انواع مختلفی از هدفونها و هندزفریها را بفروشید. برخی از آنها ممکن است سیمدار باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بیسیم یا ایرپاد باشند. آنها را به گونهای دستهبندی کنید که وقتی بازدیدکننده به دنبال هدفون یا هندزفری است، همه این تنوعها را در یک مکان پیدا کند و مجبور به جستجوی جداگانه هر نوع نشود.
- یک وبسایت روان و آسان برای پیمایش ایجاد کنید. با ساده و پیشبینیپذیر نگه داشتن ساختار آن و تطبیق با انتظارات بازدیدکنندگان، این کار نه تنها احتمال تبدیلها را افزایش میدهد، بلکه تجربه کاربری لذتبخشی ایجاد میکند که بازدیدکنندگان را مجبور به بازگشت به وبسایت شما میکند.
6. فرمها
فرمها ابزاری هستند که از طریق آنها مشتریان بالقوه با شما ارتباط برقرار میکنند. آنها زمانی که بخشی از قیف خرید شما هستند، اهمیت بیشتری پیدا میکنند. همانطور که هیچ دو وبسایتی یکسان نیستند، هیچ دو فرمی که به مخاطبان مختلف میپردازند نیز یکسان نیستند. در حالی که یک فرم کوچک و جامع ممکن است برای برخی کسبوکارها کار کند، فرمهای طولانیتر ممکن است برای کیفیت لید برای سایر کسبوکارها فوقالعاده باشند.
با استفاده از ابزارها و روشهای تحقیقاتی مانند تحلیل فرم، میتوانید تشخیص دهید که کدام سبک برای مخاطبان شما بهتر عمل میکند و برای بهینهسازی آن تلاش کنید.
7. فراخوان (CTA)
CTA جایی است که تمام اقدامهای واقعی انجام میشود آیا بازدیدکنندگان خرید خود را تکمیل میکنند و تبدیل میشوند، آیا فرم ثبتنام را پر میکنند یا نه و دیگر اقداماتی که تأثیر مستقیمی بر نرخ تبدیل شما دارند. تست A/B به شما امکان میدهد نسخههای مختلف CTA، محل قرارگیری آنها در صفحه وب، اندازه و رنگ آنها و غیره را تست کنید. چنین آزمایشهایی کمک میکند تا بفهمید کدام نسخه بیشترین پتانسیل را برای جذب تبدیلها دارد.
8. تایید اجتماعی
تایید اجتماعی ممکن است به صورت توصیهها و بررسیها از سوی کارشناسان در زمینههای خاص، از سوی افراد مشهور و مشتریان خود، یا به شکل جوایز و نشانها، گواهینامهها و غیره باشد. حضور این شواهد، ادعاهای وبسایت شما را تأیید میکند. تست A/B میتواند به شما کمک کند که آیا اضافه کردن تایید اجتماعی ایده خوبی است یا نه. اگر ایده خوبی است، چه نوع تاییدی باید اضافه کنید و چند عدد باید اضافه کنید؟ شما میتوانید انواع مختلف آن، طرحبندی و مکان قرارگیری آنها را تست کنید تا بفهمید کدام یک بهترین نتیجه را برای شما به همراه دارد.
9. عمق محتوا
برخی از بازدیدکنندگان وبسایت ترجیح میدهند مطالب طولانیتری را بخوانند که حتی کوچکترین جزئیات را نیز پوشش میدهد. در حالی که بسیاری دیگر فقط دوست دارند به صفحه نگاه کنند و تنها در موضوعاتی که برای آنها مرتبطترین هستند، به عمق بپردازند. مخاطبان هدف شما در کدام دسته قرار میگیرند؟
عمق محتوا را با تست A/B بررسی کنید. دو نسخه از یک محتوا ایجاد کنید، یکی که به طور قابل توجهی طولانیتر از دیگری است و جزئیات بیشتری ارائه میدهد. تحلیل کنید که کدام نسخه بیشتر مخاطبان شما را مجذوب خود میکند.
درک کنید که عمق محتوا بر سئو و بسیاری دیگر از معیارهای کسبوکار مانند نرخ تبدیل، زمان صرف شده در صفحه و نرخ پرش تأثیر میگذارد. تست A/B به شما امکان میدهد تعادل ایدهآل بین این دو را پیدا کنید.
انواع مختلف تست A/B چیست؟
پس از یادگیری این که کدام عناصر صفحه وب را باید برای بهبود معیارهای کسبوکار خود آزمایش کنید، بیایید به جلو برویم و درباره انواع مختلف روشهای این تست و مزایای آن یاد بگیریم.
به طور ایدهآل، چهار روش اصلی وجود دارد – تست A/B، تست تقسیم URL، تست چند متغیره (MVT)، و تست چند صفحهای. ما قبلاً درباره نوع اول، یعنی تست A/B صحبت کردهایم. بیایید به سایر موارد بپردازیم.
تست تقسیم URL
بسیاری از افراد در عرصه تستگیری، تست تقسیم URL را با تست A/B اشتباه میگیرند. با این حال، این دو به طور اساسی بسیار متفاوت هستند. تست تقسیم URL به یک فرآیند اشاره دارد که در آن یک نسخه کاملاً جدید از یک URL صفحه وب موجود برای تحلیل این که کدام یک عملکرد بهتری دارد، آزمایش میشود.
به طور معمول، تست A/B زمانی استفاده میشود که شما فقط میخواهید تغییرات ظاهری(front-end) را در وبسایت خود تست کنید. از سوی دیگر، تست تقسیم URL زمانی استفاده میشود که شما میخواهید تغییرات قابل توجهی به ویژه از نظر طراحی در صفحه موجود خود ایجاد کنید.
هنگامی که یک تست تقسیم URL اجرا میکنید، ترافیک وبسایت شما بین کنترل (URL صفحه وب اصلی) و نسخههای مختلف (URL صفحه وب جدید) تقسیم میشود و نرخ تبدیل هر یک از آنها برای تعیین برنده اندازهگیری میشود.
مزایای تست تقسیم URL
- برای تست طراحیهای جدید با استفاده از طراحی صفحه موجود برای تحلیل مقایسهای ایدهآل است.
- برای اجرای تستهایی با تغییرات غیر UI، مانند انتقال به یک پایگاه داده متفاوت، بهینهسازی زمان بارگذاری صفحه و غیره توصیه میشود .
- جریانهای کاری به طور قابل توجهی بر تبدیلهای کسبوکار تأثیر میگذارند و به شما کمک میکنند تا مسیرهای جدید را قبل از اعمال تغییرات تست کنید و تعیین کنید که آیا نقاط مهمی از قلم افتادهاند یا خیر.
تست چند متغیره (MVT)
تست چند متغیره (MVT) به روشی اشاره دارد که در آن نسخههای مختلف از چندین متغیر صفحه به طور همزمان آزمایش میشوند تا تحلیل شود که کدام ترکیب از متغیرها بهترین عملکرد را در میان تمام ترکیبات ممکن دارد. این روش پیچیدهتر از یک تست A/B معمولی است و برای حرفهایها در بازاریابی، محصول و توسعه مناسب است.
مثالی برای تست چند متغیره
فرض کنید تصمیم دارید دو نسخه از هر یک از عناصر تصویر اصلی، رنگ دکمه فراخوان (CTA) و تیترهای یکی از صفحات فرود خود را آزمایش کنید. این به این معنی است که در مجموع ۸ نسخه مختلف ایجاد میشود که به صورت همزمان آزمایش میشوند تا نسخه برنده تعیین شود.
در اینجا یک فرمول ساده برای محاسبه تعداد کل نسخهها در یک تست چند متغیره آورده شده است:
[تعداد نسخههای عنصر A] × [تعداد نسخههای عنصر B] × [تعداد نسخههای عنصر C]... = [تعداد کل نسخهها]
وقتی که به درستی انجام شود، تست چند متغیره میتواند نیاز به اجرای چندین تست A/B متوالی بر روی یک صفحه وب با اهداف مشابه را حذف کند. اجرای تستهای همزمان با تعداد بیشتری از نسخهها به شما کمک میکند در زمان، هزینه و تلاش صرفهجویی کنید و در کوتاهترین زمان ممکن به نتیجه برسید.
مزایای تست چند متغیره
تست چند متغیره معمولاً سه مزیت اصلی را ارائه میدهد:
- کمک میکند به جای انجام چندین تست A/B متوالی با هدف مشابه، زمان را صرفهجویی کنید زیرا میتوانید بهطور همزمان عملکرد عناصر مختلف صفحه آزمایششده را پیگیری کنید.
- به راحتی میتوانید تحلیل و تعیین کنید که هر عنصر صفحه چقدر به افزایشهای اندازهگیریشده کمک میکند.
- تمامی تعاملات بین تمامی نسخههای مستقل عناصر (تیترهای صفحه، تصاویر بنر و غیره) را نقشهبرداری کنید.
تست چند صفحهای
تست چند صفحهای نوعی تست است که در آن میتوانید تغییرات را بر روی عناصر خاصی در چندین صفحه آزمایش کنید.
مثالی از تست چند صفحهای
دو راه برای اجرای یک تست چند صفحهای وجود دارد. یک راه این است که تمام صفحات قیف فروش خود را برداشته و نسخههای جدیدی از هر یک ایجاد کنید، که در این حالت چالشگر شما قیف فروش است و سپس آن را در مقابل نسخه اصلی آزمایش میکنید. این نوع تست به "تست چند صفحهای قیف" معروف است.
راه دیگر این است که بررسی کنید که افزودن یا حذف عناصر تکراری مانند نشانهای امنیتی، نظرات مشتریان و غیره، چگونه میتواند تبدیلها را در کل قیف فروش تحت تأثیر قرار دهد. این نوع تست به "تست چند صفحهای کلاسیک یا متعارف" معروف است.
مزایای تست چند صفحهای
مشابه تست A/B، تست چند صفحهای نیز برای ایجاد و اجرا است و دادههای معنادار و قابل اعتمادی را با سهولت و در کوتاهترین زمان ممکن ارائه میدهد.
مزایای تست چند صفحهای به شرح زیر است:
- این امکان را فراهم میکند که تجربیات یکنواختی برای مخاطبان هدف خود ایجاد کنید.
- به مخاطبان هدف شما کمک میکند تا یک مجموعه یکنواخت از صفحات را ببینند، چه نسخه اصلی باشد و چه یکی از نسخههای آن.
- این امکان را فراهم میکند که تغییرات مشابهی را در چندین صفحه پیادهسازی کنید تا مطمئن شوید که بازدیدکنندگان وبسایت شما هنگام مرور صفحات مختلف وبسایت، دچار حواسپرتی نشوند و از نسخهها و طراحیهای مختلف خارج نشوند.
کدام رویکرد آماری برای اجرای تست A/B مناسب است؟
پس از آموختن درباره چهار نوع مختلف روشهای تست A/B، همچنین مهم است که بدانید کدام رویکرد آماری را برای اجرای موفقیتآمیز تست A/B و رسیدن به نتیجه درست کسبوکار انتخاب کنید.
بهطور ایدهآل، دو نوع رویکرد آماری توسط افراد در سراسر جهان استفاده میشود: "فریکوئنسی" و "بیزی". هر یک از این رویکردها مزایا و معایب خاص خود را دارند. ب
رویکرد فریکوئنسی
رویکرد فریکوئنسی احتمال را به تعداد دفعات وقوع یک رویداد در تعداد زیادی از آزمایشها/نقاط داده تعریف میکند (به همین دلیل به آن فریکوئنسی گفته میشود). وقتی این رویکرد به دنیای تست A/B اعمال شود، مشاهده میکنیم که کسی که از رویکرد فریکوئنسی استفاده میکند، به دادههای بیشتری (به عنوان تابعی از تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان آزمایششده و در دورههای زمانی طولانیتر) نیاز دارد تا به نتیجه درست برسد. این چیزی است که شما را در مقیاسبندی هر گونه تلاش برای تست A/B محدود میکند. بر اساس رویکرد فریکوئنسی، تعیین مدت زمان تست A/B بر اساس اندازه نمونه برای رسیدن به نتیجه درست تست ضروری است. آزمایشها بر این اساس است که هر آزمایش را میتوان به شکل بینهایت بار تکرار کرد.
پیروی از این رویکرد نیاز به توجه زیادی به جزئیات برای هر تستی دارد که اجرا میکنید، زیرا برای همان مجموعه بازدیدکنندگان، مجبور خواهید بود تستهایی با مدت زمان طولانیتر از رویکرد بیزی اجرا کنید. بنابراین، هر تست نیاز به دقت زیادی دارد، زیرا تنها چند تست را میتوانید در یک بازه زمانی مشخص اجرا کنید. برخلاف آمار بیزی، رویکرد فریکوئنسی کمتر شهودی است و اغلب دشوار است.
رویکرد بیزی
در مقایسه با رویکرد فریکوئنسی، آمار بیزی یک رویکرد مبتنی بر نظریه است که به تفسیر بیزی از احتمال میپردازد، جایی که احتمال به عنوان درجهای از باور به یک رویداد بیان میشود. به عبارت دیگر، هرچه بیشتر در مورد یک رویداد بدانید، بهتر و سریعتر میتوانید نتایج نهایی را پیشبینی کنید. برخلاف یک مقدار ثابت، احتمال در آمار بیزی میتواند با جمعآوری اطلاعات جدید تغییر کند. این باور ممکن است بر اساس اطلاعات گذشته مانند نتایج تستهای قبلی یا اطلاعات دیگر در مورد رویداد باشد.
برخلاف رویکرد فریکوئنسی، رویکرد بیزی نتایج قابل اجرا را تقریباً ۵۰٪ سریعتر ارائه میدهد در حالی که بر اهمیت آماری تمرکز میکند. در هر لحظهای، به شرط داشتن دادههای کافی، رویکرد بیزی به شما میگوید که احتمال دارد نسخه A نرخ تبدیل کمتری نسبت به نسخه B یا نسخه اصلی داشته باشد. این روش به زمان محدودی متصل نیست و نیاز به دانش عمیق از آمار ندارد.
به زبان سادهتر، رویکرد بیزی شبیه به نحوه برخورد ما با مسائل در زندگی روزمره است. به عنوان مثال، شما تلفن همراه خود را در خانه گم کردهاید. اگر به عنوان یک فریکوئنسی باشید، فقط از یک ردیاب GPS برای پیدا کردن آن استفاده میکنید و فقط منطقهای را که ردیاب به آن اشاره میکند بررسی میکنید. اما به عنوان یک بیزی، شما نه تنها از ردیاب GPS استفاده میکنید بلکه همه جاهایی را که قبلاً تلفن خود را پیدا کردهاید نیز بررسی میکنید. در اولی، رویداد به عنوان یک مقدار ثابت در نظر گرفته میشود، در حالی که در دومی، تمام دانشهای گذشته و آینده برای پیدا کردن تلفن مورد استفاده قرار میگیرد.
چگونه یک تست A/B را انجام دهیم؟
تست A/B یک روش بسیار سیستماتیک برای کشف اینکه چه چیزی در یک کمپین بازاریابی خاص موثر است و چه چیزی موثر نیست ارائه میدهد. بیشتر تلاشهای بازاریابی بر افزایش ترافیک متمرکز است. با توجه به اینکه کسب ترافیک دشوارتر و پرهزینهتر میشود، ارائه بهترین تجربه به کاربرانی که به وبسایت شما میآیند، اهمیت بالایی پیدا میکند. این کار به آنها کمک میکند تا به اهداف خود برسند و در سریعترین و کارآمدترین شکل ممکن تبدیل به مشتری شوند. تست A/B در بازاریابی به شما این امکان را میدهد که بیشترین بهره را از ترافیک موجود خود ببرید و جریان درآمد خود را افزایش دهید.
یک برنامه تست A/B ساختاریافته میتواند تلاشهای بازاریابی را با شناسایی مهمترین نقاط مشکلدار که نیاز به بهینهسازی دارند، سودآورتر کند. تست A/B اکنون از یک فعالیت مستقل که گاهی اوقات انجام میشد، به یک فعالیت ساختاریافته و مستمر تبدیل شده است. بهطور کلی، این مراحل را شامل میشود:
مرحله 1: تحقیق
قبل از ساختن یک برنامه تست A/B، باید تحقیق کاملی در مورد عملکرد فعلی وبسایت انجام شود. شما باید دادههایی را درباره تعداد کاربران ورودی به سایت، صفحاتی که بیشترین ترافیک را دارند، اهداف مختلف تبدیل در صفحات مختلف و غیره جمعآوری کنید. ابزارهای تست A/B که در اینجا استفاده میشوند میتوانند شامل ابزارهای تجزیه و تحلیل کمی وبسایت باشند که میتوانند به شما کمک کنند تا پربازدیدترین صفحات، صفحاتی با بیشترین زمان بازدید و یا صفحاتی با بالاترین نرخ پرش را شناسایی کنید. برای مثال، ممکن است بخواهید با اولویتبندی صفحاتی که پتانسیل بالایی برای درآمد دارند یا ترافیک روزانه بالایی دارند، شروع کنید. پس از این، ممکن است بخواهید به جنبههای کیفی این ترافیک بیشتر بپردازید.
ابزارهای نقشه حرارتی (Heatmap) فناوری اصلی هستند که برای تعیین اینکه کاربران بیشتر وقت خود را کجا میگذرانند، رفتار پیمایشی آنها و غیره استفاده میشوند. این میتواند به شما کمک کند تا نقاط مشکلدار در وبسایت خود را شناسایی کنید. یکی دیگر از ابزارهای محبوب برای انجام تحقیقات بیشتر و دقیقتر، نظرسنجیهای کاربر وبسایت است. نظرسنجیها میتوانند به عنوان یک پل مستقیم بین تیم وبسایت شما و کاربر نهایی عمل کنند و اغلب مشکلاتی را برجسته کنند که ممکن است در دادههای جمعی نادیده گرفته شوند.
علاوه بر این، بینشهای کیفی میتوانند از ابزارهای ضبط جلسات که دادههایی در مورد رفتار بازدیدکنندگان جمعآوری میکنند، به دست آیند که در شناسایی شکافهای موجود در مسیر کاربر کمک میکند. در واقع، ابزارهای ضبط جلسات همراه با نظرسنجیها میتوانند بینشی در مورد اینکه چرا کاربران ممکن است فرمهای شما را پر نکنند، ارائه دهند. این ممکن است به دلیل برخی از فیلدهایی باشد که درخواست اطلاعات شخصی میکنند یا شاید کاربران فرمهای شما را برای گرفتن زمان زیاد از آنها ترک میکنند.
همانطور که مشاهده میشود، تحقیقات کمی و کیفی میتوانند به ما کمک کنند تا برای مرحله بعدی فرآیند آماده شویم و مشاهدات قابل اجرا برای مراحل بعدی ایجاد کنیم.
مرحله 2: مشاهده و فرمولبندی فرضیه
با ثبت مشاهدات تحقیق و ایجاد فرضیههای مبتنی بر داده که هدفشان افزایش تبدیلها است، به اهداف کسبوکاری خود نزدیکتر شوید. بدون اینها، کمپین تست شما مانند قطبنمایی بیجهت است. ابزارهای تحقیق کیفی و کمی تنها میتوانند به شما در جمعآوری دادههای مربوط به رفتار بازدیدکنندگان کمک کنند. اکنون مسئولیت شماست که این دادهها را تجزیه و تحلیل کنید و آنها را معنا کنید. بهترین راه برای استفاده از هر داده جمعآوریشده، تحلیل آن، مشاهده دقیق و سپس کشف بینشهای وبسایت و کاربران برای فرمولبندی فرضیههای مبتنی بر داده است. هنگامی که فرضیهای آماده کردید، آن را در مقابل پارامترهای مختلفی مانند میزان اطمینان شما از برنده شدن آن، تأثیر آن بر اهداف کلان و میزان سهولت اجرای آن و غیره آزمایش کنید.
URL صفحهای که وارد کردید اسکن میشود تا ایدههای تست شخصیشده برای آن صفحه نشان داده شود. برای مثال، اگر URL صفحه قیمتگذاری خود را وارد کنید، ایدههای مرتبط با آن همراه با فرضیههای صحیح، اصول علمی معتبر و اقدامات قابل اجرا به شما ارائه میشود. علاوه بر این، میتوانید ایدههای تست را بر اساس هدف خاصی برای آن صفحه ایجاد کنید.
برای مثال، اگر هدف شما "افزایش کلیکها بر روی دکمه CTA تیم فروش" است، ایدههای مرتبطی را خواهید دید که به شما در دستیابی به آن هدف کمک میکنند.
مرحله 3: ایجاد تغییرات
مرحله بعدی در برنامه تست شما باید ایجاد یک تغییر بر اساس فرضیه شما باشد و تست A/B آن را با نسخه موجود (کنترل) مقایسه کنید. شما میتوانید چندین تغییر را در مقابل کنترل تست کنید تا ببینید کدامیک بهتر عمل میکند. بر اساس فرضیه خود که از نظر تجربه کاربری ممکن است کارآمد باشد، یک تغییر ایجاد کنید. برای مثال، تعداد کافی از افراد فرمها را پر نمیکنند؟ آیا فرم شما فیلدهای زیادی دارد؟ آیا اطلاعات شخصی درخواست میکند؟ شاید بتوانید یک تغییر با فرم کوتاهتر امتحان کنید یا یک تغییر دیگر با حذف فیلدهایی که درخواست اطلاعات شخصی میکنند.
مرحله 4: اجرای تست
قبل از رسیدن به این مرحله، مهم است که نوع روش تست و رویکردی که میخواهید استفاده کنید را مشخص کنید. پس از اینکه یکی از این نوعها و رویکردها را بر اساس نیازهای وبسایت و اهداف کسبوکاری خود قفل کردید، تست را آغاز کنید و برای مدت زمان مشخصی برای رسیدن به نتایج معتبر آماری صبر کنید. یک چیز را به خاطر داشته باشید ؛ روشی که انتخاب میکنید، روش تست شما و دقت آماری آن، نتایج نهایی را تعیین خواهد کرد.
به عنوان مثال، یکی از این شرایط زمانبندی کمپین تست است. زمانبندی و مدت زمان تست باید دقیق باشد. مدت زمان تست را با در نظر گرفتن تعداد بازدیدکنندگان روزانه و ماهانه، نرخ تبدیل فعلی تخمینی، حداقل بهبود مورد انتظار در نرخ تبدیل، تعداد تغییرات (شامل کنترل)، درصد بازدیدکنندگان شرکتکننده در تست و غیره محاسبه کنید.
مرحلة 5: تحلیل نتایج و اعمال تغییرات
حتی اگر این مرحله آخرین مرحله در پیدا کردن برنده کمپین شما باشد، تحلیل نتایج بسیار مهم است. چون تست A/B نیازمند جمعآوری و تحلیل مداوم دادهها است، این در این مرحله است که کل سفر شما آشکار میشود. پس از پایان تست خود، نتایج را با در نظر گرفتن معیارهایی مانند درصد افزایش، سطح اطمینان، تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر سایر معیارها و غیره تحلیل کنید. پس از در نظر گرفتن این اعداد، اگر تست موفقیتآمیز بود، تغییر برنده را اعمال کنید. اگر تست به نتیجه نرسید، از آن بینشهای جدیدی کسب کنید و این موارد را در تستهای بعدی خود اعمال کنید.
چگونه یک تست A/B بسازیم
تست A/B نباید به عنوان یک تمرین بهینهسازی مجزا در نظر گرفته شود. این تست بخشی از یک برنامه جامع بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO) است و باید به همین شکل با آن برخورد شود. یک برنامه بهینهسازی مؤثر معمولاً شامل دو بخش اصلی است: برنامهریزی و اولویتبندی. بیدار شدن یک روز و تصمیم به تست وبسایت بدون برنامهریزی، رویکرد مناسبی در CRO نیست. یک مقدار قابل توجه از طوفان فکری همراه با دادههای بازدیدکنندگان در زمان واقعی، تنها راه پیش روی شماست.
به زبان ساده، شما با تحلیل دادههای موجود وبسایت و جمعآوری دادههای مربوط به رفتار بازدیدکنندگان شروع میکنید، سپس یک فهرست کارها بر اساس این دادهها آماده کرده و هر یک از این موارد را اولویتبندی میکنید، تستها را اجرا میکنید و سپس برای آینده بینشهایی را استخراج میکنید.
اولین قدم برای انجام این کار، ساختن یک تقویم تست A/B است. یک تست خوب یا یک برنامه CRO مؤثر شما را از طریق 4 مرحله هدایت میکند:
مرحله 1: اندازهگیری
این مرحله، مرحله برنامهریزی برنامه تست A/B شماست. این شامل اندازهگیری عملکرد وبسایت شما از نظر چگونگی واکنش بازدیدکنندگان به آن است. در این مرحله، شما باید بتوانید تشخیص دهید که در وبسایت شما چه میگذرد، چرا این اتفاقات رخ میدهد و چگونه بازدیدکنندگان به آن واکنش نشان میدهند. هر چیزی که در وبسایت شما اتفاق میافتد باید با اهداف کسبوکاری شما مطابقت داشته باشد. بنابراین قبل از هر چیز، شما باید مطمئن شوید که اهداف کسبوکاری شما چیست.
بیایید یک فروشگاه آنلاین کاور موبایل را به عنوان مثال در نظر بگیریم. هدف کسبوکار برای این فروشگاه افزایش درآمد از طریق افزایش سفارشات آنلاین و فروش است. KPI تعیین شده برای پیگیری این هدف، تعداد کاورهای فروخته شده خواهد بود.
این مرحله، اما، فقط به تعریف اهداف وبسایت و KPIها محدود نمیشود. این همچنین شامل درک بازدیدکنندگان شما است. ما قبلاً درباره ابزارهای مختلفی که میتوانند برای جمعآوری دادههای رفتار بازدیدکنندگان استفاده شوند صحبت کردهایم. پس از جمعآوری دادهها، مشاهدات را ثبت کرده و از آنجا شروع به برنامهریزی کمپین خود کنید. دادههای بهتر منجر به فروش بیشتر میشود.
پس از تعریف اهداف کسبوکاری، تعیین KPIها و تحلیل دادههای وبسایت و دادههای رفتار بازدیدکنندگان، زمان آن رسیده است که یک لیست کارها آماده کنید.
لیست کارها: "تجمع کارهای انجام نشده یا پردازش نشده."
لیست کارهای شما باید یک فهرست جامع از تمام عناصری در وبسایت باشد که بر اساس دادههای تحلیل شده تصمیم به تست آنها گرفتهاید. با داشتن یک لیست کارهای مبتنی بر داده، مرحله بعدی فرمولبندی یک فرضیه برای هر یک از موارد موجود در لیست کارها است. با دادههای جمعآوری شده در این مرحله و تحلیل آن، اکنون شما زمینه کافی برای درک اینکه چه اتفاقاتی در وبسایت شما میافتد. فرضیهای را بر اساس آنها فرمولبندی کنید.
برای مثال، پس از تحلیل دادههای جمعآوریشده با استفاده از ابزارهای تحقیق کمی و کیفی در مرحله اول، به این نتیجه میرسید که نداشتن گزینههای پرداخت متعدد باعث شده که بیشترین مشتریان احتمالی در صفحه تسویهحساب ترک کنند. بنابراین، شما فرضیهای ایجاد میکنید که "افزودن گزینههای پرداخت متعدد به کاهش ترک در صفحه تسویهحساب کمک خواهد کرد."
به طور خلاصه، در پایان این مرحله، شما به خوبی با موضوعات و دلایل مربوط به وبسایت خود آشنا خواهید شد.
مرحله 2: اولویتبندی
مرحله بعدی شامل اولویتبندی فرصتهای تست شماست. اولویتبندی به شما کمک میکند تا به صورت علمی چندین فرضیه را مرتب کنید. تا این لحظه، شما باید بهطور کامل با دادههای وبسایت، دادههای بازدیدکنندگان و اهداف خود مسلط باشید. با لیست کارهایی که در مرحله اول آماده کردهاید و فرضیههایی که برای هر کاندیدا آماده کردهاید، شما در نیمهراه بهینهسازی خود قرار دارید. اکنون کار اصلی این مرحله فرا میرسد: اولویتبندی.
در مرحله 2، شما باید بهطور کامل توانایی شناسایی مناطق مشکلدار وبسایت خود و نشتهای قیف فروش خود را داشته باشید. اما همه مناطق عملیاتی ارزش کسبوکاری یکسانی ندارند. بنابراین، لازم است که قبل از انتخاب مواردی که میخواهید تست کنید، نامزدهای لیست کارهایتان را ارزیابی کنید. چند نکته وجود دارد که باید در اولویتبندی موارد برای کمپین تست خود در نظر داشته باشید مانند پتانسیل بهبود، ارزش صفحه و هزینه، اهمیت صفحه از نظر کسبوکاری، ترافیک در صفحه و غیره.
مرحله 3: آزمایش A/B
سومین و مهمترین مرحله، مرحله آزمایش است. پس از مرحله اولویتبندی، شما تمامی دادههای مورد نیاز و یک لیست اولویتبندی شده از تغییرات را در اختیار خواهید داشت. پس از اینکه فرضیههایی را که با هدف شما همسو هستند فرموله کرده و آنها را اولویتبندی کردید، تغییرات مختلفی ایجاد کنید و آزمایش را آغاز کنید. در طول اجرای آزمایش، مطمئن شوید که تمام شرایط لازم برای تولید نتایج آماری معتبر پیش از اتمام آزمایش رعایت شده است، از جمله تست بر روی ترافیک دقیق، تست نکردن تعداد زیادی از عناصر بهطور همزمان، تست برای مدت زمان صحیح و غیره.
مرحله 4: تکرار
این مرحله درباره یادگیری از آزمایشهای گذشته و کنونی و اعمال آنها در آزمایشهای آینده است. وقتی که آزمایش شما برای مدت زمان معین اجرا شد، آزمایش را متوقف کرده و شروع به تحلیل دادههای جمعآوری شده کنید. اولین چیزی که متوجه خواهید شد این است که یکی از نسخههای آزمایششده بهتر از بقیه عمل کرده و برنده شده است. اکنون زمان آن رسیده که شما و تیمتان بررسی کنید که چرا این اتفاق افتاده است. نتایج آزمایش شما میتواند به سه حالت ممکن برسد:
- نسخه تغییر یافته شما یا یکی از نسخههای شما با اعتبار آماری برنده میشود.
- نسخه کنترلی (نسخه اصلی) بهتر از نسخههای تغییر یافته عمل کرده و برنده میشود.
- آزمایش شما شکست خورده و نتایج بیاهمیتی تولید کرده است. با استفاده از ابزارهایی مانند محاسبهگر اعتبار آماری A/B تست، اهمیت نتایج آزمایش خود را تعیین کنید.
در دو حالت اول، تنها به این دلیل که یک نسخه برنده شده است، آزمایش را متوقف نکنید. به بهبود آن نسخه ادامه داده و آزمایش را تکرار کنید. در حالت سوم، تمامی مراحل را مجدداً بررسی کرده و اشتباهات را شناسایی کنید و آزمایش را پس از رفع آنها مجدداً اجرا کنید.
اشتباهات رایج در هنگام انجام A/B تست
A/B تست یکی از موثرترین روشها برای حرکت در جهت مثبت شاخصهای کسبوکار و افزایش جریان درآمد ورودی است. اما همانطور که در بالا ذکر شد، A/B تست نیازمند برنامهریزی، صبر و دقت است. انجام اشتباهات کوچک میتواند برای کسبوکار شما زمان و هزینه زیادی به همراه داشته باشد. برای کمک به جلوگیری از اشتباهات، در اینجا لیستی از برخی از رایجترین اشتباهات در هنگام اجرای A/B تست آورده شده است:
اشتباه شماره 1: عدم برنامهریزی برای نقشه راه
الف. فرضیه نامعتبر:
در A/B تست، فرضیهای قبل از انجام آزمایش فرموله میشود. همه مراحل بعدی به آن بستگی دارند: چه چیزی باید تغییر کند، چرا باید تغییر کند، نتیجه مورد انتظار چیست و غیره. اگر با فرضیه اشتباه شروع کنید، احتمال موفقیت آزمایش کاهش مییابد.
ب. اعتماد به نتایج دیگران:
حتماً کسی تغییرات در جریان ثبتنام خود انجام داده و شاهد افزایش 30 درصدی در تبدیلها بوده است. اما این نتیجه آزمایش آنهاست که بر اساس ترافیک، فرضیه و اهداف خودشان است. دلیل اینکه نباید نتایج آزمایش دیگران را بهطور مستقیم در وبسایت خود پیاده کنید این است که هیچ دو وبسایتی یکسان نیستند چیزی که برای آنها کارساز بوده، ممکن است برای شما کارساز نباشد. ترافیک آنها متفاوت خواهد بود؛ مخاطب هدف آنها ممکن است متفاوت باشد؛ روش بهینهسازی آنها ممکن است با روش شما متفاوت بوده باشد و غیره.
اشتباه شماره 2: آزمایش تعداد زیادی از عناصر بهطور همزمان
کارشناسان صنعت هشدار میدهند که انجام همزمان تعداد زیادی آزمایش بر روی عناصر مختلف یک وبسایت دشوار است و تشخیص اینکه کدام عنصر بیشترین تأثیر را بر موفقیت یا شکست آزمایش داشته، سخت میشود. هرچه تعداد عناصر آزمایششده بیشتر باشد، نیاز به ترافیک بیشتری بر روی آن صفحه برای انجام آزمایش با اعتبار آماری خواهد بود. بنابراین، اولویتبندی آزمایشها برای موفقیت A/B تست ضروری است.
اشتباه شماره 3: نادیده گرفتن اهمیت آماری
اگر احساسات شخصی یا نظرات فردی در فرمولهکردن فرضیه یا هنگام تعیین اهداف A/B تست دخیل شوند، احتمالاً آزمایش شکست خواهد خورد. بدون توجه به همه چیز، چه آزمایش موفق شود و چه شکست بخورد، باید آن را بهطور کامل اجرا کنید تا به اهمیت آماری برسد.
به این دلیل که نتایج آزمایش، چه خوب و چه بد، به شما دیدگاههای ارزشمندی میدهد و به شما کمک میکند تا آزمایش بعدی را بهتر برنامهریزی کنید.
اشتباه شماره 4: استفاده از ترافیک نامتعادل
کسبوکارها اغلب ترافیک نامتعادل را برای آزمایش استفاده میکنند. A/B تست باید با ترافیک مناسب انجام شود تا نتایج معناداری به دست آید. استفاده از ترافیک کمتر یا بیشتر از نیاز برای آزمایش، احتمال شکست کمپین شما یا تولید نتایج غیرقابل استفاده را افزایش میدهد.
اشتباه شماره 5: آزمایش برای مدت زمان نادرست
بر اساس ترافیک و اهداف خود، A/B تستها را برای مدت زمان معینی اجرا کنید تا به اهمیت آماری برسید. اجرای آزمایش برای مدت زمان طولانی یا کوتاه ممکن است منجر به شکست آزمایش یا تولید نتایج غیرمعتبر شود. فقط به این دلیل که یک نسخه از وبسایت شما در چند روز اول شروع آزمایش برنده به نظر میرسد، نباید آن را پیش از موعد متوقف کرده و برنده را اعلام کنید. اجازه دهید کمپین برای مدت زمان معقول اجرا شود تا نتایج بهدست آمده قابلاعتماد باشند.
اشتباه شماره 6: عدم پیروی از فرآیند تکراری
A/B تست یک فرآیند تکراری است که هر آزمایش بر اساس نتایج آزمایشهای قبلی بنا میشود. کسبوکارها پس از شکست اولین آزمایش، از A/B تست دست میکشند. اما برای افزایش شانس موفقیت آزمایشهای بعدی، باید از نتایج آزمایشهای قبلی خود در برنامهریزی و اجرای آزمایشهای جدید استفاده کنید. این کار احتمال موفقیت آزمایشهای شما را با نتایج آماری معتبر افزایش میدهد.
همچنین، پس از یک آزمایش موفق، آزمایشها را متوقف نکنید. هر عنصر را بهطور مکرر آزمایش کنید تا نسخه بهینهشدهتری از آن به دست آورید، حتی اگر نتیجه یک کمپین موفق باشد.
اشتباه شماره 7: عدم توجه به عوامل خارجی
آزمایشها باید در دورههای قابلمقایسه اجرا شوند تا نتایج معناداری به دست آید. اشتباه است که ترافیک وبسایت را در روزهایی که بیشترین ترافیک را دارد با روزهایی که کمترین ترافیک را دارد به دلیل عوامل خارجی مانند فروش، تعطیلات و غیره مقایسه کنید. از آنجایی که مقایسه در اینجا میان دو موقعیت مشابه نیست، احتمال رسیدن به نتیجه غیرقابل اعتماد افزایش مییابد.
اشتباه شماره 8: استفاده از ابزارهای نامناسب
با افزایش محبوبیت A/B تست، ابزارهای کمهزینه زیادی نیز به بازار آمدهاند. اما همه این ابزارها به یک اندازه خوب نیستند. برخی ابزارها ممکن است سرعت سایت شما را بهطور قابلتوجهی کاهش دهند، در حالی که برخی دیگر بهخوبی با ابزارهای کیفی مورد نیاز (مانند نقشههای حرارتی، ضبط جلسات و غیره) ادغام نشده و منجر به تضعیف دادهها شوند. A/B تست با چنین ابزارهای نامناسب میتواند از همان ابتدا موفقیت آزمایش شما را به خطر بیندازد.
اشتباه شماره 9: تکیه بر روش ساده A/B تست
در حالی که اکثر افراد توصیه میکنند که باید سفر آزمایش خود را با انجام A/B تستهای کوچک در وبسایت خود شروع کنید تا به فرآیند کلی آن مسلط شوید، اما در درازمدت، چسبیدن به روش ساده A/B تست ممکن است نتایج عالی برای سازمان شما به همراه نداشته باشد. به عنوان مثال، اگر قصد دارید یکی از صفحات وبسایت خود را بهطور کامل بازسازی کنید، باید از تست تقسیمبندی (split testing) استفاده کنید. در همین حال، اگر میخواهید سریهایی از دکمههای CTA، رنگ، متن و تصویر بنر صفحه خود را آزمایش کنید، باید از تست چند متغیری (multivariate testing) استفاده کنید.