شاید با این سوال ها مواجه شده اید که مشتریان برند شرکت من را چگونه می بینند؟ ما به چه چیزی در بازار شناخته شده ایم؟ چرا ما بیشتر یا کمتر از شرکت هایی که با آنها رقابت می کنیم مشاهده میشویم؟
با این مقاله همراه باشید تا پرسشنامه آنلاین و مصاحبه عمیق را که جزو روش تحقیق های بسیار مفید می باشد را بشناسید و در انتها به پاسخ مطلوبی برای این سوالات برسید.
به یاد داشته باشید که تحقیق مانند پایه و اساس یک ساختمان است که نباید در آن هیچ ریسکی صورت بگیرد و اگر روش تحقیق به شیوه ای درست انتخاب شود و شما را به نتایج خوبی برسانند، به درستی راه موفقیت را در کسب و کار و تحقیق شما روشن خواهند کرد.
این روش های تحقیق می تواند به عنوان حیاتی مضاعف برای ایده های جدید باشد و شما می توانید با استفاده از آن، برای ایجاد اعتبار و دیدگاهی بهتر در بین مخاطبان خود بکوشید.
به ویژه برای شرکت هایی با خدمات حرفه ای، این دو روش و شناخت مزایا و معایب هر کدام برای دستیابی به موفقیت های پیش رو ضروری خواهد بود و تصمیماتی که برای انتخاب شیوه انجام تحقیقات گرفته شود، در برند کاری شما و تحقیق انجام گرفته بسیار موثر خواهد بود.
پرسشنامه آنلاین چیست؟
پرسشنامه آنلاین، یکی از روش های سنجش کاربران می باشد که در این پرسشنامه سوالاتی کارآمد مطرح می شود تا کاربر به آن پاسخ دهد و پس از بررسی نتایج توسط کارفرما، دیگر مراحل انجام گیرد.
این پرسشنامه ها را می توان در شبکه های اجتماعی که امروزه به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، به اشتراک گذاشت و نتایج مطلوبی از آن دریافت کرد.
مهمترین مزایای پرسشنامه آنلاین در روش تحقیق چیست؟
در پرسشنامه آنلاین شما هیچ محدودیتی برای به اشتراک گذاشتن آن نخواهید داشت و می توان این پرسشنامه را به میزان نامحدودی در تمام اپلیکیشن های آنلاین به نمایش گذاشت همچنین در این نوع روش تحقیق شما می توانید همزمان با دیدگاه های متفاوتی تعامل داشته باشید و از این تعامل هوشمند به نتایج خوبی برسید.
یکی دیگر از مزایای پرسشنامه آنلاین، ساخت و قرار دادن انواع پرسش ها در پرسشنامه می باشد و شما می توانید انواع پرسش های چند گزینه ای، تصویری، عددی، امتیاز دهی و طیفی و ... را در این پرسشنامه بدون هیچ محدودیتی قرار دهید و انتها، پاسخ ها را به صورت تفکیک شده دریافت نمایید.
و در حال حاضر کمی دشوار به نظر می رسد که بتوان زمان مصاحبه را با مصاحبه گر و کاربر هماهنگ کرد و این خود یک چالش بزرگ در مصاحبه عمیق می باشد که پرسشنامه آنلاین آن را حل کرده است.
هزینه ی بسیار کمی که این پرسشنامه ایجاد می کند نسبت به پرسشنامه های کاغذی و ... خیلی کمتر است و شما در ابتدا با پرداخت هزینه ای مناسب می توانید همان پرسشنامه را بارها به اشتراک بگذارید همچنین نظرسنجی های آنلاین منعطف هستند و شما می توانید در هر زمان و هر کجا به آن دسترسی داشته باشید همچون درون مترو، در محل کار، منزل و غیره.
سه زمانی که نباید پرسشنامه آنلاین استفاده کنیم
اگر روش تحقیق، پرسشنامه آنلاین را انتخاب کرده اید و در پرسشنامه خود به سه موردی که در ادامه بیان می شود احتیاج دارید، مطمئنا به نتیجه مطلوبی از آن نخواهید رسید.
زمانی که در پرسشنامه آنلاین، برای سوالات خود به دنبال پاسخ جامع و کاملی هستید، شاید نتیجه دلخواه را نیابید چون برخی از مخاطبان ترجیح می دهند که پاسخ های مفصل و توضیحی را تایپ نکنند به همین دلیل این سوالات با پاسخ طولانی، بدون پاسخ خواهند ماند.
یکی از نکاتی که در تهیه پرسشنامه آنلاین باید مورد توجه قرار داد، محدوده جغرافیایی و زبان نوشتار پرسشنامه می باشد که اگر به پرسشنامه ای با زبان خاص نیاز دارید، بهتر است که آن را در محدوده متناسب با همان زبان استفاده کنید.
اگر به پاسخ هایی تخصصی و در یک حوزه خاص نیاز دارید بهتر است که از پرسشنامه آنلاین استفاده نکنید و مصاحبه خود را به شیوه های دیگری انجام دهید زیرا پرسشنامه آنلاین در دسترس همه با هر رده سنی و تخصص های متفاوت قرار می گیرد که ممکن است شما را به نتایج دلخواه خود نزدیک نکند.
چرا مصاحبه عمیق؟
در روش تحقیق از نوع مصاحبه عمیق شما نمی دانید که با چه دیدگاهی ممکن است رو به رو شوید و ممکن است که چه چیزی را کشف کنید چون یک مصاحبه گر خلاق بر خلاف یک پرسشنامه آنلاین بی روح، می تواند در موضوعات خاص غوطه ور شود.
در مصاحبه عمیق، اگر مصاحبه گر بتواند با هوشیاری به هدایت فکر و ذهن کاربر بپردازد، مطمئنا کاربر نیز با علاقه و آزادی بیشتری اندیشه و نگرش خود را در رابطه با موضوعات بیان خواهد کرد و طبق نتایجی که به دست آید، کارفرما بهتر می تواند پرسنل خود را انتخاب کند.
این کاوش مصاحبه گر، مطمئنا دیدگاه هایی را آشکار خواهد کرد که ممکن است جزو ایده های شرکت و پرسشنامه آنلاین شما نباشد همچنین کشف این دیدگاه های جدید و ناشناخته در نظرسنجی آنلاین بسیار دشوار خواهد بود.
و به یاد داشته باشید که این نگرش های متنوعی که در مصاحبه عمیق کشف می شوند، بسیار نتایج پربار و ارزشمندی را برای شما ایجاد خواهند کرد پس اگر برای یافتن پاسخ سوالاتی که در ابتدا مطرح شد به نگرش هایی متفاوت با جزئیات و به صورت جامع نیاز دارید، بهتر است که از شیوه مصاحبه عمیق استفاده کنید.
چه زمانی از مصاحبه عمیق استفاده کنیم؟
در مصاحبه عمیق، شما به یک مصاحبه گر با تجربه نیاز خواهید داشت و زمانی مصاحبه عمیق بر آنلاین برتری دارد که نیاز باشد پاسخ سوالات خود را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار دهید و همچنین اگر در سوالاتی دارید که نیازمند پاسخی جامع و کامل می باشد بهتر است از مصاحبه عمیق و رو در رو استفاده کنید.
در پرسشنامه آنلاین شما متناسب با بودجه خود می توانید سوالات را بارگذاری نمایید ولی در مصاحبه عمیق نیاز به بودجه زیادی ندارید فقط باید برای یافتن یک مصاحبه گر با تجربه اقدام نمایید و در مصاحبه عمیق، حقوق کاربر به درستی رعایت می شود و برخلاف پرسشنامه آنلاین، نمی توان بدون اطلاع و اجازه از کاربر سوالات خود را مطرح کرد.
پرسشنامه آنلاین یا مصاحبه عمیق؟
اگر به فکر جمع آوری داده ها و انجام تحقیقات در مورد شرکت، مجموعه خرید و فروش و... خود هستید خوب است بدانید که انتخاب روش تحقیق و جمع آوری اطلاعات به جمعیتی که قرار است مورد بررسی قرار بگیرد بستگی دارد.
برای مثال اگر جمعیت کوچکی را برای مصاحبه مدنظر دارید و به دنبال نتایجی هدفمند تر هستید و قرار است معیار های خاصی را در مصاحبه مدنظر داشته باشید، مصاحبه عمیق بسیار کمک کننده خواهد بود و برای درک آن جمعیت مناسب تر است.
اما اگر به دنبال نظرسنجی از جمعیت کلانی هستید همچون مشتریان یک مجموعه، تمام کارمندان یک شرکت و غیره، نظرسنجی آنلاین مناسب تر خواهد بود و در نظرسنجی آنلاین با چنین مخاطبانی بهتر است که از پرسش هایی کلی استفاده شود و به موضوعات عمیق پرداخته نشود.
پرسشنامه آنلاین یا مصاحبه عمیق هر دو به نوعی در به دست آوردن نتایج مطلوب به ما کمک خواهند کرد و همچون پلی ارتباطی بین مشتری و صاحبان کسب و کار می باشد که هر کدام به شیوه خود موجب جمع آوری اطلاعات میشوند پس این دو، بهترین شیوه ارتباط گرفتن با اجتماع برای دستیابی به اطلاعاتی مطلوب می باشد.
و اطمینان داشته باشید که پس از استفاده از این دو شیوه، اطلاعات کاربرد محفوظ خواهد ماند و نتیجه آن نیز بایگانی می شود.
سخن پایانی
به یاد داشته باشید که این دو ابزار در جمع آوری داده ها مقابل هم نیستند و ترکیبی از این دو رویکرد نیز می تواند موثر عمل کند برای مثال شما میتوانید برای مخاطبان خارجی خود از مصاحبه عمیق استفاده کنید تا در فرهنگی دیگر، به کشف نتایج بپردازید و برای مخاطبان داخلی همچون کارکنان شرکت، مشتریان، سهامداران و ... از نظر سنجی آنلاین استفاده کنید.
و از دیگر پیشنهادات ما به شما استفاده از روش دو فازی می باشد که در فاز یک و با استفاده از مصاحبه عمیق، به کشف دیدگاه ها، بررسی موضوعات و گرایش ها بپردازید و سپس در فاز دو، با یک پرسشنامه آنلاین، نتایج به دست آمده از فاز یک را تکمیل کنید و به مطلوب ترین نتیجه در تحقیقات خود برسید.
در سامانه نظرسنجی آنلاین یوچک شما با ساخت نظرسنجی آنلاین توسط فرم ساز آنلاین مجموعه در کنار مصاحبه عمیق، می توانید به بینش کمی و کیفی در نتایج خود دست پیدا کنید همچنین در یوچک تمامی سوالات و نتایج آن برای دسترسی دوباره شما به آن بایگانی می شوند.
پرسشنامه تحقیقات بازار در یوچک به راحتی قابل ساخت است و شما می توانید متناسب با بودجه خود، برای ساخت پرسشنامه در بخش فرم ساز آنلاین یوچک درخواست دهید و یکی از ویژگی های قدرتمند یوچک، تیم پشتیبانی همواره آنلاین و قوی می باشد که نظارت جدی و دقیقی بر فرم های نظرسنجی دارند و در صورت درخواست مشاوره در نوع سوالات و غیره نیز می توانید از مشاورین یوچک کمک بگیرید.