«هدایت کاربران به سمت یک هدف واحد» که این هدف ممکن است دانلود یک کتاب الکترونیکی، کلیک روی صفحه محصول، رزرو مشاوره و... باشد.
اما برای اینکه کاربران این اقدام را انجام دهند، ابتدا باید بفهمند که شما چه چیزی ارائه میدهید و چگونه میتواند برای آنها مفید باشد. به همین دلیل، وضوح در صفحات فرود بسیار مهم است.
اما بهجز انتظار برای تبدیلها، چگونه میتوانید بررسی کنید که آیا بازدیدکنندگان سایت شما بهخوبی آنچه را ارائه میدهید، درک کردهاند یا خیر؟ جواب سادهتر از آن چیزی است که فکر میکنید:
فقط از آنها بپرسید.
بله، بهجای اینکه ساعتها روی نقشههای حرارتی وقت بگذارید یا هفتهها به تست A/B بپردازید، چرا از کاربران با یک سوال ساده و صریح نپرسید؟ به هر حال، ما همه انسان هستیم، چرا با یکدیگر مانند انسان برخورد نکنیم، نه مانند یک آزمایش علمی پیچیده؟
اگر به بهینهسازی صفحات فرود خود به شیوه سنتی و با بازخورد واقعی کاربران علاقه دارید، خوششانس هستید. این مقاله به 5 سوال برتر که میتوانید از کاربران بپرسید تا به افزایش نرخ تبدیل صفحات فرود شما کمک کند، میپردازد.
سوال اول صفحه فرود: چقدر از آنچه این صفحه ارائه میدهد، مطمئن هستید؟
سوال «چقدر از آنچه این صفحه ارائه میدهد مطمئن هستید؟» دقیقاً به این موضوع میپردازد که آیا صفحه فرود شما برای کاربران قابل فهم است یا خیر.
اگر این سوال را بپرسید، پیشنهاد میکنیم گزینههای پاسخ را به چند گزینه چندگزینهای محدود کنید تا بهسادگی بفهمید کاربران درباره صفحه چه احساسی دارند.
گزینهها میتوانند شامل این موارد باشند:
- خیلی واضح
- تا حدی واضح
- نامشخص
- هیچ ایدهای ندارم که این صفحه چه چیزی ارائه میدهد
اگر تعداد زیادی از کاربران گزینهای غیر از «خیلی واضح» را انتخاب کردند، متوجه میشوید که مشکلی در پیامرسانی اصلی شما وجود دارد.
برای رفع این مشکل، تیتر صفحه فرود جدیدی را آزمایش کنید. از آنجا که تیتر صفحه فرود معمولاً برجستهترین متن است، ضروری است که سریع و ساده ارزش پیشنهادی اصلی محصول شما را منتقل کند.
یک راهحل دیگر، تست A/B تصویر اصلی است. تصویری از محصول که در حال استفاده نمایش داده میشود، گاهی اوقات میتواند به کاربران کمک کند که بفهمند محصول شما چگونه کار میکند و همزمان تیتر شما را تقویت کند.
اگر مطمئن هستید که هم تصویر اصلی و هم تیتر واضح هستند، سپس به سادهسازی نقاط کلیدی روی صفحه بروید تا بهوضوح نشان دهید که محصول شما چگونه میتواند به مشتری خاصی کمک کند.
سوال دوم صفحه فرود: آیا میتوانید در یک جمله توضیح دهید این محصول چیست؟
بهعنوان بازاریابها، بهراحتی میتوانیم روی ویژگیهای جدیدی که بهتازگی ارائه کردهایم یا تغییر پیامرسانی برای هماهنگی با مشتری ایدهآل تمرکز کنیم، نه مشتری فعلی. به همین دلیل پرسیدن سوال «آیا میتوانید در یک جمله توضیح دهید این محصول چیست؟» از کاربران در یکی از صفحات فرود شما بسیار مفید است.
ممکن است از شنیدن برخی از پاسخ هایی که دریافت میکنید، شگفتزده شوید. سوالات ساده به شما کمک میکنند تا میزان وضوح صفحه فرود خود را بسنجید و همزمان از تیتر جدیدی که توسط کاربر تولید شده، استفاده کنید.
چون در نهایت، کاربران شما همان کسانی هستند که محصول شما را خریداری میکنند، پس با زبان آنها صحبت کنید.
سوال سوم صفحه فرود: آیا این صفحه شامل اطلاعاتی است که به دنبال آن هستید؟
هر زمانی که یک کاربر وارد صفحه فرود شما میشود، مگر اینکه بهطور تصادفی کلیک کرده باشد، معمولاً به دنبال چیزی خاص است.
اما دقیقاً اینکه آنها به دنبال چه چیزی هستند، همیشه مشخص نیست.
یک قاعده کلی در بهینهسازی صفحات فرود این است که هر چقدر درخواست سادهتر باشد، صفحه فرود کوتاهتر خواهد بود. بهعنوان مثال، اگر تنها چیزی که میخواهید آدرس ایمیل برای دانلود یک کتاب الکترونیکی باشد، شاید فقط به یک صفحه کوتاه نیاز دارید که بیشتر از بخش قابل مشاهدهی اولیه صفحه نباشد. اما اگر در حال فروش یک خدمت با قیمت بالا هستید، ممکن است به یک صفحه بلند با تعداد زیادی نظرات مشتریان، تضمینهای شخصی و غیره نیاز داشته باشید.
گاهی اوقات ممکن است مطمئن نباشید که آیا تمام اطلاعات مورد نیاز برای تبدیل کاربران را در اختیار آنها قرار دادهاید یا خیر. به همین دلیل است که پرسیدن سوال «آیا این صفحه شامل اطلاعاتی است که به دنبال آن هستید؟» بسیار مؤثر است.
به جای حدس زدن درباره آنچه فکر میکنید کاربران برای تبدیل نیاز دارند، این سوال به شما کمک میکند تا ببینید آیا انتظارات آنها با محتوای صفحه شما هماهنگ است یا خیر. اگر نه، ممکن است زمان آن باشد که اطلاعات بیشتری اضافه کنید تا دقیقاً مشخص کنید کاربران چه چیزی میخواهند ببینند.
سوال چهارم صفحه فرود: از چه عبارتی برای یافتن ما استفاده کردید؟
در اکتبر 2011، گوگل اعلام کرد که دیگر به مدیران وبسایتها اطلاع نخواهد داد که کاربران هنگام جستجو از چه کلمات کلیدی استفاده کردهاند تا به یک صفحه برسند.
این موضوع چه معنایی برای بازاریابها داشت؟
این به معنای ایجاد یک نقطه کور بزرگ بود، بهخصوص درباره کلماتی که باید برای صفحات فرودی با ترافیک بالای سئو بهینهسازی کنیم.
اما یک راهحل سریع وجود دارد: فقط از بازدیدکنندگان بپرسید «از چه عبارتی برای رسیدن به سایت ما استفاده کردید؟»
با استفاده از اطلاعاتی که کاربران ارائه میدهند، میتوانید درک واضحتری از مسیر کلمات کلیدی که مردم برای رسیدن به صفحات فرود شما طی میکنند، به دست آورید. با این سطح جدید از دانش، میتوانید منابع سئو را برای بهینهسازی آن فرصتهای کلیدی سرمایهگذاری کنید.
سوال پنجم صفحه فرود: کدام گزینه برای شما مناسبتر است؟
یکی از ارکان اصلی یک صفحه فرود با نرخ تبدیل بالا، داشتن درک دقیقی از مخاطبان شماست. پرسیدن از کاربران با استفاده از سوال «کدام گزینه برای شما مناسبتر است؟» یکی از بهترین راهها برای دستیابی به این درک است.
برای مثال، ممکن است از کاربران بپرسیم: «موقعیت شما چیست؟ گزینهای که برای شما مناسبتر است را انتخاب کنید:»
- بازاریابی
- فروش
- فناوری اطلاعات
- خدمات مشتری
- سایر
بر اساس پاسخهایی که از صفحه فرود جمعآوری میکنیم، میتوانیم مزایای محصول و پیام اصلی صفحه را به گونهای اصلاح کنیم که به تیمی که به احتمال زیاد در حال مشاهده صفحه است، بهتر پاسخ دهیم.
جمعبندی
هرچه بیشتر درباره بازدیدکنندگان خود بدانید، بهتر میتوانید صفحات فرود خود را بر اساس نقاط درد آنها سفارشی کنید. میتوانید پیامرسانی خود را دقیقتر کنید و به بهینهسازی جایگاه کلی محصول یا خدمات خود کمک کنید.
بهعنوان نقطه شروع، این 5 سوال را برای جمعآوری اطلاعات بیشتر از کاربران خود امتحان کنید تا متوجه شوید چه کسی هستند، به دنبال چه چیزی هستند و بهترین راه ارتباط با آنها چیست:
- چقدر از آنچه این صفحه ارائه میدهد مطمئن هستید؟
- آیا میتوانید در یک جمله توضیح دهید این محصول چیست؟
- آیا این صفحه شامل اطلاعاتی است که به دنبال آن هستید؟
- از چه عبارتی برای یافتن ما استفاده کردید؟
- کدام گزینه برای شما مناسبتر است؟
آیا سوالات دیگری از بازدیدکنندگان خود پرسیدهاید؟ آیا تاکنون بهینهسازی یک صفحه فرود با استفاده از سوالات را امتحان کردهاید؟