برخی از مواقع بهتر است برای تأمین صداقت پاسخ دهندگان در نظرسنجی، از نظرسنجی آنلاین ناشناس استفاده شود. در این نظرسنجی هویت پاسخ دهندگان ناشناس می ماند.
آشنایی با نظرسنجی ناشناس:
اغلب اوقات نیاز نیست بدانید که چه کسی در نظرسنجی آنلاین شما پاسخ می دهد. بسیاری از مسائل ریز و درشت را می توان تنها بر اساس پاسخ سوالات حل کرد. به این دلیل است که به شما پیشنهاد می کنیم به طور پیش فرض از یک نظرسنجی آنلاین ناشناس استفاده کنید. نظرسنجی که هویت پاسخ دهندگان را تا پاسخ دادن به همه سوالات، مخفی نگه می دارد.
در نظرسنجی آنلاین ناشناس، شما استحقاق دریافت پاسخهای صادقانهتری را خواهید داشت و میتوانید تصمیمات بهتری را بر اساس آنها اتخاذ کنید. هنوز هم میتوانید دادهها را بر اساس سن و جنسیت پاسخدهندگان، محصولات یا سرویسهایی که آنها استفاده میکنند و غیره دسته بندی و غربال کنید.
چگونه یک نظرسنجی آنلاین ناشناس ایجاد کنیم؟
با روش های زیر می توانید نظرسنجی آنلاین ناشناس طراحی کنید.
-
به همه روش های جمع آوری اطلاعات نظرسنجی که شما از آنها استفاده میکنید دقت کنید.
باید برای روش یا راهی که برای جمع آوری پاسخ ها استفاده می کنید؛ پاسخ ها را به ناشناس تبدیل کنید.
-
از داده های سفارشی قابل شناسایی یا متغیرهای سفارشی استفاده نکنید.
سعی کنید از دادههای سفارشی و متغیر های سفارشی که ذاتا شخصی هستند استفاده نکنید؛ مانند آدرس منزل پاسخدهندگان.
نکته: متغیرهای سفارشی از لینک نظر سنجی برای ارسال یک یا چند مقدار برای هر پاسخ دهنده به نتایج شما استفاده می کنند. در حالیکه با دادههای سفارشی میتوانید اطلاعات اضافی را در مورد پاسخ دهندگان در لیست مخاطبین ذخیره کنید( که بعداً میتوانند در نتایج مشاهده شوند)
-
سوالاتی را که می پرسید؛ در هر دو سطح فردی و کلی مرور کنید.
واضح است که سوالی مانند "نام شما چیست؟" مستقیماً به شما میگوید که پاسخگو چه کسی است به مانند سایر سوالات، زمانی که به سوالات نظرسنجی آنلاین با دید کلی نگاه می کنید.
مثلاً اگر از پاسخ دهندگان بپرسید که شغل شما چیست و برای چه سازمانی کار می کنید؛ ممکن است به شناسایی آنها نزدیک شوید.
بنابراین اگر حذف یک سوال منجر به حفظ حریم خصوصی شرکت کنندگان می شود؛ بهتر است این کار را انجام دهید.
نکته مهم: اجازه دهید که شرکت کنندگان بدانند شما یک نظرسنجی آنلاین ناشناس را برگزار می کنید. بهترین مکان برای بیان این مطلب مقدمه نظرسنجی است. می توانید از چنین جمله ای استفاده کنید:
" به خاطر شرکت در نظرسنجی از شما سپاسگزاریم. ما برای بازخورد شما ارزش قائل هستیم و همه پاسخهای شما را ناشناس نگه میداریم".
آیا یک نظرسنجی ناشناس برای شما مناسب است؟
تعداد کمی استثنا برای ساختن یک نظرسنجی آنلاین ناشناس وجود دارد. برای اخذ تصمیم در مورد این که هویت پاسخ دهندگان حفظ شود یا خیر، سوالات زیر را از خود بپرسید:
-
"آیا فرصتی وجود دارد که بخواهم پاسخ دهندگان را پیگیری کنم؟"
اگر پاسخ بله است؛ نظرسنجی را ناشناس نکنید.
با استفاده از سوال اطلاعات تماس در انتهای نظرسنجی آنلاین و در یک صفحه جداگانه اطلاعات شخصی را از پاسخ دهندگان بخواهید. اگر پاسخ دهندگان شما در ارائه اطلاعات خود راحت نیستند؛ پاسخ دادن به این سوال را اختیاری کنید. در صورت سوال ذکر کنید که اطلاعات آنها تنها برای پیگیری بازخوردها استفاده می شود.
نکته مهم: تنها فیلدهای تماسی که به آنها نیاز دارید را وارد کنید. قرار دادن فیلدهای اضافی ارزشی را برای تیم شما به وجود نمی آورد و حتی ممکن است سبب شود پاسخ دهندگان سوالات را پر نکنند.
لازم به ذکر است که اگر شما از قبل اطلاعات شرکت کنندگان در نظرسنجی آنلاین را دارید؛ نیازی به پرسیدن مجدد نیست. به سادگی هر عنصری را که شما می خواهید استفاده کنید و از قبل آن را دارید( مانند شماره تلفن، آدرس ایمیل و غیره) به عنوان یک متغیر سفارشی یا فیلد داده سفارشی اضافه کنید. صرفنظر از آن چه شما استفاده میکنید؛ شما باید در قالب یک سوال بله یا خیر در انتهای نظرسنجی آنلاین، از شرکت کنندگان بپرسید می توانید پاسخنامه های آن ها را پیگیری کنید یا خیر.
-
"رابطه من با گیرندگان نظرسنجی چگونه است؟"
هرچه ارتباط شما یا شرکت شما با مخاطبین بهتر باشد؛ بیشتر میتوانید به سمت استفاده از یک نظرسنجی آنلاین باز(یا غیر محرمانه) متمایل شوید. پاسخ دهندگا نیز با بازخوردهایشان اعتماد بیشتری می کنند. مثال هایی که ممکن است به ذهن برسد شامل نظرسنجی آنلاین متخصصان منابع انسانی از همکاران خود یا حتی واضحتر نظرسنجی دوستان از همدیگر می باشد.
همانگونه که گفته شد هویت پاسخ دهندگان به نظر سنجی آنلاین را خصوصی نگه دارید؛ مگر این که واقعاً به آنها نیاز داشته باشید.
حالا شما می دانید چه زمانی باید یک نظرسنجی آنلاین ناشناس را ایجاد کنید و چگونه این کار را انجام دهید. پس شما می توانید خواسته های پاسخ دهندگان را به شکلی صحیح هنگام جمع آوری داده های نظرسنجی برآورده کنید.
منبع : Survey Monkey