انواع خطاهایی که می بایست در هنگام نظرسنجی آنلاین از پاسخگوها بدانید

آنچه خواهید خواند :

نظرسنجی آنلاین
نظرسنجی آنلاین

شناختن انواع خطاهای ممکن و منابع ایجاد آن ها در یک نظرسنجی آنلاین می تواند میزان خطا در نظرسنجی پاسخگو ها را کاهش دهد.

جلوگیری از بروز خطا در پرسشنامه آنلاین از پاسخگوها، ساده است؛ اما نیاز به تجربه در زمینه داده ها و تجزیه و تحلیل دارد. شناخت منبع خطای اندازه گیری برای جستجو، نگهداری روش مناسب را آسان می‌کند. این راه برای رسیدن به هدف کاهش خطاهای پرسشنامه  به شما کمک می‌کند. همچنین تضمین می‌کند که شما خروجیهای با دقت و قابل اعتمادی را تولید می‌کنید. 

در این مطالب رایج‌ترین خطاهای پرسشنامه  آنلاین پاسخگو‌ها نشان داده خواهد شد.  راهنمایی‌های لازم برای پیشگیری از وقوع  آنها نیز به شما ارائه می‌گردد. نکات ارائه شده تضمین می‌کند که پرسشنامه‌ها برای جمع آوری داده های قابل اعتماد از پاسخ دهندگان به طور کامل و بی نقص طراحی و نوشته خواهند شد.

درک و مقابله با خطا ها در تحقیقات پرسشنامه آنلاین:

خطا در نظرسنجی
خطا در نظرسنجی

هدف اصلی یک پرسشنامه  آنلاین به دست آوردن نتایج دقیق است. نتایجی که به شما اجازه می‌دهند به سرعت یک جمعیت بزرگ را درک کرده و ایده های آنها در مورد یک موضوع مشخص را درک نمایید.

روش پرسشنامه  آنلاین می‌تواند برای تحلیل مخاطب هدف قبل از عرضه محصول جدید، درک بهتر کارمندان شما و بهبود رضایت در محل کار استفاده شود. یک پرسشنامه  خوب می‌تواند به شما در به دست آوردن دیدگاه و جمع آوری بازخوردها کمک کند. همچنین می‌تواند برای به دست آوردن دهها سناریوی زندگی روزمره پیاده سازی شود.

پرسشنامه  آنلاین به شما اجازه می‌دهد که دیدگاههای دقیقی را به دست آوردید. این دیدگاهها می‌توانند به شما برای شروع یا حفظ یک کسب و کار به وسیله ارزیابی ایده‌های شرکت‌کنندگان و تبدیل آنها به داده‌های کمی،  کمک کنند. این فرایند، به دست آمدن استنباط ‌های دقیق را همراه با کاهش خطا تضمین می‌کند.

هر اندازه‌گیری می‌تواند منجر به خطا شود. با استفاده از تکنیک‌های سخت‌گیرانه‌ای می‌توان میزان خطا را در سطح قابل قبولی نگه داشت تا تاثیری روی دقت نتایج نداشته باشد. برای شناسایی خطاهای موثر، تکنسین های نظرسنجی باید بتوانند فراوانی چنین خطاهایی را تعیین کنند.

یک بخش اساسی در فرآیند پرسشنامه  آنلاین کنترل یا حذف خطاها و اشتباهات در حین جمع‌آوری و ارزیابی داده‌ها است. این بدان معناست که اولین قدم برای تولید آمار ارزشمند در مورد یک جمعیت هدف، جستجوی خطاها و درک تأثیر آنها بر نتایج است. باید به طور همزمان چندین کار انجام شود.

با یک رویکرد صحیح، شما می‌توانید درستی داده‌های پرسشنامه  آنلاین خود را به وسیله شناسایی آنها در زمان وقوع بررسی کنید.

منابع اصلی خطا در نظرسنجی پاسخ دهندگان:

در پرسشنامه  آنلاین یک کلید برای انجام تحقیق موفق این است که بدانید باید انتظار چه خطاهایی را داشت.  همچنین باید بدانید با پاسخ های آلوده به خطا  چه کاری را انجام دهید. اگر می‌خواهید داده‌های جمع‌آوری شده در پرسشنامه  را به درستی تفسیر کنید؛ باید همه نتایجی که تحقیق را خراب می‌کنند؛ حذف کنید. 

شناسایی منابع بالقوه خطاهای رایج در نظرسنجی پاسخ دهندگان، به شما کمک خواهد کرد قبل از تحلیل عمیق داده‌ها بتوانید آنها را شناسایی کنید. این خطاها در دو دسته اصلی قرار می‌گیرند: خطاهای نمونه گیری و خطاهای غیر نمونه گیری.

خطای نمونه گیری در تحقیق نظر سنجی چیست و چگونه می‌توان آن را حذف کرد؟

خطای نمونه گیری
خطای نمونه گیری

انتخاب غلط پاسخ‌دهندگان باعث تولید نتایج نادرست در نظرسنجی می‌شود. نمونه برداری کیفی، به معنای انتخاب گروهی درست از افراد است که واقعاً نماینده مخاطب مناسب و مورد علاقه هستند. 

اگر نظرسنجی شامل همه افرادی می‌شود که می‌خواهید چیزی در مورد آنها بدانید، جلوگیری از خطاهای نمونه گیری نباید دردسر اصلی باشد. شما به راحتی می‌توانید پرسشنامه  را ایجاد کنید که همه مخاطبین هدف را پوشش دهد. 

به عبارت دیگر وجود مقداری خطای نمونه گیری در نظرسنجی اجتناب ناپذیر است. شما باید همیشه از سه اصل اساسی تنوع، سازگاری و شفافیت؛ هنگام انتخاب نمونه برای جمع‌آوری داده‌ها پیروی کنید.

انواع خطاهای غیر نمونه گیری در تحقیق:

خطای غیر نمونه گیری در تحقیق
خطای غیر نمونه گیری در تحقیق

خطا‌های غیر نمونه‌گیری می‌توانند در همه جنبه‌های فرایند تحقیق ظاهر شوند. این نشان می‌دهد که طراحی پرسشنامه آنلاین  نیاز به اصلاح دارد. چنین خطاهایی شامل طراحی ضعیف پرسشنامه ، سوالات نظرسنجی بد، بایاس پاسخ‌ها، داده‌های از دست رفته و غیره می‌شود.

اگر چه شما می‌دانید چه اطلاعات مشخصی را از پاسخ دهندگان نظرسنجی می‌خواهید دریافت کنید؛ نوشتن سوالات پرسشنامه  ممکن است یک چالش باشد. هنگام انجام یک مطالعه اشتباهات به آسانی ساخته می‌شوند.

هنگامی که یک نظرسنجی کیفی پاسخ دهندگان را به پاسخ دهی صادقانه تشویق می‌کند؛ سوالات با دقت پایین آنها را گیج خواهد کرد. رایج‌ترین خطاها پرسیدن سؤالات پیشرو یا دو خطی است. متاسفانه این‌ها تنها راه‌هایی نیستند که ممکن است سبب فهم اشتباه سوالات از سوی پاسخ دهندگان شود یا سبب شود آنها در پاسخ‌دهی صادق نباشند.

چگونه می‌توان از خطاهای غیر نمونه گیری در تحقیق جلوگیری کرد؟

ابتدا لازم است شما مخاطبین هدف پرسشنامه  آنلاین را بشناسید. برای نوشتن سوالات نظرسنجی قبل از اینکه بفهمید با چه کسانی می‌خواهید ارتباط برقرار کنید و آنها چگونه فکر می‌کنند؛ عجله نکنید. فراموش نکنید که یکی از اهداف این است که فرآیند برای شرکت‌کنندگان لذت‌بخش باشد. این روش سبب می‌شود آنها دیدگاههای خود را صادقانه در مورد موضوع مورد بحث به اشتراک بگذارند.

تاثیر بالقوه سوگیری پاسخ‌ها را در نظر بگیرید که تمایل دادن پاسخ‌های نادرست در پاسخ دهندگان شما ایجاد می‌کند. این سوگیری‌ها معمولاً زمانی که خود پاسخ دهندگان، پاسخها را تحویل می‌دهند؛ ایجاد می‌شوند.

  • سوگیری "بله گفتن" (یا اثر دوستی) عارضه‌ای است که در آن پاسخ دهندگان در پاسخ هر چه به آنها گفته می‌شود؛ بله می‌گویند. سوگیری "نه گفتن" دقیقاً در سمت مقابل قرار دارد که در پاسخ به سوالات مشخصی همیشه نه گفته می‌شود. 
  • پاسخ دهی افراط آمیز به سوالات نیز منجر به پاسخ های غلط اغراق آمیز از سوی پاسخ دهندگان می‌شود. 
  • بایاس ترجیحات اجتماعی زمانی رخ می‌دهد که پاسخ دهندگان می‌خواهند رفتارهای ناپسند اجتماعی خود را پنهان کنند (مانند نوشیدن الکل). آنها از اینکه مورد قضاوت واقع شوند می‌ترسند.
  • بایاس تاثیر ترتیب، نشان می‌دهد که چگونه پاسخ دهندگان به خاطر ترتیب سوالات، به آنها پاسخ نادرست می‌دهند. سوالات پرسشنامه  باید از یک جریان منطقی پیروی کنند.

برای پرهیز از این گونه بایاس‌های پاسخ‌دهی مطمئن شوید سوالات و گزینه‌های پاسخ‌ها گمراه کننده نیستند. سوالاتی با بیان خنثی بپرسید و آنها را کوتاه و قابل فهم نگه دارید.

استفاده از پرسشنامه ناشناس در یک نظرسنجی، سبب می‌شود پاسخ‌دهندگان خودشان را پنهان نکنند. بنابراین شما برای به دست آوردن نتایج قابل اعتماد‌تر در نظرسنجی باید از گزینه‌هایی که نیاز به اطلاعات هویتی شرکت‌کنندگان دارد؛ پرهیز کنید. 

همچنین به هدف از پیش تعیین شده نظرسنجی خود پایبند باشید. موضوع خاص تحقیق شما بنا به دلایلی انتخاب شده است. در دام متمایل شدن به جهت اشتباه زمانی که جریان خلاقانه آغاز می‌شود؛ نیفتید.

مطمئن شوید نظرسنجی آنلاین شما تنها یک هدف دارد. اگر به نتایج متنوع نیاز دارید می‌توانید با استفاده از فرم ساز آنلاین سایت یوچک چندین نظرسنجی را ایجاد نمایید.(ایجاد نظرسنجی آنلاین جالب است).

در ایجاد نظرسنجی آنلاین ، هدف جمع آوری بازخورد‌ها از پاسخ دهندگانی است که واقعاً نمایانگر مخاطبین هدف شما و نظرات خاص آنها هستند. 

قابل اعتماد بودن داده‌های به دست آمده به چندین عامل بستگی دارد:

  • بایاس پاسخ
  • مهارت‌های تحقیق نویسنده
  • سوالات بالقوه یا خطاهای نمونه‌ برداری
  • فاکتورهای محیطی معین

نتایج یک تحقیق هرگز دقیق نیستند. آنها همیشه شامل مقدار مشخصی واریانس هستند؛ هر چند روال‌های پرسشنامه به خوبی دنبال شده باشد. به خاطر داشته باشید که شناخت خطاها و منابع آنها هنگام ایجاد یک پرسشنامه آنلاین  به شما اجازه می‌دهد طراحی مجموعه داده‌های کیفی را ایجاد کنید. همچنین می‌توانید تاثیر خطاها را کاهش داده یا به حداقل برسانید. 


اشتراک در تلگرام
اشتراک در فیسبوک
اشتراک در توئیتر
اشتراک در واتس‌اپ
اشتراک در واتس‌اپ
اشتراک در SMS


توسط سامانه یوچک پرسشنامه آنلاین بسازید ، آن را به اشتراک بگذارید و از داده های بدست آمده گزارش گیری کنید.


1000 Characters left